Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:29

Met een Bokt vol kaarsjes van hoop en medeleven, een Bokt vol rozen van rouw en liefde....

Maar....heeft dit alles jou ook aangezet tot een extra stukje bewustzijn?
Check jij jezelf?
Weet je überhaupt hoe dat moet?
Ken jij jouw borsten?
Merk jij veranderingen?

Afbeelding

Hoe controleer je: https://borstkanker.nl/nl/zelfonderzoek ... en-je-lijf

Ik controleer mijzelf bijna dagelijks. Ik ken de verschillen rond mijn menstruatie. En ik zeg mijn vriendinnen altijd goed te controleren.

Voorkomen kun je borstkanker helaas niet, er vroeg bij zijn zegt ook niet altijd iets, maar er zelf nog bewuster mee bezig zijn, die paar minuten die het kost, is géén slecht idee toch?

En heren, voor jullie bijna hetzelfde, maar kleiner en een halve meter lager!

Uitleg over hoe je jezelf het beste kunt controleren:
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 27-11-19 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Filmpje toegevoegd

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:31

<3 super goed dat je dit topic maakt. En ja, ik ben zuinig op mijn boobies :)

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:31

Af en toe eigenlijk. Niet elke dag. Soms heb ik weleens een pijnlijke plek en dan denk ik Oh jee als ik maar geen knobbeltje voel. Maar vaak is die gevoelige plek na een paar dagen weer weg.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:33

Ja geregeld, voelde nu ook iets, maar na beter voelen lijkt dit de rand van mn prothese te zijn

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:43

Ja regelmatig anders krijgen ze nooit de aandacht die ze verdienen!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:47

Nog niet, maar ik word vanaf volgend jaar elk jaar gecheckt doormiddel van een MRI. Hiernaast moet ik elke maand zelf checken en vanaf mijn 30e ook elk jaar een mammogram. Dit omdat ik enkele weken geleden ben getest voor het BRCA2 gen en deze helaas heb. Dit houdt in dat ik 60-80% kans heb om borstkanker te ontwikkelen, en 10-20%(?) kans op eierstokkanker. Ik zit erover na te denken om rond mijn 30e mijn borsten weg te laten halen, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het is gelukkig nog niet zo ver.

Mijn zus heeft helaas de genetische loterij ook verloren, dus we zitten samen in hetzelfde schuitje. Ergens wel fijn om iemand te hebben die hetzelfde doorstaat.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:48

Ja absoluut! Niet dagelijks, maar wel een aantal keer per week. Ben er heel erg bang voor nadat ik mijn moeder hier 10 jaar geleden aan ben verloren. Ook hebben mijn oma en haar zus (moeder van mijn moeder, en tante van mijn moeder) borstkanker gehad. Het is wel getest of het niet erfelijk is, en dat is gelukkig niet zo, maar met zoveel gevallen in de directe lijn vind ik het toch eng...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:55

__Sannne schreef:
Nog niet, maar ik word vanaf volgend jaar elk jaar gecheckt doormiddel van een MRI. Hiernaast moet ik elke maand zelf checken en vanaf mijn 30e ook elk jaar een mammogram. Dit omdat ik enkele weken geleden ben getest voor het BRCA2 gen en deze helaas heb. Dit houdt in dat ik 60-80% kans heb om borstkanker te ontwikkelen, en 10-20%(?) kans op eierstokkanker. Ik zit erover na te denken om rond mijn 30e mijn borsten weg te laten halen, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het is gelukkig nog niet zo ver.

Mijn zus heeft helaas de genetische loterij ook verloren, dus we zitten samen in hetzelfde schuitje. Ergens wel fijn om iemand te hebben die hetzelfde doorstaat.

Heftig Sanne.
Hopelijk blijven jullie beiden schoon. :(:)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:56

Hoop ik ook! Vind het ook zo sneu voor mijn vader, zowel zijn moeder als zus zijn eraan overleden, en hij heeft het gen doorgegeven aan beide dochters. :(:)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:58

__Sannne schreef:
Hoop ik ook! Vind het ook zo sneu voor mijn vader, zowel zijn moeder als zus zijn eraan overleden, en hij heeft het gen doorgegeven aan beide dochters. :(:)


Jeetje dat moet voor je vader ook heel erg moeilijk zijn zeg. :(:)
Ik hoop dat zowel jij als je zusje schoon mogen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:59

Boompje1985 schreef:
Ja regelmatig anders krijgen ze nooit de aandacht die ze verdienen!

_O- +:)+
Ja, ze hebben natuurlijk ook hun aandacht nodig!

dalena

Berichten: 3117
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:59

Wat goed om zo'n topic aan te maken!

Ik check mezelf geregeld onder de douche. Zo'n 2 jaar geleden een bultje gevoeld waar ook een echo van is gemaakt. De arts kon voor 99% zeggen dat deze goedaardig is. Als ik het echt zou willen weten zou er een punctie gemaakt moeten worden. Dit heb ik toen (uit angst) niet gedaan. Nu achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van maar ik vertrouw de arts.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:03

Oh wat is dat een leuk plaatje :D
maar goed dat terzijde :o
Yep, check. Jaren geleden knobbeltje gevonden en dat is meteen onderzocht en gelukkig was het goedaardig. Jaren erna toen we in Duitsland woonden , vond de Frauenartz het nodig om ook weer uitgebreid onderzoek te doen en gelukkig nog steeds goedaardig.

Heftig Sanne, hopelijk blijven jullie ervoor behoed , maar goed dat ze er zo bovenop zitten.

saariewaarie

Berichten: 366
Geregistreerd: 15-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:04

@sannne: sterkte ermee. Moeilijke beslissing ook ivm laten weghalen of niet. Hopelijk blijven jullie beiden gezond...


Brca1/2 of niet: voelen! Allemaal!
Op mijn 25ste voelde ik een knobbeltje, direct mee naar de huisarts en onder echo geweest. Gelukkig was dit niks, maar beter eens te veel laten checken dan eens te weinig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:06

Dat plaatje hoort eigenlijk op een shirtje, dan zitten de bijen op je borsten. Deze serieuze boodschap mag best leuk gebracht worden.

Klopt Saariewaarie, voelen voelen voelen!
(al dan niet in je hoofd klinkend als het hysterische wijnen wijnen wijnen ;) )

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:07

Altijd onder de douche.. Kijken en voelen..

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:09

Ik hoor veel mensen altijd over knobbels en bobbels, maar ik denk dat er best wel wat meer aandacht mag komen voor andere borstafwijkingen zoals deukjes, schilferplekken, vochtplekken in/op de borst die ook mogelijk kanker kunnen zijn.

Ik check best vaak, is belangrijk. Je bent zelf toch vaak de eerste die een kleine verandering op kan of zal merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:10

roxiie schreef:
Ik hoor veel mensen altijd over knobbels en bobbels, maar ik denk dat er best wel wat meer aandacht mag komen voor andere borstafwijkingen zoals deukjes, schilferplekken, vochtplekken in/op de borst die ook mogelijk kanker kunnen zijn.

Dat! En jeuk, overgevoeligheid, roodheid. Alles wat niet is hoe het normaal is, is iets wat je in de gaten moet houden.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:21

Ik check eigenlijk nooit.
Knappe kanker als hij in mijn 'een 8 jarige heeft 10x meer' borsten weet te komen. Ik heb dus echt helemaal niets :+ valt er ook niets te controleren... probeer het wel eens, maar voelen naar bultjes lukt niet omdat er dus niets zit.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:25

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nooit doe. Laatste keer is misschien zo'n 3 jaar geleden. Moet ik wel doen. 1 keer in de maand is een kleine moeite.

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:25

Een heel goed topic! En een heel belangrijk onderwerp ook.

Ja, ik check mezelf elke dag onder de douche. Van jongs af aan geleerd van mijn moeder. Wij hadden thuis ook een instructiekaartje in de badkamer hangen met punten waar je op moest letten.

Gelukkig want 2 jaar terug vond mijn moeder een afwijking in haar borst. Door haar snelle handelen hierop en dat er direct op gereageerd is, kon het gelukkig weg gehaald worden voordat de foute boel nog fouter werd..

Goed dat je het aanhaalt!

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:25

Waar je vooral op moet letten is vormverandering (een tumor hoeft neit altijd hard te zijn), vreemde uitscheiding, of vocht uit je tepels als je dat normaal niet hebt, borsten die opgezwollen en wat gevoelig zijn, roodheid idd, jeuk is er ook een. Als het weefsel in je borst glad aanvoelt, terwijl je normaal de structuur goed kan voelen. Andersom valt meer op. Tepels die verkleuren.

Checken voor knobbels is niet voldoende. Ken je cyclus, ken de vorm van je borsten, voel voor de spiegel met beide handen tegelijk. Is er weefsel wat je normaal weg kunt duwen, maar nu niet, wat is de sensatie bij aanraking, wat gebeurt er als je er druk op zet........ van boven naar beneden voelen, hou de borst zelf in de gaten maar ook het deel richting je oksels. Check de oksels ook.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:29

Sanne :(:)

Ja ik check mezelf al vanaf mijn 12 e. :j Mijn tante had borst en baarmoederhalskanker dus het bewustzijn is er vanaf jong al. Mijn moeder vond het erg belangrijk. En gezien het formaat van mijn borsten toen met best veel knobbels en bobbels was het gewoon belangrijk elke bobbel te kennen.

Inmiddels heb ik mijn eerste bevolkingsonderzoek borstfoto gehad. Heb er toen ook een topic over gemaakt, het is zo belangrijk. Net sls het uitstrijkje, Zag er best tegen op, vooral de uitslag en de pijnlijke borsten. Maar goddank alles ok. Over twee jaar weer.

Een ding alleen movember is voor mannen nu, maar anders dan vrouwen heb ik het idee dat mannen veel minder hun testikels en prostaat laten controleren op kanker daar. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-11-19 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:30

mvdende schreef:
Ik check eigenlijk nooit.
Knappe kanker als hij in mijn 'een 8 jarige heeft 10x meer' borsten weet te komen. Ik heb dus echt helemaal niets :+ valt er ook niets te controleren... probeer het wel eens, maar voelen naar bultjes lukt niet omdat er dus niets zit.

Jawel, ook jij hebt borstweefsel. Borstkanker ontstaat bijna altijd in de melkkanaaltjes, en ook al zijn die klein en dun, ze zitten er en dus kan je er kanker in krijgen.
Ook mannen kunnen borstkanker krijgen, want ook zij hebben borstweefsel. Netjes controleren dus, eens in de 2 weken minimaal.

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:32

mvdende schreef:
Ik check eigenlijk nooit.
Knappe kanker als hij in mijn 'een 8 jarige heeft 10x meer' borsten weet te komen. Ik heb dus echt helemaal niets :+ valt er ook niets te controleren... probeer het wel eens, maar voelen naar bultjes lukt niet omdat er dus niets zit.


Mannen kunnen ook borstkanker krijgen, dus jij met zoals je zelf aangeeft niet zoveel ook. De klieren etc die in jouw borst zitten zijn net zo aanwezig als bij een vrouw met dubbel D.

Ik ‘schrik’ best wel een beetje van deze gedachte gang..