Ervaring met galstenen gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 09:54

Jaja, omdat ik eigenlijk niemand ken in mijn omgeving dacht ik laat ik het aan dokter Bokt vragen :))

Ik zit nu al 2 weken ziek thuis.
Vanochtend voor een echo in het ziekenhuis geweest.
Blijk ik in blije verwachting te zijn van een zooitje galstenen te zijn ^)
Morgen is de uitslag terug bij de huisarts en zal ik horen wat er verder gaat gebeuren.
Ik lees dat er kan gekozen worden voor een galblaas verwijdering. Hoe lang duurt het herstel daarna ongeveer?


Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:24

Mijn zus is hier drie weken geleden aan geopereerd ongeveer. Bij haar is de galblaas weggehaald, ook vanwege stenen. Ze zat 2 dagen later al weer op de fiets (is ook wat van te zeggen natuurlijk :') ). Ze is de eerste weken wel sneller moe geweest, dat ze een half uur wat kon doen en daarna weer even moest gaan rusten. Maar na een goede twee weken is ze weer begonnen met opbouwen bij haar werk.

daantjuhhh
Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:38

Ja dat ligt denk ik heel erg aan de persoon en de ingreep.
Mijn moeder had het heel acuut. Die kreeg een spoed operatie omdat haar lever er mee ophield. Dit is 30 jaar terug. Dus ook een hele andere tijd.

Tegenwoordig doen ze vaak kijk operaties. Die zijn stukken minder ingrijpend.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Echwel
Berichten: 12458
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:44

De 3 Fffen
Fat, fourty, female :D :D

Voorlopig even vetten vermijden
Operatie is mrestal een kijkoperatie

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 11:48

Ik voeldoe maar aan 2ffen -O-

daantjuhhh
Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:23

Echwel schreef:
De 3 Fffen
Fat, fourty, female :D :D

Voorlopig even vetten vermijden
Operatie is mrestal een kijkoperatie

Ja mijn moeder voldeed maar aan 1.
Ze was 28, 50 kilo.
Ik heb ook galstenen gehad. Maar gelukkig zijn die gepasseerd. Toen was ik 16.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Blue_Eyes
Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:52

Ik voldeed maar aan 1 F, ik was 28, not fat at all, but yes, female :D

Mijn galblaas is via een kijkoperatie weggehaald. Het heeft wel even geduurd voor ik me beter voelde, ik ben denk ik twee weken thuis geweest en heb nog lang steken in mijn zij gehad. De ervaring van de zus van Loeky01 deel ik dus niet. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn galblaas door te lang doormodderen (want atypische symptomen) al chronisch ontstoken was geraakt, dus dat kan wel schelen in het herstel.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

slimmerik
Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:03

Bij mij zijn een paar jaar terug eindelijk de steeds opspelende galstenen en galblaas verwijderd. Geen greintje pijn en na een weekje gedwongen rust weer naar het werk. Daarna nooit geen last meer gehad.

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

joke165
Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:12

Ben een maandje terug geopereerd. Mijn galblaas is via een kijkoperatie verwijderd. Helaas een complicatie, een ontstoken wond en die is ondanks antibiotica nog steeds niet helemaal rustig. Ben wel weer aan het werk maar nog niet helemaal fit en nog onder controle bij de chirurg.
Op zich is de operatie goed geslaagd en kan alles weer eten zonder pijnaanvallen maar de naweeën duren wat langer.

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

Qimm
Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:26

Ik ben op mijn 29e eraan geopereerd, moest (helaas) ook een ERCP (met zo'n gezellige maagslang vastzittende steentjes verwijderen), dat was wat minder tof. Operatie was een eitje, mocht de volgende dag naar huis. 3 dagen last gehad met zelfstandig opzitten, verder weinig pijn en binnen 2 weken functioneerde ik weer normaal (lees: ik had weer paardgereden). Uiteindelijk merk ik niets van mijn missende galblaas, kan gewoon alles eten en doen

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 18:51

Bedankt voor jullie reacties :D

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:56

Echwel schreef:
De 3 Fffen
Fat, fourty, female :D :D

Voorlopig even vetten vermijden
Operatie is mrestal een kijkoperatie



Het zijn er 5: fair, fat, forty, female, fertile ;)


Als het gewoon lukt met een kijkoperatie zonder complicaties ben je al vrij snel weer op de been. Mijn ene vriendin stond met een paar dagen alweer te trappelen om wat te gaan doen en een andere vriendin heeft twee weken nodig gehad. Allebei een ongecompliceerde kijkoperatie gehad. :)
Laatst bijgewerkt door katybug op 08-10-20 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

Qimm
Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:59

katybug schreef:
Echwel schreef:
De 3 Fffen
Fat, fourty, female :D :D

Voorlopig even vetten vermijden
Operatie is mrestal een kijkoperatie



Het zijn er 5: fair, fat, forty, female, fertile ;)

Haha dan had ik er 4 uit 5 :') en ik moet zeggen dat ik op mijn 29e de forty het meest beledigend vond :')

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:01

Zo dat is zeker beledigend Qimm! Stomme galblaas ook...

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 19:38

Qimm schreef:
Het zijn er 5: fair, fat, forty, female, fertile ;)

Haha dan had ik er 4 uit 5 :') en ik moet zeggen dat ik op mijn 29e de forty het meest beledigend vond :')

Echt zo :')

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:49

Die ff-en gaan niet altijd op :+ . Onlangs erachter gekomen dat galstenen ook heel goed kunnen ontstaan door het slikken van anticonceptie. Ik had geen cholesterol, was 31 en niet te zwaar. Ik heb wel 10 jaar de (naamloze variant van) de yasmin geslikt. Er is natuurlijk geen dokter die dat toe gaat geven, maar ik neig toch sterk naar een bijwerking van de pil.

Operatie was inderdaad een kijkoperatie. Het was zo gepiept en na 3 uurtjes mocht ik weer naar huis. Eerste 2 dagen wel veel last gehad van pijn in mijn rechterschouder door gasophoping waarmee ze je buik opblazen. Twee weken rustig aan gedaan, maar daarna nergens meer last van gehad.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:00

Ik heb het mormel een paar jaar geleden eruit laten halen..
Liep al een periode met hele heftige kolieken en regelmatig zware pijnstillers ( oa morfine spuit).

Ik heb rond de 10-12 dagen me echt wel belabberd gevoeld. Met name moe, misselijk

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:01

Gimme_Joy schreef:
Die ff-en gaan niet altijd op :+ . Onlangs erachter gekomen dat galstenen ook heel goed kunnen ontstaan door het slikken van anticonceptie. Ik had geen cholesterol, was 31 en niet te zwaar. Ik heb wel 10 jaar de (naamloze variant van) de yasmin geslikt. Er is natuurlijk geen dokter die dat toe gaat geven, maar ik neig toch sterk naar een bijwerking van de pil.

Operatie was inderdaad een kijkoperatie. Het was zo gepiept en na 3 uurtjes mocht ik weer naar huis. Eerste 2 dagen wel veel last gehad van pijn in mijn rechterschouder door gasophoping waarmee ze je buik opblazen. Twee weken rustig aan gedaan, maar daarna nergens meer last van gehad.



Nee is ook zo. Mannen krijgen ook galstenen hoor, haha. Maar het zijn meer factoren die de kans op galstenen verhogen.

Ja de naweeën van het gas zijn wel vervelend hè? Wel lekker vlot weer thuis en op de been. Heerlijk!

”I don’t go looking for trouble. Trouble usually finds me.” ~ Harry Potter

Blue_Eyes
Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:11

katybug schreef:
Het zijn er 5: fair, fat, forty, female, fertile ;)

Haha dan had ik er 4 uit 5 :') en ik moet zeggen dat ik op mijn 29e de forty het meest beledigend vond :')


Oh zie je, kwam ik toch nog aan 3 F's :D

Gimme_Joy schreef:
Operatie was inderdaad een kijkoperatie. Het was zo gepiept en na 3 uurtjes mocht ik weer naar huis. Eerste 2 dagen wel veel last gehad van pijn in mijn rechterschouder door gasophoping waarmee ze je buik opblazen. Twee weken rustig aan gedaan, maar daarna nergens meer last van gehad.

Good for you! Bij mij waren ze wat uitgeschoten met de morfine waardoor ik zo beroerd was dat ik toch echt een nachtje langer moest blijven :')


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Rianne1994
Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:25

Ik was 19, ik had 2 grote stenen dit kwam door een ongeval jaar daarvoor lang verhaal. Maar het verwijderen ging snel en is met een kijkoperatie gedaan. Bij mij hadden ze in een spier gehecht waardoor ik een dag krom liep maar paar dagen later ging ik al fietsen. Het wakker worden was me tegengevallen omdat ze die gas in je buik blazen dat zakte later af. Achteraf viel het dus wel mee. De narcose maakte me een paar weken moe maar was daarna voorbij.

Trotse eigenaar van 1 paard en 6 pony's.

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:37

Blue_Eyes schreef:
katybug schreef:
Het zijn er 5: fair, fat, forty, female, fertile ;)

Haha dan had ik er 4 uit 5 :') en ik moet zeggen dat ik op mijn 29e de forty het meest beledigend vond :')


Oh zie je, kwam ik toch nog aan 3 F's :D

Gimme_Joy schreef:
Operatie was inderdaad een kijkoperatie. Het was zo gepiept en na 3 uurtjes mocht ik weer naar huis. Eerste 2 dagen wel veel last gehad van pijn in mijn rechterschouder door gasophoping waarmee ze je buik opblazen. Twee weken rustig aan gedaan, maar daarna nergens meer last van gehad.

Good for you! Bij mij waren ze wat uitgeschoten met de morfine waardoor ik zo beroerd was dat ik toch echt een nachtje langer moest blijven :')


Wow. Serieus... wat heftig!

Ik kwam om 16 uur terug op zaal en om 19 uur mocht ik naar huis. Was zo duf als een konijn en alle prijkels kwamen tien keer zo heftig binnen, maar al met al was best te doen. Alleen de dagen erna voelde alsof er een vrachtwagen over me heen was gereden. En terug. En weer heen. :') voelde me echt 80. 10 minuten douchen was al teveel. En twee nachten rechtop geslapen van de pijn in mijn schouder. Maar een week later liep ik alweer 5k met de hond.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Jilletje
Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-20 09:35

Net terug gebeld door de huisarts.
Het blijkt dat ik een hele kleine galblaas heb, en galstenen dus het is best logisch dat ik er zo ziek/beroerd van ben.
Hij zou meteen een nieuwe doorverwijzing naar het ziekenhuis maken voor verwijdering van de galblaas. Hij verwacht dat in de loop van komende week het ziekenhuis contact met me opneemt.

chanicha
Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:51

Bij mij ook galblaas eruit en ik mocht dezelfde avond nog naar huis.
Ik had alleen erg last van mijn schouder van het gas en kreeg een zetpil met Diclofenac, wát een verademing :')
Herstel ging snel en ik kan alles eten.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

harriehoef
Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:30

Als het ongecompliceerd gaat mag je tegenwoordig dezelfde dag nog naar huis. Het gaat laparoscopisch en daardoor heb je maar een paar kleine sneetjes en gaat het herstel vlot. Wel is het vaak zo dat je 6 weken niet zwaar mag tillen, maar denk dat je er snel van opknapt en het herstel wel snel zal verlopen als alles ongecompliceerd is.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

Eloya
Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ervaring met galstenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:47

Ik
Op mijn 17e verwijderd. Opname van 5 dagen omdat ik erg slecht uit de narcose kwam :'). Wat pijn in mn schouder door het gas.

Nu 5 jaar later af en toe nog gal kolieken als er een steentje alsnog ergens blijft haken en vooral veel last van maagzuur. Maar al met al toch blij dat die weg is.

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: candalisa, germie, Nathachou, Rox87, san4nie, wiifke en 110 bezoekers