Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:59

Hebben jullie ook eerst een injectie in de heup gehad?
Wat deed dit met jullie?

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:12

cinniz123 schreef:
Ik vond het wel eng maar dat is meer iets van mezelf,vond het een ontzettend eng idee dat ze mn eigen bot afgingen zagen en er een prothese in gingen zetten :')


Ik vond/vind het ook een beetje eng idee.

Hebben jullie op YouTube filmpjes gezien van een operatie? Dan zie je pas goed dat je flink door de mangel gaat. Ik moest wel even goed zoeken want ik wilde het echte werk zien en niet die brave animaties of operaties met de voorste benadering via een ieniminie sneetje van een paar centimeter waar nauwelijks bloed te zien was. Ik vond uiteindelijk een filmpje van een operatie in India waar echt alles te volgen was. Super interessant.

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:26

Brr ik vind de animatie al eng dus ik denk dat ik het echte werk mezelf maar even bespaar :')

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 17:48

Briiet schreef:
Hebben jullie ook eerst een injectie in de heup gehad?
Wat deed dit met jullie?



Nee, kun je daar meer over vertellen?

Fem

Berichten: 12512
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:10

Briiet schreef:
Hebben jullie ook eerst een injectie in de heup gehad?
Wat deed dit met jullie?



Bedoel jij een Therapeutische Punctie?

Die heb ik gehad ja.

https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/be ... cainisatie


Mijn eerste reactie in dit topic.
Ik lees rustig mee.
Heb geen heupprothese, maar ben wel geopereerd aan mijn heup (zowel Cam impingement als Pincer impingement, labrum letsel en botsplinters tussen kop en kom).

Voorafgaand aan deze operatie dus de injectie gehad.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:43

Ieuwww nee ik ben heel blij dat ik niet van te voren heb gekeken hoe het in zn werk gaat want ik denk dat ik dan helemaal nooit meer had gedurfd!!
Het verhaaltje van ze slaan de pen in je bovenbeen werd ik al naar van brrrr.
Ik weet dat er ontzettend veel mensen in mn OK stonden en was blij dat ik gauw onder zijl was.
Het idee dat ze ook na de plaatsing even kijken of het allemaal daadwerkelijk werkt vond ik achteraf wel vervelend,lig je dan in je blote muts en gaan ze ff aan de been staan trekken en duwen ,koek koek!


Op de vraag injectie ja ik heb een echogeleide injectie gehad met hyaluronzuur dus niet met cortisone oid.
Bij mij hielp het de eerste keer echt heel goed ondanks dat ik na de injectie de eerste weken fors meer pijn heb gehad.
Ik heb toen zeker een jaar met veel minder pijn kunnen lopen.
Later nog een keer gedaan maar helaas deed die helemaal niets meer.

Ik moet wel zeggen dat mijn heup echt vol met gruis zat en hobbels en bobbels en ik kon soms niet opstaan omdat het dan een soort van bleef hangen dus was wel echt ver versleten.

16easer24
Berichten: 353
Geregistreerd: 16-01-07

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:02

Hoi Ts,

Ik heb niet alles gelezen in het topic, wel wil ik je graag tippen dat er tegenwoordig een zorgnetwerk voor ruiters is waarbij fysiotherapeuten zijn aangesloten die kennis hebben van de ruitersport. mogelijk dat je daar een fysio bij jou in de buurt kan vinden zodat je optimaal geholpen kan worden.

www.znvr.nl

succes!

ola42

Berichten: 132
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:03

Ook ik heb geen injectie gehad vooraf.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:42

Ik heb het trouwens niet over een injectie die voorafgaand is aan een operatie ofzo.
Het was echt een injectie om operatie uit te kunnen stellen.

Wat ik van mijn buurman begreep is dat als je een injectie met cortisone hebt gehad je ook het eerste half jaar niet voor een heupprothese kan gaan.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:08

Ik bedoel inderdaad de echogeleide injectie.
Dat heb ik ook gelezen dat je een half jaar gen kunstheup mag daarna.

In mei krijg ik zo’n injectie. Ik ben benieuwd wat dit gaat doen, of de heup dan weer soepel word aangezien ik maar 20a 30 graden kan draaien met links. Rechts iets beter daar heb ik ook geen last van.
Ik kan ook niet hurken, sex ligt ook op een zeer laag pitje.

4 weken na de injectie belt de orthopeed weer.
Van de ene kant heb ik zoiets plaats nou maar die heup dan kan ik weer normaal leven.
Andere kant denk ik dan lig ik er weer uit bij mijn werk. Vorig jaar geholpen aan een rug hernia. Na 3 maand wel weer volledig aan het werk gegaan.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:10

Citaat:
Op de vraag injectie ja ik heb een echogeleide injectie gehad met hyaluronzuur dus niet met cortisone oid.
Bij mij hielp het de eerste keer echt heel goed ondanks dat ik na de injectie de eerste weken fors meer pijn heb gehad.
Ik heb toen zeker een jaar met veel minder pijn kunnen lopen.
Later nog een keer gedaan maar helaas deed die helemaal niets meer.

Ik moet wel zeggen dat mijn heup echt vol met gruis zat en hobbels en bobbels en ik kon soms niet opstaan omdat het dan een soort van bleef hangen dus was wel echt ver versleten.



Kon je de heup ook beter bewegen?

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:18

Briiet schreef:
Citaat:
Op de vraag injectie ja ik heb een echogeleide injectie gehad met hyaluronzuur dus niet met cortisone oid.
Bij mij hielp het de eerste keer echt heel goed ondanks dat ik na de injectie de eerste weken fors meer pijn heb gehad.
Ik heb toen zeker een jaar met veel minder pijn kunnen lopen.
Later nog een keer gedaan maar helaas deed die helemaal niets meer.

Ik moet wel zeggen dat mijn heup echt vol met gruis zat en hobbels en bobbels en ik kon soms niet opstaan omdat het dan een soort van bleef hangen dus was wel echt ver versleten.




Kon je de heup ook beter bewegen?


De eerste keer wel maar toen was mn heup niet zo slecht.
Ik werd de eerste jaren vanaf begin 2011 afgedaan met bekkeninstabiliteit omdat ik zwanger was.
In 2015 nadat de 2de geboren was kon ik amper nog de trap op komen en toen dachten ze een scheurtje mn heupkapsel dus toen een mri gehad met contrast vloeistof en daar kwam uit dat mn heup versleten was ik was toen 31 jaar.
Daarvoor was het op rontgen nog niet te zien.
Dus toen had ik echt baat bij die echogeleide hyaluronzuur injectie.
Maar in 2019 waren de foto’s al veel slechter en heeft de 2de injectie ook niets meer geholpen.
Omdat ik eerst niets wilde weten van een prothese ben ik toch blijven doorlopen in hoever dat kon tot eind 2021 en 2022 kreeg ik mijn heupprothese.

In 4 jaar tijd is mijn heup dus wel enorm achteruit gegaan maar ik ben wel altijd ondanks de pijn met alles doorgegaan en ik geloof best dat dat niet bevoordelijk is geweest.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat het extra gewicht van mn zwangerschappen de boel verergerd/ gevoeliger heeft gemaakt want toen is alle ellende bij mij begonnen en het vermoede is dat het is gekomen na een flinke klapper met snowboarden.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:11

cinniz123 schreef:
Wat een positieve post!
Fijn om te lezen mensen die er langer ervaring mee hebben.
Weet jij toevallig hoe je protheses geplaatst zijn?
Ik weet dat ik een vastgroeimethode heb en geen cement en een lange pen in mn bovenbeen ipv een korte daardoor moest het bij mij ook via mn bil en daardoor dus wel een redelijk litteken maar heb grotere gezien dus mag niet klagen.
In t begin vond ik het toch wel erg in de zin van dan ziet iedereen als je in bikini loopt dat je ‘versleten’ ben al zo jong.


Bij mij hebben ze een korte pin met de vastgroeimethode geplaatst. Volgens de orthopeed kunnen ze nogmaals een korte pin met cement doen. Daarna nog een lange pin vastgroei, en tot slot een lange pin cement. 3 x vervangen in mijn geval dus.

De huidige is via de voorkant geplaatst. Ruggenprik, 2 uur later je bed uit en lopen. Na een week liep ik binnenshuis zonder krukken.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 11:00

cinniz123, misschien te persoonlijk, maar mag ik vragen hoe voor jou de bevalling was met zo'n slechte heup? Of was het toen nog niet zo slecht? Ik ben daar aardig bang voor maar zou dolgraag een nieuwe heup uitstellen tot ná eventuele zwangerschappen :o Maar lijkt me lastig als je been niet omhoog en niet naar buiten kan, haha.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:24

BaileyMix schreef:
cinniz123, misschien te persoonlijk, maar mag ik vragen hoe voor jou de bevalling was met zo'n slechte heup? Of was het toen nog niet zo slecht? Ik ben daar aardig bang voor maar zou dolgraag een nieuwe heup uitstellen tot ná eventuele zwangerschappen :o Maar lijkt me lastig als je been niet omhoog en niet naar buiten kan, haha.


Snap je vraag wel.
Bij de eerste en tweede wist ik het nog niet toen was het nog zo genaamd de bekken instabiliteit.
De eerste ging niet lekker maar lag niet aan mijn heup en de 2de was zo geboren ondanks dat hij 4 kilo was.
Bij de 3de hebben ze er super veel rekening mee gehouden maar inprincipe was het vooral met het persen dat je met je heup een beweging maakt die pijnlijk is maar geloof me dan voel je zoveel meer en denk door de adrealine dat je daar niet mee bezig bent.
Moet wel zeggen dat ik met persen ze er snel uit had alle 3 wellicht is het anders als je uren zo moet liggen :+
Onze 3de was niet gepland want dacht het zelfde met zo’n heup is een zwangerschap niet handig maar ik had een spiraal en bleek een spiraalbaby te hebben :')

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:34

carina schreef:
cinniz123 schreef:
Wat een positieve post!
Fijn om te lezen mensen die er langer ervaring mee hebben.
Weet jij toevallig hoe je protheses geplaatst zijn?
Ik weet dat ik een vastgroeimethode heb en geen cement en een lange pen in mn bovenbeen ipv een korte daardoor moest het bij mij ook via mn bil en daardoor dus wel een redelijk litteken maar heb grotere gezien dus mag niet klagen.
In t begin vond ik het toch wel erg in de zin van dan ziet iedereen als je in bikini loopt dat je ‘versleten’ ben al zo jong.


Bij mij hebben ze een korte pin met de vastgroeimethode geplaatst. Volgens de orthopeed kunnen ze nogmaals een korte pin met cement doen. Daarna nog een lange pin vastgroei, en tot slot een lange pin cement. 3 x vervangen in mijn geval dus.

De huidige is via de voorkant geplaatst. Ruggenprik, 2 uur later je bed uit en lopen. Na een week liep ik binnenshuis zonder krukken.


Ik was zo bang dat ik echt alleen onder algehele narcose wilde.
Ik viel door de oxicodon steeds flauw dus ik liep helaas niet vlot,gelukkig had ik een flinke man als fysio in het ziekenhuis en heeft me 2 keer opgevangen toen ik flauwviel en toen ik met de Oxi stopte ging het goed.
Ik vond het heel eng dat ik het voelde knarsen en ploppen door het vocht in het begin.
Toen ik eenmaal liep liep ik wel al vlot met 1 kruk en zonder krukken maar echt met dank aan mn fysio.

Schijnt wel dat een korte pin sneller herstel heeft maar door mijn leeftijd werd deze afgeraden ivm mogelijk sneller een dijbeenbreuk.
Zo zie je maar ze doen het allemaal anders.

Heb je een total hip?
Ik wel en ligt dus ook aan de kom hoe deze er bij eventuele vervanging aan toe is.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:02

Fijn jullie reacties te lezen. Ook bij mij zijn klachten begonnen na zwangerschap en vermoeden bekkeninstabiliteit. Achteraf denk ik zelf dat het al die tijd mijn heupen zijn geweest.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:42

Hoe gaat het met iedereen?

Ik heb iets meer als 2 week geleden de echo geleide injectie gehad in m’n heup gewricht. Ik denk dat ik iets meer als een week dacht goh het opstaan gaat soepel, kan wat makkelijker lopen. Paardrijden enz was niet verbeterd.
Maar nu is het weer als voor de injectie.
Over 2 weken belt de orthopeed hoe het gaat.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 19:05

Briiet schreef:
Hoe gaat het met iedereen?

Ik heb iets meer als 2 week geleden de echo geleide injectie gehad in m’n heup gewricht. Ik denk dat ik iets meer als een week dacht goh het opstaan gaat soepel, kan wat makkelijker lopen. Paardrijden enz was niet verbeterd.
Maar nu is het weer als voor de injectie.
Over 2 weken belt de orthopeed hoe het gaat.


Wat voor injectie heb je gehad?

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:31

Marcainisatie met lidocaine en depomedrol

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:34

Briiet schreef:
Marcainisatie met lidocaine en depomedrol


Is een ontstekingsremmers daar heb ik geen ervaring mee.
Ik had juist de eerste week meer last en daarna werd het beter maar de 2de keer ook geen baat meer bij.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 14:52

cinniz123 schreef:
Briiet schreef:
Marcainisatie met lidocaine en depomedrol


Is een ontstekingsremmers daar heb ik geen ervaring mee.
Ik had juist de eerste week meer last en daarna werd het beter maar de 2de keer ook geen baat meer bij.


Wat voor injectie heb jij gehad?

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 15:50

Briiet schreef:
Wat voor injectie heb jij gehad?


2x hyaluronzuur,eerste keer heeft het 1,5 jaar geholpen 2de keer niets meer helaas.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Paardrijden met heupartrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:24

Wat is het verschil tussen die ontstekingsremmer en de hyaluronzuur injectie?

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:43

Briiet schreef:
Wat is het verschil tussen die ontstekingsremmer en de hyaluronzuur injectie?


Hyaluronzuur is een lichaams eigen stof wat in gewichtsvocht zit,het smeert dus je gewrichten om maar zo te zeggen.