Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 20:25

Ik ben vast niet de enige...

Vorig jaar de ziekte van Pfeiffer gehad, relatief snel opgeknapt ondanks dat ze me 3 soorten AB hebben gegeven (en dus een mega reactie) voordat ze er achter waren dat het maar Pfeiffer was...
Dus best wel een poosje mee gelopen (ongeveer 5 weken thuis en daarna 3,5 maand reïntegreren).

Zomer geen enkel probleem, maar toen de dagen korter begonnen te worden begon het gekwakkel. Niet ziek, niet verkouden. Gewoon totaal niet fit, bijna elke avond een koortsig gevoel, lusteloos, enorme acne uitbarstingen in mijn gezicht. Na een redelijke mental breakdown op advies van m'n moeder Vitamine D geprikt. Door de Pfeiffer zit ik al aan een redelijke rits supplementen, waaronder op dat moment al een poosje vitamine D 3000IE.

Half november geprikt, waarde was 48. Huisarts wilde bij hoog en laag volhouden dat ik geen tekort had, wánt de ondergrens is 50.
Moest banketstaaf als brugman maar uiteindelijk kreeg ik voor 42 dagen colecalciferol benferol 5600IE. Op 30 december mocht ik weer bloedprikken en was de waarde 71 (vraag me niet hoe moeilijk ze deden over het geven van de waarde, het is wel duidelijk dat de huisarts me niet wil helpen). Ik heb bewust de eerste dagen geen vitamine D meer gehad en voelde me enorm snel afzakken, vreselijk lusteloos weer, ziekig, het koortsige gevoel erbij, ontstekingen in het gezicht etc. Dus weer aan de 3000IE, maar dat schoot ook niets op.

Uiteindelijk op advies van een Bokker D-Cure (25.000IE) besteld en die heb ik sinds donderdag in huis. Ik ben nog behoorlijk zoekend, maar na de eerste ampul verdwenen de ontstekingen binnen 24 uur weer.

En nu is het wat zoeken, dus ik bedacht, er zijn vast meer mensen... Hopelijk kunnen we hier wat tips uitwisselen!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:26

Ik hang er tegen aan. B12 prik ik al bij, bij de laatste controle zat d op de grens. Moest aan de pillen en daglichtlamp voor de komende tijd en daarna weer controle. Hier vooral erg moe, en idd ontstekingsgevoelig. Mijn paps zit al heel lang aan de d injecties

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:29

Ik heb vorige maand te horen gekregen dat ik vitamine D tekort had. Ik had een waarde van 28 :o
Ik heb van de huisarts een vitamine D ampul gehad van 100000IE. Ik zou er binnen een paar weken wat van moeten merken dus ben erg benieuwd! Hoop dat ik wat minder moe word en wat meer energie krijg.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:32

Ik hang op 55. Dus echt aan de ondergrens van ok.

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:39

Ik heb 1,5 jaar geleden op 16 gezeten, zit nu op 78. De deskundige waarbij ik loop houd een ondergrens van 75 aan en ziet de waardes het liefste rond de 100, dus ook ik slik nu vitamine D bij.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 20:40

Jeetje Maureen en Soloro! Dat jullie nog functioneren!

Maureen, hoevaak ga je die ampul krijgen? Ik merk er echt binnen 48 uur al verschil van... En dat is veel minder dan jij krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:45

Hier ook nog iemand. Recent laten prikken en zit weer op 23.
Ik weet overigens niet hoe de bepaling gebeurd en wat de referentiewaarden in Nederland zijn dus weet niet of je alles zo 1 op 1 kan vergelijken. Hier is de ondergrens 30.

Jaren terug ben ik gestart op 17, toen een maand D-cure moeten doen (elke week 1 ampul) en dan zou het in orde zijn, heb daarna niet meer laten testen. In augustus 2018 weer maar eens laten prikken en zat toen op 22, de HA vond een D-cure behandeling van 6 maanden nodig (denk om de 2 weken of iets), daarna weer bloed laten prikken en zat ik op 22 :+ Toen een andere kuur gehad (naam even kwijt), deze moest een maand en daarna zat ik op 37 en was het in orde ... Maar nu dus weer op 23 en moet nog even terug naar de HA daarmee.

In ieder geval zei mijn HA toen na die kuur van 6 maanden dat er mensen zijn die niet reageren op de D-cure en deze dus niet opnemen, wat bij mij dan het geval is. Die andere kuur werkt dan beter, maar het is bij mij niet blijvend. Ik neem dagelijks zelf vitamine D bij maar niet zoveel IU dus er moet een andere manier gaan komen, maar dat moet ik dus nog bespreken.

Ik heb ook geen idee hoe het met de waarden en ondergrenzen enzo zit, ik lees wel altijd dat artsen die de ondergrens nemen als ok het niet goed doen en dat het om goed te zijn een stuk hoger moet zitten, maar hoe dit in elkaar zit en waar dit vandaan komt is me niet duidelijk. Lijkt vooral iets in Nederland te zijn, want ik lees er hier veel van maar 'bij ons' kom ik daar nooit wat over tegen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:46

Janine1990 schreef:
Jeetje Maureen en Soloro! Dat jullie nog functioneren!

Maureen, hoevaak ga je die ampul krijgen? Ik merk er echt binnen 48 uur al verschil van... En dat is veel minder dan jij krijgt...

Ik heb ook een niet zo goed werkende lever en mijn galblaas is eruit gehaald toen ik jong was. Zat een cyste in. Daarom neem ik minder goed vitamine's op. Ik heb ook tot mijn 18de Vitamine A, K en E geslikt.

Ik denk dat mijn vitamine D daarom niet zo goed op peil is. Maar dat wist de huisarts ook niet zeker.

Ik ga die ampul 1x per 3 maanden krijgen. Ik heb gevraagd of ik nog extra vitamine D pillen moet slikken die je gewoon bij de drogist kan halen, maar de huisarts zei dat ik hieraan wel genoeg heb.

Ik merk tot nu toe nog niet zo veel. Ik ben ook al een paar weken aan het dubben met verkoudheid. Die is vandaag eindelijk doorgekomen dus ik hoop dat ik daar snel vanaf ben en verbetering merk.

Waar ik ook last van had was dat mijn benen erg gevoelig waren. Als ik dan bijvoorbeeld daar gemasseerd werd deed het soms gewoon pijn. Daar heb ik nu bijna geen last meer van. Ben benieuwd of dat ook door die vitamine D komt.

@Janine1990 Mijn huisarts zei dat ik het pas na een paar weken zou merken omdat je lichaam het heel langzaam opneemt. Welke vitamine D heb jij genomen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:48

Mijn huisarts hanteert 50 als ondergrens. Tenzij er mogelijk klachten zijn dan onder de 75 is slikken en daglichtlamp als eerste poging klachten weg te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:49

Heb me nooit laten testen er op, maar weet zeker dat ik vitamine d te kort heb. Zelf ook pfeiffer gehad, sinds dien altijd van oktober tot maart april gewoon mega moe. Maar ook echt zo moe dat werken bijna niet gaat hahaha.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:52

Ik heb ook laag vitamine D vanwege de ziekte van Crohn. Ik neem ook D-cure in de maanden waar een r in de maand zit en met geluk haal ik dan rond de 70. Maar altijd heel snel krampen, vermoeid (maar goed, is dat van Crohn of vit D) en veel meer vage klachten. Maar idd rond de 50 roept mijn arts hier ook al dat er geen tekort is hoor, terwijl er dagen zijn dat ik nog geen sok aan kan trekken, of mijn been kan strekken wanneer ik in bed lig zonder dat mijn voet of kuit verkrampt..

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:53

Ik lees even mee. Heb een maand terug bloed laten prikken en mijn vitamine D was 41. Ben niet vermoeid o.i.d. Maar voel me wel altijd een dieseltje omdat ik langzaam op start. Advies van de huisarts is extra vit D nemen, maar ben nog aan het oriënteren wat.

Ik kan slecht tot geen pillen slikken. Slik al bijna 10 jaar mijn medicijnen met flink veel moeite en zit er niet op te wachten om nog meer te hoeven slikken op een dag. Weten jullie of er ook vloeibare varianten zijn voor volwassenen?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:55

D-cura is een olie! Doet een beetje aan olijfolie denken, kan je via een lepel gewoon innemen. Ik krijg deze door de arts voorgeschreven. Lees hierboven dat iemand het besteld heeft, maar weet dus niet zeker of je het zo zelf kunt kopen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:57

Ik heb altijd een vit D tekort en een vit B overschot. Niemand weet waarom :')
Neem dus elke week zo'n D-Cure ampul.
Ook de D-pearls van pharma nord geprobeerd, maar dat schiet helemaal niet op :+

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:58

MightyMike schreef:
D-cura is een olie! Doet een beetje aan olijfolie denken, kan je via een lepel gewoon innemen. Ik krijg deze door de arts voorgeschreven. Lees hierboven dat iemand het besteld heeft, maar weet dus niet zeker of je het zo zelf kunt kopen.


In belgie in de apotheek vrij verkrijgbaar!

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:03

The story of my life.... Mijn vit d gehalte is altijd al erg laag geweest. Vorig jaar zat hij zelfs op een waarde van 5. Echter word ik van alle vit D pillen en ampullen goed ziek, misselijk, lusteloos en duizelig. Ik kan het dus echt niet goed verdragen. Eens in de zoveel tijd prikken we de waarde, die dan altijd veel te laag is, en neem ik weer een paar weken ampullen bij, ben ik weer goed ziek en is het weer een poosje 'op peil'. Voor zover het op peil word bij mij....

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:12

Vorig jaar was mijn waarde 21. Toen kreeg ik capsules als stootkuur.
Voor dit jaar kreeg ik het advies om Vit D te slikken wat je bij de drogist kunt kopen. Dat doe ik nu braaf. Elke dag 1. Wat bedoelen jullie met 3000IE? Er is maar 1 soort vrij verkrijgbaar toch?

Ik ga vrijdag naar de HA omdat ik opnieuw wil laten prikken. Alles is weer ontstoken, pijnlijk en ik kan slapen wat ik wil maar echt wakker ben ik al weken niet meer. Vit-D is echt een aanslag op alles wat ik doe dagelijks.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:13

Maureen95 schreef:
@Janine1990 Mijn huisarts zei dat ik het pas na een paar weken zou merken omdat je lichaam het heel langzaam opneemt. Welke vitamine D heb jij genomen?


Ik combineer op het moment de D-Cura (via Viata.nl besteld) 25.000IE met Golden Naturals 3000IE.
Maar zover ik weet is mijn lichaam verder gewoon goed in orde, dus ik begrijp dat het bij jou langer duurt. :j

Het is alleen nog wel even zoeken naar de juiste combinatie. Eens per week is te weinig, ook al gecombineerd met om de dag 3000 IE er bij..

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 21:14

Kana schreef:
Vorig jaar was mijn waarde 21. Toen kreeg ik capsules als stootkuur.
Voor dit jaar kreeg ik het advies om Vit D te slikken wat je bij de drogist kunt kopen. Dat doe ik nu braaf. Elke dag 1. Wat bedoelen jullie met 3000IE? Er is maar 1 soort vrij verkrijgbaar toch?

Ik ga vrijdag naar de HA omdat ik opnieuw wil laten prikken. Alles is weer ontstoken, pijnlijk en ik kan slapen wat ik wil maar echt wakker ben ik al weken niet meer. Vit-D is echt een aanslag op alles wat ik doe dagelijks.


Het aantal eenheden vitamine D...

Verschilt nogal... Want met 400IE krik je never nooit je tekort op...
Maar helaas adviseren huisartsen daar doorgaans niet in... Al zou je jezelf vergiftigen met vitamine D...
Ik begrijp echt niet dat het niet serieus genomen wordt...

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:17

Janine1990 schreef:
Maureen95 schreef:
@Janine1990 Mijn huisarts zei dat ik het pas na een paar weken zou merken omdat je lichaam het heel langzaam opneemt. Welke vitamine D heb jij genomen?


Ik combineer op het moment de D-Cura (via Viata.nl besteld) 25.000IE met Golden Naturals 3000IE.
Maar zover ik weet is mijn lichaam verder gewoon goed in orde, dus ik begrijp dat het bij jou langer duurt. :j

Het is alleen nog wel even zoeken naar de juiste combinatie. Eens per week is te weinig, ook al gecombineerd met om de dag 3000 IE er bij..

Ja mijn lever pakt de vitamines wat minder goed op :P Dus denk dat het ook daaraan ligt dat het wat langer duurt.
Ik heb ook de D-cura gehad. Alleen de wat sterkere zoals ik al vermeld had.

dalena

Berichten: 3110
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:29

Ik heb ook een tekort maar dit heb ik al jaren en is chronisch dus ik blijf het houden.

Ik had eerst kleine pilletjes maar die werden niet meer vergoed waardoor ik capsules kreeg. Ik kan die dingen alleen echt niet slikken. Overlegd met de apotheek, die hadden geen alternatief. Tot ik opeens mijn andere medicatie kwam halen.. Toen zeiden ze dat er nog wat voor me klaar lag. Bleek een drankje(of olie. Nog niet gebruikt) heel raar. Maar ik vind het prima! :+

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:39

Hier ook vitamine d te kort, kreeg eerst ampullen en daarna pilletjes, maar alsnog heb ik echt veel moeite met de winter, ik heb gewoon echt geen energie en ben snel overprikkeld. Ik slik trouwens ook b12.

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:40

Maureen95 schreef:
Ja mijn lever pakt de vitamines wat minder goed op :P Dus denk dat het ook daaraan ligt dat het wat langer duurt.
.


Vitamines worden in dunne darm opgenomen. Niet in de lever :)
Lever slaat alleen vit A op.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:43

Janine1990 schreef:
Verschilt nogal... Want met 400IE krik je never nooit je tekort op...
Maar helaas adviseren huisartsen daar doorgaans niet in... Al zou je jezelf vergiftigen met vitamine D...
Ik begrijp echt niet dat het niet serieus genomen wordt...

Er staat 400IE op mijn potje. Zal na het bloedprikken maar eens wat anders bestellen als ik weer een tekort blijk te hebben.

Waar bestellen jullie die hogere doseringen?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:45

De dosering die ik heb gekregen heb ik van de apotheek gekregen. Was 100000IE

@Tieme Dat wist ik niet. Weer wat geleerd! :)*