Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 12:58

Yipee schreef:
Goed het gaatje uitspoelen! Mijn gaatje zit er nog steeds. Al is wordt die steeds minder diep gelukkig. Ik spoelde eerst braaf elke maaltijd uit met die ontsteking die ik er had zitten. Nu doe ik het nog steeds 1x per dag. Wil niet dat het gaat dichtgroeien met vieze etensresten erin.

Dus je bent nog wel even bezig met uitspoelen. Zit je wel een paar weken aan vast.

Beterschap!


En waarmee spoel jij het gaatje uit?

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:46

Gewoon water nu. In de eerste week zout water. Die chloorhexedine mondspoeling reageer ik heel erg op dus die heb ik snel laten staan en er ook niet voor gebruikt.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 13:52

Yipee schreef:
Gewoon water nu. In de eerste week zout water. Die chloorhexedine mondspoeling reageer ik heel erg op dus die heb ik snel laten staan en er ook niet voor gebruikt.


Ik moet nu idd spoelen met chloorhexidine maar ik denk niet dat ik het al echt mag "rondstuwen" in mijn mond. Zou anders wel makkelijk zijn! Want het wondje dat ontstoken was is nu wel gespoeld en "leeg", maar de andere nog niet natuurlijk.

Edit: Weet iemand trouwens wanneer spuwen enzo weer mag? Ik heb het er zo mee gehad man. Iedere keer als ik met die Perio Aid de vloeistof uit mijn mond heb laten lopen zit mijn mond echt vól slijmen... En ik kan dan al moeilijk slikken...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 15:01

Nu ik toch bezig ben met vragen stellen, ik heb nog steeds een nachtbeugel die ik iedere nacht moest indoen tot mijn wijsheidstanden getrokken waren, daarna mocht ik afbouwen. Ik heb boven geen pijn meer maar ben toch wat bang om hem al terug in te doen. Ik voel mijn tanden echter wel al echt bewegen dus ik wil er liefst ook niet meer te lang mee wachten... Wat zouden jullie doen?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:02

Denk dat je dat beter aan je tandarts/ortho kunt vragen. Ik heb er in elk geval geen verstand van :+

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 18:00

Pepperrr schreef:
Denk dat je dat beter aan je tandarts/ortho kunt vragen. Ik heb er in elk geval geen verstand van :+


Ja hij zei, je moet het zeker niet indoen als het pijn doet maar wel zo snel mogelijk, maar ben vooral bang om de wondjes te beschadigen :o

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 10:27

Ben ik weer met mijn vragen :') . Het andere wondje links onderaan leek vannacht toen de pijnstillers volledig uitgewerkt waren toch wel meer pijn te doen dan de afgelopen twee dagen. Nu ben ik dus aan het twijfelen, ofwel komt het omdat ik de vorige dagen mijn pijnstillers altijd goed op tijd heb ingenomen waardoor ik niet merkte dat het toch nog wel pijn deed, ofwel leek het in verhouding met de ontstoken wond gewoon weinig pijn en lijkt het nu dat de ontstoken wond niks pijn meer doet opeens wel meer pijn, ofwel is het gewoon toch ontstoken :+ . Ik twijfel of ik moet bellen want het spoed zelf zal waarschijnlijk via de telefoon ook niet veel meer weten + ik ben niet zeker of het wel echt meer pijn doet + ik neem al antibiotica dus wie weet geneest het ook wel zonder schoongemaakt te worden... En ik had de kaakchirurg gevraagd of hij ook naar de andere wond wou kijken voor de zekerheid en hij zei dat het er goed uit zag, maar het moet daar altijd ongelooflijk snel gaan en mijn moeder die erbij was zei achteraf dat ze hem helemaal niet heeft zien kijken :\ . Twijfels...

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 13:17

Het gaat stukken beter sinds gisterenmiddag! Wangen zijn al een pak minder dik! Wel gele plekken gekregen haha maar dat is het minste van mijn zorgen :') . Vannacht voor de eerste keer zonder pijnstillers gekunnen en mijn nachtbeugel zonder problemen weer in kunnen doen! Wel ben ik nog steeds vloeibaar aan het eten en het komt mijn oren uit... Ik krijg mijn tanden weer op elkaar en qua pijn zou ik denk ik ook zeker wel kunnen eten maar het is zo'n raar gevoel en ik ben nog steeds bang om iets verkeerd doen met de wondjes... Maar misschien moet ik daar gewoon even door, ik weet het niet.

Weten jullie toevallig of ik alweer mag spuwen na het spoelen?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:20

Ik moet er vandaag ook aan geloven. Lig al van 10 uur te wachten.. hopelijk heb ik niet teveel last na de operatie.

Ze hebben hier bij mij niks gezegd over niet mogen spuwen? Moet vanaf morgen 3x per dag spoelen en neem aan dat je dat ook gewoon mag uitspugen toch?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 14:17

Joliieeenn schreef:
Ik moet er vandaag ook aan geloven. Lig al van 10 uur te wachten.. hopelijk heb ik niet teveel last na de operatie.

Ze hebben hier bij mij niks gezegd over niet mogen spuwen? Moet vanaf morgen 3x per dag spoelen en neem aan dat je dat ook gewoon mag uitspugen toch?


Rot dat je zo lang moet wachten...

Mij hebben ze ook heel veel niet gezegd hoor, ben achter veel dingen zelf achter moeten komen via internet...

Je mag uiteraard dat spoelmiddel wel uit"spuwen" maar dat heb ik gedaan door mijn hoofd schuin te houden en het er dan gewoon uit te laten lopen. Dus niet met kracht spuwen zeg maar. Omdat de bloedstolsels anders kunnen loskomen. Zeker de eerste 2-3 dagen zou ik toch voorzichtig zijn.

Heel veel succes in ieder geval!!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:21

MoppieFilou schreef:
Joliieeenn schreef:
Ik moet er vandaag ook aan geloven. Lig al van 10 uur te wachten.. hopelijk heb ik niet teveel last na de operatie.

Ze hebben hier bij mij niks gezegd over niet mogen spuwen? Moet vanaf morgen 3x per dag spoelen en neem aan dat je dat ook gewoon mag uitspugen toch?


Rot dat je zo lang moet wachten...

Mij hebben ze ook heel veel niet gezegd hoor, ben achter veel dingen zelf achter moeten komen via internet...

Je mag uiteraard dat spoelmiddel wel uit"spuwen" maar dat heb ik gedaan door mijn hoofd schuin te houden en het er dan gewoon uit te laten lopen. Dus niet met kracht spuwen zeg maar. Omdat de bloedstolsels anders kunnen loskomen. Zeker de eerste 2-3 dagen zou ik toch voorzichtig zijn.

Heel veel succes in ieder geval!!


Wat gek dat ze niet alles zeggen he. Het is dat ik ongeveer weet hoe je de medicatie moet nemen maar dat heb ik ook nog 5x moeten vragen. Niet omdat het me niet verteld was maar er komt in 1x zo veel info op je af in korte tijd dat het niet meer wist. Moet voor vannacht een zetpil nemen :')

Verder tot nu toe gelukkig niet veel last. Ben fit thuis gekomen, lekker (koude) soep gegeten en nuop de bank met mn koeling.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 21:27

Joliieeenn schreef:
MoppieFilou schreef:
Rot dat je zo lang moet wachten...

Mij hebben ze ook heel veel niet gezegd hoor, ben achter veel dingen zelf achter moeten komen via internet...

Je mag uiteraard dat spoelmiddel wel uit"spuwen" maar dat heb ik gedaan door mijn hoofd schuin te houden en het er dan gewoon uit te laten lopen. Dus niet met kracht spuwen zeg maar. Omdat de bloedstolsels anders kunnen loskomen. Zeker de eerste 2-3 dagen zou ik toch voorzichtig zijn.

Heel veel succes in ieder geval!!


Wat gek dat ze niet alles zeggen he. Het is dat ik ongeveer weet hoe je de medicatie moet nemen maar dat heb ik ook nog 5x moeten vragen. Niet omdat het me niet verteld was maar er komt in 1x zo veel info op je af in korte tijd dat het niet meer wist. Moet voor vannacht een zetpil nemen :')

Verder tot nu toe gelukkig niet veel last. Ben fit thuis gekomen, lekker (koude) soep gegeten en nuop de bank met mn koeling.


Ja ik vind het ook echt lastig. En mijn kaakchirurg was tijdens de gewone consultaties ook altijd zo druk dat ie al met één voet buiten de deur stond als je nog iets aan het vragen was... Dus dat helpt ook niet echt mee.

Eerste dag viel bij mij idd nog goed mee! Derde was echt wel de lastigste maar voor de rest werd ik vooral gek van die dikke wangen haha :') . Dus goed ijs blijven leggen!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 23:23

MoppieFilou schreef:
Ja ik vind het ook echt lastig. En mijn kaakchirurg was tijdens de gewone consultaties ook altijd zo druk dat ie al met één voet buiten de deur stond als je nog iets aan het vragen was... Dus dat helpt ook niet echt mee.

Eerste dag viel bij mij idd nog goed mee! Derde was echt wel de lastigste maar voor de rest werd ik vooral gek van die dikke wangen haha :') . Dus goed ijs blijven leggen!


Oh nee dat was bij mij gelukkig niet zo. Ik had een hele lieve (knappe :+ ) kaakchirurg. Is toeb ik wakker was van de narcose zelf even komen kijken omdat ik een bloedneus had van de beademing en een halve paniek aanval kreeg van en een verstopte bloedneus en dat mondkapje en dan nog dat ding rond mijn hoofd om te koelen. Daarna toen hij klaar was met opereren ook nog even 10 min bij me op de kamer geweest. De verpleegster waren bij mij nogal gejaagd :+

Welk ziekenhuis ben je geweest als ik vragen mag?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 00:07

Oh das wel een pak fijner idd! Bij mij waren het net de verpleegsters die tijd maakten. Althans eentje toch haha.

Ik woon in België dus Sint Jozef in Tunrhout. Jij?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 01:28

MoppieFilou schreef:
Oh das wel een pak fijner idd! Bij mij waren het net de verpleegsters die tijd maakten. Althans eentje toch haha.

Ik woon in België dus Sint Jozef in Tunrhout. Jij?



Ooh Belgie had ik al door haha. Ik ben in Hasselt geweest. Ik dacht misschien waren we wel in hetzelfde ziekenhuis ofzo :+

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 08:51

Joliieeenn schreef:
MoppieFilou schreef:
Oh das wel een pak fijner idd! Bij mij waren het net de verpleegsters die tijd maakten. Althans eentje toch haha.

Ik woon in België dus Sint Jozef in Tunrhout. Jij?



Ooh Belgie had ik al door haha. Ik ben in Hasselt geweest. Ik dacht misschien waren we wel in hetzelfde ziekenhuis ofzo :+


Toch niet dan haha.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:07

Ts deed jij elke keer spoelen na het eten? Ik ben echt een snoeper vooral als ik niet gewoon kan eten (hongerlijder) maar zou ik dan echt steeds moeten spoelen of gewoon mijn 3x per dag aanhouden?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 15:10

Joliieeenn schreef:
Ts deed jij elke keer spoelen na het eten? Ik ben echt een snoeper vooral als ik niet gewoon kan eten (hongerlijder) maar zou ik dan echt steeds moeten spoelen of gewoon mijn 3x per dag aanhouden?


Ik probeerde echt maar drie keer op een dag te eten en daarna te spoelen en tanden te poetsen. Maar ik had dan ook weinig zin in eten. Ik zou na alles wat je eet wel even met water de etensresten wegspoelen maar met dat spoelmiddel zou ik echt maar 3x per dag doen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:03

Inderdaad dat spoelmiddel niet te vaak gebruiken. Als je vaker dan 3x per dag eet (wat ik erg knap van je vind met de pijn overigens :') ), kun je de andere keren gewoon met (warm) water spoelen :)

MoppieFilou, hoe gaat het met jou nu?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 18:45

Pepperrr schreef:
MoppieFilou, hoe gaat het met jou nu?


Drie wondjes zijn echt al vrij goed genezen, maar één van de wondjes heeft toch wat meer tijd nodig. Mijn tandvlees is ook nog ietsje dik daar.

Gisteren moest mijn moeder hechtingen in haar mond laten verwijderen bij de paradontoloog dus ik ben mee geweest want de hechting van dat ene wondje irriteerde wel wat, dus ik hoop nu die eruit is de wond ook beter gaat genezen. Had alleen heel erg gehoopt dat ze zou zeggen, je mag gerust gewoon normaal eten, je kan niets verkeerd doen, maar ze zei, ik zou toch nog een weekje voorzichtig met je voortanden blijven kauwen... :') . Was ik niet zo happy mee aangezien ik het echt beu ben om zo te sukkelen met eten _O- . Zaterdag gaan we met familie op restaurant dus dat wordt nog wat... Je zou mij eens moeten zien eten :)) .

En ik ben er gisteren achter gekomen dat er draadjes zitten tussen mijn twee achterste tanden bovenaan >;) . En ik heb de wondjes voor het eerst echt goed gezien en het is echt gewoon letterlijk een gat :oo . Een gat in die zin had ik niet verwacht haha, het is net een tunneltje dat naar achteren loopt.

Liefst zou ik gewoon nog eens naar de kaakchirurg gaan voor een controle, om eventueel draadjes nog te verwijderen en om mijn vele vragen te stellen maar de kaakchirurgen daar geven niet echt het gevoel dat ze je graag nog eens zien komen als je niet vergaat van de pijn...

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:36

Die draadjes niet te druk om maken als je er verder geen last van hebt, die komen vanzelf los :j

Ja, eten is zo rot dan. Hopelijk staat er zaterdag iets op het menu wat je makkelijk kunt eten!

Die gaten zijn apart he! Zelfs nadat het genezen is zijn het nog gaten, ik heb na een jaar nog steeds kleine deukjes zitten :')

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:15

Pepperrr schreef:
Inderdaad dat spoelmiddel niet te vaak gebruiken. Als je vaker dan 3x per dag eet (wat ik erg knap van je vind met de pijn overigens :') ), kun je de andere keren gewoon met (warm) water spoelen :)

MoppieFilou, hoe gaat het met jou nu?


Bedankt alle 2.

En ja, ik heb echt geluk tot nu toe. Heb wel wat dikke wangen maar voel verder vrij weinig. Linksonder begint nu een heel klein beetje te zeuren maar rechts voel ik helemaal niks. Heb meer pijn aan waar het infuus gezeten heeft gisteren en met slikken aan mijn keel _/-\o_

Ik denk maar zo, als het morgen nog zo is als nu dan zal ik wel door het ergste heen zijn .. hoop ik! Ik heb vandaag als gewoon voorzichtig zachte broodjes geknabbeld, soepje gegeten, toen een banaan en een noodle soepje en nu ga ik rijst proberen :+ het enige vervelende is dat in mijn mond niet ver openkrijg

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:24

Joliieeenn schreef:
Pepperrr schreef:
Inderdaad dat spoelmiddel niet te vaak gebruiken. Als je vaker dan 3x per dag eet (wat ik erg knap van je vind met de pijn overigens :') ), kun je de andere keren gewoon met (warm) water spoelen :)

MoppieFilou, hoe gaat het met jou nu?


Bedankt alle 2.

En ja, ik heb echt geluk tot nu toe. Heb wel wat dikke wangen maar voel verder vrij weinig. Linksonder begint nu een heel klein beetje te zeuren maar rechts voel ik helemaal niks. Heb meer pijn aan waar het infuus gezeten heeft gisteren en met slikken aan mijn keel _/-\o_

Ik denk maar zo, als het morgen nog zo is als nu dan zal ik wel door het ergste heen zijn .. hoop ik! Ik heb vandaag als gewoon voorzichtig zachte broodjes geknabbeld, soepje gegeten, toen een banaan en een noodle soepje en nu ga ik rijst proberen :+ het enige vervelende is dat in mijn mond niet ver openkrijg


Rijst wel mee opletten! Je wil niet zo'n korreltje in één van je gaten :+ .

Morgen zou inderdaad de ergste dag moeten zijn als het niet ontsteekt, en zelfs als dat laatste gebeurt en je bent er snel bij heb je er helemaal niet zoveel last van, ik spreek uit ervaring haha :')

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:25

Jolien, fijn dat je weinig voelt en zo 'goed' kan eten, goed eten helpt ook voor sneller herstel natuurlijk :)

En iderdaad opletten met rijst, gewoon kleine hapjes nemen en in een keer doorslikken, zo'n korreltje in je gat ( :+ ) lijkt me niet lekker nee :')

Beterschap!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:26

Pepperrr schreef:
Die draadjes niet te druk om maken als je er verder geen last van hebt, die komen vanzelf los :j

Ja, eten is zo rot dan. Hopelijk staat er zaterdag iets op het menu wat je makkelijk kunt eten!

Die gaten zijn apart he! Zelfs nadat het genezen is zijn het nog gaten, ik heb na een jaar nog steeds kleine deukjes zitten :')


Ik hoop inderdaad dat ze er snel uitkomen want vind het toch maar eng, als ik per ongeluk op zo'n uiteinde bijt ofzo :+ .

Ik hoop het! Op zich kan ik heel veel eten maar het gaat traag en ziet er niet zo charmant uit haha.

Oh fijn, dat wordt nog héél veel spoelen dan :j .