Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XiiaaooNaa

Berichten: 2865
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:10

Joy_Mennings schreef:
XiiaaooNaa schreef:
Qua vitamine D bedoel je?

Als je nergens last van hebt maar wat wil bijslikken in de wintermaanden zou ik 1x per dag 800IE nemen. Doe ik zelf nu ook haha, gewoon even een wintermaandenboost voor mezelf.
Soms neem ik meerdere in 1 keer als ik een paar keer vergeet.


Ja ik bedoelde voor vitamine d :)

Kun je die gewoon in de apotheek kopen zonder recept?

Ik heb voor nu een kuur gekregen om het weer op te bouwen. 4x 1 keer in de week en daarna 2x 1 keer per maand. Weet zo even de dosering niet.



Ja sinds kort is de 800IE ook zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. Bij de drogist al langer in de verkoop.
Maar moet zeggen dat ik meer vertrouwen heb in apotheekmerken/medicatiemerken dan Etos merk zelf ofzo hahah.

Ik heb de 20mcg (800IE) van Teva.
300 stuks voor 6.41 (dat is met 25% korting die je nu krijgt)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:25

Ik moet s avond bij eten nemen omdat ik anders met mijn schildklier pillen in de knoop kom. -O- Daar moet ik 4 uur tussenhebben met slikken. Vandaar dus dat ik in de avond bij eten moet nemen. :)

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:37

karuna schreef:
Ik moet s avond bij eten nemen omdat ik anders met mijn schildklier pillen in de knoop kom. -O- Daar moet ik 4 uur tussenhebben met slikken. Vandaar dus dat ik in de avond bij eten moet nemen. :)

Echt?! Ik slik mijn schildklier medicatie in de ochtend samen met mijn vit D. Mij is nooit verteld dat dat niet samen kan.

Kom er door dit topic achter hoe weinig info ik daadwerkelijk heb gekregen van mijn HA hierover.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:33

Apart karuna, bij mij moet er een half uur tussen mijn Eutyrox en andere pillen zitten.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:48

Geen idee of het al genoemd is, heb niet alles doorgelezen. Sommige mensen (waaronder ik) nemen tabletten niet goed op. Ik heb nu druppels van 2000IE die ik dagelijks neem. Ik ben ook veganist en heb een hoop andere kwalen gehad (niet dat veganisme een kwaal is :+ ) maar ik hoop dat dit werkt. Mijn huidige arts wilde m'n vitD niet laten meeprikken want ik had nu een supplement dus het was nu goed en een ondergrens van 50 was prima. :? Yeahright ik zoek het zelf wel uit. Volgende week dus laten prikken en hopelijk is ie nu beter :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:04

chanicha schreef:
Apart karuna, bij mij moet er een half uur tussen mijn Eutyrox en andere pillen zitten.

Bij mij ook maar voor de vitamine d werd er duidelijk bijgezet, houdt daar 4 uur tussen. Wat ik ook maar braaf doe. :') Ze zal het niet voor niets zo duidelijk melden. Eerst iets op puter opgezocht en daarna dus de mededeling let daar op. :j

Op bijsluiter van mijn schildklierpillen staat het ook. Maar ik heb andere dan standaard ivm lactose. Werken sterker in, lagere dosis nodig en sneller ingeregeld. Misschien ligt het daaraan. Zijn ook stukje duurder dan de meest voorgeschreven variant

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 23:15

Ik heb net een daglichtlamp besteld... 'Voor erbij'...
Als lichaamsfuncties er mee vooruit gaan... kan het nooit verkeerd zijn lijkt me... :+ Misschien ga ik er makkelijker D van opnemen?

Momenteel echt drama, zaterdagochtend paardgereden (nouja, het moest er op lijken) en de rest van de dag had ik genoeg aan huishouden.
Vandaag heb ik mijn bed gewrapt (wrapfolie) en ik ben gewoon kapot...

Constant honger, maar geen specifieke trek. Ik weet wel dat de griep rondgaat, dus dat kan natuurlijk goed meespelen... :+
Ook vandaag (5e dag op de laatste ampul) weer een ampul genomen... Huid begon weer moeilijk te worden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:39

Die daglichtlamp heeft niks met vit D te maken.
Vit D wordt aangemaakt door het lichaam onder invloed van de zon.
Die lampen hebben geen UV straling, dus dragen niks bij hieraan.
Ze zijn wel goed tegen winterdips en depressies naar 't schijnt. Dat dan weer wel :D

Wat is een bed ' wrappen ' trouwens ? :')

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 11:02

Nou het zorgt er wel voor dat je lichaamsfuncties beter gaan werken omdat er minder melatonine wordt aangemaakt. Dus ik geef het een kans, wetende dat ik overdag blootgesteld wordt aan 500 lux.

Wrappen, wat ze ook met auto's doen.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:16

Ik meld me ook. Vorig jaar had ik een waarde van 20.
Dit najaar kreeg ik weer dezelfde klachten, maar dat kon niet aan mn vitamine d liggen, want ik slikte 1x per maand 25.000ie
Toch laten prikken en toen een waarde van 37.
Nu 1x per week 25.000ie en ik voel me weer veel beter.

Welke magnesium slikken jullie erbij?

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:18

Ik slik magnesium biglycinaat

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 13:20

Ik slik citraat... Schijn je het makkelijkst te kunnen opnemen?

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:25

Citraat deed bij mij 0,0

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:38

Heel herkenbaar. Ik had een waarde van 2.7mM/l. Mijn huisarts zegt dat de grens 70mM/l is...

Dus toen een stootkuur gehad. Nu heb ik al een poosje geen vitamine meer, omdat ik het gevoel heb dat niks helpt.

Opnieuw testen willen ze niet.

Capsules op basis van olie werken beter dan "droge" pilletjes.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 13:40

Anoniem schreef:
Citraat deed bij mij 0,0


Oooh kan je daar wat over uitleggen misschien? Ik heb momenteel niet het idee dat ik er effect van heb. Ondanks 2 bananen en een pilletje gisteren kramperige kuiten..

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:02

De HA wilde mijn waardes niet prikken. Ik zat afgelopen augustus op 55(ten opzichte van 21 in de vorige winter) dus dat was meer dan voldoende volgens haar.
Ik ga denk ik maar da D-Cure bestellen vanuit Belgie.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:05

Kana schreef:
De HA wilde mijn waardes niet prikken. Ik zat afgelopen augustus op 55(ten opzichte van 21 in de vorige winter) dus dat was meer dan voldoende volgens haar.
Ik ga denk ik maar da D-Cure bestellen vanuit Belgie.

Misschien dan gewoon een andere huisarts proberen? Of toch aandringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:47

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:
Citraat deed bij mij 0,0


Oooh kan je daar wat over uitleggen misschien? Ik heb momenteel niet het idee dat ik er effect van heb. Ondanks 2 bananen en een pilletje gisteren kramperige kuiten..


Ik heb vorig jaar een tijdje citraat geslikt.
Omdat ik een trillend ooglid had, Branderige voetzolen, en veel rugpijn.
Het hielp niets.
Kreeg toen van een deskundige de tip om
Eens bisglycinaat te proberen.
Dat heb ik gedaan.
Het duurde even maar ik had geen trillend ooglid meer, m’n rug bleef soepeler ( Die is aardig beachadigd en niets hielp, fysio, chiro, manueel...)
Ook voetzolen geen brandend gevoel meer.
Van het zomer waren m’n tabletten op.
Tijdje gestopt en klachten kwamen terug.
Toch nog eens citraat gaan proberen, dit keer van hetzelfde merk als de glycinaat.
Ik dacht wellicht ligt het gewoon aan het merk.
Wederom geen resultaat.
Toen vorige maand weer met de glycinaat begonnen en nu gaat het goed.
Dus proberen kan altijd de moeite zijn.

Ik slik deze

https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/ ... gJFjfD_BwE

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:01

Bedankt! Ik ga zo toch nog naar de drogist, dus ik ga die even halen. Dat van die trillende spiertjes herken ik ook echt!

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:03

Ja, hier altijd mijn rechteroog.

En met name voor mijn rug doet het zoveel.
Heb echt duizenden euro’s uitgegeven aan allerlei peuten door de jaren heen. En altijd maar last en pijn.
Kijk, het is niet dat ik niets meer voel maar ik durf zeker te zeggen dat het 80% verbeterd is.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:16

@darkchrystal: dank je. Ik denk dat ik deze ook eens ga bestellen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:24

Ik gebruik magnesium voetbaden, zo wordt het magnesium via je huid opgenomen in je lichaam. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel nog steeds rugpijn...

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:40

Maureen,
Uit je bloedwaarden valt me op dat je Schildklierwaarde (TSH) 2,3 is. Dat vind ik vrij hoog ( al valt hij binnen de normaalwaarden) Bij de meeste ''gezonde'' mensen is de TSH rond de 1. Een waarde van 2,3 kan betekenen dat je schildklier trager wordt.
Zowel mijn man als onze dochter hebben een schildklierprobleem. Als hun TSH 2,3 is voelen ze zich niet goed. Ze zijn dan harstikke moe en futloos. Hij moet dan bijgesteld worden met medicatie. Het is bekend dat schildklierpatienten vaker een Vit D tekort hebben en een vit B12 tekort. Met een TSH van 2,3 ben ik van mening dat je schildklier over een paar maanden nog eens gecontroleerd moet worden. Of de schildklier niet steeds trager wordt.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:42

Maris schreef:
Ik gebruik magnesium voetbaden, zo wordt het magnesium via je huid opgenomen in je lichaam. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel nog steeds rugpijn...


Ik heb sinds ik Bowen therapie heb gehad geen rugklachten meer... Fysio was van mening dat ik de rest van mijn leven oefeningen moest doen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:46

Nanda schreef:
Maureen,
Uit je bloedwaarden valt me op dat je Schildklierwaarde (TSH) 2,3 is. Dat vind ik vrij hoog ( al valt hij binnen de normaalwaarden) Bij de meeste ''gezonde'' mensen is de TSH rond de 1. Een waarde van 2,3 kan betekenen dat je schildklier trager wordt.
Zowel mijn man als onze dochter hebben een schildklierprobleem. Als hun TSH 2,3 is voelen ze zich niet goed. Ze zijn dan harstikke moe en futloos. Hij moet dan bijgesteld worden met medicatie. Het is bekend dat schildklierpatienten vaker een Vit D tekort hebben en een vit B12 tekort. Met een TSH van 2,3 ben ik van mening dat je schildklier over een paar maanden nog eens gecontroleerd moet worden. Of de schildklier niet steeds trager wordt.


TSH is toch normaal tot 4 ? Alleen als mensen thyrax of ander schildkliersupplement slikken wordt 1 als een fijne waarde gezien, dacht ik ??