Vermoeidheid, wat laten testen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:35

Als het al 2 maanden speelt ga je aan EBV-diagnostiek (pfeiffer) waarschijnlijk niet zo heel veel meer hebben, dan toon je alleen nog aan dat je ooit EBV doorgemaakt hebt maar niet wanneer.

De klachten die je beschrijft zouden zeker stress-gerelateerd kunnen zijn, maar gezien het verlies van reuk en smaak icm de klachten van longontsteking waarbij antibiotica niet hielpen en nu aanhoudende vermoeidheid zou het ook zeker een doorgemaakte corona-infectie kunnen zijn (risico is in NL afhankelijk van regio waar je woont/werkt). Of post-infectieuze vermoeidheid na een andere (virale) infectie.

Als je bloed wilt testen om dingen uit te sluiten zou ik in dit geval aan een Hb (hemoglobine = bloedgehalte, soms ook ijzer genoemd in de volksmond), vitamine B12 en evt D, schildklier (TSH), nierfunctie (kreatinine) en een natrium + calcium denken.
Of bij jullie laboratorium Sars-Cov-2 serologie (corona antistoffen) mogelijk is weet ik niet. In mijn regio zou je bij langdurig aanhoudende klachten en een negatieve swab in aanmerking komen voor serologisch onderzoek, maar dat beleid kan per regio wisselen.

Komt er niets zorgwekkends uit het onderzoek van je huisarts en het bloedonderzoek dan zal het advies waarschijnlijk zijn om het rustig even af te wachten. Of psychische begeleiding door een praktijkondersteuner huisarts oid nodig is is uiteraard niet in te schatten vanachter een beeldscherm.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Hutcherson
Berichten: 7332
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:52

Heb jij ooit de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker gehad?
Ik hoorde laatst dat veel meisjes die destijds die prik hebben gehaald dat er vaak vermoeidheidaklachten optreden zonder duidelijke reden.

Anoniem

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:58

Cmv kan je ook nog meenemen.

Bij mij kwam er vrij weinig uit, behalve dat ik bovenstaande en Pfeiffer ooit gehad had dus wellicht die periode.
Na het rijden van mijn paard stond ik echt te trillen op mijn benen van vermoeidheid en mijn leven hield om 8 u in de avond op.

Gelukkig is dat na een paar maanden weggetrokken en doe ik het weer helemaal!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:23

Je symptomen hebben toch wel heel veel weg van Corona of misschien heb je gewoon een superzware griep gehad ,ook dan duurt het herstel nog wel even maar zeker op antistoffen laten testen .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Doutz16
Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:43

Misschien even laten testen op antistoffen van Corona inderdaad.

Ik ken meerdere mensen die het gehad hebben ( ook getest) en die hebben nu ook te maken met vermoeidheid. Ene dag erger dan de andere, pieken en dalen etc.

Brainless
Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 01:18

Hutcherson schreef:
Heb jij ooit de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker gehad?
Ik hoorde laatst dat veel meisjes die destijds die prik hebben gehaald dat er vaak vermoeidheidaklachten optreden zonder duidelijke reden.

TS is 30+.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 04:34

Jouw klachten lijken toch veel op de klachten die ik voorbij zie komen op de Facebookpagina van corona patiënten (https://www.facebook.com/groups/2367232 ... ?ref=share). Daar ook veel mensen die alle corona symptomen hebben maar steeds negatief getest worden. Zelfs wanneer longartsen toch echt aangeven dat ze corona hebben gehad. Bij velen komt ook bij andere testen niets naar voren. Bij een aantal is pfeiffer (opnieuw) geconstateerd dus daarop testen is zeker een goed idee.
Misschien zou je eens op die pagina kunnen kijken.

lenaa_tje
Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 05:24

bigone schreef:
Je symptomen hebben toch wel heel veel weg van Corona of misschien heb je gewoon een superzware griep gehad ,ook dan duurt het herstel nog wel even maar zeker op antistoffen laten testen .

Ook al is het ‘gewoon’ longontsteking dan is dat ook niet niks. Als je echt flink ziek bent geweest van die longontsteking dan heeft dat hersteltijd nodig. En na 2 maanden nog vermoeid zijn is zo gek nog niet. Vervelend is het wel maar een longontsteking is ook niet een ‘gewone zware griep’
Na mijn laatste zware longontsteking (wel een bacterie maar de antibioticakuur bleek te kort te zijn om alles op te lossen dus ik werd keihard weer ziek) ben ik op aanraden van de longfunctie verpleegkundige bij de fysio geweest om te sporten. Zij hebben met mij een schema gemaakt om conditie op te bouwen. Het heeft een halfjaar geduurd voor ik weer dezelfde dingen kon sporten als eerst. Heel confronterend. En in mijn geval had dit ook wel te maken met astma en de winter waar ik normaal al niet op m’n best ben maar toch!
De arts zal dit gewoon verder moeten onderzoeken. Wel zou ik aangeven of je getest kan worden op anti stoffen tegen Corona als de dokter dit niet zelf doet.

Jessica_1998
Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:37

Ik zou ook even je foliumzuur waardes laten testen, tekort hieraan werd ik ook heel erg moe van

Hakuna Matata

Kelsey, Kenny, Buddy, Jochie, Lazy, Simba & Nala All of me loves all of you
Minoes, Frida, Beertje, Prima Donna ,Snuffie, Happy, Rakker, Semmy, Lizzy en Brandy, I miss you forever, forever and always..my heart breaks a little when I hear your name..

Sabbientje
stokpaard connaisseur
Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:03

Ziekte van Lyme?
volgens mij was die nog niet genoemd.

Kana
Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:31

Vit D en trage schildklier was hier de oorzaak van constante vermoeidheid. Misschien kun je daar ook na vragen?

Svadilfari1
Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:01

Koekie73 schreef:
Voor de zekerheid ook schildklier (TSH en T4) laten prikken


Ja inderdaad. Dat wordt niet automatisch getest . Ik had veel vage klachten . Ook opgehaald door ambulance , heel verhaal. Uiteindelijk heeft de huisarts! 2e aanvraag Vakje schildklier aangekruist. En dat was raak.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:08

Je schrijft dat je een longontsteking had. Dan is het logisch dat je nog zo moe bent.
Die moet je echt goed uit zieken anders blijf je heel lang last houden van deze klachten. Het vergt veel van je lichaam om daar weer volledig bovenop te komen en dat kan zomaar een half jaar duren.
Mensen onderschatten een longontsteking terwijl je daar nog niet heel lang geleden gewoon aan stierf.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:17

B12 testen heeft alleen zin als je minimaal de afgelopen 3 maanden geen supplementen met B12 erin hebt geslikt. Anders zien ze alleen een hoog gehalte in je bloed en dat zegt niets over of het ook in je cellen zit.

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-20 09:40

Bedankt weer voor alle antwoorden :)

"Fijn" om ook jullie verhalen te lezen

Wist niet dat ze die antistoffen test ook deden, dus dat is zeker een goede om naar te vragen





anne_bento
Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:27

_kajo_ schreef:
Jouw klachten lijken toch veel op de klachten die ik voorbij zie komen op de Facebookpagina van corona patiënten (https://www.facebook.com/groups/2367232 ... ?ref=share). Daar ook veel mensen die alle corona symptomen hebben maar steeds negatief getest worden. Zelfs wanneer longartsen toch echt aangeven dat ze corona hebben gehad. Bij velen komt ook bij andere testen niets naar voren. Bij een aantal is pfeiffer (opnieuw) geconstateerd dus daarop testen is zeker een goed idee.
Misschien zou je eens op die pagina kunnen kijken.


Er worden inderdaad veel mensen negatief getest terwijl ze positief zijn. Een vriendin van mij die in het ziekenhuis werkt gaf aan dat ze soms patiënten wel 3 keer testen en ze dan 2x negatief zijn en de 3e keer positief.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:44

anne_bento schreef:
_kajo_ schreef:
Jouw klachten lijken toch veel op de klachten die ik voorbij zie komen op de Facebookpagina van corona patiënten (https://www.facebook.com/groups/2367232 ... ?ref=share). Daar ook veel mensen die alle corona symptomen hebben maar steeds negatief getest worden. Zelfs wanneer longartsen toch echt aangeven dat ze corona hebben gehad. Bij velen komt ook bij andere testen niets naar voren. Bij een aantal is pfeiffer (opnieuw) geconstateerd dus daarop testen is zeker een goed idee.
Misschien zou je eens op die pagina kunnen kijken.


Er worden inderdaad veel mensen negatief getest terwijl ze positief zijn. Een vriendin van mij die in het ziekenhuis werkt gaf aan dat ze soms patiënten wel 3 keer testen en ze dan 2x negatief zijn en de 3e keer positief.


Best gevaarlijk, die mensen denken dat ze negatief zijn en gaan weer van alles doen mss. En besmetten zo andere mensen

ikheetesmee
Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:08

tokedri schreef:
[


Als het goed is gaat dit iets minder makkelijk dan dat ze gelijk weer dingen mogen doen. Tenminste als mensen het advies aannemen van degene die ze de uitslag geeft. Ik werk namelijk bij de coronatest lijn en als mensen negatief getest zijn moeten ze om deze reden wel minimaal 24 uur klachten vrij zijn voor ze weer vanalles gaan doen. Of ze hier naar luisteren is weer een andere vraag natuurlijk.

Sorry of topic TS. Maar het is verstandig van je inderdaad om even een lijstje te maken met alles waar je op kunt letten. Het is ook handig om voor jezelf na te gaan of er opvallende dingen zijn gebeurd in de afgelopen periode, of dat je vermoeidheid nog extra getriggert word bij bepaalde dingen. Ik heb in het verleden ook deze klachten gehad, toen ik belde werd me eerst verteld dat het door onbewuste stress kwam. Ik moest echt op mijn strepen staan om langs te mogen komen en een uitgebreide bloed test te laten doen. Daaruit bleek dat ik een ijzer tekort had, waar ik wel eens vaker last van heb.

Edit: oeps quotes verpest, ik reageerde op tokedri

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:54

ikheetesmee schreef:
tokedri schreef:
[


Als het goed is gaat dit iets minder makkelijk dan dat ze gelijk weer dingen mogen doen. Tenminste als mensen het advies aannemen van degene die ze de uitslag geeft. Ik werk namelijk bij de coronatest lijn en als mensen negatief getest zijn moeten ze om deze reden wel minimaal 24 uur klachten vrij zijn voor ze weer vanalles gaan doen. Of ze hier naar luisteren is weer een andere vraag natuurlijk.

Sorry of topic TS. Maar het is verstandig van je inderdaad om even een lijstje te maken met alles waar je op kunt letten. Het is ook handig om voor jezelf na te gaan of er opvallende dingen zijn gebeurd in de afgelopen periode, of dat je vermoeidheid nog extra getriggert word bij bepaalde dingen. Ik heb in het verleden ook deze klachten gehad, toen ik belde werd me eerst verteld dat het door onbewuste stress kwam. Ik moest echt op mijn strepen staan om langs te mogen komen en een uitgebreide bloed test te laten doen. Daaruit bleek dat ik een ijzer tekort had, waar ik wel eens vaker last van heb.

Edit: oeps quotes verpest, ik reageerde op tokedri


Dat is het probleem. Ik ken wat mensen die negatief getest zijn, keelpijn hebben en hoesten en gewoon overal heen gaan want ze hebben geen corona zeggen ze
Hoe kijken jullie bij de testlijn tegen de testen aan?

Sorry off topic

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:04

De hoogste viral load lijkt aanwezig in de eerste fase van de infectie, bij testen voordat er symptomen zijn of later in het beloop blijft de test vaker onterecht negatief.
Als je de mensen zonder symptomen buiten beschouwing laat hou je enkele procenten over die onterecht een negatieve test hebben (ongeveer 2-4% per test). Als je vaker test wordt dit risico dus steeds kleiner.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Rodevlinder
Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:08

Het kan zoveel zijn. Ik zou het sowieso voorleggen aan de huisarts en kijken waarmee hij/zij komt.
Je zou inderdaad nog even op antistoffen van Corona laten testen en jouw schildklier.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:22

Het is makkelijk kletsen, maar er zijn amper nog artsen die zo willekeurig op zo een lijst even laten testen. Je komt echt niet binnen meer met; ik wil testen op a,b,c,d,e,f, g en verder.......

Soms dom, want dan doen ze wat basis tests en als dara niks uitkomt, moet je weer en weer.....maar het is vaak overbodig om willekeurig op van alles te testen.

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:48

Dat is ook zo superpony.
Maar het lijstje dat ik noem is verre van willekeurig, maar gebaseerd op ruime ervaring en het verhaal van ts. Het is zelfs beperkter dan het screenend algemeen lab dat de meeste huisartsen bij moeheid prikken voordat ze naar de internist verwijzen ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Vermoeidheid, wat laten testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:10

Ik sluit me aan bij wat Gomir oppert, min het calcium :D maar bespreek het met je huisarts en die zal je vast goed kunnen informeren.

Pfeiffer, CMV etc gaat niet helpen bij al lang klachten, veel mensen hebben dat ooit doorgemaakt. Corona antistoffen worden steeds vaker bepaald maar ook daarbij is de interpretatie nog wel een ding.

Vermoeidheid is een van de lastigste klachten omdat er zoveel redenen voor kunnen zijn. En heel vaak is het psychische onderdeel groter dan je zou denken.

Fortitude
Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:26

Even een heel andere optie omdat ik nu uit eigen ervaring weet dat hormonen bijzonder gekke dingen met je lijf kunnen doen die niet altijd op symptomenlijstjes staan: zou zwangerschap een optie kunnen zijn?

Verder zou ik vooral met je huisarts overleggen maar wel alle tips hier meenemen. Ze testen niet zomaar op alles, soms is dat in eerste instantie ook niet nodig. Maar dat kan hij/zij vast toelichten als je ernaar vraagt :j

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, fotolijstje, maaikemuis, Poekkie, Supervixen, Traiectum, Verara, Wulfy en 164 bezoekers