Vitamine D 48

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:23

Pandora2 schreef:
Die D-Cure capsules zijn idd te proberen.

Alleen heb je ook mensen waar al die capsules niet zo veel uithalen. Met name ikzelf :+
Waarde was 3 jaar geleden 20. Begonnen met 1 x D-Cure om de 2 weken voor een paar maanden.
Weer laten testen en toen zat ik op 50 en nog wadde.
Toen begonnen met elke week zo'n capsule van 25.000IE.
Recentste meting een dikke maand geleden...48 :7
Schiet dus niks op eigenlijk :+

Vit B12 heb ik in overschot. Vit B6 zit ik aan meer dan het dubbele van de max grens.

Dus tja...wie het weet mag het zeggen :P

Waarmee ik dus maar wil aangeven dat er blijkbaar mensen zijn waarbij dit niet echt het gewenste resultaat heeft. Misschien is dat bij jou ook het geval.


Misschien heeft jouw lijf er meer baat bij om iedere dag een lagere dosering te nemen ipv eens per week een hoge dosering? Hangt er natuurlijk maar net vanaf hoe het opgenomen wordt :)


ynskek schreef:
Probeer tussen de middag als t droog is even naar buiten te gaan :j

Vitamine D zit ook in daglicht


Helaas is (als de zon al schijnt) de zonsterkte in de herfst en winter niet sterk genoeg om (voldoende) vitamine D aan te maken. naast dat je dan ook met ontblote armen zou moeten lopen zodat er genoeg zon je huid raakt..

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 10393
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Vitamine D 48

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:24

Ik zeg nergens dat t afdoende is maar als extra is daglicht geen verkeerde...

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:28

Air schreef:
Misschien heeft jouw lijf er meer baat bij om iedere dag een lagere dosering te nemen ipv eens per week een hoge dosering? Hangt er natuurlijk maar net vanaf hoe het opgenomen wordt :)


Ik heb de capsules van Pharma Nord geprobeerd ook. Elke dag 1520IE.
Toen ging het nog meer naar beneden :=

Zal dus een opnameprobleem zijn gok ik zo.
Vit D omzetting hangt ook samen met cholesterol. Daar heb ik ook weinig van.

Tova
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:09

Janine1990 schreef:
Matheno schreef:
Hoe lang heb je deze klachten al?


Sinds mei ongeveer...

Ik gebruik sinds 2 maanden ongeveer D3 pilletjes met dit resultaat.

Ik heb verder alleen pfeiffer laten testen en dat is niet meer actief. (in februari geconstateerd)

Ik gebruik ook magnesium...


Welke vorm van magnesium gebruik je? Je lichaam kan namelijk maar een paar vormen opnemen.

Karma is a Bitch ~~}>

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:33

Een normale waarde is boven de 120 dus jou waarde is echt te laag. Je moet ook weten of je het wel goed opneemt als je een D supplement slikt.

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:34

Pandora2 schreef:
Air schreef:
Misschien heeft jouw lijf er meer baat bij om iedere dag een lagere dosering te nemen ipv eens per week een hoge dosering? Hangt er natuurlijk maar net vanaf hoe het opgenomen wordt :)


Ik heb de capsules van Pharma Nord geprobeerd ook. Elke dag 1520IE.
Toen ging het nog meer naar beneden :=

Zal dus een opnameprobleem zijn gok ik zo.
Vit D omzetting hangt ook samen met cholesterol. Daar heb ik ook weinig van.


1520 vind ik ook niet heel hoog, zou dan eigenlijk op 4000 bijvoorbeeld gaan zitten per dag :)

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:35

marleen_usar schreef:
Een normale waarde is boven de 120 dus jou waarde is echt te laag. Je moet ook weten of je het wel goed opneemt als je een D supplement slikt.


Tja...de hamvraag is natuurlijk wat je eraan doet als blijkt dat je het niet goed opneemt :+

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:37

Air schreef:
1520 vind ik ook niet heel hoog, zou dan eigenlijk op 4000 bijvoorbeeld gaan zitten per dag :)


Is een poging waard inderdaad.

absque_dubio
Berichten: 7835
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:39

Pandora2 schreef:
Air schreef:
1520 vind ik ook niet heel hoog, zou dan eigenlijk op 4000 bijvoorbeeld gaan zitten per dag :)


Is een poging waard inderdaad.

Ik zou dat zeker proberen. Mijn waarde was hoger dan de jouwe, en ik doe het nu na de stootkuur met 3000 per dag. 1520 vind ik enorm weinig voor iemand die een flink tekort heeft..
Daarnaast, je komt met de maand verder in de échte winterperiode (en dus zon-tekort). Dus wat dat betreft vind ik het niet heel raar dat je waarde stabiel/iets omlaag gaat, als je nog steeds te weinig binnen krijgt (en dus in ieder geval niet méér).

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Samiyah
Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:41

Hier een vergelijkbare waarde (46) en heb zelf aangestuurd op een stootkuur. Neem nu elke week 25.000EH en daarnaast elke dag nog 1600EH. Na 6 weken weer bloedprikken om te zien of het omhoog gegaan is.

Niet alle huisartsen nemen een vit D tekort erg serieus, heb eerder een tekort gehad en toen schreef mijn toenmalige huisarts een onderhoudsdosering voor van 800EH per dag, dit zet weinig zoden aan de dijk :+

senna21
Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:45

Hoe is je eetpatroon? Eet je misschien vegetarisch? Eet je überhaupt evenwichtig en voldoende?
Het is jammer dat er zo snel naar medicinale oplossingen wordt gegrepen, terwijl het toch vaak in leefstijl zit.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:45

Bij een darmziekte neem je ook geen D op, en het is ook wel goed om een calcium tablet er bij te slikken om zo de D beter op te nemen.

Ik weet niet of je iets aan je darmen hebt zoals bv crohn.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:46

Laten jullie dan ook regelmatig het calciummetabolisme checken ?
Schijnt dat bij grote hoeveelheden vit D hierin een disbalans kan ontstaan.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:47

marleen_usar schreef:
Bij een darmziekte neem je ook geen D op, en het is ook wel goed om een calcium tablet er bij te slikken om zo de D beter op te nemen.

Ik weet niet of je iets aan je darmen hebt zoals bv crohn.


Ik ? Nee, niks van darmaandoeningen.
Alleen over de hele lijn beetje bizarre bloedwaarden, maar voor de rest kerngezond. Of dat denk ik toch :+

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:48

Een paar jaar geleden kwam ik met vermoeidheidsklachten bij de huisarts.. vond laatst het bloedonderzoek terug en toen was vitamine D ook nieteens getest. B12 wel en dat was ook aan de lage kant, ben vega dus neem daar nu standaard zuigtabletten voor. Geloof dat ze in andere landen hier toch op voor lopen, maar ook jammer dat huisartsen zelf dan niet up-to-date blijven.


senna21 schreef:
Hoe is je eetpatroon? Eet je misschien vegetarisch? Eet je überhaupt evenwichtig en voldoende?
Het is jammer dat er zo snel naar medicinale oplossingen wordt gegrepen, terwijl het toch vaak in leefstijl zit.


Al eet je voeding waar vitamine D inzit, dan nog krijg je vaak er niet voldoende van binnen, aangezien niet alles wordt opgenomen. Neem daarnaast dan het weinige zonlicht in nederland.. een vitamine D tekort is hier echt niet heel gek.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:52

Ik heb begrepen dat vit D pas na 3 maanden significant zichtbaar is in bloedtests. Dus als je vandaag begint met slikken en dat doe je braaf elke dag/week dan zie je pas over 3 maanden echt verschil. Vit D is blijkbaar veel minder schommelend dan bijvoorbeeld magnesium en suiker in je lichaam en dus zichtbaar in een bloedtest. Dus mensen die een maand een stootkuur slikken gaan zoizo nog niet zo veel effect zien. Een stootkuur moet minstens 3 mnd duren voor een eerlijk beeld.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:55

Zat op waarde van 20 (mei of zo dit jaar) met pilken dagelijks ( 50 microgramg).
Je moet vit D pillen gaa. Slikken kreeg ik als advies via de asdistente telefonisch, zeg (bij die uitslag)doe ik al.... ( HA wist dat ook, want had dat al duidelijk geneld)
Nou dat was het dan met het advies,hebmar nieuw potje gekocht en slik die nu ( ten eerst maar masnd stootkuur naar binnnen gepropt)

Controleren was niet nodig, grwoon 1 dd pilletje... ja, duhhh, niet dus blijkbaar.
Dus tot op heden genidee, denk dat ik noh steeds laag zit.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:02

Vitamine D is een lastig iets. Er is niet 1 ding wat voor iedereen werkt, het is zo persoonlijk hoeveel je nodig hebt, wat je lichaam vast houdt en verwerkt en op welke manier.
Dat is echt een kwestie van proberen tot je je goed voelt.
Ik krijg nu om de zes weken 100.000ie (2380ie per dag omgerekend) en daar ga ik goed op. Sommigen hebben meer extra nodig, anderen minder. Ik haal het niet uit de Nederlandse zon hoor, de periode dat die daadwerkelijk krachtig genoeg is, is te verwaarlozen.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:13

Benieuwd wat de HA gezegd heeft TS !

Wel een beetje jammer dat er eigenlijk zo weinig kennis / interesse is bij artsen omtrent vit D.
Toch iets waar blijkbaar relatief veel mensen mee te maken krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:17

Pandora2 schreef:
Benieuwd wat de HA gezegd heeft TS !

Wel een beetje jammer dat er eigenlijk zo weinig kennis / interesse is bij artsen omtrent vit D.
Toch iets waar blijkbaar relatief veel mensen mee te maken krijgen.

Bij de apotheek waar ik kom zijn al verschillende meningen. Ik heb geluk met een huisarts die kijkt naar de persoon en diens behoeften in plaats van gemiddelden en norm.

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Vitamine D 48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 18:29

Nou, ze hield bij hoog en laag vast dat ik een prima waarde heb. Maar het is niet zo dat mijn klachten daar niet door komen. Maar ze hoefde me niets voor te schrijven.

Met andere woorden: Ga maar lekker zelf dokteren?

Nee, zo moest ik dat niet zien...

"Ik zie dat het je raakt."

Ja joh, wat denk je... ik kom hier in februari na 11 dagen koorts hebben gehad en krijg zomaar antibiotica waardoor ik nog veel zieker werd... Dan ga je toch bloedprikken? En nu kom ik hier met serieuze klachten en een tekort wat volgens jullie geen tekort is maar bij het UMCG 20km verderop wel een tekort is. Wat heb ik aan een huisarts op deze manier?

Mijn huisarts houdt een ondergrens van 50 aan, UMCG 80...
"Maar het kan best zijn dat als we een uur later hadden geprikt het gewoon 50 was geweest."

Zo wil ik ook best omgaan met boetes...

"Wat wil je dan dat ik doe?"

Nou, mij iets voorschrijven zodat ik zeker weet dat ik het goede doe? Of fatsoenlijk advies geven en me niet met een kluitje het riet in sturen... :+

Nouja, uiteindelijk heeft ze me wel wat voorgeschreven, apotheek had het niet op voorraad. Dus morgen weer heen... En 30 december voor controle prikken.

Het meeste van bovenstaande heb ik ook hardop uitgesproken.

Had overigens wel pech met de huisarts, de zoveelste nieuwe die ik niet ken.

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vitamine D 48

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:51

Maar je hebt in ieder geval voor elkaar dat je gezegd hebt hoe je er over denkt en je krijgt iets. En dan nog een keer weer prikken straks. En dan in overleg met de assistente alles prikken. Niet alleen D.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Moska
Berichten: 3385
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:21

Ik meld me ook even hier. Heb zelf ook een tekort aan vit d gehad (waarde 38) en ben supplementen gaan slikken( zo uit mijn hoofd 2500 eenheden?)Daarna alleen nooit meer getest. Nu spelen er nog wat meer zaken bij mij en heb ik nog steeds vage klachten. Is er ook een plek/arts waar je terecht kunt als je je huidige vitamine/mineralen en hormoon toestand wilt laten checken? Mocht iemand aanbevelingen hebben, dan hoor ik dat graag (liefst noorden van het land)
Laatst bijgewerkt door Moska op 20-11-19 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:35

Top dat je voet bij stuk gehouden hebt ! Goede antwoorden ook :D
Hopelijk doet het wat het moet doen.

Moska hier in belgie wordt dat bij de HA gedaan. Maar zoals al gezegd, zet dat met de dingen die
je opnoemt vaak weinig zoden aan de dijk.
Een internist is hiervoor misschien wel een betere oplossing. Of een endocrinoloog, maar of die over vit/min gaan betwijfel ik.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:41



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot en 105 bezoekers