Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Maanlicht
Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 12:09

FITNESS: CUTTING, ONDERHOUD EN BULKING

[ img ]

Aangezien de "normale" afvaltopics/sportschooltopics niet overkoepelend genoeg zijn,
hierbij een topic gericht op fitness: cutting, onderhoud en bulking.
Deel hier je voeding, workouts, tips, tricks en stel je vragen.
________________________________________________________________________________________________

    BELANGRIJK: dit topic is specifiek gericht op fitness in de vorm van bijvoorbeeld
    krachttraining, olympic weightlifting, powerlifting, CrossFit, strength and conditioning etc.
    Als je van zware dingen verplaatsen houdt, en/of bezig bent met cutting, op onderhoud eten
    en bulking ben je hier van harte welkom. Voor overige vormen van training kun je terecht
    in het sportschool topic of specifieke cardio gerichte topics.

________________________________________________________________________________________________
Terminologie:

Cutten
Cutten is een benaming die krachtsport-beoefenaars gebruiken om een vetverlies fase aan te duiden. Dit betekend dat het doel van deze periode is om het vetpercentage omlaag te brengen. Dit gaat altijd gepaard met een negatieve energiebalans ofwel een calorietekort. Doel moet natuurlijk ook altijd zijn om spiermassa in ieder geval te behouden of zelfs te vergroten. Cutten moet altijd in een calorietekort en je moet dus onder je dagelijkse of wekelijkse caloriebehoefte eten. Cutten is het tegenovergestelde van bulken.

Bulken
Bulken is een term die door krachtsport beoefenaars wordt gebruikt om een periode aan te duiden waarin het doel is om spiermassa aan te zetten (hypertrofie). Dit gaat over het algemeen gepaard met een positieve energiebalans ofwel een calorie-overschot. Vaak wordt een bulk periode aangegrepen om zoveel mogelijk te eten met het idee dat je dan ook meer spiermassa aanzet.Bulken is dus geen excuus om zoveel mogelijk te eten want dan zet je vooral vet aan. De term clean bulk wordt vaak gebruikt met het idee om zo min mogelijk vet aan te zetten maar zoveel mogelijk spiermassa.

Onderhoud
Als je op onderhoud eet zit je precies tussen cutten en bulken in. Je zorgt ervoor dat je zoveel calorieën eet als je lichaam nodig heeft. Zo zal je niet afvallen en als het goed is ook niet aankomen. Je kunt dan alsnog wel aankomen in spiermassa, al zal dit veel minder snel gaan dan wanneer je kiest voor een bulk.

Body Recomposition
Om spierdefinitie te krijgen hoef je niet per se te bulken en cutten. Fysiologisch ben je in staat om spieren op te bouwen en tegelijkertijd vet te verliezen: body recomposition. Dat komt doordat je lichaam energie voor spiergroei kan onttrekken aan reeds aanwezige vetreserves. In de praktijk is body recomposition vooral haalbaar als je beginner bent, als je langere tijd niet getraind hebt, als je nooit fatsoenlijk getraind hebt en/of als je overgewicht hebt. Toch blijkt uit onderzoek dat ook personen met enige trainingservaring (intermediates) body recomposition kunnen bereiken. In hoeverre dat mogelijk is, is afhankelijk van meerdere factoren, met name: trainingsprogramma, voeding, slaap, hormoonwaarden, lichaamsbouw en spiergroeipotentieel. Je moet hierbij dus alles zoveel mogelijk optimaliseren. Voor veel mensen is het daarom makkelijker om te kiezen voor een cut- of bulkfase.


Bronnen: Bell-Coaching, Fitguide.nl, Newgym.nl


linoleum
Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:11

Present!

I'm not weird, I'm limited edition :D

Maanlicht
Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 12:14

Leuk Lino! Misschien goed om onszelf even kort voor te stellen.

Ik ben Jip, 26 jaar oud. Een jaar geleden ben ik begonnen met CrossFit/strength and conditioning en sindsdien heb ik me veel verdiept in alles wat met fitness te maken heeft. Momenteel ben ik ook bezig met een opleiding tot personal trainer/health and fitness coach. Ik train 4/5 keer per week, afgelopen tijd vooral strength and conditioning gericht op kracht en gymnastics. Ik ben voornemens om spoedig ook gewone krachttraining opnieuw te integreren in mijn trainingsschema. Op dit moment ben ik aan het cutten, ik wil graag mijn vetpercentage nog wat verlagen. In het najaar ga ik beginnen aan mijn eerste (clean) bulk.

Castilja
Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:21

YEEEEET

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:24

Leuk! Ik kom ook graag mee kletsen. :) Mijn naam is Sem, 26 jaar en ik ben sinds een jaar of twee aan het sporten. Ik vind het vooral lastig om genoeg te eten, maar ik ben ondertussen al zo'n 10 kilo aangekomen (in een periode van 1 à 2 jaar) en probeer dit te onderhouden. Op dit moment volg ik een schema waarbij ik vier keer per week aan krachttraining doe. Daarnaast doe ik ook aan kickboksen.

linoleum
Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:46

Ik ben Lieneke, 30 jaar. In het verleden wel eens vaker een tijdje gesport, maar altijd met schema van de sportschool en beetje halfslachtig. Anderhalf jaar geleden mij weer aangemeld bij de sportschool omdat ik weer veel last van mijn gewrichten kreeg (ik ben hypermobiel). Na halfjaartje met apparaten trainen de overstap gemaakt op puur krachttraining/powerlifting.

Momenteel helaas al sinds half mei aan het herstellen van een val van paard waarbij ik mijn stuitje gekneusd heb. De oefeningen zelf lukken prima, maar nog niet op de gewichten zoals ik gewend was begin dit jaar. Langzaam maar zeker komen we er wel weer.

Ik ben nu bezig met een cut, toch flink wat aangekomen. Na paar weken letterlijk niks anders kunnen dan plat op m’n zij liggen en daardoor maar als troost gaan eten, was het nodig om weer even wat kilo’s kwijt te raken om op m’n oude shape te komen.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Lous
Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:01

Bij deze :wave:

Ik ben Marlous. 37 jaar en nu bijna 2 jaar serieus bezig met fitness en krachttraining. :D
Eerst om mijn rug sterker te maken ivm 2 hernia’s waarvan de eerste op zeer jonge leeftijd van 12 jaar en zeer ernstig.
4 jaar geleden ben ik flink gewaarschuwd door mijn rug en neuroloog dat ik moest gaan sporten.
Mijn spieren zijn nu veel sterker, ik ben 14 kg afgevallen, veel fitter, sneller en mijn bloedsomloop is ook duidelijk verbeterd.
Doelen voor nu zijn nog sterker/gespierder worden.
De winter staat voor de deur. Dus richting het voorjaar gaan we echt voor het doel droger worden.
Ik doe voornamelijk krachttraining. Daar komt straks nog bodypump bij.
Als goede aanvulling op mijn lichaam en conditie doe ik ook hardlopen, Bodybalance en X core.
Tel daarbij op mijn werk waar ik ook de hele dag bezig ben met fysiek zwaar werk en zware metalen versjouwen/verplaatsen ;)

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:29

Leuk! Ik houd van smijten met gewichten en ik heb er een hekel aan om aan apparaat te hangen :=

Hier begonnen als zwemmer ooit (sprinter, ik ben een sprinter, had ik al gezegd dat ik een sprinter was :') ), goed op korte afstand maar gaf me geen lange afstanden. Daar mee gestopt i.v.m. tijd, zwemmen kost nogal wat trainingsuren als je serieus wedstrijden wilt doen. Door een klasgenoot aangestoken met krachttraining, en ik heb het meteen goed aangepakt met een goede personal trainer, dus direct goede techniek aangeleerd. Nooit apparaten gedaan in de sportschool maar alleen losse gewichten. Dat is nu zo'n 6-7 jaar geleden en tegenwoordig doe ik ook crossfit (1-2 keer in de week) en heb ik een schema om mijn olympische lifts te verbeteren. Deze week ook onze home gym uitgebreid met een olympische barbell en gewichten :D Weg met die instabiele korte decathlon halter.
Ik ben belachelijk hypermobiel, maar ondertussen door alle stabiliteit en krachttrainingen functioneel belachelijk stabiel geworden en enorm bewust over wat ik doe met mijn spieren en lichaam. Loop ook nog hard, heerlijk om mijn hoofd leeg te maken. Doelen zijn vooral fitter en sterker worden nu, geen concreet doel, even kijken waar ik eind dit jaar kan uitkomen.

Maanlicht
Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 15:41

Welkom allemaal! :)

Is er vandaag nog getraind?

Ik heb zelf op zondag vaak een rustdag. Heb net wel 7 km gewandeld. En verder druk bezig met mijn studie, dit hoofdstuk gaat over Ad Libitum diëten en is heel interessant!

Kaygee
Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:36

Ik lees met jullie mee! Kirsten, 32. 3 jaar terug enthousiast begonnen met krachttraining thuis, had een halve gym in mijn garage. Toen ivm zwangerschap na 30 weken gestopt met trainen. Toen veel ellende privé, verhuisd nu en geen mogelijkheid tot thuis trainen. Ik doe aan bodypump en ben sinds afgelopen week weer begonnen in een echte sportschool. Wat een enorme drempel was want ik hou niet van vreemde omgevingen, vreemde mensen en ik vind het gewoon eng om te sporten terwijl iemand kijkt.. :roll: maar goed, deze week ben ik toch al dinsdag, vrijdag, gisteren en vandaag geweest. Mezelf gelijk over de drempel gegooid. Van een vriend heb ik een 12 weken bodytransformatie plan. Alleen voeding blijft een dingetje. Dus hoop door mee te lezen daar wat wijzer in te worden!

Brimi_Disa
Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:53

Ik lees ook mee :j Jolanda, 41 jaar. Ik ben drie jaar geleden begonnen met krachttraining/crossfit en dat doe ik met veel plezier. Mijn doel was in eerste instantie ontspanning door bewegen, naast het paardrijden, en de lichamelijke veranderingen waren mooi mee genomen. Maar nu wil ik wel kijken of ik het serieuzer kan oppakken. Voeding is ook voor mij een dingetje, dus ik hoop op tips & tricks ;)

You can’t make everybody happy. You aren’t a jar of nutella Strooigoed winterbuitenrit

Travel_me
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:01

HI,
Leoni, 28 jaar. Ik heb vroeger altijd vrij veel gesport (wielrennen, schaatsen). Daarna 6 jaar niks gedaan. Ook heb ik tot dit jaar nog nooit op mijn voeding gelet. Door corona kwam ik thuis te zitten en na 1 maand alleen maar chips en chocola vreten was ik het zat. Op dat moment was ik 68 kilo (1,75 lengte) en heb ik besloten dat het anders moest. Ik ben toen eerst een maand erg streng geweest qua eten. Ik zat rond de 1500 calorieën en dat was prima vol te houden. Half mei ben ik ook begonnen met hardlopen en wat oefeningen thuis. Leuk, maar niet echt wat ik wou.
Vandaar dat ik half juni ben begonnen met Crossfit. Eerst 2x per week, maar ondertussen zit ik op 5/6 keer per week. Daarnaast probeer ik ook nog thuis wat skills te oefenen. (handstand walk/handstand push ups/double unders oa).
Qua eten heb ik het opgebouwd naar 2250 op dit moment. Of dat mijn onderhoud is weet ik nog niet. Ik gok dat ik nog iets daaronder zit. Mijn doel ik vooral veel sterker en breder worden.

Qua eten ben ik ook nog een beetje zoekende qua macro's. Ik at tot nu toe veel eiwitten, maar ik denk iets teveel. Daarom ga ik komende week wat experimenteren met wat minder eiwitten en meer koolhydraten. Kijken hoe dat bevalt qua herstel en energie.

*edit: nu 61,1 kilo

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Castilja
Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:13

Ik stel me ook even voor.. Ik ben Castilja (in het eggie een andere naam, maar ik blijf een beetje anoniem op internet heb ik een paar jaar geleden besloten). Ik ben 26, zit in het vierde jaar van mijn opleiding, loop nu stage (op de planken) en heb lekker de tijd om te sporten. Ik heb sporten altijd heel leuk gevonden maar het is tot een aantal jaar geleden bij paardrijden gebleven. In het vijfde jaar van de HAVO had ik bijna overgewicht; 78 kilo voor mijn lengte van 1.76. Ik zat alles behalve lekker in mijn vel en besloot af te vallen. Dat ging hartstikke goed. Sinds die tijd ben ik onafgebroken bezig met voeding en bewegen (soms in periodes wat minder natuurlijk) en heb nu mijn draai gevonden in de Fitness. Ik sta nu 6 dagen per week om 07:15 in de sportschool voor een cardio- en kracht work out. Ben een beginner dus veel nog aan het uitzoeken, maar heb een droomfysiek in mijn hoofd en wil daar naartoe werken. Vind het een leuke ontdekkingstocht welke spiergroepen ik dan het beste kan trainen en beetje- bij beetje ontdek ik mijn juiste routine. Ik ken veel ladiesz al van een ander topic (:

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:41

Mag ik me ook aanmelden? Ik ben Lieffifi, 34 jaar.
Tot 2015 fanatiek zwemmer, baantjes in snel tempo, anderhalf uur zn 3 dagen per week.
Gestopt met sporten #samenwonen. Van 65 kg in rap tempo omhoog. 26 juni, na een flinke knieoperatie in het ziekenhuis gewogen en schrok enorm. 96.5 kg.
In het ziekenhuis is er een injectie ingezet die 6 weken verdoofd.
Gelijk aan de slag.
Cutten en 10 x per week sporten, krachttraining en conditie.
Op dit moment al 18,8 kg kwijt sinds 26 juni, mede dankzij gedisciplineerd cutten.

Ik zal vooral meelezen. Vind het interessant en ik leer graag bij!

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Castilja
Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:44

Hallelujah Lieffiefi, wat een tempo! Is het een beetje 'leuk' of is het heel streng cutten? Wel stoer dat je al zoveel kwijt bent!!

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:00

Ik zat gewoon emotie te eten. Zwanger worden lukte niet, 3 jaar terug gestopt met roken.
Mn knie die finaal stuk ging.
Voor de knie woog ik ongeveer 87.

En 96.5. De knop ging om.
Ik train 3 dagen per week met mijn fysio, dit is ma, woe en vrijdagen, ongeveer een uur
Legpresses zitten nu op 80 x 80kg. Maar dat kost me nog zoveel moeite met mn knie. Ben in feb al geopereerd en gaan revalideren..
Anyhow, voorzichtig gaat het beter. Na 26.6 de afspraak gemaakt met de orthopeed en fysio: kapot gaan.
Doe maar, ga door als het pijn doet en kijk maar wat er gebeurd. (Uiteraard is er een mri geweest enzo he!)
Dua 3 x fysio, en 7 x 15 tot 20 km fietsen.

Met aangepaste voeding ben ik zover gekomen.
Ik neem tot mij wat mijn lichaam nodig heeft met aanvullende supplementen als vitaminen, BCAA 4:1, eiwitshakes etc.
Mijn voeding wordt afgewogen tot op de gram, ongeveer 2 liter thee en 2 a 3 liter water per dag.
Veel eieren, kip of kalkoen filet. Avonddiner vooral groene groentes.

Pittig? Ja.
Is het het waard? Ja.
Ga ik kapot? Ja. Je merkt dat je echt moe bent, ik heb, toevallig afgelopen week iets minder gesport en dat heeft mijn energie ontzettend geholpen. Ook op krachtlevel is er gewoon meer!
Is het vol te houden? Ja, maar ik trouw 25.9. Dus ik wilde perse strakker worden.
En omdat zwanger blijven niet lukt, moeten we een ziekenhuistraject in. Zij helpen ons niet als ik niet onder de 85 kg weeg.
Dus zwaarwegende redenen hier.

En, mijn doel is mijn lijf sterker te maken en ik wilde 85 kg wegen, liefst 80 kg in december.
Alles geven: HEERLIJK! Ik kon wel janken vorige week toen ik 78 kg zag staan!

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Eulogy
Berichten: 5739
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:44

:wave:

Ik ben Yanou, ik ben 25 en ik doe inmiddels denk ik zo'n 7 jaar vrij fanatiek aan krachttraining. Eerst gewoon zelf begonnen, daarna een tijdje een PT gehad, en daarna een coach waarmee ik een bikini fitness wedstrijd heb gedaan :+ Was niks voor mij, maar wel heel blij dat ik het gedaan heb, wilde vooral voor mezelf bewijzen dat ik het kon.

Inmiddels ben ik ongeveer anderhalf jaar bezig met powerlifting (in wedstrijdverband, hoewel m'n laatste wedstrijd door Corona inmiddels weer een tijdje geleden is). Mijn vriend is fysio en strength & conditioning coach, dus hij coacht/traint me. Ik vind powerlifting echt fantastisch, het past heel goed bij me, het heeft onwijs veel gedaan voor mijn zelfbeeld (en het los kunnen laten van obsessief bezig zijn met hoe ik eruit zie en wat ik weeg) en ik vind het heel leuk.

Ik wil ooit nog de oly lifts leren maar ik ben er tot nu toe te ongeduldig voor geweest :')

Travel_me
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:56

Iemand hier al getraind vandaag?
Ik heb zelf een uur Crossfit gedaan en uur gewandeld. Helaas heb ik nu al een week last van mijn knie (komt denk ik uit mijn heup) en deden we backsquats. Heb deels meegedaan, maar dan met lege barbell en tot 90 graden.. Plus nog een extra stretch tip van de coach gehad dus daar heb ik mee afgewisseld.
Als wod deden we 800 m hardlopen en dan 5 rondes: 20 ring rows en 7 push jerks... Helaas was ik niet helemaal geconcentreerd en heb ik de barbell tegen mijn lip geslagen.. Oftewel dikke bovenlip nu. Wel gewoon doorgegaan en snelste tijd neergezet :)
Zaterdag deden we dumbell power cleans en mijn schouders zijn echt blauw/paars nu.. Dus die bovenlip kon der ook nog wel bij XD

Welkom iedereen verder!

@Eulogy: Welke lifts zou je willen leren? Wel echt gaaf dat je wedstrijden deed :) Wil je die weer oppakken?

@Lieffifi: Wauw wat ben jij goed bezig met alles :) Echt knap! Heb je geen last van veel eieren?

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Eulogy
Berichten: 5739
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:25

Alleen de 2 oly lifts, dus snatch en clean & jerk :+ Maar het is niet echt mijn ding, ik ben niet zo gecoördineerd haha en ik wil dingen vaak in 1 keer kunnen en dat kan niet echt met oly :')

Ja, zodra het weer kan sowieso wel. Voorlopig staan ze hier (ik woon in de UK) sowieso nog op hold geloof ik, en ik heb ook echt 5 maanden helemaal niet getraind (pas sinds 3 weken oid weer).

Lastig van je knie, kan het overbelasting zijn?

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:04

Travel_me schreef:
Iemand hier al getraind vandaag?
Ik heb zelf een uur Crossfit gedaan en uur gewandeld. Helaas heb ik nu al een week last van mijn knie (komt denk ik uit mijn heup) en deden we backsquats. Heb deels meegedaan, maar dan met lege barbell en tot 90 graden.. Plus nog een extra stretch tip van de coach gehad dus daar heb ik mee afgewisseld.
Als wod deden we 800 m hardlopen en dan 5 rondes: 20 ring rows en 7 push jerks... Helaas was ik niet helemaal geconcentreerd en heb ik de barbell tegen mijn lip geslagen.. Oftewel dikke bovenlip nu. Wel gewoon doorgegaan en snelste tijd neergezet :)
Zaterdag deden we dumbell power cleans en mijn schouders zijn echt blauw/paars nu.. Dus die bovenlip kon der ook nog wel bij XD

Welkom iedereen verder!

@Eulogy: Welke lifts zou je willen leren? Wel echt gaaf dat je wedstrijden deed :) Wil je die weer oppakken?

@Lieffifi: Wauw wat ben jij goed bezig met alles :) Echt knap! Heb je geen last van veel eieren?

Ja, 2 x vandaag.

Vanochtend kracht en benen, net gefietst 16 km.
Zometeen armen en rug kracht. Dan ben ik klaar voor vandaag :).
Nu lekker 3 crackers.. 2 met 20+ Smeerkaas, komkommer schijfjes en paprikapoeder en 1 zonde; kip kerrie salade.

@travel_me nee niet van de eieren zelf. Wel van de eiwitten icm shakes.
Gelukkig blijft het hier bij veel wintjes laten ;)
Van het weekend mijn vrijgezellenfeest gehad; doodziek ben ik geworden..
De regel was; voor Fiona alleen alcohol. dat icm te weinig en slecht eten..
Hing om 05 uur boven de WC.. keel is gewoon verbrand door het maagzuur.
Nu dus lekker aan de karnemelk (ook een heerlijke zonde van me; karnemelk met een scheutje jus d orange).
Maar ik merk dat mijn lichaam gewoon helemaal geen voeding wil gister en vandaag. Dus ik eet maar voel geen aandrang naar eten...

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:20

Wat zijn jullie voedingsschema's eigenlijk?
Ik merk dat ik echt een goed schema heb voor mijn lichaam, maar ik kloot altijd met variatie in de Cutperiode.
Vooral met ''snacks''.
De ene keer merk ik dat mijn lijf echt nijgt naar (geraffineerde) suikers. En de andere merk ik dat ik een komkommerkick heb...
Met crackers ook.. Alles volkoren maar dat spreekt voor zich; maar altijd 20+ smeerkaas, komkommer en papraika poeder. of Kip/Kalkoenfilet (met kruiden en/of gekookt ei of Huttenkase).

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Eulogy
Berichten: 5739
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:23

Ik geloof niet echt in schema's wat dat betreft, ik eet eigenlijk wat ik wil zolang het in mijn macro's past (tot op zekere hoogte). Ik zie ook niet in waarom je bepaalde dingen niet zou kunnen eten bijvoorbeeld in een cut, voor het overgrote deel van de mensen althans.

Neverland
Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:39

Ik meld me ook voorzichtig. Ik ben pas begonnen (2 maanden geleden?) dus ik ben nog vrij nieuw. :o Ik wil vooral strakker worden dus ik probeer 3 a 4 keer in de week krachttraining te doen en dan nog 4 keer in de week cardio (paardrijden, danslessen (modern en dancehall) en lesjes in sportschool zoals bodypump).

Qua eten eet ik vrij clean (enorm veel groentes, fruit, eiwitten, volkoren producten en de gezonde vetten zoals avocado en ongezouten ongebrande noten etc) en hou ik de 80/20 regel aan. Ik tel verder niks qua kcal omdat ik daar in kan doorslaan. Ik ben blij dat ik nu eindelijk van dat obsessieve af ben dus voorlopig waag ik me er nog niet aan. Het zou wel moeten om meer inzicht te krijgen maar ik durf het nog niet. :z

Vandaag heb ik een verplichte rustdag (geen tijd) en morgen pak ik een lesje bodypump mee en waarschijnlijk nog wat kracht (armen en borst) ervoor . :)

Second to the right, and straight on till morning

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:41

Schema was bij mij wel nodig :)
Iedereen doet inderdaad wat goed bij diegene past :j
Op dit moment is het inderdaad een schema waarmee ik goed aan de slag kan qua energielevels en de doelen haal. Ik wil wel op korte termijn meer gewichten op de trainingen hebben.
Echter moet ik woensdag eerst even mijn knie laten bekijken of de arts daar okee mee is :)

Hi Neverland, welkom!

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Travel_me
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:50

@Eulogy: Anders ze opdelen in 2? Clean apart en Jerk apart? Wij doen iedere week op dinsdag snatch, woensdag cleans en donderdag Jerks :) Cleans zijn opzich niet heel lastig vind ik en zijn super handig bij andere oefeningen. Anders moet je alles vanuit het rek doen. Snatch vind ik wel lastig, daarbij wil ik teveel tillen. Ah okee nog even wachten dus
Nee overbelasting denk ik niet. Heb al jaren regelmatig heupklachten en denk dat ik deze keer teveel heb gecompenseerd met mijn knie. Ook gluteus zit vast nu. Dus die ben ik aan het losrollen en ga straks even een elastiek kopen om mijn heupen open te maken.

@Lieffiefi: Eet je dan niet teveel eiwitten? Ik zelf heb ook last van mijn buik bij teveel, vandaar dat ik nu minder wil gaan doen en meer koolhydraten.
Oh lekker dan! Is niet echt een leuke afsluiter geweest dan.... Ben blij dat ik geen alcohol lust XD
Ik heb eigenlijk hetzelfde als Eulogy. Ik kijk gewoon iedere dag wat in mijn calorieën en macro's past, maar heb geen vast schema. Dit eet ik vandaag:
Lijstje:
T: Eiwitshake (voor het trainen)
O: Havermout uit de oven met mango en aardbei (na het trainen)
L: Tosti geitenkaas/honing
A: Gnocchi met erwten en spekjes (al ruil ik die denk ik in voor kipreepjes)
T: Volkoren brood met pindakaas en banaan
(even geknipt van andere topic)

@Neverland: Zoo goed bezig al qua bewegen :) Qua nieuw zijn geeft niet. Volgende week is het bij mij ook pas 3 maanden geleden dat ik aan Crossfit begon.
Wat is de 80/20 regel?

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annepaardoes, Fleur_Laura, linda2008, Liselot, MeesMo, nicolailover, NorwayFjord, Room_Soesje, xbkbx en 112 bezoekers