Moeten/willen aankomen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 21:57

Ik weet het, de meesten hebben dit probleem juist de andere kant op... maar beide kanten zijn een uitdaging!
Ik ben al zolang ik me kan herinneren te dun. Ik moet echt moeite doen om op gewicht te blijven en aankomen is al helemaal een onmogelijke opgave. Dat komt ook door mijn levensstijl hoor: ik ben super actief en eten is niet echt een prioriteit. Ik kan super lang doorgaan op adrenaline of wat dan ook en 'vergeet' dan gewoon te eten. Ik heb ook een lopend beroep waarin je eigenlijk constant bezig bent, dus gaan zitten en tijd nemen om te eten is lastig. Tijdens de lockdown, toen ook ik thuis moest werken, kon ik er heel goed op letten en heb ik erg mijn best gedaan en ben toen in 5 maanden tijd 7 kilo aangekomen! Ik was dikker dan ik ooit geweest was :P. Nu ik weer werk is het er echter binnen een maand weer vanaf gegaan :(

Zijn er mensen met hetzelfde? Misschien kunnen we wat tips uitwisselen en elkaar motiveren! Ben niet echt op zoek naar eetlijstjes ofzo, meer 'lotgenotencontact', haha :P

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:01

Ik ben zeker niet hetzelfde, maar kan je niet kijken naar voedsel met een hoger vet en koolhydraatgehalte? Denk aan vette vis, avocado, volkoren pasta’s, bananen, een scheutje extra olijfolie in de pan etc. Dan hoef je zeker niet ‘ongezond dikker’ te worden maar kan het op een verantwoorde manier. Gezond eten kan ook veel calorieën bevatten! :D Je zou bijvoorbeeld een voedsel tracker kunnen gebruiken, niet om exact alles af te wegen, integendeel, maar zo krijg je wel fijn inzicht in wat voor macronutriënten en hoeveelheden in bepaalde voedselsoorten zitten :j Succes!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:08

Als je inzicht wil krijgen in wat je eet, is de App eetmeter een goed hulpmiddel.
Aan de hand daarvan kun je gaan ontdekken wat voor jou een goed eetpatroon is.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 22:11

Is dat die eetmeter van het voedingscentrum? Die vul ik wel regelmatig in ja :j

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:13

Herkenbaar! Ik heb de handdoek in de ring gegooid en het geaccepteerd. En nu bijvoorbeeld lig ik op bed met een zak nootjes en kaasblokjes.

Ik heb ook weleens met een app bijgehouden wat ik verbrand en eet en ik ben ook gewoon te actief voor mijn eetpatroon. Maar het zit ook in de familie, de kant van mijn vader zijn allemaal van die sprieten.

Ik ben inmiddels twee kinderen verder en mijn gewicht zit nog steeds tussen de 55 en 58 kilo met 176. Is op het randje van gezond gewicht, dat wel. Mijn beide kinderen zitten ook op een te laag gewicht voor de grafiekjes, maar volgen wel een lijn. Dus daarom ook denk ik dat het meer is dan alleen mijn levensstijl :-)

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:15

Ik had er ook last van, tot dit jaar. Dat wijd ik niet aan ouder worden, maar aan het feit dat ik bijna geen stress meer ervaar in mijn leven. Ik had last van chronische stress door ptss en andere psychische problemen, en nu die weg zijn is mijn hongergevoel ook 50% minder.
Dus ik weet niet hoe het met je stress zit? :P

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 22:16

Ja vaak erg hoog! Heeft er ook zeker mee te maken, tijdens de lockdown veel minder stress :)
Wat fijn dat jij er nu geen last meer van hebt :D

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:21

Nou, misschien zit voor jou dan wel op dat punt een deel de uitdaging. Bij mij was het overigens niet alleen gewicht, maar ook echt hongergevoel. Ik moest aaaaaltijd rekening houden met eten, anders werd ik echt niet goed. Dat heb ik nog steeds wel, maar al veel minder. Het is echt een verademing dat ik nu gewoon even de deur uit kan zonder dat ik een lading eten mee moet nemen.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:21

Binnen een maand zeven kilo afgevallen? :=
Zeker weten dat er medisch niet iets aan de hand is? Want dat is echt wel heel veel!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 22:23

Lijkt me heerlijk Earth!

@amber: ik ben ooit al wel onderzocht, ze kwamen er wel achter dat ik vet erg slecht opnam. Dus misschien is het in die zin ook wat lastiger. Maar het komt ook grotendeels door het eetpatroon, ik eet gewoon veel te weinig op sommige dagen en ik beweeg ontzettend veel. Dat in combinatie met de aanleg om eerder af te vallen dan aan te komen maakt dat het er whoeshhh weer af is :P

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:25

Ik heb dat ook, 176cm bij een normaal gewicht van 58 kilo. Gelukkig vinden de artsen dat gewicht goed bij mij en moet ik alleen een beetje oppassen dat ik niet afval. Mijn normale verbruik is ca 3500kcal per dag.

Het grootste probleem is dat zodra ik ziek wordt of stress heb de kilo's eraf vliegen en dat gewoon niet tegen te gaan is. Mijn darmen nemen dan niks meer op ofzo, weet niet wat dat precies is maar ik kan van een longontsteking zo 10 kilo afvallen. Super irritant

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:25

Sheran schreef:
Lijkt me heerlijk Earth!

@amber: ik ben ooit al wel onderzocht, ze kwamen er wel achter dat ik vet erg slecht opnam. Dus misschien is het in die zin ook wat lastiger. Maar het komt ook grotendeels door het eetpatroon, ik eet gewoon veel te weinig op sommige dagen en ik beweeg ontzettend veel. Dat in combinatie met de aanleg om eerder af te vallen dan aan te komen maakt dat het er whoeshhh weer af is :P


Haha ja dat had ik ook, geen vet opnemen. Ik heb lang bij de McDonalds gewerkt. Toen ik stopte en weer normaal thuis ging eten kwam ik een paar kilo aan. Want die vette zooi van de Mc sla ik niet op :')
En ik kom vaak ook helemaal niet aan de hoeveelheid kc.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:27

Bij mij plakken kcal uit melkproducten het beste. Slagroomijs en milkshakes enzo

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:30

Dan lijkt het, net als voor degenen die af willen vallen, toch een kwestie van goede gewoonten aanleren.
Misschien is steun van een voedingsconsulent aan te raden.
Je zou, als je het grondig wilt aanpakken, ook een orthomoleculair therapeut/arts kunnen raadplegen. Zij kijken naar wat jij specifiek nodig hebt.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 22:48

Ja, zeker, het is heel vergelijkbaar met afvallen eigenlijk. Alleen gaat aankomen vaak iets langzamer. Het is het omgooien van je eetpatroon en iets doen waar je je totaal niet comfortabel bij voelt en wat overduidelijk veel moeilijker voor je is dan de andere kant op.

Grappig dat meer dat hebben - dat sommige calorieën meer blijven 'plakken' dan andere.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:34

Herkenbaar :j . Ik ben toevallig onlangs naar een diëtiste geweest. Ik ga nu een voor mij gemaakt ‘dieet’ proberen gedurende twee maanden en kijken of dat effect heeft! :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 23:35

Wat waren de tips van je diëtiste? :)

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:48

Veel eiwitten proberen te eten? Volle kwark, eiwit-shakes (met melk, dan is het gewoon een aardbeien milkshake :9 ), proteïne repen zijn vaak ook lekker.
Loop je er ook tegen aan dat je voor je gevoel ook te smal uit ziet? Lekker sporten! Bv je armen of benen, want kan me voorstellen dat je buik trainen dan in je hoofd juist averechts gaat). Wat gespierder eruit zien kan ook echt veel schelen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 23:55

Op zich ben ik best tevreden over mijn uiterlijk: ik heb wel vormen gelukkig :). Alleen word ik soms wel erg smal in mijn gezicht als ik mager word, dan zie ik er gewoon een beetje bleek en doods uit en dat vind ik niet zo mooi :).

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:59

Ik herken mij ook heel erg in jou verhaal. Ik moet ook oprecht moeite doen om aan te komen. Ik kan zo in korte tijd 5 kilo afvallen. Vind het soms wel jammer dat ik bij mijn borst mn ribben echt kan zien. Maar ik eet wat ik wil. Ben een enorme snoepert. Ik en mijn beste vriendin hebben heel vaak vreetdates en dan eten we heel veel snoep en koek en gewoon lekker ongezond maar zelfs dan kom ik hooguit een kilo aan.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:25

Ik herken wel veel in je verhaal. Zodra ik ook ziek ben of gestresst eet ik niet of veel te weinig.
Op normale werkdagen eet ik wel genoeg heb ik met een diëtiste bekeken. Echter in het weekend standaard te weinig. Ik mis dan de structuur en vergeet het gewoon. Dat is echt niet expres zo, het lukt mij niet om het wel goed te doen zo in mijn eentje en inmiddels heb mij er maar een beetje bij neergelegd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:44

Oh...heel mijn leven tot nu toe “last” van gehad.

Heel lang geprobeerd om dikker te worden maar hoeveel ik ook at...ik bleef dun. Op een goed moment dacht ik gewoon laat ook maar...dit is het. Ik eet gezond en kom niks tekort. Dus dikke prima zo. (Toen 178 en 54 kilo)

Nu ben ik bijna 50 en ik heb nu minder moeite om op gewicht te blijven. 59 kilo. Precies gezond gewicht.
Ik eet nog steeds veel. Maar ik eet niet om dikker te worden.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:55

Ik herken je verhaal ook echt. 1.70 en 50 kg. Nog minder dan voor mijn 2 kinderen. Ik heb nooit honger en dorst. Voor 12 uur heb ik vaak alleen nog maar een koffie op. Ik ben altijd druk met de kinderen en paarden en het schiet er gewoon bij in. Ik ben al vaker bij dieetisten geweest en weet wel wat ik moet eten maar ik eet vaak begin van de middag pas en dan avond eten en verder snoepen savonds. Ik kan heel veel eten als ik gewoon ergens stil zit en het voor mijn neus wordt gezet maar verder als ik het moet maken dan gebeurd het dus niet. Ik hou niet van zuivel of brood, dus ik vind het moeilijk wat ik sochtends moet eten. Wel vervelend want ik merk dat ik mijn lichaam tekort doe maar het is zo’n gewoonte. Dat weinig drinken komt me ook vaak duur te staan dmv nierproblemen. Ik kook wel alles met roomboter, en ben gek op pasta en aardappels. Daar overleef ik op denk ik. Ik blijf volgen voor goede tips. Over aankomen is altijd veel minder te vinden dan afvallen. En dan altijd die misselijke opmerkingen van mensen. Alsof dunne mensen wel altijd beledigd mogen worden door ons erop aan te spreken. Althans dat heb ik erg vaak.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 01:14

Ik heb zelf heel erg veel baat bij de support shakes van kruitvat eigenmerk. Een soort milkshake in aardbeien smaak. Ik vind ze zeker niet vullend, maar zit sowieso 300kcal in. Mij helpt het altijd heel erg in periodes dat ik afval. Is een doosje met 4 zakjes er in.

Ik vind het ook erg moeilijk om aan te komen, heb best vaak last van stress en ik hou mijn gewicht niet vast. Nooit een grote eter geweest en eten is geen hobby van me... Vind dat er altijd zo makkelijk over gedacht wordt ‘dan eet je toch wat meer’. Nee dat is niet dé oplossing... Wat hierboven ook al gezegd wordt, over afvallen is veel meer te vinden dan over aankomen. Ik ben 1.74 en 58kilo nu. Zal je zeggen oeh dat is toch top. Ja misschien wel, maar ik voel me niet happy en zie er liever nog 2 a 4 kilo bij. (Ik zit altijd tussen de 55 en 60kilo) maar dan kun je mijn botten ook wel echt tellen hoor met 55 kilo. Voelt gewoon ongezond.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 01:20

Herkenbaar. Ik ben 1,63 en weg ca 55 kg. Maar wil niet lager. Eet beste porties. Stapel beleg op brood, kaas met enz. Maar zit ook met dat ik geen vlees eet omdat ik al jaren vegetariër ben (lust het ook niet). En sinds een half jaar weet ik dat ik lactose intolerant ben. Hopla daar gingen weer 3 kg....