Misbruikt door vader

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:16

knorrieporie schreef:
Het hoge woord is er uit! Ik heb het misbruik aan iemand verteld, ik aarzelde met vertellen maar ik werd op mijn gemak gesteld. Er werd begripvol gereageerd. I feel so relieved for years.

*\o/* **\O/** *\o/* **\O/** *\o/* **\O/** +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Ja, heerlijk is dat, he!
Het lucht enorm op, de wereld wordt er ruimer, mooier en veiliger van.

En het is zo heerlijk om begrip en erkenning te krijgen! En dat verdien je ook, met bakken tegelijk!!!

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:47

Akires1 schreef:
@Pocca_Locca: aangezien je jezelf quote ga ik ervan uit dat je graag een reactie op jouw opmerking wilt hebben...
Als ik je opmerking goed begrijp, dan zou ik je adviseren om je te verdiepen in de werking van het menselijk brein. Het brein is namelijk in staat om tijdens traumatische ervaringen zichzelf "uit te schakelen". Je bent dan niet daadwerkelijk buiten bewustzijn, maar verdringt de gebeurtenis. Zie het als een soort zelfbescherming.

Ik vat jouw opmerking op alsof je het verhaal van de TS niet geloofwaardig vindt.
Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp.


Sluit ik me bij aan.

knorrieporie
Berichten: 61
Geregistreerd: 20-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 12:50

Pocca_Locca schreef:
Pocca_Locca schreef:
Ik heb een vraag nog.. als ik het goed begrijp uit je verhaal, ben je dus urenlang buiten bewustzijn geweest, omdat het zwart voor je ogen werd en je pas de volgende dag wakker werd in je eigen bed?
Dat is nogal wat!



Ik ben niet bewusteloos geweest toen het voorval plaatsvond. De volgende ochtend dat ik wakker werd herinner ik mij dat ik veel pijn had en niet normaal op een stoel kon zitten.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:11

Oke, dat schreef je wel namelijk. Dat het zwart voor je ogen werd en je het volgende moment ‘s ochtends in je eigen bed wakker werd.
Sorry als het bot overkomt, maar ik vroeg het me gewoon af, het is een beetje onduidelijk.

knorrieporie
Berichten: 61
Geregistreerd: 20-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 13:26

Ik weet niet hoe ik in mijn eigen bed ben beland na het misbruik en toen werd het zwart voor mijn ogen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:31

Akires1 schreef:
@Pocca_Locca: aangezien je jezelf quote ga ik ervan uit dat je graag een reactie op jouw opmerking wilt hebben...
Als ik je opmerking goed begrijp, dan zou ik je adviseren om je te verdiepen in de werking van het menselijk brein. Het brein is namelijk in staat om tijdens traumatische ervaringen zichzelf "uit te schakelen". Je bent dan niet daadwerkelijk buiten bewustzijn, maar verdringt de gebeurtenis. Zie het als een soort zelfbescherming.

Ik vat jouw opmerking op alsof je het verhaal van de TS niet geloofwaardig vindt.
Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp.


De term hiervoor is dissociëren

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:38

knorrieporie schreef:
Het hoge woord is er uit! Ik heb het misbruik aan iemand verteld, ik aarzelde met vertellen maar ik werd op mijn gemak gesteld. Er werd begripvol gereageerd. I feel so relieved for years.


Jaren zul je hier niet op kunnen teren, maar het is voor het moment een geweldig begin. Zijn er nog meer mensen met wie je zou kunnen praten? Mensen die jou daadwerkelijk vooruit kunnen helpen?

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Misbruikt door vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:46

Jeetje, het is wel duidelijk dat het allemaal voor jezelf niet duidelijk is wat er is gebeurd zo te lezen..

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:52

Pocca_Locca schreef:
Jeetje, het is wel duidelijk dat het allemaal voor jezelf niet duidelijk is wat er is gebeurd zo te lezen..



Dat gebeurd vaak zo met trauma's. Het is nogal wat om dit compleet helder te zien, er is behoorlijk wat op ts afgekomen toen en nu weer door de flashbacks. Dat heeft gewoon tijd nodig, en kost heel veel energie om dit te kunnen verwerken.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:56

loesje4600 schreef:
Pocca_Locca schreef:
Jeetje, het is wel duidelijk dat het allemaal voor jezelf niet duidelijk is wat er is gebeurd zo te lezen..



Dat gebeurd vaak zo met trauma's. Het is nogal wat om dit compleet helder te zien, er is behoorlijk wat op ts afgekomen toen en nu weer door de flashbacks. Dat heeft gewoon tijd nodig, en kost heel veel energie om dit te kunnen verwerken.


Dat begrijp ik. Ik vind het alleen vreemd dat de volgorde steeds weer anders is. Dat maakt het voor mij lastig om het serieus te nemen, waarmee ik niet zeg dat ik het niet geloof, maar alleen om aan te geven dat het nogal verward overkomt. Maar ik snap dat dat het gevolg is van de dissociatie.

Neon

Berichten: 4926
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:13

Pocca locca... je zult het vast goed bedoelen... maar dit is niet de plek om deze vragen hardop te stellen... je zegt zelf dat je je kunt voorstellen dat het warrige van de dissociatie komt... daarnaast... iedere keer dat je je iets herhinnert past je brein het aan, waardoor dingen sowieso warrig kunnen worden...

Ik denk dat het voor ts moeilijk genoeg is om dit allemaal te vertellen zonder dat ze het gevoel krijgt dat mensen twijfels bij haar verhaal hebben...

Ts wat knap dat je deze stappen neemt om 1 en ander te gaan verwerken. Ieder stapje daarin is bewonderingswaardig :) je komt er wel :)

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:33

Neon schreef:
Pocca locca... je zult het vast goed bedoelen... maar dit is niet de plek om deze vragen hardop te stellen... je zegt zelf dat je je kunt voorstellen dat het warrige van de dissociatie komt... daarnaast... iedere keer dat je je iets herhinnert past je brein het aan, waardoor dingen sowieso warrig kunnen worden...

Ik denk dat het voor ts moeilijk genoeg is om dit allemaal te vertellen zonder dat ze het gevoel krijgt dat mensen twijfels bij haar verhaal hebben...

Ts wat knap dat je deze stappen neemt om 1 en ander te gaan verwerken. Ieder stapje daarin is bewonderingswaardig :) je komt er wel :)


Ja, je hebt gelijk. Mijn oprechte excuses aan de ts. als het bot overkwam.

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:58

Ik was ook even een beetje door je getriggerd Pocca_Locca. Van nature hebben mensen een fight, flight, freeze reactie. Voor iedereen en iedere situatie is het persoonlijk hoe je reageert.

Het brein is een wonderlijk instrument dat er ten alle tijden zal proberen je te beschermen tegen trauma’s. Dat zal de black outs van TS kunnen verklaren. Het heet idd dissociatie en dit kan soms angstaanjagend zijn.

Ikzelf heb mij ten tijden van het misbruik altijd slapend gehouden. En dit overlevingsmechanisme heb ik lang bij me gedragen, op verschillende manieren. En hoewel Mijn brein alles verdrong wist mijn lichaam exact wat er gebeurt was en wanneer er zogenaamd gevaar dreigde. Dit kan soms uiterst verwarrend zijn.

Daarnaast, vooral als het in je kindheid gebeurt gaat er soms een lange tijd overheen als gedachten en herinneringen boven komen drijven. Veel vrouwen die misbruikt zijn geven zichzelf de schuld en zullen dus ook twijfelen aan de beelden en herinneringen, want was het allemaal wel zo gegaan? Was het wel echt zo erg? Verzin ik er niet vanalles bij

Het is zo enorm complex. Ik snap dat het wat onduidelijk over kan komen en ik kon mijn eigen trigger dan ook snel relativeren. Hoop dat dit het een beetje verduidelijkt.

Wederom een diepe buiging voor je TS dat je het aan iemand verteld hebt, wat een stap!! Het is fijn om te ervaren dat mensen je niet anders zien of benaderen.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:36

Citaat:
Dat gebeurd vaak zo met trauma's. Het is nogal wat om dit compleet helder te zien.


Een van de dingen die trauma moeilijk kan maken is precies dit:
bij trauma worden herinneren extreem gefragmenteerd opgeslagen.
'Je weet het wel, maar je weet niet dat je het weet'.
En je weet niet hoe de puzzelstukjes bij elkaar horen, wat precies bij wat etc etc.

Dat gefragmenteerd opslaan wordt wel verbonden met het fight, flight & freeze gebeuren : overleven doe je in principe op instinct, je logische verstand wordt een soort van uitgeschakeld en de opslag van wat er allemaal gebeurd is is 'warrig'.

Tot zover de biologische kant van trauma: als mens heb je de elementaire behoefte om een verhaal te hebben 'over wie je bent'. Waar je vandaan komt, wat belangrijk voor je is, hoe je leven tot nu toe gegaan is en wat jouw eigen plannen voor de toekomst zijn - dat soort zaken.
Trauma levert op verschillende manieren en verschillende plekken in dit verhaal 'witte plekken, zwarte gaten' en soms ook ronduit foutieve informatie op.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Misbruikt door vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:47

Lieve TS, ik wens je ontzettend veel sterkte en kracht toe om dit allemaal te verwerken. Je eerste stappen zijn gezet. Ik hoop van harte dat je de juiste mensen op je pad krijgt/hebt om dit allemaal te verwerken en een plaatsje te geven. Een dikke virtuele knuffel...

knorrieporie
Berichten: 61
Geregistreerd: 20-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 22:43

Allemaal bedankt voor de steunende reacties!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 07:43

knorrieporie schreef:
Het hoge woord is er uit! Ik heb het misbruik aan iemand verteld, ik aarzelde met vertellen maar ik werd op mijn gemak gesteld. Er werd begripvol gereageerd. I feel so relieved for years.


Top. De geest is nu uit de fles.
En hij gaat er mooi niet meer in.
Een grote stap op weg naar het terug krijgen van je eigen macht en vrijheid.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Misbruikt door vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:16

Dit topic is geopend door een schaduwaccount. Vandaar dat ik hier een slotje plaats.