Hoornvliesbeschadiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 10:03

Hoi Allemaal,

Bedankt voor het openen van dit topic. Ik wil graag even mijn hart luchten en kijken of er mensen zijn die ook ooit een hoornvliesbeschadiging hebben gehad.

Sinds vorige week zaterdag heb ik last van mijn linker oog; rood, beetje pijnlijk, gevoelig voor licht en het gevoel hebben dat er de hele tijd iets in mijn oog zit.
Maandag was dit nog het geval en heb ik uiteindelijk maar naar de huisarts gebeld voor advies. Want het voelde een beetje overbodig om hiervoor naar de huisarts te gaan. De assistente vond dat echter niet en plande een afspraak in voor de dinsdagochtend.

Dinsdag ochtend kwam en het voelde eigenlijk een stuk beter, was niet meer zo rood en ook het gevoel van iets in mijn oog te hebben was weg. Dus twijfelen wat ik moet doen. Uiteindelijk toch maar naar de huisarts gegaan. Want de afspraak was om 8 uur, en ze gaan dan ook pas open. Dus vond het ook raar om dan pas af te bellen. Tijdens de afspraak bleek dat mijn hoornvlies beschadigd was en dit de klachten veroorzaakten. Dus antibiotica zalf mee en dit moest ik 4x per dag aanbrengen. Vrijdag de vervolg afspraak om te zien of de beschadiging weg was.

Vrijdag weer voor controle. En helaas geen goed nieuws. De beschadiging zat er nog. Was wel iets kleiner geworden maar nog niet weg. Dus de zalf blijven gebruiken tot en met dinsdag, dan moet het echt weg zijn.
Voor alle zekerheid toch een controle afspraak voor de woensdag ingepland. En ik heb vrijdag middag vrij genomen van mijn werk. Want de hele dag achter een laptop is niet heel fijn en wie weet helpt het met de genezing.

Vanmorgen had ik dan de controle afspraak. De huisarts was vrijdag zeer zeker dat het al genezen zou moeten zijn maar helaas dit blijkt niet het geval. De beschadiging die er in eerste instantie zat is wel bijna genezen maar nog niet helemaal. Echter is er nog een beschadiging bij gekomen. Omdat normaal een hoornvliesbeschadiging toch wel met uiterlijk 72 uur genezen is en het bij mij langer duurt neemt ze nu contact op met de oogarts om te zien wat te doen.

Maar ik maak mij nu toch wel zorgen. Want ik kan mij niet herinneren waardoor mijn oog beschadigd zou kunnen zijn. En het feit dat er een beschadiging bij is gekomen waarvan ik dat ook niet weet vind ik toch wel een beetje verontrustend.

Nu moet ik afwachten tot ik een telefoontje krijg wat te doen.

Maar zijn er mensen die ook een hoornvliesbeschadiging hebben gehad en die hun verhaal willen delen?

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:05

Ik heb dit ook gehad. Ook niets van gemerkt of pijn aan gehad.
Ik reed terug van stal met de auto en ineens zag ik wazig aan een oog. Ik dacht het zal wel aan mijn lens liggen. Toen ik deze thuis meteen uitdeed veranderde er niets aan mijn zicht. En het voelde idd alsof er de hele tijd iets in mijn oog zat.
Dokter constateerde een beschadiging en het heeft twee weken geduurd voordat deze helemaal weg was. Mijn zicht was na een dag of drie wel al beter met het zalfje gelukkig.
Nog steeds geen idee wat het geweest is, het enige wat ik kon bedenken was dat ik misschien een stukje vlas in mijn oog heb gehad. Maar blijft idd vreemd dat je daar op het moment niets van merkt.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 11:21

Vreemd dat het zo plotseling kan.

Net gebeld en ik ben doorverwezen naar de Bergman kliniek omdat het ziekenhuis geen mogelijkheid had. Vanmiddag ook meteen een afspraak. Nu nog een chauffeur regelen. Volgens de huisarts gaan zij kijken of er echt niks nog in mijn oog zit. Want ook hun vinden het vreemd dat het nog niet genezen is en er een plekje bij is gekomen.

Ben erg zenuwachtig nu al want ziekenhuizen en doktoren enz vind ik vreselijk. Hopelijk gaat het meevallen.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:30

Fijn dat ze het serieus nemen en je vandaag al terecht kan. Je ogen zijn toch wel erg belangrijk.
Ziekenhuizen zijn ook niet leuk, want je komt er nooit voor de gezelligheid. Maar goed, sommige dingen zijn nodig en ik denk dan altijd maar, zo'n afspraak duurt hooguit een uur en wat is nu een uur op mijn hele leven

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 11:39

Zo is het zeker hoor Sica! Ben ook blij dat het serieus genomen wordt. Maar aan de andere kant maak ik mij daardoor meer zorgen.

En nu afwachten tot vanmiddag.

MyWishMax

Berichten: 25264
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:03

Ik heb het ook gehad, alleen bij mij merkte ik het meteen dat er iets in mijn oog kwam (zo voelde het) en daarna meteen echt pijn. Ik heb trouwens wel langer dan 72 uur last gehad, maar nooit doorgestuurd naar oogarts oid := Ik kon oog eigenlijk niet open doen en zat met koud washandje op oog. Is wel helemaal genezen en nooit meer last gehad, maar dat duurde echt langer.

Sterkte vanmiddag! Ik zal duimen dat het een simpele beschadiging is en geen andere afwijkingen ofzo gevonden worden!

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:08

Ik heb zo'n 6 jaar geleden ofzo ook problemen aan mijn ogen gehad. Ik zat op het werk en zag ineens niets meer met 1 oog, verder ook heel gevoelig voor licht. Daarna was het vrij constant maar toch even na laten kijken bij de dokter. Ik heb toen foto's moeten laten maken in het ziekenhuis en meerdere controles bij een academisch ziekenhuis. Uiteindelijk bleek dat ik POHS aan mijn ogen heb. Een vrij onbekende 'ziekte' en iets wat voornamelijk voorkomt bij jongere vrouwen.

De gevoeligheid voor licht is nog maar 1 keer voorgekomen, maar verder heb ik nooit meer ergens last van gehad.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 12:15

Jeetje MyWishMax dat het bij jou ook zo lang heeft geduurd. Ergens wel fijn te weten dat genezen langer kan duren en dan nog goed kan komen.

En Lys_PPA ik heb even POHS opgezocht maar vond alle informatie erg ingewikkeld. Wel fijn dat het toen bij jou ook adequaat is opgepakt. Heb je er nu nog veel last van?

Het is bij mij redelijk gevoelig voor licht. Achter de laptop werken de hele dag ( voor mijn werk) is niet heel fijn. En zeker niet in combi met in het donker autorijden naar en van werk. Sommige koplampen zijn echt zo pijnlijk scherp.

Werk nu ook al een week thuis zodat ik ook sneller even achter de laptop weg kan om mijn oog rust te gunnen.

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:30

Nee, ik heb nu nergens meer last van. Ze kwamen erachter dat het POHS was omdat bij de foto's van mijn ogen veel littekenweefsel geconstateerd werd. In het ziekenhuis vroegen ze of ik mijn ogen ooit had laten laseren want zo zag het er ongeveer uit. Ik heb me er toen ook enorm druk om kunnen maken, zeker omdat ik ook echt een beetje angst heb voor ziekenhuizen, artsen, spuitjes en alles wat erbij komt kijken.

In het donker rijden heb ik eigenlijk altijd wel moeite mee.

Maar veel sterkte, hoop dat de uitslag meevalt. Niets zo vervelend dan last van je ogen!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:37

Afgelopen jaar gehad, al met al week of 7 geduurd. Na week of 2 huisarts benaderd en zalfje gekregen, ging niet over dus na week besloten oogarts te raadplegen maar lange wachttijd. Kwam daar dus toen ik het week of 5 had, was toen wel al aan het minderen en week of 2 daarna was het over

Dit was pijnlijker als mijn netvlies loslating, alleen had dat andere gevolgen := ik heb ook geen idee waardoor het is gekomen

Succes in ieder geval!

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 12:40

Wat fijn dat je nergens meer last van heb Lys_PPA!

En Jeetje dat is een lange periode Joanne1987!
Ik was op tijd naar de huisarts gegaan omdat mijn vader jaren terug iristrites (geloof dat het zo heet en geen idee hoe je het schrijft) gehad heeft. Dat was toen ook beetje rood en geïrriteerd. Dus vandaar redelijk snel de huisarts gebeld.

Echt super pijnlijk is het gelukkig niet meer. Wel geïrriteerd en licht gevoelig.

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:10

Hoi TS,

Wat vervelend dat je zo'n last hebt van je oog. Ik ben derdejaars student Optometrie en ik kan wel wat van je vragen beantwoorden.

Er zijn verschillende redenen waarom een hoornvlies beschadigd kan zijn. Er kan iets in je oog gekomen zijn, maar er kan ook sprake zijn van een bacteriële of virale infectie. Daarnaast zijn er verschillende hoornvliesaandoeningen waarbij een laagje van je hoornvlies spontaan los kan komen. Ook kun je last hebben van droge ogen. Dit hoef je niet altijd te merken, maar kan op een gegeven moment wel hele vervelende klachten en terugkerende beschadigingen geven.

Nu is het vanaf mijn scherm natuurlijk onmogelijk te zeggen waardoor je hoornvlies beschadigd is geraakt. Daarvoor zou ik het met de spleetlamp (microscoop waar optometristen en oogartsen mee werken.) moeten bekijken. Afhankelijk van de oorzaak is de behandeling en duur van de genezing ook weer anders. Als je contactlenzen draagt, dan zou ik die nu even niet dragen en als je weer groen licht hebt dat alles genezen is, dan een nieuw paar lenzen en nieuwe houder pakken.

Veel succes bij de oogarts. En mocht je nog vragen hebben in de tussentijd dan mag je die altijd aan me stellen.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 13:25

Bedankt voor je uitleg Omaro!

Ik ben altijd al bang geweest voor ziekenhuizen en iedereen die een naald kan hanteren. En omdat ik niet echt weet wat ze gaan doen vind ik het super spannend.

Maar ik heb een bril op. Lenzen zijn bij mij niet van toepassing.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:29

Ik heb het ook gehad door een tak in mijn oog. Ik heb denk ik wel een week met een ooglapje opgelopen. Ik kon echt geen licht verdragen. Het heeft uiteindelijk denk ik wel een jaar geduurd voordat ik helemaal geen klachten meer had. Het is ondertussen heel wat jaren geleden, dus precies weet ik het niet meer. Maar ik zou me nog niet al te druk maken. :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:37

Ik meld mij ook even. Al 4 keer hoornvliesbeschadiging gehad :7
1e keer door een metaalsplinter toen ik op de bus wachtte.
2x door een takje in mijn oog.
4e keer door een pijltje stro dat uit een baal stak :roll:

Telkens naar de oogarts. Dikke laag antibioticazalf erin en oog dichtgeplakt voor 3 dagen.
Het doet verschrikkelijk veel pijn. De oogarts zei de 1e keer dat deze pijn erger is dan een bevalling :=

Dat pijltje stro is geleden van oktober 2018. Ik moet nu nog steeds elke nacht mijn oog dichtplakken met een vettige oogzalf, anders gaat het wondje af en toe weer open. Zal altijd een gevoelig plekje blijven.
Stof, wind en droge lucht zijn nefast.
Dus ik gebruik nu regelmatig een veiligheidsbril :+

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 13:49

O wow een spijltje stro!

Ik heb de antibiotica zalf ook, moet die 4x per dag in mijn oog doen. Maar ik lees op internet vooral dichtplakken met de zalf.
Wel vervelend dat het altijd gevoelig blijft.
Zoveel pijn als jij beschrijft heb ik gelukkig niet gehad.

Ik heb een gewone bril op. Dus het meeste zou niet direct in mijn oog moeten komen zij jou denken :')

Bedankt trouwens voor het delen van jullie verhalen. Het geeft mij een beetje moed.

Ergste vind ik momenteel de geplande afspraak geloof ik.. Ben echt geen fan van ziekenhuizen en doktoren.
Zelfs zo erg dat toen ik afgelopen zondag een bezoek bracht aan mijn oma in het ziekenhuis bijna flauw viel. Dus de verpleging stond om mij heen >;)

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:09

TS ik ben echt een eerste klas schijterd bij ja en zkh kan ook echt in paniek raken maar moet regelmatig voor mijn ogen en dit is echt niet eng...
Ik heb een afwijking aan mijn hoornvlies waardoor ik een zicht heb van 4% dus bijna blind ben zonder speciale lenzen. Die worden speciaal ontwikkeld en op maat gemaakt zodat mijn hoornvlies op z’n plek blijft. Nadeel is dat de lens wel gaat wrijven en de hoornvlies beschadigd wordt en dan mag ik 2 weken geen lens in das wel een probleem als je zonder niks ziet maar duurt wel echt even voor het over is...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:14

Dichtplakken is idd standaard hier bij hoornvliesbeschadigingen.

Die afspraak in het zkh stelt echt niks voor hoor. Ze gebruiken heerlijk verdovende druppels. Wat een zalig gevoel is dat toch telkens :')

Ik denk dat die gevoeligheid bij mij ook door de leeftijd komt :o
Alles geneest iets minder snel heb ik de indruk.
Aan de 2e beschadiging heb ik een '' mouche volante '' overgehouden. Een zwevend stukje cellen, maar dat voel je niet.

Haha ! Voordeel van een bril idd! Je hebt al een zekere vorm van bescherming ! :D

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 14:21

Bedankt voor de geruststelling!

Ik ben echt een schijterd en als ik niet weet wat te verwachten kan ik echt bijna van mijn stokje gaan van de zenuwen.

Nog even volhouden en dan die kant op. Ben wel erg benieuwd wat hun mening is.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 18:00

En ik ben terug van de oogartsen.
Er hebben er twee naar mijn ogen gekeken. Hun conclusie was dat ze wel iets zagen maar niet zoals de huisarts had doorgegeven.

Wel waren beide ogen geïrriteerd en met name de linker (daar had ik ook de klachten). Hun mening is dat mijn ogen droog zijn en de linker geïrriteerd is door de gebruikte zalf.

Een hele opluchting dus. Nu de oogdruppels gehaald en meteen gebruikt. Voelt ook een stuk prettiger dan de zalf.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:15

Gelukkig ! Vele malen beter dan een hoornvliesbeschadiging.
En je hebt het duidelijk goed overleefd ! :D

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Hoornvliesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 20:32

Zeker gelukkig. De oogdruppels voelen ook echt beter aan dan de zalf!

En de artsen waren erg sympathieke en zelfs met humor. Dus daar durf ik best nog een keer heen :D Hopelijk is het alleen niet nodig :+

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:09

Mijn moeder heeft dan geen last gehad van een hoornvliesbeschadiging, maar werd met nastaar doorgestuurd naar het ziekenhuis.
In Hoorn was een verselijke lange wachttijd, maar bij de Bergmankliniek in Haarlem kon ze binnen een week terecht. 1 oog is reeds gelazerd, en het volgende oog gebeurd volgende week.
Maar omdat ze ( wist ze al heel lang) erg hangende oogleden had, hebben ze deze toevallig gisteren gelift.
Ze was er vreselijk bang voor, maar het personeel heeft haar eerst heel uitgebreid verteld wat ze gingen doen. En gisteren ook tijdens het behandelen, bleven ze met haar praten en mijn moeder moest ook van ze terugpraten. Het is haar dan ook 100% meegevallen.