Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:14

Ik heb begin dit jaar 1 verstandskies onder laten verwijderen en 2 maandjes terug nog 1 verstandskies aan de onderkant.

Beide keren was ik ook ontzettend zenuwachtig, maar viel het trekken reuze mee. Verdoving prikken is even vervelend en je voelt een hoop druk bij het trekken. Echter heb ik heel veel na pijn gehad.

Eerste keer was de bloedprop te snel verdwenen en was er spinazie in de wond gekomen, dit was gaan ontsteken. Tip: eet geen spinazie :o Uiteindelijk met spoelen en antibiotica weer goed gekomen, maar heeft wel voor een aantal weken erg veel pijn gezorgd.

Tweede keer geen ontsteking van de wond, maar dit keer een ontsteking aan de zenuw in de kaak. Ik denk misschien door overbelasting omdat ik visite kreeg na de behandeling dus veel gekletst heb }:0
Tip: hou de rest van de dag genoeg rust en praat niet teveel.

O en tijdens de behandeling: Adem 4 tellen in en 6 tellen uit. Focus je op je ademhaling.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:16

Bij mij moest links onder er ook uit bij de kaakchirurg. Heb direct links boven ook mee laten nemen. Was zo gepiept.

Alleen hadden ze dus wel de zenuw geraakt. Pas na een jaar kreeg ik het gevoel in m'n onderlip links weer terug :Y)

Verder stelt het echt niks voor. De prikjes verdoving zijn nog het meest irritant.

Ook weinig napijn gehad, gewoon goed gebruik maken van de pijnstillers die ze je meegeven :)

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 15:19

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat ik een vriendelijke kaakchirurg krijg haha.

Letten op m'n ademhaling is zeker een goede tip!

Hopelijk raken ze bij mij geen zenuw :')

Inmiddels heb ik ibuprofen en vloeibaar eten ingeslagen haha. Ben benieuwd morgen

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:33

Hier 2x super goede ervaring met kaakchirurg gehad.

1 tip: niet niet niet gaan spoelen bij de wond. Je wilt juist dat de bloedprop die zich vormt goed blijft zitten. Google maar eens op dry socket, kun je krijgen als die prop losraakt door teveel spoelen en rommelen. Schijnt zeer pijnlijk te zijn.

Ik heb 2x een onderkies laten trekken en kon snel alles eten. Ijspack mee is een goede tip, kun je meteen gaan koelen op weg naar huis.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:45

Mijn verstandskiezen onder moesten ook door de kaakchirurg verwijderd worden.
Door alle horrorverhalen durfde ik niet en heb ik het 7 jaar uitgesteld.
Gevolg: tanden in mijn ondergebit hadden te weinig ruimte waardoor het scheef ging staan en had uiteindelijk pijn en constant hoofdpijn.

Uiteindelijk moest ik wel, ze mochten niet in één keer.
Voor ik het wist waren ze eruit, ook de napijn viel reuze mee.

Succes en hoop dat het meevalt!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:49

Mijn broertje heeft helaas ervaring met zowel trekken bij de tandarts en de kaakchirurg, en hij raadt iedereen de kaakchirurg aan. Hij heeft er daar helemaal geen last van gehad. Dus houdt goede moed ts!

Kimren
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:22

Bij mij heeft de kaakchirurg ook alle 4 getrokken, eerst de ene kant en toen de andere. Ik had niet veel pijn, de ene keer iets meer dan de andere maar dat kwam waarschijnlijk omdat daar een ontsteking in zat. Eten was wel lastig de eerste paar dagen dus dat was vooral hele kleine hapjes nemen en zacht eten. Ik zou wel goed op tijd beginnen met de pijnstillers en goed koelen. Bij ons bij het ziekenhuis krijg je een koelpack mee van het ziekenhuis, maar als ze dat bij jou niet doen zou ik zelf eentje meenemen.

Mijn kaakchirurg was trouwens wel erg vriendelijk :)

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:06

Sterkte TS. Hoop ook dat je een aardige kaakchirurg hebt (en dan mag je hem 16 november naar Almelo sturen). :D
Ik had bij de eerste keer minestronesoep gehaald, goed gevuld maar makkelijk weg te krijgen. Dat ging super, maar kon ook eigenlijk al vrij snel weer "gewoon" eten.

Heel veel sterkte, en hoop dat je vrijdag gewoon je gebakje kunt eten. ;)

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 10:54

Net weer thuis. Ik leef nog haha. K stond te trillen op mm benen maar t ging allemaal heel snel. Verdoving voelde ik een beetje en wachten totdat die goed was ingewerkt duurde het langst. Kies was er zo uit en hechting zat er zo in. Voelt nu alsof ik een giga wang heb haha.

Krijg mm mond nu nog amper open haha.

De wortel van deze kies liep mooi recht dus kon de zenuw niet beschadigen. Maar hij zag op de foto dat de andere verstandskies die er nog niet door is, de wortel kronkelig loopt dus als die er uit moet, moet er een 3d foto gemaakt worden om te zien hoe die langs de zenuw loopt.

De kaakchirurg en de assistentes waren gelukkig super aardig!!
Nu koelen en straks alvast ibuprofen nemen

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:59

Ik heb ze vorig jaar alle 4 tegelijk onder narcose laten trekken. Dus over het trekken zelf kan ik je niks vertellen.
Het genezen daarna was 2,5 week echt heel pittig. Al is 4 niet te vergelijken met 1 natuurlijk. Ik heb namelijk 2 weken geleefd op appelmoes en waterijs, ik kon echt niet kauwen en ben 2x terug geweest om er hechtingen uit te halen omdat het was gaan ontsteken.
Onder is wel vervelender dan boven.

Het is even doorbijten (haha) maar daarna ben je er ook vanaf.

Goed koelen en een schema maken voor de pijnstillers. Pijnstillers gewoon op tijd nemen, ook al heb je op dat moment geen pijn! Dan werken ze het beste!
Veel succes!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:49

Even een upje.. Ik heb sinds het weekend een ontstoken verstandskies dus toch maar de moed gevonden om een afspraak te maken. Volgende week dinsdag worden ze getrokken. Twee boven en eentje onder. Zijn er nog succesverhalen om mij gerust te stellen? :+

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:51

De bovenste kiezen zijn een eitje :j die zijn er vaak zo uit en genezing gaat soepel :)

Onder is even doorbijten. Even 2 weken last van maar hey, daarna ben je er voor de rest van je leven vanaf. Het is even rot, maar daarna hoef je je er nooit meer zorgen om te maken :)

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 12:01

Boven waren er bij mij beide al uit en dat was easy. Gewoon bij de tandarts en amper las gehad.

Uiteindelijk heb ik zn 2 weken last gehad van onder. Eerste paar dagen echt pijn. Nu is alles genezen en de hechtingen zijn opgelost. :)

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:32

Ik heb gelukkig een spoedverwijzing kunnen krijgen naar morgenochtend half 9. Nou ja gelukkig, maar die ontstoken kies is ook niks.. Ik ben wel echt doodsbang :o

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:33

Komt goed! Fijn dat je eerder terecht kan!

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:44

Ketly schreef:
Ik heb gelukkig een spoedverwijzing kunnen krijgen naar morgenochtend half 9. Nou ja gelukkig, maar die ontstoken kies is ook niks.. Ik ben wel echt doodsbang :o


Zowel boven als onder na trekken bij KC geen centje last gehad! Tipje: neem een koelelement of icepack mee, kun je meteen op de terugweg al koelen. Ik had daardoor 0,0 zwelling zelfs niet in mijn onderkaak beide keren.

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:47

Zelf werd ik ook doorgestuurd naar de kaakchirurg.
Daar hebben ze toen gelijk 2 kiezen eruit getrokken.

Degene waar ik het meest last van had was rechts onderin.
Maar het kon dan zo zijn dat ik over een jaar last zou krijgen van de kies die er recht boven zit, waardoor ze toen ervoor hebben gekozen om die er ook uit te trekken.

De pijn viel bij mij alles mee.
Ik had meer last voor het snijden van de kiezen dan erna.
Zelf was ik er ook enorm bang voor gezien mijn vriendinnen er heel veel last van hadden.

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:49

Al mijn verstandskiezen moesten er bij de kaakchirurg uit en omdat ze braken bij de wortels moesten die er letterlijk uitgebikt worden. Toch helemaal geen last ervan gehad daarna. Zeg maar 15 uur trekken en bikken en s'avonds gewoon lekker eten en geen pijnklachten of zwelling.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:19

Ik hoop dat het bij mij ook meevalt! Ik ben wel benieuwd wat voor pijn het is, of het zeurende pijn is of echt ondragelijke pijn :+ Ik denk veel te veel na!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:27

Slik goed pijnstillers. Elke 6 uur! En dan paracetamol afwisselen met ibuprofen. Dat werkt het beste. Ik kreeg zelf in het ziekenhuis zware pijnstillers voor de behandeling in elk geval.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:29

Ik redde had niet eens met om de twee uur pijnstilling. Elke 1,5 uur moest er een ibuprofen liquid in. Dat vond ik toen wel zorgwekkend. Kreeg die vieze vloeibare pijnstilling (zo'n zakje) echt niet weg.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:48

Bij mij zijn ze jaren geleden bij de kaakchirurg eruit gesneden. Eerst rechts boven en onder en paar weken later de andere kant. Bij mij lagen de wortels vlak en waren ze niet genoeg door omdat ik er geen ruimte voor had. Dus alleen de puntjes van de kiezen kwamen door toen ze eruit gingen. Ze hebben ook in mijn onderkaak moeten boren om ze eruit te krijgen, zowel linkerkant als de rechterkant. Ik heb er toen wel behoorlijk last van gehad.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verstandskies laten trekken bij kaakchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:15

Mijn onderste is helemaal nog niet door, die ligt zelfs overdwars :o Mijn bovenste twee verwacht ik niet zoveel gekke dingen mee, alleen dat er dus bij eentje een ontsteking zit. Ik kan morgen om half 9 al terecht dus kan daarna lekker de hele dag bijkomen!

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:34

Ketly schreef:
Mijn onderste is helemaal nog niet door, die ligt zelfs overdwars :o Mijn bovenste twee verwacht ik niet zoveel gekke dingen mee, alleen dat er dus bij eentje een ontsteking zit. Ik kan morgen om half 9 al terecht dus kan daarna lekker de hele dag bijkomen!


Die van mij onder lagen dus ook overdwars, daarom moesten ze bij mij dus in mijn onderkaak boren om die krengen eruit te krijgen. Hopelijk valt het bij jou mee. Succes en sterkte morgen!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:51

Mijn ervaringen:

Kaakchirurg; twee kiezen links verwijderd, waarvan één plat lag en in zessen geboord moest worden. Super snel geholpen, stond binnen tien minuten weer buiten, echt een gaatje vullen duurt langer. Meteen zak met ijs tegen mijn wang, pijnstillers mee, weinig pijn gehad, snel genezen.

Tandarts; twee kiezen rechts, één was ontstoken, lag plat en krom. Dik een uur gezeten, helemaal murw gebeukt, vette pijn gehad, twee weken ellende.

Dusssssss, doe maar de kaakchirurg, die gasten doen de hele dag niks anders.