Ervaring met galstenen gezocht

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
mondi
Berichten: 244
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Aan de Noord-Hollandse kust

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:07

Ik had de luxe om tijdens vakantie in de USA met spoed geopereerd te worden :D
Galblaas stond op springen... Helaas tijdens de OK een bloeding gehad en hierdoor duurde mijn herstel wat langer. Buikpijn hield best lang aan, verder weer snel fit en mocht Business Class terug vliegen *\o/* dat was geen straf _/-\o_

Hou je vast aan je dromen, alleen jij kan zorgen dat ze uitkomen...


Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:14

Ik heb na drie aanvallen mijn galblaas nog, maar de aanvallen blijven weg.
'Het beste van twee werelden'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jilletje
Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-20 12:22

Ik heb dus behalve aanvallen ook gewoon continue pijn, zolang ik stil zit is het te doen maar als ik wat ga doen of ga liggen doet het echt verrekte pijn

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:47

2 januari 2019 geopereerd, voldeed ook niet aan de ff-en dus duurde daarvoor langere tijd voordat oorzaak was gevonden.
Na operatie nachtje gebleven en toen mocht naar huis, daarna nog 2x teruggeweest vanwege verkeerde hechtingen en ontstekingen. Ik kon na week of 3 weer beetje rondom huis bewegen, daarvoor alleen maar kruipen. Na maand of 2,5 zat ik weer heel voorzichtig op paard.

Helaas nu ruim 1,5 jaar later nog steeds vaak buik klachten na het eten en zijn er dagen dat ik na ontbijt de rest van de dag ongeveer op/rennend naar de wc doorbreng. Volgens zkh puur pech en toevallig maar voor operatie had ik echt eigenlijk nooit buikpijn en nu kan het makkelijk meerdere keren per week zijn. Met diëtist nog niets wijzer geworden helaas.

Ook iets aangekomen qua gewicht, niet veel maar toch

Achteraf dus best spijt van operatie, de kolieken waren heel erg maar daarvan wist ik wat het was en dat het na paar uur over was, met buikpijn kan het veel langer duren

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:47

Jilletje schreef:
Ik heb dus behalve aanvallen ook gewoon continue pijn, zolang ik stil zit is het te doen maar als ik wat ga doen of ga liggen doet het echt verrekte pijn


Hmm, wat zegt je arts hier over?
(Bij een vriendin heeft men een jaar of drie over de diagnose gedaan, met een aanval of tien maar zonder pijn tussen de aanvallen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jilletje
Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 12:54

Wsl, zit er een streentje klem. Ook was op de echo te zien dat ik een hele kleine galblaas heb. Die nu dus gevuld is met stenen wat het ook minder comfortabel maakt

harriehoef
Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:59

Zit er een steen in je galwegen? Dit kan namelijk ook en dat geeft vaak ook behoorlijk wat pijnklachten.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Jilletje
Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 13:16

Ja daar zit er een klem ^)

Qimm
Berichten: 15111
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:35

Ik snap alleen de uitspraak 'kleine galblaas' niet. Als een galblaas leeg is (vaak na het eten) is hij inieminie, zit er goed wat gal in dan issie groot

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Jilletje
Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 13:41

Hij is kleiner dan gemiddeld

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:22

Mijn arts riep destijds 'galwegen verwijden doen we met bitterzout!'

Dus waarom jij kennelijk al dagen met die pijn rondloopt snap ik niet.
:(:)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

harriehoef
Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:27

Vaak als zo’n steen in de galwegen zit gaan ze over op een ERCP om de steen te verwijderen. Laten zitten kan ook echt behoorlijke klachten ontwikkelen, tot ontstoken galwegen aan toe. Hebben ze niets genoemd over het verwijderen van de steen? Ik denk oprecht dat je klachten hier ook door versterkt kunnen worden.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Devil_ina
Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:13

Ik heb ook al langere tijd pijn aan de rechter bovenbuik, vooral na het eten.
Vaak misselijk, zonder braken en verminderde eetlust.

Normaal gesproken wel te doen qua pijn , tot gister :(

Op 1 dag 2 langdurige aanvallen gehad, ik wist ook echt niet waar ik het zoeken moest van de pijn!

Uiteindelijk is de pijn wel afgezwakt, maar blijft wel continu hangen nu, trekt naar de rug en mijn schouderblad.

Vanmorgen bij de huisarts geweest, zij verdenkt mij ook van galstenen. Ik moet morgen eerst bloedprikken.

Voor een nieuwe aanval heb ik diclofenac zetpillen gekregen.

Omdat dit de eerste echte aanvallen waren kiest de ha nu voor een afwachtend beleid. Mochten ze wel steeds vaker voorkomen, dan pas wordt er een echo gemaakt en zonodig ook de doorverwijzing naar de chirurg.

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.

Jiskaa
Berichten: 1911
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:21

Bij mij is ie jaren terug verwijderd middels een kijkoperatie. Ik heb er best lang mee rondgelopen, niet wetende wat het was. Ik wou dat ik er eerder achter was gekomen. Ik had veel last en pijn en vanaf het moment dat ik uit de narcose kwam, pijnvrij. Heerlijk!
Ik had wel last van de narcose dus moest een nachtje blijven maar van de operatie geen pijn gehad hoor. Wel moe enzo de eerste week, maar ik denk nog altijd dat dat meer kwam door de narcose dan de operatie. Na 3 weken was ik alweer aan het werk als bezorger en keukenhulp bij de plaatselijke Chinees haha.

Geen bijwerkingen verder dus dat is fijn. Succes, hopelijk is het net zo’n opluchting als bij mij toentertijd

Jilletje
Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 19:31

Ik heb een oproep gekregen voor de 28e intake in het ziekenhuis, ik hoop dat ik daarna snel geholpen word

Devil_ina
Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:53

Zodan, dat is mooi snel! :j

Ik hoop dat je snel van de ellende verlost bent.

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:08

Fijn dat je toch een intake krijgt ipv 'afwachtend beleid'.
(Beetje duimen draaien dat de corona cijfers het toelaten.)

Mijn arts ondernam direct actie. (Met behoud van galblaas.)
Nu maar hopen dat de aanvallen uitblijven. (Diclofenac is een zegen als het om pijn gaat, maar doet verder niets.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

joke165
Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:51

Jilletje schreef:
Ik heb een oproep gekregen voor de 28e intake in het ziekenhuis, ik hoop dat ik daarna snel geholpen word


De wachtlijsten waren hier in het noorden al heel lang voor er sprake was van corona, en ik heb van maart tot september extra moeten wachten door uitstel van de reguliere zorg door corona want dit is geen spoed helaas. Geen idee hoe het voor de rest van het land is, maar ik zou niet te hoge verwachtingen hebben over snel aan de beurt zijn ;)

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen


Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:30

Jilletje schreef:
Ik heb een oproep gekregen voor de 28e intake in het ziekenhuis, ik hoop dat ik daarna snel geholpen word



allereerst, wat onwijs balen van je galstenen. Zelf ook gehad en deed echt bizar veel pijn tijdens de aanvallen.
De wachtlijsten zijn vaak best een aantal weken(pre-corona) dus inderdaad zoals Joke165 zegt, don't get your hopes up.

Hier is vorig jaar mijn galblaas verwijderd na bijna een jaar met klachten te lopen. Tijdens de kijkoperatie kwamen ze er achter dat mijn galblaas niet alleen al aan het ontsteken was maar ook dat deze helemaal achter mijn lever was gaan bivakkeren.
Ze hebben toen met veel moeite alles weg kunnen halen maar dat was wel even voelbaar de weken erna. Na de operatie mocht ik vier weken niets tillen of moeilijke bewegingen doen. Vooral de eerste twee weken wel echt nog veel napijn gehad en de littekens duurde wel een aantal maanden voor deze rustig waren.

Het is natuurlijk allemaal per persoon heel verschillend maar houd er rekening mee dat narcose geen pretje is en dit nog wel tot een jaar in je systeem zit met verschillende klachten van dien. (Sneller moe, haaruitval, slecht geheugen etc).

Duim voor je dat je snel aan de beurt bent! Kan je wel aanraden, mocht je een hele heftige aanval hebben gewoon de HA post te bellen want als die gaat ontsteken moet je meteen met spoed geopereerd worden.
Heel veel sterkte en voor vragen staat mijn inbox altijd open.

Jilletje
Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-20 16:51

Nou even een update!

Ik word 19 november geopereerd als alles goed is!
De pijn is echt niet te harden, ik zit er mentaal ook helemaal door heen. Mede omdat het allemaal zo onzeker was door de corona. Begrijpelijk hoor maar ik kan er niet zo goed me dealen.
Maandag ben ik weer bij de huisarts geweest, ook omdat ik last had van bijwerkingen door de diclofenac dus de dosis is nu aangepast.

Ze heeft dus ook conact gehad met het ziekenhuis, hier ben ik vannochtend weer langs geweest en ze zouden me op de urgentie lijst zetten. En vanmiddag werd ik dus al gebeld dat ik snel aan de beurt ben! Echt een hele opluchting :))


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, IASCrawler, Jorex, luuntje, moonfish13, spokey, xSimonee en 51 bezoekers