Depressief zijn in een lockdown

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 22:14

Bedankt voor de leestips Pateeke. Ik ga ze eens opzoeken, maar heb inmiddels uit ongeduld al twee boeken besteld :o Ik heb uiteindelijk gekozen voor de twee boeken van Haemin Sunim (The things you can only see when you slow down en Love for imperfect things) omdat ze niet zo groot zijn en o.a. ook illustraties bevatten. De reviews waren ook heel goed dus lijken me luchtige boeken om mee te starten.

Dat boek over mindfulness in de natuur lijkt me wel super leuk voor in Gent/thuis later. Daar zit ik dichtbij een natuurgebied als ik het goed begrepen heb. :j Ziet er een mooi boekje uit ook dus die heb ik alvast op mijn verlanglijstje gezet.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:14

Fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad met je psychiater! En als hij het zelfs zegt dat je gegroeid ben, dan is dat ongetwijfeld zo! En zo kom je ook over.

Toppertje! En je hebt het ondanks de verschrikkelijke drang toch lang volgehouden, knap hoor! En als het niet lukt, wees dan niet teleurgesteld. Soms zijn de stemmen in je hoofd zo verschrikkelijk sterk, daar kan niemand tegen vechten. Hoe het ook wendt of keert, je bent een waanzinnig sterk mens.

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:23

Kaatastrof schreef:
Bedankt voor de leestips Pateeke. Ik ga ze eens opzoeken, maar heb inmiddels uit ongeduld al twee boeken besteld :o Ik heb uiteindelijk gekozen voor de twee boeken van Haemin Sunim (The things you can only see when you slow down en Love for imperfect things) omdat ze niet zo groot zijn en o.a. ook illustraties bevatten. De reviews waren ook heel goed dus lijken me luchtige boeken om mee te starten.

Dat boek over mindfulness in de natuur lijkt me wel super leuk voor in Gent/thuis later. Daar zit ik dichtbij een natuurgebied als ik het goed begrepen heb. :j Ziet er een mooi boekje uit ook dus die heb ik alvast op mijn verlanglijstje gezet.


Die laatste heb ik ook! Ik moet hem nog uitlezen maar ik vind hem prachtig :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:05

Hoi Kaat, goede berichten hoor!
Natuurlijk baal je van het 'hervallen', maar dat is de kern niet.
Je leert nu er mee omgaan en dat is al heel wat. Zo te lezen begon het met pijn, deze keer. En dan 'donder je naar beneden', sluit je je af en komen de demonen opzetten. :(:)

Vwb mijn associatie bij jouw afsluiten: 'dorsal vagal shutdown', een automatische bescherm reactie die iedereen in haar zenuwstelsel heeft zitten. Je doet het niet zelf, het gebeurt je. En er is veel tegen te doen. (Al is de reactie zelf gewoon nuttig - de oorzaken, aanleidingen en triggers moeten aangepakt, en wellicht heb je dingen nodig, bijvoorbeeld emdr, om de gevoeligheid van je zenuwstelsel wat rustiger te maken.)

En hartstikke goed dat je op dit soort momenten toch om hulp kunt vragen!!
Dat het filosofie boek niet bij je binnenkwam snap ik wel (svp ook niet van jezelf eisen...!!) , maar als die mevrouw een prettige stem heeft zette dat beslist zoden aan de dijk.
(Het tegenovergestelde van 'dorsal vagal shutdown' is contact met mensen - punt van orde is natuurlijk wel dat dat prettig moet voelen, niet te veel moet zijn, etc. etc.)

En demonen vrage men naar hun naam. Dat hoeft niet op het moment dat jij super kwetsbaar bent!!

En lekker skaten, he!
En tekeningen maken, want dat kun jij hartstikke goed. *\%/*

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:07

Hey kaat blij dat je een diagnose hebt gekregen.. en dat ze je daaruit kunnen voort helpen. En he seg ni getreurd omdat je een terugval hbt gehad e meid :(:) , . dat zit in je leerproces je werkt zo hard aan jezelf! <3 .. en soms werkt het eens niet mee , ja :( ..maar je trekt u er weer boven op. En je gaat er voor! <3 ik ben blij dat je er over schrijft, dat je open bent ... Dat je mij/ons laat weten wat je doormaakt. Maar we zijn er voor je ! Daddaa 2020 welkom 2021 <3

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:06

Hey Kaat, ik zie je topic nu pas! Schrok er al zo van toen je het op fb had gezet.. Je doet harstikke goed je best! Hopelijk word 2021 het jaar waarin je alle hulp krijgt die je nodig hebt en er helemaal bovenop komt. :j

Je mooie tekening die je van Ruby hebt gemaakt staat hier nog steeds in de woonkamer. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:53

Hoe is het nu? Ben je de jaarwisseling goed doorgekomen?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 21:53

Hallo iedereen. Ik hoop dat jullie ook een fijne jaarswisseling gehad hebben. De mijne is alvast heel goed verlopen en ik heb het jaar op een positieve noot kunnen inzetten. Ik geloof dat het een voorbode is van de groei die ik nog verder in dit nieuwe jaar zal doormaken. Jammer genoeg heb ik vandaag een minder goede dag. Sinds een dag of 2 merk ik de ontwenningsverschijnselen. Ik heb vooral last van
duizeligheid. Zeker als ik van stilstaan me plots moet verplaatsen. Na het inlineskaten draaide de hele wereld rondom me toen ik even ging zitten. Toen werd ik ook even overspoeld met enorme eenzaamheid. Fysiek en mentaal kapot in bed gaan liggen met mijn muziek aan en oogmasker op om even te kunnen wegvluchten van de realiteit. Ik heb ook drang gehad, zeker omdat mijn kamergenote er niet was en het bovendien reeds donker was buiten. Dat zijn elementen die het risico op zelfdestructie verhogen, zeker gepaard gaande met het intens gevoel van eenzaamheid. Echter was de drang niet sterk genoeg om mijn lichaam te activeren en ben ik eigenlijk gewoon blijven liggen. Een manier die vaak besproken wordt in de mindfulness besef ik nu. Het gewoon laten voorbij gaan van de intense emoties zoals je de wolken op een winderige dag weg ziet glijden.

Wat betreft de hele werking van de vagus nervus op o.a. het brein en je psyche heb ik gisteren ook kennis gemaakt met de Wim Hof methode. Was echt een hele interessante ervaring! Na mijn eerste sessie hield ik het toch al 1.30 minuten vol zonder te ademenen en dat ook echt zonder het gevoel van ademnood. Zeker een methode waar ik in de toekomst toe nog gebruik van wil maken, al ben ik nu niet klaar om deze reeds toe te passen op een moeilijk moment (zoals daarnet) omdat ik overstelpt word door het gevoel van paralyse.

Tekeningen maken en skaten heb ik alleszins ook al gedaan in dit nieuwe jaar. Ik heb ondervonden dat de parking hier echt id-ea-al is om bepaalde technieken te oefenen omdat de asfalt goed glad is. Zo ook nu de smaak te pakken van het powersliden waar ik stiekem best wel trots op ben. Dus als ik zo blijf voortdoen dan ga ik na mijn opname toch ook al een beetje beter kunnen skaten. Vandaag heb ik ook mijn eerste schilderijtje gemaakt van 2021. Ik wou graag een mooie boekenlegger voor in mijn mindfulness boek. Ik kwam gisteren toevallig op Reddit een interessante vraag tegen over of meditatie werkelijk een positief effect heeft gehad voor jou en om je ervaringen hiermee te delen. Daar schreef iemand een mooie analogie over een paard, ruiter en een bijstaander. Deze heb ik gebruikt als inspiratiebron. Het werkje is gebaseerd op een foto van mijn paard en ik op een stoppelveld.

Afbeelding

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."

Verder heb ik vanavond nog een gesprek gehad met mijn begeleider in functie van een meer individuele aanpak voor mij. Ze gaan meer rekening houden met de therapieëen die ik werkelijk wil volgen om te voorkomen dat er overlap is met mijn sessies bij bv. de psychiater of psycholoog. Daarnaast zullen er nog wat specifieke zaken toegevoegd worden voor mij. Ik mag vanaf volgende week ook twee keer per week naar de kinesist voor mijn schouders. Mijn trapezius is aan beide kanten verkort door o.a. de stress en zona links. Daarnaast heb ik weer heel veel jeuk en uitslag over mijn hele lichaam. Ik nam een tijdje medicatie voor mijn eczeem, dat hebben we even stopgezet om te zien hoe ik er op zou reageren. Helaas is het dubbel zo hard weer teruggekomen dus hebben we het weer opgestart.. Ik ga zsm een afspraak proberen te regelen bij de dermatoloog en dan hopelijk ook een paar allergietesten laten uitvoeren om op dat vlak snel toch ook wat meer duidelijkheid te krijgen. Momenteel zie ik er echt veel van af.. Denk dat mijn lichaam nu ik mentaal stabieler ben nu de weerslag krijgt. Enfin.. gaat ook wel weer over hopelijk.

Morgen ga ik even naar huis om een ritje te maken. Laatste keer was meer dan een maand geleden (21 november..). Hopelijk kan ik er een beetje van genieten. Naar huis gaan is nog altijd iets waar ik me best ongemakkelijk bij voel. Dit is mijn thuis geworden. Die overgang binnen een paar maand terug richting de 'realiteit' zal dan ook niet zo vanzelfsprekend worden vrees ik. Anyways, I should quit writing my self-fulfilling prophecies.. ;)

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:00

Wauw. Erg trots op jou. Fijn dat je een goede jaarwisseling hebt gehad en je de drang kon weer staan!
Geniet van je ritje morgen :*

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:05

Je bericht is erg indrukwekkend in positieve zin!
Ook ik wens je een positief jaar toe met veel groei.

Anoniem

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:36

Goed bezig Kaat! Ik hoop dat je zelf ook trots kan zijn op alle stapjes die je zet :)

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:33

Blij je te horen!Super dat de jaarwissel goed was. Zalig om je te zien groeien kaat!<3 met je medicijnen zal je huid wel weer rust vinden, kweet tis geen pretje. komt wel goed.moh kaat<3 uwe bladwijzer is super mooi weer <3

Ben wel blij dat je je daar goed voelt, waar je hersteld. Zo gaat het ook allemaal wat sneller de dagen.. geniet van je ritje met je paard meid! <3 dikke knuffel!

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:49

Wat een fijn bericht! Ik hoop dat je geniet van je ritje vandaag!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:37

Wat ben jij al enorm aan het groeien zeg! Ik ben trots op je!

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:08

Het klinkt als een fijn begin van het nieuwe jaar voor jou! Hopelijk heb je een fijne rit!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 18:57

Erg genoten van mijn ritje. Papa en mama waren mee. Paard lief stond lekker fris en bij het nemen van een boomstammetje er bijna afgekukeld. Ik ben niet echt een springruiter en met westernzadel sowieso ook niet zo handig :+ Heb er heel erg van genoten. Vandaag ook goed gesprek gehad met mijn mama in functie van mijn diagnose. Nu heerlijk genieten van een warm bad en straks mijn lievelingseten eten :9 Hopelijk zijn mijn batterijen dan weer opgeladen voor nog een week in de psychiatrie.
Afbeelding

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:02

Klinkt als een lekker dagje!
Wat grappig dat jullie hondjes en jouw paard allemaal ongeveer hetzelfde gevlekt zijn trouwens :)

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:24

<3 klinkt als een gezellig familie uitstapje.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:30

Ziet er als uit als een geslaagde dag <3 !

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 14:09

Helaas kan het weer niet positief blijven. Ik heb gisteren een flinke klap van vermoeidheid gekregen en dat gevoel heb ik meegenomen tot vanochtend. Ik ben vannacht weer wakker geworden van ondraaglijke jeuk. Mijn hele lichaam is bedekt in, wel vrij milde maar toch, uitslag. Als mijn slaap onderbroken wordt heeft dat enorme weerslag op mijn gemoed de dag erna. Ik had vanochtend dus écht geen zin om uit mijn bed te komen. Ze hebben verschillende keren geprobeerd om er mij uit te krijgen tot mijn grootste ergernis toe (mij onder druk zetten werkt omgekeerd). Hierdoor borrelde de frustraties al op, waardoor ik stress kreeg en de ongecontroleerde emoties de kop kwamen opsteken.

Willen op je gemak zitten, maar nergens een rustplek hebben helpt dan ook niet. Ik kan naar mijn kamer, maar mijn kamergenoot zit daar ook vaak. Wij komen goed overeen en ik zou niemand anders wensen maar toch voel ik me dan niet 100% op mijn gemak. Ik kan me niet afzonderen als het te veel wordt.

Maar afzondering is ook gevaarlijk. Zeker als mijn drang begint te stijgen. Dus van zodra mijn kamergenote weg was ging het mis..

Ik word gek van mijn eigen emoties. Op het ene moment ben ik gelukkig. Een minuut later ongelofelijk verdrietig en dan plots gefrustreerd/kwaad. Het is soms echt ondragelijk. Onmogelijk om met mezelf dan om te gaan, laat staan rekening houden op die moment met een ander.

Ik heb nu wel een Lorazepam gekregen aangezien ik best in shok was. Hopelijk vind ik nu een beetje rust..

pien_2010

Berichten: 43263
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:16

Kaatastrof schreef:
Ik word gek van mijn eigen emoties. Op het ene moment ben ik gelukkig. Een minuut later ongelofelijk verdrietig en dan plots gefrustreerd/kwaad. Het is soms echt ondragelijk. Onmogelijk om met mezelf dan om te gaan, l
:knuffel: Wat sneu.

Lieverd, je bent met een grote innerlijke verbouwing bezig en zoals het spreekwoord zegt: "Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd". Sterkte meid.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:20

:(:) ooh kaat toch!

Maar , je bent nogaltijd top wete. <3 , da geef ni dadde trapje hebt gemist.gwn Blijve klimmen. <3

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:48

Och meis, balen :(:) hoor!

Dat ge-zig-zag hoort er voorlopig gewoon bij.
Ingewikkeld, maar het is efkes niet anders.

Hopelijk is er een goed zalfje oid tegen de jeuk/ uitslag.
Ik stond jaren met mijn paard bij een bier 'die al honderd generaties bier was'. Hij zei altijd dat jeuk erger is dan pijn.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 08:46

Helaas gisterenavond weer mis. Zo twee keer op een dag nog niet veel meegemaakt. Echter sta ik sinds de stop van mijn Sipralexa (ad) weer dichterbij mijn emoties en gok ik dat ik gewoon weer kei hard moet wennen aan het gevoel. De mensen zijn hier gelukkig zo lief en medelevend en zijn veel meer gefocust op de positieve stappen die ik reeds gezet ipv mijn terugvallen. Ikzelf heb het daar moeilijker mee. Bij mij is alles nog vrij zwart-wit en vooral de toegenomen frequentie, drang en emotionele instabiliteit zijn zaken die me zorgen maken..

Ik heb gisterenavond nog goed gesprek gehad met psychiater en hij ging ook bekijken of we een afspraak bij de allergoloog kunnen regelen.. Vandaag gesprek met de psycholoog.

Ohja, bedenk me net dat ik gisteren ook gesproken heb met de DGT therapeute die me ambulant zou gaan begeleiden maar we zijn tot de conclusie gekomen dat die overgang wellicht te groot is (van intensieve therapie hier naar 1x om de 2 weken..). Met andere woorden zullen ze hier bekijken hoe we de overgang gaan maken van de ene opname naar de andere maar zal ik dus die maand thuis niet spenderen. Kortom zit ik hier waarschijnlijk nog tot de lente..

Nog een kleine shout-out naar Bokker Heranda voor het mooie kaartje en de lieve woorden.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:01

Het gaat er niet om hoe vaak je valt, het gaat erom dat je steeds weer overeind komt! En zi in dit proces leer je ermee om te gaan. Dat leer je niet als alles opeens weg is, maar gaandeweg. Neemt niet weg dat het vervelend is natuurlijk. Ik ken dat gevoel ook. Mijn psycholoog zei ook ooit tegen me, dat juist dat proces zo belangrijk is! De gevoelens omarmen en gaandeweg ermee om leren gaan. Want uiteindelijk leer je daat alleen maar meer van dan wanneer alles zomaar plotseling weg is natuurlijk. Knuffel :(:)
Ik blijf je zo dapper vinden!!