30 min bewegen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 22:11

Hoi!
Mijn plan is om elke dag minimaal 30 min actief te gaan bewegen. Ik hoop dat er meer mensen zijn met dit plan? Dat helpt mij misschien qua motivatie.

Op dit moment heb ik dagen dat ik zomaar fanatiek ben en uren sporten kan. En dagen dat ik alleen maar bankhang (buiten werktijd etc om dan). En eerlijk gezegd voel ik me het beste op de dagen dat ik bewogen heb. Fitter en blijer. Maar de stap om weer te bewegen na een paar bankhangdagen valt soms zwaar. En als ik het dan gedaan heb denk ik: wauw had ik eerder moeten doen!

Ik vind hardlopen, paardrijden, met mijn hond wandelen, skeeleren en yoga leuk. Het hoeven echt geen flinke workouts te zijn. Al ga ik maar een blokje om. Lukt het een dag niet om wat voor reden dan ook, jammer dan. Ik heb een actief beroep, geen overgewicht, geen ziektes, het is echt niet noodzakelijk.

Zijn er mensen die om wat voor reden dan ook 30 min niet redden, maar bijv 5 minuten willen bewegen per dag, ook een mooi doel!


Snorlex
Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:19

Ik woon ongeveer 2 km van mijn werk en sinds kort wandel ik er naartoe ipv op de fiets. Exact 30 minuten extra beweging :j

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 22:50

Wat goed snorlex! Dat is wel echt discipline om dat dagelijks te doen het wandelen. Maar eenmaal een gewoonte is het misschien wel heerlijk?

Ik heb vorig jaar tijdelijk bij mij in het dorp gewerkt.
Twee minuten met de auto vond ik een beetje zonde. En het was winter dus ik stond nog langer te krabben..
Dus fiets gekocht. Al snel gejat en mijn auto weer gepakt. Fietsen niet meer gemist.

Als de Corona bonus voor zorgmedewerkers daadwerkelijk uitgekeerd gaat worden dan wil ik opnieuw een fiets gaan kopen haha. Dan eentje voor de lange afstanden en geen stadsfiets. Ik denk dat ik hem dan vaker pak. Eerst maar eens afwachten of het daadwerkelijk mijn kant op gaat komen dat geld.

Komt de bonus niet dan wil ik evengoed nog steeds een fiets. Maar ik heb meer spaarplannen. Dus dan zal het niet meer 2020 zijn.

Linnie050
Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 05:49

Ja ik wil het ook gaan doen.

Alleen vergeet ik het vaak.
Ik denk er savonds niet meer aan.
Ben blij als ik zit na een werkdag, een peuter en het huishouden.
Ik moet dan echt een app hebben welke een melding geeft :')

Snorlex
Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:42

De route om te lopen naar mijn werk is logischer dan de fietsroute. Ik moet omfietsen als ik het fietspad volg, terwijl ik lopend tussendoor kan én dan ook nog eens twee trappen meepak (extra work-out :Y))

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:46

Wat een goed idee. Ik heb een fitbit gekocht die ieder uur trilt als ik niet genoeg beweeg. Dat werkt voor mij perfect om iig ieder uur even die 250 stappen te zetten.
En ik heb trainingsdoelen ingesteld. De autist in mij vind het heerlijk als alle vinkjes dan groen worden.

Maar goed... soms heb ik ook een week met weinig groene vinkjes, dan is de discipline weg en moet ik weer op zoek naar een stok om mezelf van de bank te krijgen.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:50

Ja ik!! Ik was door de verhuizing een paar kilo afgevallen en dat was fijn. Maar ga nu de verkeerde kant weer op. Ga vandaag beginnen.

Come over to the dark side, we have cookies!

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:52

Ik heb 35 minuten gewandeld vandaag. Nog meer iemand bezig geweest?

Come over to the dark side, we have cookies!

assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:53

Ik was met een snotneus thuis van het werk, dus dan maar de leegte opgezocht en ruim 20.000 stappen gezet in het natuurgebied. Niemand tegengekomen, dus uiterst coronaproof

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Lagonda
Berichten: 1734
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:01

Poe ik ga het ook proberen! Helaas een paar coronakilo's erbij door al het thuis zitten :+

Laatste 2 dagen genoeg bewogen! Nu volhouden ;)

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:08

Jup, ik probeer die dagelijkse beweging al maanden in mijn ritme in te bouwen! Mijn paard staat aan het bos en moet nu flink aan de wandel van de osteo, dus dan doen we dat maar he :')
Maar even zonder grapjes, ik probeerde al steeds vaker een rondje om mee te pakken met/na een bezoekje aan mijn paard, de omgeving is hier perfect, dus dat is een fijne motivatie.
Oh, en wat vorig jaar goed werkte voor mij, toen ik werkloos was, is pokémon go gaan spelen :D

Goof
Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:39

Combineer het met je hond uitlaten, die moet tenslotte toch uit. Het is heerlijk en supermakkelijk om iedere avond een uurtje of half uur een rondje te wandelen. Voor een hond (afhankelijk van wat voor hond je hebt) is een half uur echt geen groot rondje.

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-20 21:19

Welkom iedereen die ook aan de slag gaat.

@linie kan me voorstellen dat je lekker zit savonds. Ik ook!

@assie ik heb een smartwatch en wordt idd blij van doelen behalen haha. Haal ik ze niet, ook niet getreurd, ik kom er niet sneller voor van de bank helaas. Maar haal ik ze wel dan kan ik genieten van dat geluidje haha. Je wandeling klinkt heerlijk.

@cookies goed bezig!

@Goof mijn hond heeft helaas artrose al heel jong. Soms heeft ze goede dagen en dan is een half uurtje niks voor der haha en rent ze rond. Maar sommige dagen is een half uur aan een stuk overbelasting, dan beter korte stukjes. Voorheen liep ik uren met haar meerdere keren per week! Ik mis dat soms erg. Mijn vriend is nog niet oké met een tweede hond erbij haha helaas. Dus wij bewegen gedoseerd.

Ik heb vandaag een wandeling van bijna 6 km gemaakt met mijn oude pony in de polder. Paar stalgenoten sloten aan en het was super gezellig. Voorheen wandelde ik zelden met haar. Tot ze vorige zomer een blessure opliep. Wandelen was onderdeel van de revalidatie en ik ben het gaan waarderen.

Vanmiddag ben ik ook lekker in de buitenlucht geweest. Uurtje hondenschool, waar wij vooral denkwerk doen met de hond, geen sportles ivm haar lichaam. En naar mijn moestuin. Die ligt naast de hondenschool. Even wat onkruid weggehaald. Er staat nog een hele hoop, maar toen kreeg ik zin in bankhangen en dat heb ik gedaan.

Vanavond geskeelerd bij de vereniging. Ik moest mezelf heen slepen en ik had het zwaar tijdens de training. Het scheelde dat mijn vriend mee ging voor een proefles haha. Kon ik niet onder mijn afspraak uitkomen, mooie motivatie om te gaan. Nu moe maar voldaan. Blij dat ik gegaan ben naar de vereniging. En aan het bankhangen met hond, vriend en een goed boek.

Morgen moet ik werken en dat is zo’n dag dat ik daarna op de bank plof en niks meer uitvoer. Of ik nou hard heb moeten werken of een rustige dag gehad hebt maakt daarin geen verschil. En met een beetje pech trek ik het relaxen naar de volgende dag door haha. Ik hoop toch nog even wat te kunnen doen. Klein stukje hardlopen of even te paard naar buiten ofzo. Al is het maar 30 min. Die afspraak moet ik alleen wel nu alvast met mijzelf maken haha.

Yallie
Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:21

Ha! Ik wil ook weer meer gaan bewegen. Aan het begin van corona was ik dagelijks volop aan het wandelen en dat is langzamerhand steeds meer bankhangen / tuinzitten geworden, oeps!
Ook hier is er geen echte fysieke noodzaak oid maar ik zit beter in mijn vel als ik het wel doe, al vind ik het soms moeilijk me ertoe te zetten.
Dus ik volg het topic mee! Morgen begin ik iig al lekker met een boswandeling en houtkloven.

Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug -Spinvis

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 23:01

Yallie waarom doe je hout kloven? Heb je een kachel?

Vanochtend buitenritje met stalgenoot gemaakt, was heerlijk. Daarna gewerkt. En net nog even hard gelopen. Met tegenzin. Maar ik volg een start To run programma en moet hem uitlopen van mezelf.
Ik denk dat ik de sport vooral niet leuk vind omdat het me niet makkelijk af gaat. Als het rennen straks iets beter vol te houden valt voor me, hoop ik dat het plezier toeneemt. Vandaar het doel de start To run uitlopen, dan heb ik het een eerlijke kans gegeven.

MISTRAL94
Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:11

:wave:

Voor de gezondheid is het belangrijk om een half uur per dag te bewegen. Vanuit mijn werk adviseren we patiënten om minimaal 30 minuten te bewegen. Dat mag 1 keer 30 minuten zijn. Mag 3 keer 10 minuten zijn. Maar 6 keer 5 minuten is weer niet effectief.

Ik ben momenteel ziek thuis. Ik zit nu in een hartrevalidatie traject. Het valt mij enorm tegen qua energie om 30 minuten bewegen te halen. Normaal werk ik 4 dagen en vooral de dagen dat ik werk, heb ik moeite om op 4000 stappen te komen om mijn horloge tevreden te houden :+ Toch ervaar ik ook, dat ik mij voorheen fitter voelde. Wanneer ik gesport had. Dus ik wil ook proberen waar kan, om op een half uur bewegen te komen per dag. Of minimaal de 4000 stappen te halen.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-20 23:03

Wat voor werk doe je mistral? Veel succes, hartrevalidatie zal niet meevallen.

Ik zou vanochtend training hebben bij de skeelervereniging. Door regenval kon de training plots niet doorgaan. En ik kon het niet opbrengen om een andere workout te gaan verzinnen en heb heerlijk bankgehangen met een boek. Vond het prima een ochtendje luieren.

Vanavond na werktijd hard gelopen om dan toch alsnog aan beweging te komen en het ging niet goed. Het simpele start To run beginnersschemaatje hou ik niet vol. Wel de langzame loopjes, niet de interval trainingen. Ik ben gestopt en nam me voor dat ik NOOIT meer ging hardlopen -:(- . Inmiddels ben ik afgekoeld en ben tot de conclusie gekomen dat ik doorga. Maar wel het schema even loslaten.
Ik laat de start To run zitten, ga de komende weken lekker op mijn gemakje lopen.

De 30 minuten dus niet gehaald vandaag. Net 5 minuten met de hond gelopen en zometeen mijn bed in. Ben opzich tevreden. Heb de gedachte: ik kan niet hardlopen. Bij kunnen stellen naar: ik ga voor een nog rustiger tempo.

scrabbel
Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:38

Als echte adhder kan ik mij echt moeilijk voorstellen dat iemand niet 30 minuten per dag beweegt. Alleen al op mijn werk loop ik zo;n 10 km per dag. Daarnaast heb ik mijn paarden in eigen beheer, dus voeren, trainen, uitmesten etc. Zijn er echt mensen die in de auto stappen, op het werk stil zitten en thuis weer stil gaan zitten?

Ik wil heel graag weer gaan hardlopen, maar mijn voet is het er helaas niet mee eens :( binnenkort een afspraak in het ziekenhuis. Zit er over na te denken in mijn vakantie (begint volgende week) weer te beginnen met fietsen ipv hardlopen. Ben heel benieuwd of ik nog motivatie uit dit topic haal.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 04:09

Je hebt een hond en loopt soms dagen geen 30 minuten, hoe lukt dat? Werk zelf 4 dagen en loop in die dagen 10 a 20 kilometer per dag op mijn werk dan zijn de honden mee.
De overige 3 dagen loop ik dagelijks minstens 5 a 10 kilometer puur alleen al met mijn honden. Boodschappen doe ik te voet.

Haha kan mij dus absoluut niets voorstellen bij minder dan 30 minuten beweging per dag.

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 07:56

Geen 30 min achter elkaar dierenfan. En ik heb hierboven uitgelegd waarom. Ze heeft artrose. Als ze fitte dagen heeft is dat geen probleem. Als ze mindere dagen heeft ga ik niet haar laten overbelasten omdat ik zo nodig 30 min wil.
Fijn dat jouw honden het wel redden.
Ik heb al verdriet genoeg dat de mijne dat niet kan

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: 30 min bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 08:07

Quickie ik heb een actief beroep dus ik kan er niet over meepraten haha. Alleen merk ik dat de beweging daar, anders voelt dan dat ik bewust op pad ga voor een uurtje beweging. Dan komt pas de ontspanning.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen met een zittend beroep die hele lange werkdagen maken erna niet bewegen. Bijvoorbeeld doordat ze moe zijn van de hele dag zitten en nadenken. Dan heb je misschien niet lichamelijk, maar wel geestelijk hard gewerkt.

Wat vervelend dat je geblesseerd bent. Beterschap!

MISTRAL94
Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:07

XxLMMxX ik werk als doktersassistente in een kleine plattelandspraktijk. Dus ondank de spreekuren die ik draai, heb ik nog relatief weinig beweging en is het meer zitten. Mede door alle administratie die je moet afhandelen. Ik ben vaak wel moe na een dag werken maar dat is vooral geestelijk inderdaad. Maar het helpt ook, als je wel gaat sporten na een drukke werkdag. Vaak ben je na die tijd meer ontspannen. Maar doe het maar eens, als je gesloopt op de bank neer ploft. Ik heb wel onlangs een nieuw paard gekocht. Alleen zo jammer dat ik, dik 3 week later een hartstilstand kreeg. Waardoor ik de eerste 6 weken niets mocht doen, qua sporten (wel wandelen) vanaf volgende week mag ik weer paardrijden en bij de revalidatie heb ik mijn eerste korte blokjes hardlopen ook weer gedaan. Ik ben er van overtuigd dat het hardlopen/sporten wat ik voorheen deed, invloed gehad heeft dat mijn hart zelf weer begonnen is met kloppen. Dus het is wel een motivatie om weer rustig aan te beginnen. Ik zou eigenlijk vorig jaar, de halve marathon van Amsterdam lopen. Dit is niet door gegaan toen. Maar ik merk wel dat het af en toe in mijn gedachte is, om te zorgen dat ik alsnog zover kom. Al is het maar om te bewijzen naar mijzelf, dat mijn lijf hiertoe in staat is. Maar goed eerst maar eens zorgen dat ik verder op knap en weer opbouwen naar een 5 km om te beginnen :D

Lopen in een tempo waar je nog goed een gesprek kunt voeren. We kunnen niet allemaal de snelste zijn zeg ik altijd maar. Altijd ver over je grens gaan zorgt alleen maar voor blessures en dat het niet leuk is. Sporten is grenzen verleggen en dat is niet altijd even leuk. Maar als je dan je training afgewerkt hebt waarvan je vooraf dacht, dit kan ik nooit geeft dat een enorme kick als het gelukt is. De belangrijkste wedstrijd die je voert is tegen jezelf!

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Goof
Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:28

XxLMMxX schreef:
Geen 30 min achter elkaar dierenfan. En ik heb hierboven uitgelegd waarom. Ze heeft artrose. Als ze fitte dagen heeft is dat geen probleem. Als ze mindere dagen heeft ga ik niet haar laten overbelasten omdat ik zo nodig 30 min wil.
Fijn dat jouw honden het wel redden.
Ik heb al verdriet genoeg dat de mijne dat niet kan


Ik weet dat artrose zich bij iedereen anders uit hoor, maar ik had een hond die vanaf 4,5 jaar vol zat met en vergroeide gewrichten had van de artrose (dus echt wel een heftige variant) en die liep tot aan haar dood op 13,5 nog prima wandelingen van halve uren en in de jaren ervoor van meerdere uren zelfs . Juist door dat te blijven doen konden haar spieren het zo lang blijven opvangen, ze was superfit en ijzersterk.
Maar goed, dat is verder offtopic.

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:25

Goof schreef:
XxLMMxX schreef:
Geen 30 min achter elkaar dierenfan. En ik heb hierboven uitgelegd waarom. Ze heeft artrose. Als ze fitte dagen heeft is dat geen probleem. Als ze mindere dagen heeft ga ik niet haar laten overbelasten omdat ik zo nodig 30 min wil.
Fijn dat jouw honden het wel redden.
Ik heb al verdriet genoeg dat de mijne dat niet kan


Ik weet dat artrose zich bij iedereen anders uit hoor, maar ik had een hond die vanaf 4,5 jaar vol zat met en vergroeide gewrichten had van de artrose (dus echt wel een heftige variant) en die liep tot aan haar dood op 13,5 nog prima wandelingen van halve uren en in de jaren ervoor van meerdere uren zelfs . Juist door dat te blijven doen konden haar spieren het zo lang blijven opvangen, ze was superfit en ijzersterk.
Maar goed, dat is verder offtopic.


Precies wat je zegt. 3 honden gehad met HD, 1 met ED en 1 met HD en spondylose. Echter nooit 1 gehad die, uiteraard met behulp van supplementen en goede pijnstilling geen 30 minuten kon lopen. Overigens sowieso nog nooit een hond gehad die dat niet kon gelukkig ook geen oudje.

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 19:06

Goof dat klinkt goed. Ik heb altijd uren met haar gewandeld. Echt genieten was dat!
Opeens kreupelde ze. En na binnenstebuiten keren kon er alleen artrose gevonden worden.
Nu zie ik dagen dat het goed gaat en ze flinke stukken lopen kan. En dagen dat ze er zichtbaar last van heeft.
Maar we zijn nog bezig met supplementen etc.
Voor nu is inderdaad geadviseerd, doe dan op zo’n dag gewoon regelmatig een kort stukje, ipv 1x langer.
De dierenarts denkt dat de pijn weg gaat als ze langer op de supplementen zit, waardoor ze wel weer belastbaarder gaat zijn. Afwachten is dat. Ik geniet nu op andere manieren met haar. We doen bijvoorbeeld veel hersenwerk.

Maar zij staat inderdaad los van dit topic en mijn bewegen. Ik heb haar niet nodig om zelf te kunnen bewegen. Het is natuurlijk altijd gezellig als het wel lukt. Maar ik heb meer hobbys om aan mijn beweegdoel te komen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit__, Bo_Y, carika, ComscoreBot, GoogleAdsense, Room_Soesje, SentiBot, YandexBot en 48 bezoekers