Fit met yoga

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Goof
Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-20 21:30

Ik weet dat er eerder topics zijn geweest over yoga, maar deze zijn al ouder en inactief, vandaar een nieuw topic.

Al langere tijd doe ik af en toe wat yoga-oefeningen, maar sinds ik half maart thuis moest werken door corona ben ik het fanatieker op gaan pakken en sindsdien doe ik het eigenlijk wel minimaal om de dag.
Ik vind het sowieso heerlijk om even een moment voor mezelf te hebben en met mezelf bezig te zijn, maar het heeft me ook een hoop gebracht. Ik heb fibromyalgie en last van mijn gewrichten, maar sinds ik structureel mijn oefeningen doe zijn mijn klachten veel minder. Ik ben veel soepeler en sterker en heb echt veel minder pijn. Superfijn dus en een goede reden om het lekker voort te zetten.

De reden dat ik (onder andere) dit topic open is omdat ik op zoek ben naar een nieuwe mat. Ik heb nu een simpele mat, maar deze is niet stroef genoeg en ik glijd weg. Ik zie op internet zoveel mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik zoek een mat die dikker is dan de normale mat (ivm mijn gewrichten) en die dus echt goed stroef is. Iemand tips voor me?

Daarnaast volg ik eigenlijk altijd de lessen van Adriene. Die vind ik superfijn, maar ik vind het ook wel leuk om eens wat andere lessen op te pakken. Ik ben niet van het zweverige, de meditatie en de bewuste ademhalingsoefeningen, maar meer van het fyieke. Iemand tips voor leuke lessen online?

Zijn er nog meer enthousiaste yoga beoefenaars hier??


ellepel
Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:37

ja Adriene _/-\o_

die volg ik ook.
ben na een lange stop weer begonnen met welcome home omdat ik vreselijk last heb van mijn rug.
en yoga is daar echt super goed voor!
kwa mat gebruik ik hier gewoon een tuinstoelkussen.
haha, die leg ik op de grond en is zacht genoeg :j

Goof
Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-20 21:40

:+ Ja, dat is ook een optie ja haha.

MarloesHJ
Berichten: 2459
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:43

Ik doe zelf yin yoga en volg niet per se een online les daarvoor. Ik weet niet wat het budget is voor een yogamat maar ik heb een liforme yoga mat en een yoga pad die ik op mijn mat leg bij mijn knieën. Ik heb ze wel met een kortingsactie gekocht want ze zijn prijzig. Door mijn floatfit lessen zijn mijn knieën vaak blauw/gevoelig en dit werkt heel fijn.

Op de sportschool gebruiken ze matten van Love Generation maar die vind ik snel glad worden als ik transpireer.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:51

Hier ook een enthousiast YWA beoefenaar. Ik ben aan het begin van de lockdown begonnen, eigenlijk een beetje skeptisch. Ik dacht, oh dat doe ik wel even, maar dat viel me toch ff tegen de eerste paar keer.

Maar ik heb het vol gehouden en ik vind het heerlijk. Ik heb hele korte/strakka spieren rond mijn heupen, en ik merk dat daar nu na zeker een half jaar langzaamaan wat meer ruimte in komt. Zelfs kleermakerszit heeft me een maand gekost om dat te kunnen :')

Ik dacht eerst dat het vooral voor flexibiliteit en rust zou zijn, maar na een half jaar merk ik dat ik echt wel fitter ben geworden. Veel meer spieren opgebouwd, eigenlijk over mijn hele lijf. Ik was altijd wel slank, maar nu is alles net een beetje strakker. Had ik niet verwacht dat het daar ook goed voor zou zijn.

Ik volg even wbt de mat. Ik heb nu een goedkope van de Decathlon, maar daar erger ik me best wel aan. Is glad, hij gaat schuiven en hij rekt mee, waardoor het lastig is om mijn balans te houden. Dus ik zoek ook een nieuwe mat.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

Goof
Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-20 21:56

Pluisje1998 schreef:
Hier ook een enthousiast YWA beoefenaar. Ik ben aan het begin van de lockdown begonnen, eigenlijk een beetje skeptisch. Ik dacht, oh dat doe ik wel even, maar dat viel me toch ff tegen de eerste paar keer.

Maar ik heb het vol gehouden en ik vind het heerlijk. Ik heb hele korte/strakka spieren rond mijn heupen, en ik merk dat daar nu na zeker een half jaar langzaamaan wat meer ruimte in komt. Zelfs kleermakerszit heeft me een maand gekost om dat te kunnen :')

Ik dacht eerst dat het vooral voor flexibiliteit en rust zou zijn, maar na een half jaar merk ik dat ik echt wel fitter ben geworden. Veel meer spieren opgebouwd, eigenlijk over mijn hele lijf. Ik was altijd wel slank, maar nu is alles net een beetje strakker. Had ik niet verwacht dat het daar ook goed voor zou zijn.

Ik volg even wbt de mat. Ik heb nu een goedkope van de Decathlon, maar daar erger ik me best wel aan. Is glad, hij gaat schuiven en hij rekt mee, waardoor het lastig is om mijn balans te houden. Dus ik zoek ook een nieuwe mat.


Mijn bekken/ heupen zijn een groot probleem, dus die kleermakerszit blijft ellende hier :+
De rest gaat stukken beter en makkelijker dan een half jaar geleden en ik vind die progressie dus echt wel leuk.


MarloesHJ schreef:
Ik doe zelf yin yoga en volg niet per se een online les daarvoor. Ik weet niet wat het budget is voor een yogamat maar ik heb een liforme yoga mat en een yoga pad die ik op mijn mat leg bij mijn knieën. Ik heb ze wel met een kortingsactie gekocht want ze zijn prijzig. Door mijn floatfit lessen zijn mijn knieën vaak blauw/gevoelig en dit werkt heel fijn.

Op de sportschool gebruiken ze matten van Love Generation maar die vind ik snel glad worden als ik transpireer.


Ik wil gewoon een goede mat, het budget is niet zo belangrijk.
Mooie mat heb je aangeraden, ik zie alleen dat die erg dun is en ik zoek echt een dikke mat.

Tiggs
Berichten: 7521
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:57

Ik ben niet zo fanatiek, maar wel fan. Specifiek van iyengar yoga. Ik heb een fijne mat van Love Generation, via bol.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:06

Ik heb een manduka mat. Al jaren. Mooie prijs kwaliteit verhouding. En nog makkelijk om mee te nemen.

Ik weet dat mijn docent, die elke dag uren op de mat doorbrengt, voor een liforme yogamat is gegaan. Net nog wat meer comfort.

MarloesHJ
Berichten: 2459
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:11

Goof schreef:
Pluisje1998 schreef:
Hier ook een enthousiast YWA beoefenaar. Ik ben aan het begin van de lockdown begonnen, eigenlijk een beetje skeptisch. Ik dacht, oh dat doe ik wel even, maar dat viel me toch ff tegen de eerste paar keer.

Maar ik heb het vol gehouden en ik vind het heerlijk. Ik heb hele korte/strakka spieren rond mijn heupen, en ik merk dat daar nu na zeker een half jaar langzaamaan wat meer ruimte in komt. Zelfs kleermakerszit heeft me een maand gekost om dat te kunnen :')

Ik dacht eerst dat het vooral voor flexibiliteit en rust zou zijn, maar na een half jaar merk ik dat ik echt wel fitter ben geworden. Veel meer spieren opgebouwd, eigenlijk over mijn hele lijf. Ik was altijd wel slank, maar nu is alles net een beetje strakker. Had ik niet verwacht dat het daar ook goed voor zou zijn.

Ik volg even wbt de mat. Ik heb nu een goedkope van de Decathlon, maar daar erger ik me best wel aan. Is glad, hij gaat schuiven en hij rekt mee, waardoor het lastig is om mijn balans te houden. Dus ik zoek ook een nieuwe mat.


Mijn bekken/ heupen zijn een groot probleem, dus die kleermakerszit blijft ellende hier :+
De rest gaat stukken beter en makkelijker dan een half jaar geleden en ik vind die progressie dus echt wel leuk.


MarloesHJ schreef:
Ik doe zelf yin yoga en volg niet per se een online les daarvoor. Ik weet niet wat het budget is voor een yogamat maar ik heb een liforme yoga mat en een yoga pad die ik op mijn mat leg bij mijn knieën. Ik heb ze wel met een kortingsactie gekocht want ze zijn prijzig. Door mijn floatfit lessen zijn mijn knieën vaak blauw/gevoelig en dit werkt heel fijn.

Op de sportschool gebruiken ze matten van Love Generation maar die vind ik snel glad worden als ik transpireer.


Ik wil gewoon een goede mat, het budget is niet zo belangrijk.
Mooie mat heb je aangeraden, ik zie alleen dat die erg dun is en ik zoek echt een dikke mat.


Deze is door de verschillende lagen wel zacht, de travelmat zou ik zelf niet aanschaffen. En ik heb toendertijd gekeken maar de echt dikke matten zijn vaak minder geschikt voor flow yoga. Maar dat is ook waarom ik de pad erop gebruik ter ondersteuning om hem dikker te maken bij de knieën. Anders eens kijken naar Manduka?

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

jeetje77
Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:20

Volgens mij heeft mijn yoga lerares ook van deze manduka yoga matten. Zijn heel fijn.

prulletje
Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 07:57

Ik ben groot fan van de matten van Jade Yoga. Heb ze gevonden bij een yogastudio waar ik soms kwam, en meteen zelf ook een gekocht. Super stroef, dik zonder dat ze slap worden, en duurzaam. Zijn niet de goedkoopste matten die er zijn, maar ik vind het ze waard.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:24

Jaa!! **\O/** Ik gebruik yoga om een brug te kunnen slaan tussen mijn sporten (klimmen, paardrijden en trailrunnen) en mijn werk in sportfotografie en videoproducties. Als ik een paar ochtenden yoga en meditatie oppak, merk ik echt dat ik beter presteer en soepeler blijf. :D Voor mij is het echt een toevoeging om goed in mijn vel te zitten.

En ik vind sommige houdingen vet om te kunnen. Zo ben ik er ook in gerold. :') Mijn matje moest echtwel val- hoofd- en glijbestendig zijn. :') Ik heb mijn mat bij GRIP Klimcentrum gekocht. Maar ik heb 'm kunnen opsporen voor je. Ik gebruik hem nu al vijf jaar met heel veel plezier. :))

https://www.superyoga.nl/yogamat-studio ... lotus.html

JolisaJ
Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:22

Hier hetzelfde positieve gevolg van yoga, alleen dan niet met fibro maar met ME :D

Ik heb zelf ook een simpel matje wat m’n knieën niet erg leuk vinden, dus ik volg even mee voor de tips. De bovenstaande klinken ook al goed!

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

Moirin
Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:37

Ik heb een mat van Manduka (de pro) waar ik erg blij mee ben! Even een investering maar daarna wel levenslange garantie.

Ik doe vaak thuis yoga met de filmpjes van Bad Yogi! Ze heeft veel verschillende video's online staan, van yin- tot poweryoga. Ik vind haar manier van lesgeven erg fijn.

We speak of stories ending, when in truth it is we who end.
The stories go on and on.

pjotrg
Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:54

Ik heb er twee. Ééntje van de Decathlon (ik kan het type niet meer terugvinden op de site, maar het is één van de duurdere versies). Deze heeft 3 lagen en is behoorlijk stroef en ook nog wel comfortabel.

Als ik op reis ben neem ik mijn Manduka "eko® superlite travel" yoga mat mee. Deze is superstroef maar erg dun en dus niet echt comfortabel. Je moet echt een vlakke ondergrond hebben voor een dergelijke dunne mat.

Qua lessen volgen we lessen online bij Thirza van de Hoef (https://www.thirzavandehoef.nl/). We doen twee keer per week mee, één maal Yin Yoga en één maal Dynamic Flow

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Dax
Berichten: 796
Geregistreerd: 18-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:14

Qua matten, klinkt misschien stom maar soms hebben ze bij de Aldi (goede) yogamatten :D Ik heb ook een dikkere mat nodig dan de standaard fitness/yogamat en deze is perfect voor mij, en kost ook nog eens bijna niets. Hij heeft een soort 'foam' gevoel waardoor hij erg zacht ligt. Je zou de aanbiedingen van de Aldi dus ook in de gaten kunnen houden :D

Ik gebruik hem zelf overigens minder voor yoga, dus ik durf niet goed te zeggen of je er echt op wegglijdt. Ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad, ook niet met bv lunges en dergelijke.



Ain't it funny how your new life didn’t change things?

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:20

Ik heb mijn dikkere mat bij de Action gekocht, prima ding, geen last meer van m'n uitstekende gewrichten, glijdt niet en is fijn met blote voeten. Tot dan gebruikte ik de dunne mat die bij m'n Wii-trainingsprogramma kreeg :D
De Action-mat heeft in mijn optiek maar 1 nadeel: hij is voor het mooie iets te smal.

Denk dat ik eens kijk naar de hier genoemde matten, want een iets bredere zou wel fijn zijn.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:27

Ik ben ook gek op yoga en doe dat ook met Adriene, nu alweer een jaar.
Het helpt me met mn stijve nek en schouders, ik doe altijd de 10 min Neck video voor ik op t paard stap.
Verder merk ik mentaal ook een giga verschil en met rijden ben ik veel sterker vanuit mn middel geworden waardoor mn zit onafhankelijker is.

Hoevaak doen jullie het ongeveer? Ik probeer 2x in de week een langere sessie te doen en dus 10 min neck yoga voor ik op t paard stap.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Tiggs
Berichten: 7521
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:02

Met dank aan dit topic heb ik me weer eens aangemeld voor een online yogales, aanstaande woensdag :)

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:03

Ik probeer het 2x per week 30 minuten te doen, naast 1x per week paardrijden.
Met mijn hypermobiliteit merk ik gewoon duidelijk verschil.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Goof
Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 16:53

Goh, dank voor al jullie reacties.
Ik heb de matten van Manduka en Jade opgezocht, maar zie dat die niet dikker zijn dan 4,5 mm. Ik zoek voor mijn gewrichten echt wel een goede mat, ik kan me niet voorstellen dat dit dik genoeg is of vergis ik me nu?

The love generation mat ziet er goed uit!

Ik heb er nu inderdaad ook 1 van action, die is stroef genoeg, maar wel te dun (en smal ja), dus ik heb er een simpele mat (van Lidl ofzo) onderliggen. Ook die kan ik niet op zichzelf gebruiken, want daar glijden mijn handen en voeten op weg. Vandaar mijn zoektocht!


Canon schreef:
En ik vind sommige houdingen vet om te kunnen.


Haha, ja echt! Welke wil je kunnen?? :D

Moirin schreef:
Ik doe vaak thuis yoga met de filmpjes van Bad Yogi! Ze heeft veel verschillende video's online staan, van yin- tot poweryoga. Ik vind haar manier van lesgeven erg fijn.


Oh thanks, die ga ik opzoeken!


pjotrg schreef:
Qua lessen volgen we lessen online bij Thirza van de Hoef (https://www.thirzavandehoef.nl/). We doen twee keer per week mee, één maal Yin Yoga en één maal Dynamic Flow


Thanks, ook die zal ik eens opzoeken!

Iriscope schreef:
Hoevaak doen jullie het ongeveer? Ik probeer 2x in de week een langere sessie te doen en dus 10 min neck yoga voor ik op t paard stap.


Ik probeer het structureel 3x per week te doen. Om de dag dus ongeveer en dan pak ik 1 les van Adriene. Meestal ben ik een (klein) half uur bezig.

Tiggs schreef:
Met dank aan dit topic heb ik me weer eens aangemeld voor een online yogales, aanstaande woensdag :)


Haha superleuk!
Ik overweeg ook nog steeds om ook een fysiek lessen te gaan volgen, maar dan zit je vast aan vaste tijden en afspraken en ik geloof dat ik een les van een uur ook wel echt lang vind dan.
Hoe zien jullie dat? Is een uur niet erg lang?

BillyJ
Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:01

Over je vraag van de mat;;

Ik gebruik een schuimmat, die eigenlijk bedoeld is om op te slapen op de camping :+ deze zijn iets dikker en dus vriendelijker voor de gewrichten en vooral, de onderrug in mijn geval.

https://www.fysiosupplies.be/sirex-moni ... 84QAvD_BwE

Deze gebruiken ze bij mijn fysio en zijn ook zacht!

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Moirin
Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:27

Mijn Manduka Pro mat is 6 mm. Alsnog niet super dik, maar wel van beter materiaal dan een goedkopere mat, waardoor hij toch meer bescherming biedt aan mijn knieën/heupen. Ik vind het een hele fijne mat :)

Maar ook de ondergrond is belangrijk merk ik, een tapijtje eronder is anders dan een houten vloer.

We speak of stories ending, when in truth it is we who end.
The stories go on and on.

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:33

Hier ook een yoga fan :)

Ik heb nog nooit een les gevolgd, dus doe het volledig thuis.
Zelf wissel ik het volgende af:
Af en toe volg ik youtubefilmpjes, momenteel voornamelijk van five parks yoga -> dit vind ik vooral leuk als ik eens niet zelf wil nadenken of als ik eens iets nieuw wil proberen.

Daarnaast volg ik soms de volledige primary ashtanga series, hier een voorbeeld daarvan: Ashtanga primary series
Niet makkelijk, maar echt een aanrader voor wie graag actieve flows doet die gebaseerd zijn op ademhaling. Ze zijn heel goed gestructureerd.
Is er iemand hier die Ashtanga yoga beoefent?

Voor de rest maak ik zelf mijn flows, uit mijn hoofd, ter plaatse. Inspiratie haal ik van instagram, waar ik accounts volg die heel veel poses posten. Dit vind ik leuk omdat ik op het moment zelf kan beslissen wat ik doe en waar ik op dat moment zin in heb. Het nadeel is dat het iets minder ontspannend is omdat je in je hoofd je de hele flow moet plannen.
Om dit nog wat te kunnen uitbreiden, heb ik onlangs een website gevonden waar je een set kaarten kan kopen met yoga poses op. Die kan je dus op voorhand voor je uitleggen en zo je eigen flow maken. Play pause be mijn kaarten zouden elk moment moeten toekomen, ik ben erg benieuwd :D

Qua mat gebruik ik momenteel een goedkope die ik via bol.com besteld heb. Voldoet heel goed maar begint al te slijten terwijl ik hem pas sinds januari heb. Als deze op is ga ik me eens oriënteren voor een duurdere. Ik lees hier al wat goede tips daarvoor :)

Ik heb niet echt een vast ritme, in de praktijk komt het meestal neer op ongeveer om de dag dat ik yoga doe, maar mijn streven is toch elke dag minstens iets kort te doen (maar dat komt er vooralsnog niet van :+ )

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Tiggs
Berichten: 7521
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Fit met yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:48

Goof, ik vind lessen wel zinvol - het is echt wel belangrijk om de oefeningen goed uit te voeren. Je wil je lichaam niet meer kwaad dan goed doen immers.

Ik vind een uur goed te doen hoor. En bij een goede yogaschool geven ze je ook een alternatieve oefening als je iets niet volhoudt. Waar in Zuid-Holland woon je ongeveer? Ik heb goede ervaringen met de Iyengar studio in Utrecht, maar die in Rotterdam schijnt ook erg goed te zijn.
Die in Utrecht is ook totaal niet zweverig, want dat is niks voor mij haha.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Ashleytjuhh, DanaxxLester, Melzazu, Pieneappel en 106 bezoekers