De stress maakt mij een ander mens, wie weet raad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

De stress maakt mij een ander mens, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 08:49

Hoi lieve bokkers,

Stress. We hebben er natuurlijk allemaal weleens mee te maken. Maar ik heb er de laatste tijd wel heel veel last van. Ik ben snel in de war, neerslachtig en kan me slecht concentreren en tot dingen zetten.

Even een kanttekening: ik ben gediagnosticeerd met pdd-nos toen ik 16 was, hierdoor heb ik behoefte bij duidelijkheid en structuur. Ikzelf heb eigenlijk buiten dit nooit last gehad van mijn pdd-nos.

Ook ervaar ik sinds een maand ongeveer gigantische hoofdpijn, die niet meer weg te slikken valt met paracetamol.
(Hiervoor heb ik de huisarts bezocht en antibiotica geslikt(voorhoofdsholteontsteking). De huisarts gaf aan dat het een combinatie was van enorm veel stress en dus de voorhoofdsholteontsteking. Mijn antibiotica-kuur is inmiddels af en de hoofdpijn is nog in grote getale aanwezig)

Afgelopen augustus ben ik van de ene kant van Nederland naar de andere verhuisd, zodat ik daar kon beginnen met een nieuwe hbo-studie.

Eenmaal daar begon eigenlijk de ellende. Ik kreeg last van het benauwde gevoel dat ik alleen was en ik kreeg steeds vaker het idee dat ik niet geliefd was. Ik moest natuurlijk opnieuw beginnen in een nieuwe stad(ben ook op mezelf gaan wonen en mijn ouders wonen dus nog aan de andere kant van het land) en ik raak snel in paniek en geëmotioneerd.
Ik ben van mezelf iemand die echt keihard werkt, ik geef alles voor mijn studie, mijn vriend en ik werkte voorheen graag als huiskamerassistente in de zorg.

Nu, in de nieuwe stad, als ik begin met een baan breekt er al snel iets in mij waardoor ik het liefst zo hard mogelijk wegren. Ik wil wel, maar het lukt vaak niet. Als ik op dag 1 iets niet snap en daarop wordt aangesproken, breek ik bijna in tranen uit en ook die hoofdpijn helpt voor geen meter bij het werken. Ik kan mijn kop er niet bijhouden en zit continu met van alles in mijn hoofd.

Ik had belachelijk veel stress over mijn toetsweek, die ik inmiddels met allemaal voldoendes heb afgerond. Het ging niet zoals ik het wilde, ik had het idee te weinig te hebben gedaan qua leren en luisteren tijdens de lessen, maar heb toch al mijn studiepunten gehaald. Dat geeft rust, maar ook stress omdat ik de volgende periode ook wil presteren.

Ik kan me enorm druk maken om dingen waar ik me totaal niet druk om hoef te maken, neem snel problemen van anderen op mijn hals en probeer altijd voor iedereen oplossingen te bedenken terwijl ik voor mijn eigen problemen de oplossing niet eens weet.

Ik zou zo graag weer eens mezelf zijn. Die zorgeloze, stressvrije Lisanne, zoals mijn vriend het zei. Want zo kan het niet langer.

(Nog een kanttekening: ik heb op het moment 1 gesprek gehad bij de studentpsycholoog, echter is de psycholoog maar van tijdelijke aard, daarna mag je je inchecken bij de wachtlijst voor het ggz :( Ik vind het lastig om met mijn problemen bij iemand anders aan te kloppen, zeker gezien het feit dat mijn/mijn ouders' portemonnee niet oneindig is.)

Wie kan mij helpen, om de chaos in mijn hoofd op te ruimen door tips te geven omtrent stress vermindering, wie weet bijv. een goed boek waar ik iets aan kan hebben of een website, een organisatie waar ik terecht kan zonder dat ik maanden ergens op de wachtlijst sta, wie is zelf hbo-student met pdd-nos en kan mij eventueel tips geven waar ik iets aan heb enz. enz. enz.


Alvast bedankt :D

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:38

Ahw, echt tips heb ik niet, wel herken ik me in je verhaal qua stress door verandering.... ik ben 3 maanden geleden verhuisd (samen gaan wonen met vriend) en het gaat nu eindelijk ietsje beter maar ik was gewoon ronduit een kreng tegenover mijn vriend en ook bv snel geprikkeld door mijn dochter. Van nature ook de neiging me snel druk te maken over dingen, snel neerslachtig te zijn door overdenken e.d. en dat ging even helemaal mis.

Wat mij geholpen heeft is weer gaan paardrijden, ben daardoor in een paar weken een stuk beter in mijn vel gaan zitten, al kan ik maar 1 keer per week gaan. En verplicht tijd maken (waarvan ik vond dat ik die dus echt helemaal niet had) voor mezelf, weer legpuzzeltje maken met een theetje erbij (werkt voor mij echt heel ontspannend), een keer lekker in bad gaan liggen, dat soort dingetjes. Ik gunde mezelf dat die hele periode niet, want ik 'moest' van alles.

Ik ben er nog niet merk ik hoor, maar het gaat wel beter nu :j

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: De stress maakt mij een ander mens, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:45

Wat ben je hard voor jezelf ts :(:)
Herkenbaar voor mij ook wel.
En dat gevoel komt ergens vandaan. Voor mij helpt het om uit te pluizen waar dat vandaan komt, en daarmee aan de slag te gaan. Ik heb hier inmiddels hulp voor en leer nu dat je bepaalde gedragspatronen ontwikkeld hebt die eigenlijk niet nodig zijn. Inmiddels ben ik al zover dat ik voel dat het niet goed gaat, en sneller pas op de plaats kan maken.

Ik was te perfectionistisch, en wilde niet falen. Tegenover andere, maar ook tegenover mezelf niet. Het gekke is dat ik veel geduld en begrip voor andere heb, maar niet voor mezelf had. Dat leer ik nu aan te passen. Ik mag er zelf ook zijn, met mijn imperfecties!
Ik hoop dat jij sneller beter in je vel komt te zitten ts, want ik weet als geen ander hoe eenzamer je je gaat voelen als alles om je heen niet onder controle lijkt te houden.
Knuffel!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: De stress maakt mij een ander mens, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 09:53

Bedankt voor de reacties, het voelt goed dat ik niet de enige ben met dit probleem(ook al gun ik het jullie natuurlijk absoluut niet, maar het feit dat jullie succes boeken en dat het met jullie beter gaat, wil zeggen dat dat met mij ook zo kan zijn :) ) Wennii: Ik zat ook enorm te twijfelen om hier weer te gaan rijden. Al is het inderdaad een keer/1 x per week. Ik ga mezelf echt even verdiepen hierin. Dankjewel voor je verhaal! Saskia: Dankjewel voor je verhaal, ik ben blij dat jij vooruitgang boekt! :D

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: De stress maakt mij een ander mens, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:01

Lekker doen oneandonly! Paarden zijn de beste therapeuten *\o/*

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:02

Het boek 'steeds leuker' van Jelle Hermus helpt mij heel erg in een stukje bewustwording. Wie weet heb jij er ook wat aan!
En idd, paarden uiteraard :D

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:29

Ik herken zo veel van je verhaal in mezelf voor ik tegen een burn-out aan begon te zitten.. Ik wilde mijn Hbo versneld afmaken. Aan mijn stage (die overigens hardstikke k-u-t was achteraf) wilde ik graag een baan overhouden, maar ook een eigen bedrijf oprichten en daarnaast drie sporten in de lucht houden waaronder mijn paard. Daarnaast heb ik iets dat hevige buikpijn-aanvallen creëert als ik last van stress krijg. Ik ben zowel mijn allerbeste, als mijn allerslechtste baas geweest die periode.

Je bent heel streng en veeleisend op jezelf en ik snap dat heel goed, want je wil het geweldig doen. Maar een goede vriend en docent zei mij steeds "Goed is goed genoeg" voordat hij verdween uit de gangen door zijn eigen burn-out. Hij wist mij de juiste dingen te vertellen, omdat hij zelf in exact dezelfde wereld zat..

Soms is het belangrijk grenzen voor jezelf te stellen.. Niet meer dan twee grote dingen te doen op een dag en voor de rest rust nemen. Overzicht houden in wat er komt en gaat en inderdaad regelmaat. Maar dan regelmaat in de zin van: Als morgen een héle zware drukke dag is, dan is overmorgen een rustigere.. Of als je twee dagen hard moet werken, dan doe je daarna twee dagen minder.. Zo houd je je eigen energielevel op peil en houd je energie over om plezier te hebben. Bijvoorbeeld met je paard! Buitenlucht heelt. En kijk ook naar waar je grenzen in je persoonlijkheid liggen. Vind je je nieuwe werk echt leuk? Of geef je stiekem meer dan je terugkrijgt aan energie? Dat zijn allemaal dingen geweest waarmee ik te kampen heb gehad en ik hoop dat het jou ook wat helpt.

Het is in ieder geval niet gek dat je je zo voelt, en je bent niet te laat. Je bent alleen te lang te hard doorgegaan.
Balans is het toverwoord. :(:)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 15:10

Canon schreef:
Ik herken zo veel van je verhaal in mezelf voor ik tegen een burn-out aan begon te zitten.. Ik wilde mijn Hbo versneld afmaken. Aan mijn stage (die overigens hardstikke k-u-t was achteraf) wilde ik graag een baan overhouden, maar ook een eigen bedrijf oprichten en daarnaast drie sporten in de lucht houden waaronder mijn paard. Daarnaast heb ik iets dat hevige buikpijn-aanvallen creëert als ik last van stress krijg. Ik ben zowel mijn allerbeste, als mijn allerslechtste baas geweest die periode.

Je bent heel streng en veeleisend op jezelf en ik snap dat heel goed, want je wil het geweldig doen. Maar een goede vriend en docent zei mij steeds "Goed is goed genoeg" voordat hij verdween uit de gangen door zijn eigen burn-out. Hij wist mij de juiste dingen te vertellen, omdat hij zelf in exact dezelfde wereld zat..

Soms is het belangrijk grenzen voor jezelf te stellen.. Niet meer dan twee grote dingen te doen op een dag en voor de rest rust nemen. Overzicht houden in wat er komt en gaat en inderdaad regelmaat. Maar dan regelmaat in de zin van: Als morgen een héle zware drukke dag is, dan is overmorgen een rustigere.. Of als je twee dagen hard moet werken, dan doe je daarna twee dagen minder.. Zo houd je je eigen energielevel op peil en houd je energie over om plezier te hebben. Bijvoorbeeld met je paard! Buitenlucht heelt. En kijk ook naar waar je grenzen in je persoonlijkheid liggen. Vind je je nieuwe werk echt leuk? Of geef je stiekem meer dan je terugkrijgt aan energie? Dat zijn allemaal dingen geweest waarmee ik te kampen heb gehad en ik hoop dat het jou ook wat helpt.

Het is in ieder geval niet gek dat je je zo voelt, en je bent niet te laat. Je bent alleen te lang te hard doorgegaan.
Balans is het toverwoord. :(:)


Bedankt voor je mooie woorden en je advies <3

Wennii en Bernoe bedankt voor de fijne tips :D

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:32

Hier een soort lotgenoot.
Een lichte vorm van ass, waardoor rust, reinheid en regelmaat het beste werkt.
De tip van vandaag heel druk, is morgen een rustigere dag werkt hier top.
En inderdaad niet je dag volstampen met activiteiten, accepteer dat je niet alles aankunt mentaal en dat dat ook goed is.
Goed is inderdaad goed genoeg!

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:19

Wat vervelend dat je, je zo voelt TS en chapeau dat je het zo helder en duidelijk kunt omschrijven.
Kun je voor jezelf de vinger op de zere plek leggen?
Ik lees dat dit gevoel wat je nu ervaart is ontstaan na je verhuizing, wát zorgt er dan voor dat het nu zo voelt(als in, waar zit de trigger)?
Wat deed je toen je nog op de oude plek woonde, ook studeren of?
Woonde je toen thuis en nu op jezelf?
Kortom, waar zitten de verschillen?

De enige tip die ik je mee kan geven naast het stukje acceptatie welke je zult moeten gaan bereiken/leren bereiken is om te gaan plannen en je daar ook aan te houden.
De dingen die ''moeten'' ga je plannen maar ook de vrije momenten, leuke activiteiten en ontspanning.
De klachten die je ervaart komen door een continue staat van alertheid welke je lichaam uitput, zeker ook icm met PDD-NOS.
Wanneer je meer rust toevoegt aan je leven door je dagen af te kaderen zal die stress langzaam afnemen. Je kunt op termijn je planning weer wat losser inzetten om te kijken wat de juiste middenweg is.
Kun je hier met je vriend, vrienden en ouders goed over praten?
Ik wens je iig veel sterkte!

Edit: wat ik nog wel eens meegeef in dat ''plannen'' is dat je een verhouding neemt van 2:1 oftewel, 2 keer iets ''moeten'' en 1 keer iets ''mogen''.
Het werkt het beste om dit per 3, 5 of 7 dagen te doen(klein beginnen).
Het kunnen zaken zijn als opdrachten voor je studie maar bijvoorbeeld ook de was doen; probeer het klein te houden!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 20:09

Wildgirl schreef:
Wat vervelend dat je, je zo voelt TS en chapeau dat je het zo helder en duidelijk kunt omschrijven.
Kun je voor jezelf de vinger op de zere plek leggen?
Ik lees dat dit gevoel wat je nu ervaart is ontstaan na je verhuizing, wát zorgt er dan voor dat het nu zo voelt(als in, waar zit de trigger)?
Wat deed je toen je nog op de oude plek woonde, ook studeren of?
Woonde je toen thuis en nu op jezelf?
Kortom, waar zitten de verschillen?

De enige tip die ik je mee kan geven naast het stukje acceptatie welke je zult moeten gaan bereiken/leren bereiken is om te gaan plannen en je daar ook aan te houden.
De dingen die ''moeten'' ga je plannen maar ook de vrije momenten, leuke activiteiten en ontspanning.
De klachten die je ervaart komen door een continue staat van alertheid welke je lichaam uitput, zeker ook icm met PDD-NOS.
Wanneer je meer rust toevoegt aan je leven door je dagen af te kaderen zal die stress langzaam afnemen. Je kunt op termijn je planning weer wat losser inzetten om te kijken wat de juiste middenweg is.
Kun je hier met je vriend, vrienden en ouders goed over praten?
Ik wens je iig veel sterkte!

Edit: wat ik nog wel eens meegeef in dat ''plannen'' is dat je een verhouding neemt van 2:1 oftewel, 2 keer iets ''moeten'' en 1 keer iets ''mogen''.
Het werkt het beste om dit per 3, 5 of 7 dagen te doen(klein beginnen).
Het kunnen zaken zijn als opdrachten voor je studie maar bijvoorbeeld ook de was doen; probeer het klein te houden!


Dankjewel voor je compliment, verder antwoord op jouw vragen:
Voor mezelf kan ik nog niet goed reflecteren waar de zere plek is, en daarom mijn vinger er niet op leggen. Dit moet komen in de loop der tijd :D
De trigger zit hem in onduidelijkheid. Ik heb bijvoorbeeld last van muizen, en ik woon inderdaad dus pas op mezelf ipv thuis. Mijn ouders wonen 2 uur rijden hiervandaan. Ik raak in paniek op momenten dat ik dingen niet meer begrijp. Zoals bijvoorbeeld met de muis, mijn eerste instinct zegt dan bel je moeder ipv ruim het op ofzo. Vooral ook omdat ik de situatie niet kende(heb zelf natuurlijk nog nooit op mijzelf gewoond, thuis hadden we soms wel muizen maar daar hield ik mij thuis niet mee bezig). Ook maak ik me soms zorgen terwijl dat totaal niet nodig is, en voel ik me soms minder geliefd omdat ik toch merendeel van de dag.. alleen ben. Ik ben een groepsmens. Toen ik nog thuis woonde studeerde ik ook, maar woonde ik thuis. Ik had paardjes, was al wel een poos gestopt met rijden vanwege angstklachten en een geblesseerd paard. Inmiddels voel ik me ready om weer op een paard te stappen maar dan niet mijn eigen(ik heb veel angst opgebouwd doordat ik stress opbouw als ik op hem ga. In het verleden ben ik veel gevallen wat een whiplash tot gevolg had. De stress bouwt zich op in mijn nek en hij voelt dat feilloos aan. Als mijn bijrijder erop zit is het een mak schaap). Voordat ik op een paard stap wil ik alleen wel 10 kg zijn afgevallen. (Waarschijnlijk) door de stress ben ik flink aangekomen de laatste tijd.

De verschillen zitten hem dus in: andere thuissituatie, nieuwe en moeilijkere studie, nieuw leven(door in andere stad te gaan wonen) en zelfstandig/zelfredzaamheid(moeilijk!!)

Heel erg bedankt voor je tips! Ik kan hier met mijn ouders goed over praten. Mijn vriend is zelf ook pdd'er maar dan van jongs af aan en die kan soms moeite hebben empathie te tonen. Daardoor is het met hem soms wat lastiger het erover te hebben, maar hier zit vooruitgang in. Ik heb het met 'vrienden' buiten mijn beste vriendin niet echt over mijn moeite met alleen wonen. Familie daarintegen kan mij goed helpen dingen op een rijtje te zetten(mijn vriend ook, die doet zo zijn best en dat is zo fijn) en inderdaad de orde terug te brengen. Ik heb laatst een toets gemist omdat ik in mijn hoofd had dat die vrijdag was, en toen bleek hij woensdag te zijn(kwam ik na de toets pas achter), dat is een typisch voorbeeldje van mijn agenda niet invullen en ergens niet van op de hoogte zijn.


Moonfish: bedankt voor je tip en ik hoop dat dit voor jou ook goed werkt :D

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:15

OneAndOnlyx schreef:
Hoi lieve bokkers,

Stress. We hebben er natuurlijk allemaal weleens mee te maken. Maar ik heb er de laatste tijd wel heel veel last van. Ik ben snel in de war, neerslachtig en kan me slecht concentreren en tot dingen zetten.

Even een kanttekening: ik ben gediagnosticeerd met pdd-nos toen ik 16 was, hierdoor heb ik behoefte bij duidelijkheid en structuur. Ikzelf heb eigenlijk buiten dit nooit last gehad van mijn pdd-nos.


Hoi Lisanne,
als oma en halve ervaringsdeskundige kan ik wat tips geven rondom pdd-nos.
Ten eerste is het in wezen geen diagnose, al is een brave verklaring van een hotemetoot soms erg handig. De letters zelf duiden aan 'dat er in jouw ontwikkeling als mens dingen niet ideaal zijn verlopen, maar wat dan precies wordt niet vermeld'.
In mijn ervaring gaat het doorgaans ook niet "echt" over psychologie maar eerder over zoiets als evenwicht, de primitieve reflexen en de bijbehorende stressreacties.
Een kleine, korte vertaling: primitieve reflexen heb je als mens in je eerste levensjaar hard nodig, daarna moet je ze "kwijtspelen", iets wat in mijn familie niet iedereen lukte, met 1 kleinkinder in het bijzonder.
Als die verschillende primitieve reflexen aanwezig blijven, zijn de gewoonste dingen voor jou lastiger dan voor een ander.
Veel mensen (mijn kinderen en ikzelf) slagen er in 'daar overheen te compenseren', dwz: je ziet weinig tot niets, maar ideaal is het allemaal niet. En bij zoiets 'wat voor iedereen stressvol is' (het huis uit, opnieuw beginnen in een andere stad, nieuwe opleiding) dreigt het emmertje over te lopen - hoewel je de opleiding zelf op zich goed aankunt.

Wat ik ook herken in je verhaal: de frustratie van het graag willen, maar het lukt niet. :(:)
Zoals de juf van kleinzoon zich uitdrukte: hij is slim zat, maar er blokkeert iets.
Via de orthopedagoog van school zijn we (uiteindelijk met de hele familie) naar het inpp verwezen. (www.inpp.nl) Het werd gewoon vergoed door de verzekering (check je polis in deze tijden). De website maakte al een aantal dingen duidelijk, in de loop van het proces/ het programma ging kleinzoon met sprongen vooruit. (Voor de andere familieleden, inmiddels razend geïnteresseerd ging het wat langzamer. Hoe een proces verloopt weet je nooit vooruit.)

Kleinzoon is inmiddels een heerlijke prepuber, de verklaring van pddnos ligt onder in een la en de verschillende kenmerkende zaken zijn niet meer aan de orde.

Citaat:
Ook ervaar ik sinds een maand ongeveer gigantische hoofdpijn, die niet meer weg te slikken valt met paracetamol.
(Hiervoor heb ik de huisarts bezocht en antibiotica geslikt(voorhoofdsholteontsteking). De huisarts gaf aan dat het een combinatie was van enorm veel stress en dus de voorhoofdsholteontsteking. Mijn antibiotica-kuur is inmiddels af en de hoofdpijn is nog in grote getale aanwezig)

...soms blijft hoofdpijn 'hangen', omdat reflexmatig bij hoofdpijn je nekspieren aanspannen. (Dit is geen primitief reflex.) Als de eerste oorzaak weg is, kunnen de gespannen spieren de pijn laten voortbestaan.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: De stress maakt mij een ander mens, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 01:00

1 hele grote tip die ik iedereen me kan geven. Mediteren. Ik doe het iedere ochtend voor 10 minuten als ik uit bed kom. Savonds nog een keer. Ik heb de Headspace app, kan je ook gebruiken als het overdag niet zo goed gaat. Je moet je er echt toe zetten, maar als je het eenmaal snapt is het je redding!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 13:29

Janneke2 schreef:
Hoi Lisanne,
als oma en halve ervaringsdeskundige kan ik wat tips geven rondom pdd-nos.
Ten eerste is het in wezen geen diagnose, al is een brave verklaring van een hotemetoot soms erg handig. De letters zelf duiden aan 'dat er in jouw ontwikkeling als mens dingen niet ideaal zijn verlopen, maar wat dan precies wordt niet vermeld'.
In mijn ervaring gaat het doorgaans ook niet "echt" over psychologie maar eerder over zoiets als evenwicht, de primitieve reflexen en de bijbehorende stressreacties.
Een kleine, korte vertaling: primitieve reflexen heb je als mens in je eerste levensjaar hard nodig, daarna moet je ze "kwijtspelen", iets wat in mijn familie niet iedereen lukte, met 1 kleinkinder in het bijzonder.
Als die verschillende primitieve reflexen aanwezig blijven, zijn de gewoonste dingen voor jou lastiger dan voor een ander.
Veel mensen (mijn kinderen en ikzelf) slagen er in 'daar overheen te compenseren', dwz: je ziet weinig tot niets, maar ideaal is het allemaal niet. En bij zoiets 'wat voor iedereen stressvol is' (het huis uit, opnieuw beginnen in een andere stad, nieuwe opleiding) dreigt het emmertje over te lopen - hoewel je de opleiding zelf op zich goed aankunt.

Wat ik ook herken in je verhaal: de frustratie van het graag willen, maar het lukt niet. :(:)
Zoals de juf van kleinzoon zich uitdrukte: hij is slim zat, maar er blokkeert iets.
Via de orthopedagoog van school zijn we (uiteindelijk met de hele familie) naar het inpp verwezen. (http://www.inpp.nl) Het werd gewoon vergoed door de verzekering (check je polis in deze tijden). De website maakte al een aantal dingen duidelijk, in de loop van het proces/ het programma ging kleinzoon met sprongen vooruit. (Voor de andere familieleden, inmiddels razend geïnteresseerd ging het wat langzamer. Hoe een proces verloopt weet je nooit vooruit.)

Kleinzoon is inmiddels een heerlijke prepuber, de verklaring van pddnos ligt onder in een la en de verschillende kenmerkende zaken zijn niet meer aan de orde.


...soms blijft hoofdpijn 'hangen', omdat reflexmatig bij hoofdpijn je nekspieren aanspannen. (Dit is geen primitief reflex.) Als de eerste oorzaak weg is, kunnen de gespannen spieren de pijn laten voortbestaan.


Allereerst, bedankt voor jouw uitgebreide uitleg en het delen van jouw persoonlijke verhaal. Dat waardeer ik enorm. Ik denk dat de site/ de organisatie die jij aangeeft niet is wat ik zoek. Ik heb even op de site rondgeneuzeld, en uiteraard al gesproken met een psycholoog , en die gaf aan 'ik heb het idee dat het eigenlijk heel goed met je gaat'. Daar was ik het niet helemaal mee eens :+ , maar eerder in dit topic gaf iemand aan dat ik mijn leven moet gaan plannen en organiseren. Daar herken ik mezelf wel in, dat is ontzettend moeilijk en ik moet mezelf er echt toe zetten om dat te gaan doen. Maar, al met al, is dat wel de oplossing om het voor mezelf overzichtelijk te maken. Een dagelijkse planning maken en me daar aan te houden (dat laatste is vooral het probleem). Dat zorgt er waarschijnlijk óók voor rust in het hoofd(en dus minder stress) en daarnaast merk ik na een paar weken nu ook dat wandelen en fitnessen mijn hoofd leeg maakt, stress verminderd en rust toeroept(ik slaap er ook veel beter door).


Waikiki: Ik luister veel ASMR, dit is voor mij echt het mediteren eigenlijk. Mijn hoofd wordt daardoor veel rustiger(ik luister het vaak voor het slapengaan en om in slaap te komen) en ik pieker veel minder.