Mediteren wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 01:03

Ik ben sinds een aantal maanden bezig met mediteren. Ik ben een doe mens, en geen stilzitten dus het duurde echt enorm lang voordat het een beetje ging. Nu doe ik het iedere dag als ik opsta, en vaak savonds ook nog. Afwisselend van hoe ik mij voel.
Zijn er nog meer bokkers die mediteren? En waar luisteren jullie naar? Ik heb zelf de app Headspace.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 01:19

Ik lees graag mee! Loop al een tijdje rond met het idee om ook eens te gaan mediteren en dit lijkt me een mooie gelegenheid om er echt iets mee te gaan doen :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 01:20

Ik mediteer, Samatha meditatie. Het wordt ook wel one point meditatie genoemd. Ik ben in 2016 begonnen.
Als je vragen hebt of misschien kan ik je ermee helpen, laat maar weten trouwens.
Deze vorm van meditatie is getest d.m.v. een e.e.g., ondanks dat je lichaam heel stil is blijkt er grote hersenactiviteit te zijn. Ik kan het wel even opzoeken?

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:05

Hier ook iemand die graag mediteert :D
Heb dit jaar ook cursus gedaan tot Meditatie docent.
Ik doe graag vrije meditaties :j zet meestal een muziekje op via YouTube (binaural beats of regengeluid).

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:07

Hier nog iemand.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:11

Wat een leuk topic! Ik zou het graag meer doen, maar ik heb er zo'n weerzin altijd tegen. Ik ben echt iemand die graag super productief is en lekker van het multitasken is. Mediteren vind ik dus echt heel stom. Alleen.. Ik voel me daarna altijd zoveel lekkerder! Ik heb hier nog niet mijn draai in gevonden en hoop dat iemand een goede tip heeft :)

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:15

Ik ben vandaag toevallig begonnen. Ik zit ontzettend in mijn hoofd en stop mijn 'negatieve' gevoel zo ver mogelijk weg. Ik wil het dus gaan accepteren dat die emoties/gevoelens er ook zijn en dat die oke zijn. En hopelijk hebben ze dan niet zo'n impact meer op mij.

Dus ik lees graag mee en als iemand tips heeft hoor ik dat graag. :)

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:27

Soort van hetzelfde als mindfullness toch? Ik heb zo vaak een poging tot gedaan, omdat het me zo fijn lijkt maar het lukt me niet. Telkens dwalen mn gedachtes af. De ademhalings oefeningen lukken soms maar vaak krijg ik het er benauwd van := ik lees hier in ieder geval mee, misschien kom ik goede tips tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:30

Ik mediteer al 7 jaar, maar in een groepje. Alleen thuis zou ik niet jaren hebben volgehouden. Het lukt me soms wel een tijdje, maar uiteindelijk heb ik toch die groep nodig om heen te gaan. Dat is zen-meditatie, in stilte, het is geen geleide meditatie. Ik ben er mee begonnen toen ik stopte met roken, ik hoopte dat het zou helpen te accepteren dat je je gewoon een tijdje heel ellendig voelt. En het heeft zeker geholpen.

Ik heb thuis wel met de app Insight Timer gemediteerd, maar ik zag dat die nogal veranderd is en deels betaald nu. Ik zal eens naar Headspace kijken, want zou wel vaker thuis willen mediteren en dat vind ik toch makkelijker met zo'n app.

Maar mijn tip zou dus zijn: kijk of er in de buurt een groepje is waar je bij kunt aansluiten!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 04:23

Ik heb headspace ook weleens gedaan. Super relaxend; ik viel er van in slaap. Dus als je het daarvoor wilt gebruiken: het werkt. Nadeel vond ik dat je niet meer terug kunt naar het begin en dus steeds verder gaat. Ook als je het een tijd laat liggen en dus niet meer weet wat eraan vooraf ging.

Voor de mensen die tips vragen is dit de meest belangrijke: niet opgeven. Ook niet als je ermee gestopt bent; gewoon opnieuw beginnen want echt, het is zo heel erg goed voor je.
Ik spreek uit ervaring. Ik had het laten versloffen, ging van een uur per dag naar 0. Ik heb het geweten.

Inmiddels doe ik weer een half uur per sessie. Een kwartier daar van loop ik, het andere zit ik.
Het is een heel normaal gegeven dat je gedachten blijven malen.
Ik kan ze uitschakelen dmv 1 punts meditatie. Als je daarmee oefent leer je ook je omgeving uit te schakelen.
TS begon het topic over mind space, ik wil dus ook wel graag per PB antwoorden en wellicht samen mediteren.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:00

Insight Timer gebruik ik ook. Ik vind het een fijne app.

Casperzazoe, dat hoort er gewoon bij. Doorgaans is het ook niet de bedoeling dat je geen gedachten meer hebt.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:11

Lughnassadh schreef:
Insight Timer gebruik ik ook. Ik vind het een fijne app.

Casperzazoe, dat hoort er gewoon bij. Doorgaans is het ook niet de bedoeling dat je geen gedachten meer hebt.


Dat ligt aan de manier van mediteren waar je voor kiest dus dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als ik regelmatig (lees: dagelijks) mediteer kan ik mijn gedachten wel degelijk uitschakelen. Maar het vergt training en is niet gemakkelijk.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:42

Tussen gedachtes uitschakelen en geen gedachtes meer hebben zit een verschil naar mijn mening.
Persoonlijk laat ik gedachtes er zijn, maar breng ik mijn focus terug naar de meditatie.
Het mag er zijn, maar je hoeft er geen aandacht aan te besteden.
Iedereen heeft daar zijn eigen manier en voorkeur in, wat helemaal prima is natuurlijk :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:50

Dat is zeker zo. Ik ga ook terug naar mijn focuspunt. Door dat te doen schakel ik de gedachtes uit. Aan mijn focuspunt is een woord gekoppeld dat ik reciteer.
Je haalt aan dat iedereen het mag doen naar eigen voorkeur.
Haal je uit mijn woorden dat ik dat niet vind?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mediteren wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:12

Ik doe aan Tai Chi Tao, meditatie in beweging is dat..een tip voor als je moeilijk stil kan zitten. Daarnaast heb ik nog enkele meditatie cd's waarbij je een soort geleide meditatie kan doen.