Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 08:32

Gefeliciteerd! Prachtige naam. (Mijn dochtertje heet ook zo)

brudoe

Berichten: 966
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:07

Na een helse hg zwangerschap is mijn zoontje nu 3,5 jaar. Na lang wikken en wegen besloten om niet voor een 2de biologisch kindje te gaan. En te zwaar voor mijn lichaam en ik wil niet 9 maanden mijn zoontje door andere laten verzorgen. De ellende ben ik nog niet vergeten. Wij hebben nu een pleegzoontje erbij van 4,5 maand oud die bij ons mag opgroeien. Vind het knap dat mensen meerdere hg zwangerschappen aan durven! Gefeliciteerd met je dochtertje en een mooie naam! :+:

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:27

Ik heb het topic verplaatst naar [MWS] Mensenwelzijn en Sport omdat het daar beter past.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:10

Toch veel mensen eigenlijk die dit hebben. En wat veel onwetendheid van huisartsen nog. Helaas hier idemdito. Vooral het begrip ontbreekt zovaak; het hoort er allemaal bij en geniet ervan. Nou niet dus... Helaas bij mij nog niet achter de rug.

Wel knap dat er van jullie toch meerderen zijn die twee of zelfs meer kinderen hebben. Waren de daaropvolgende zwangerschappen gelijk of zelfs zwaarder of dat niet zozeer?

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:45

Ik heb het bij mijn eerste zwangerschap gehad, van het begin tot dag van bevalling. Bij 2e en 3e zwangerschap geen seconde, ook niet in de eerste 3 maanden.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:15

@BenaLaars, wat fijn zeg! Had je na de eerste geen enorme angst dat het nogmaals zo zwaar zou worden?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:44

Hier na een HG zwangerschap (met nog veel meer complicaties) toch een tweede zwangerschap, met weer HG helaas. Gelukkig nu medicatie gevonden die wel werkt zo lang ik mijn werktempo aanpas. Bij de eerste zwangerschap was ik vanaf een week of 8 50% arbeidsongeschikt en met 11-12 weken lag ik er helemaal uit. Nu kan ik met iets rustiger aan doen en medicatie nog wel werken dus ik ben al heel blij! Maar het gevoel van de eerste dag na de bevalling. Alles deed zeer maar eindelijk niet meer misselijk. Heerlijk was dat!

Edit: hier overigens een HA die direct zag wat er aan de hand was. Heeft zelf een vrouw die vier HG zwangerschappen heeft gehad en nam het dus wel serieus. Met deze tweede zwangerschap werd ik na het verloop van de eerste zwangerschap ook direct serieus genomen. Het heeft dus erg te maken met wie je treft!
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 27-12-20 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:09

Gefeliciteerd met jou dochterje!

Hier geen hg zwangerschap, maar was wel tot een maand of 4 heel erg misselijk, veel overgeven, extreem moe en ook afgevallen (en dan was ik al een iel ding).
Voltijd werken, werkte ook niet mee.
Nu sinds midden juli werkloos, omdat ze mij niet wouden houden met mijn zwangerschap..

Ik had uiteindelijk medicatie (zetpil) gekregen die mijn hormonen rustig maakte, mocht 3 dagen geen auto rijden.
Daarna is het gelukkig langzaam beter geworden, ook omdat ik goed kon uitrusten omdat ik toch thuis zit.
Ik weet nog steeds hoe bang ik was om een bolletje te eten, maar zo'n geweldig gevoel eindelijk iets binnen te houden.

Ik kan mij erg goed begrijpen dat de bevalling een hele opluchting is, omdat de klachten dan verdwijnen.
Ik kan ieder moment bevallen, wachten duurt zo lang xD

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:24

Vanaf wanneer krijg je eigenlijk officieel diagnose HG?


Nog even volhouden dus Arashah! :)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:33

Hommage schreef:
Vanaf wanneer krijg je eigenlijk officieel diagnose HG?


Nog even volhouden dus Arashah! :)


Bij mij werd het zo genoemd vanaf de eerste opname in het zkh. Na de tweede opname zei de arts dat ze me niet wekelijk een infuus gingen geven zodat ik weer opgelapt een week aan het werk kon tot een nieuw dieptepunt en werd ik geacht niet meer te werken om de schade te beperken. Het voelde eindeloos die zwangerschap, heb vanaf 12 weken minstens 16 uur per dag gelegen.

En natuurlijk nog gefeliciteerd TS met jullie kindje! Uiteindelijk alles waard <3

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:40

Ik lig er inmiddels ook bijna 3 weken volledig uit op het werk. Ondanks medicatie niet fit genoeg om aan het werk te gaan. Term HG niet genoemd door vk, maar mocht per direct niks meer doen bij controle 3 weken geleden. Hoge ketonurie en 8 kilo afgevallen, ziekenhuis door verhoging van medicatie nog kunnen rekken gelukkig.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:42

Levert het discussies op qua werk of je wel of niet ziek bent?

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:44

M_i_R schreef:
Levert het discussies op qua werk of je wel of niet ziek bent?


Nee dat gelukkig (nog) niet. Was gewoon benieuwd wanneer het officieel HG is. Uwv vraagt namelijk vrij specifiek door.

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:16

Hier een lotgenoot en ik ben blij dat je nu lekker kan genieten, helaas ken ik de andere kant. Na mijn bevalling heb ik nog 1 jaar bij een psycholoog gelopen vanwege ptts door pre eclampsie en Hg.

Hg is al een ziekte die door veel mensen onbegrepen word en helaas zijn veel vrouwen na de bevalling wel van de Hg af maar de psychische impact is groot en ik vind het jammer dat dit niet belicht word.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:17

Volgens mij als je naar het ziekenhuis moet. Maar dat van jou klinkt ook wel als HG hommage.
Ik lag bij de eerste zwangerschap met 5 weken al in t zkh aan het infuus en toen noemden ze het HG. Heb de hele zwangerschap niet meer gewerkt. Tweede keer tot 8 weken gewerkt.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:49

@Urona447 heftig hoor! Kan me best voorstellen dat het psychisch een hoop impact heeft. Vooral het onbegrip maakt het zo lastig.

@Verootjoo. Jeetje hele zwangerschap niet meer kunnen werken... Wat een ellende.
Ik zal het eens aan mijn vk vragen volgende week. Ziekenhuis was echt kantje boord. Moest binnen 2 dagen iets gedaald zijn in de ketonen waarden, anders moest ik wel naar zh. Godzijdank door helemaal niks doen en zoveel mogelijk eten/drinken, voor zover dat lukt, voldoende in waarde gezakt om thuis te mogen blijven.

Mijn huisarts is heel erg lastig met medicatie. Heb nu tot 31-12 en moet dan voor de tweede keer zonder proberen, zie er zo erg tegenop....

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:53

Jouw VK is wel afwachtend vind ik. Ik voelde me steeds zoveel beter met een infuus. Ketonen waren bij mij ook wel slecht, maar heb nooit thuis hoeven aanmodderen, hoogstens als ik zelf te laat belde.
Mijn HA was ook makkelijk met medicatie. Kreeg altijd genoeg, en als ik niet genoeg had aan hetgeen zij me voor mocht schrijven belde ze de gynaecoloog, of ging ik naar het zkh om weer goed in te stellen op medicatie.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:00

Vk belde direct naar zk met de waardes. Daar zeiden ze 2 dagen thuis proberen met medicatie. Toen voldoende gedaald om thuis te mogen blijven.

Infuus werkt toch alleen voor een korte termijn? Enkel om aan te sterken?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:10

Ja, geeft je lijf weer een boost. Vond het echt bijzonder hoeveel een infuus doet en omdat het niet via je maag gaat heb je verder even rust. Ik durfde op den duur eigenlijk niet eens meer water te drinken, ik noemde het gekscherend ‘slokdarm spoelen’. Slokje erin, slokje eruit, slokje erin, slokje eruit.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:32

Ja wel voor korte termijn, maar je voelt je dan wel weer even fijn. (Of iets minder slecht eigenlijk)
En ook dat je je gewoon even niet druk hoeft te maken om te eten en drinken, je krijgt toch wel genoeg binnen. Je maag wordt dan even gereset omdat er niet steeds wat in komt, dus even rust voor je maag en je overgeefspieren. Ik had constant spierpijn in de spieren die je gebruikt om over te geven, dan krijgen die ook even rust. Want als ik niks dronk/at hoefde ik ook weinig over te geven.
Ik lag er steeds een week en dat waren echt m’n rustpunten, ook al vond ik het verschrikkelijk om weer naar t zkh te moeten.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:34

Pff heftig hoor. Een week is ook wel echt lang. Dacht dat het meestal dagopnamen waren.

Overgeven is nu gelukkig beperkt.. Geef in verhouding sowieso altijd heel moeilijk over, neig meer naar de droge HG. Alleen krijg dus niks weg, want wel enorme kokhals reflex. Tandenpoetsen is al een mega uitdaging :=

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 00:04

Poeh wat een reacties!

Wanneer het officieel is, vind ik een lastige vraag. Want wie bepaalt het. Als ik naar mijzelf kijk was ik al een week heel ziek en enkele dagen uitgedroogd voordat ik serieus werd genomen. Ik heb drie dagen met vervangend huisarts en verloskundige aan de lijn gehangen nadat ik medicatie had gehad wat gewoon niet hielp. De laatste twee dagen gad ik ook aan al droge lippen te hebben, en echt letterlijk alles kwam er weer uit. Eten deed ik al niet meer, alleen kleine slokjes water die er ook weer uitkwamen. Toch moest ik blijven proberen en de medicatie de kans geven te werken. De vierde dag was mijn huisarts terug van vakantie en die liet gelijk mijn urine testen. En ik heb vier dagen in het ziekenhuis gelegen aan het infuus. Ik voelde mij dus niet beter. De eerste 24 uur mag je niks eten en drinken, om je lijf te resetten. Nou vind ik dat niet zo een ramp want ik was al gewend aan leeg zijn. Toen ik weer mocht eten en drinken kreeg ik het pas moeilijk. Want ik hield het nog steeds niet binnen wat wel de bedoeling is na 24 uur.. En het besef kwam toen pas dat dit niet het einde was van de ellende maar het begin! Het ziekenhuis personeel was zo ontzettend vriendelijk en behulpzaam! Ze hebben alle tijd genomen om me uit te leggen wat ik nou precies had en wat het inhield.

Mijn werk heeft altijd heel begripvol gereageerd! Ik heb vanaf week 8 niet keer gewerkt en ze belde me elke week om te vragen hoe het ging. Ook toen duidelijk was dat ik niet meer terug kwam bleef ze mij steunen. Het UWV heeft een aantal keer gebeld maar toen duidelijk werd dat het niet over was na vier maanden heeft ze dit ook in het rapport gezet en mij niet meer gebeld. De bedrijfsarts was ook heel meegaand. Zij maken dit ook vaker mee dan wij denken.

Mijn eerste zwangerschap had ik het ook maar minder heftig. Ik heb mijn hele zwangerschap overgegeven en was 7 kilo lichter na mijn bevalling dan ervoor maar zo lamlendig als deze zwangerschap was ik niet. Ik was ook niet uitgedroogd. Dus het kan heftiger worden met de volgende zwangerschap. Dit heb ik ook al vaker geleden en gehoord. Maar het hoeft niet. Het kan ook beter gaan. Dat weet je van te voren niet. Maar voor mij hoeft het niet meer.

Hommage wat misschien kan helpen is de Aquarius Lemon. De grote grijze fles niet die hele kleine blauwe. Topsporters gebruiken dit ook tegen uitdroging en het heeft mij ook geholpen na vier ziekenhuis opnames door uitdroging.

Overigens is het achterhaald om door middel van het aantal ketonen in je urine te kijken hoe uitgedroogd iemand is. Het aantal kan verhoogd zijn terwijl je inmiddels al wat meer gehydrateerd bent, en andersom..

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:04

Jij hebt ook al zo'n heftig verhaal. Absurd wat zo'n klein ding je leven overhoop kan gooien..

Bedankt voor je tip over de Aquarius. Weet je toevallig of dextro energy ook kan helpen?

Morgenochtend weer ketonen testen. Mijn verloskundige doet dit wel middels urine, zou dit echt heel veel uitmaken? Lijkt mij dat ze anders wel een bloedmetertje hadden aangeschaft en gebruikt.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:23

Wat een verschil in beleid. Ik heb nooit urine hoeven laten testen, behalve toen ik al in het zkh lag maar toen was de kleur al zodanig dat de dame in kwestie zei: ik stuur het wel op naar boven maar ik ga je ook vast aansluiten want ik zie zo al wel wat dit wordt.

Wat heftig verootjoo dat je er een week hebt moeten blijven! Gelukkig bleef het bij mij beperkt tot dagopnames.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Meer HG’ers die na bevalling begonnen zijn met genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:25

Oh wat bijzonder! Ik moest die keto test doen en had toen ++ ziekenhuis zei toen dat ik gewoon thuis mocht blijven met medicatie. Waardoor besloten ze jou op te nemen dan als ik vragen mag? :)