Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo
Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 11:38

De eerste keer dat alles ging jeuken dacht ik dat ik gek werd. Ik heb er nog nooit eerder last van gehad, maar de oorzaak bleek kou te zijn. Diagnose: winterhanden. En tenen. En de binnenkant van mijn armen. En de binnenkant van mijn bovenbenen.

Met paardrijden en op de motor heb ik inmiddels thermokleding aan, dubbele sokken en handschoenen. Dat gaat over het algemeen aardig. Maar als ik dan bijvoorbeeld een buitenritrit van een paar uur maak, worden mijn bovenbenen en bovenarmen toch koud en gaan jeuken. Mijn handen worden rood/paars en jeuken als een gek op het moment dat de handschoenen uitgaan om af te zadelen.
Het helpt als ik op dat moment mijn handen even onder een warme kraan houd. Het jeuken stopt dan vrij snel. Maar dat is niet altijd bij de hand en met armen en benen toch wat lastiger.

Wie herkent het en heeft tips? Ik las ergens: zorgen dat je geen droge huid hebt, maar dat is niet zo. Het voelt in ieder geval niet droog aan en smeer me regelmatig in met body olie. En natuurlijk zorgen dat het niet koud wordt. Maar ik voorzie toch wel wat problemen als het écht winter wordt :=

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


ninaphilo
Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:25

2 jaar terug heb ik wintertenen gehad, verschrikkelijk. Vorige winter gelukkig niet maar ben er altijd weer bang voor. Jeukte en brandde enorm, vooral als ik na een koude dag ging douchen. Water was een normale temperatuur maar het voelde alsof mijn tenen in de fik stonden.
Bij mij was het ook niet droog, al smeerde ik het wel elke keer in met nivea zodat de huid iets kalmeerde.
Wisselbaden (dus koud warm water afwisselen) heb ik volgens mij gedaan, ik heb alleen niet het idee dat dat veel hielp.

marleen_88
Berichten: 14040
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:26

Ik heb ook een erg droge huid, in de winter is de jeuk niet te doen. Ik ga mij eens inlezen.

Doe wel en zie niet om

Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:32

Dat van je bovenbenen herken ik, maar gelukkig heb ik geen last van winterhanden en - tenen. Ik heb wel Syndroom van Raynauds aan mijn borsten (tepels die bij iets koude heel pijnlijk en wit worden) en dit zou met elkaar te maken hebben. Magnesiumolie gebruiken helpt bij mij goed! Niet op de tepels hoor, gewoon algemeen gebruiken.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:10

Mijn moeder zegt altijd dat je voor de winter begint al moet beginnen met wiselbaden en smeren met kamfer spiritus

petra8
Berichten: 1133
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:24

Mijn man heeft veel baat bij voetenbadjes met dode zeezout en vanaf sept/okt neemt hij regelmatig een ampul vitamine D. Zo houd hij het al jaren onder controle.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:28

Ik heb het aan mijn handen gehad en kreeg de tip van mijn huisarts om op tijd (bij +/- 15 graden) al handschoenen te gaan dragen, omdat je het anders pas opmerkt als je er last van krijgt.
Daarnaast hielp bij mij wisselbaden ook, om de doorbloeding te stimuleren.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:42

Vanaf mn 7e al last van wintervoeten. Donkerpaars, opgezet, blaren er op, en als kind maar met andere voet op tenen stampen omdat alles beter is dan die jeuk. Op mn werk zelfs op blote voeten de stal in omdat ik niets meer kon verdragen aan mn voeten.
Alles geprobeerd, tot de arts alleen nog bétablokkers kon adviseren. Kreeg toen gelukkig de gouden tip van een kennis: vitasprint. B12 drankje, verkrijgbaar in duitsland. Sinds ik dat gebruik kan ik zelfs mn sokken aan houden *\o/* Jeuk slaat om naar een soort van pijn, maar daar kan ik prima mee leven. En slapen. :j

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:59

Hier al een ruime 12 jaar winterhanden. Sinds dit jaar ook de binnenkant van mijn onderarmen. Nog geen top middel gevonden. Handschoenen aan die goed ademen en proberen zo min mogelijk temperatuursverschil te krijgen op je handen gedurende de dag. Als de jeuk écht écht écht niet meer te harden is gebruik ik een dun laagje hormoonzalf (volgens mij betamethason voorgeschreven door de HA). En heel belangrijk: niet krabben! Hoe hard het ook jeukt of brand!

FahyaFemke
Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:10

Wow... ik ben echt de enige hier in de omgeving, niemand begrijp wat ik heb. Ook artsen niet.
En hier omschrijven gewoon meer dan 5 mensen precies wat ik voel!!!

Ik heb dus wintertenen, zeer pijnlijk. Opgezwollen, blaren, jeuk. Kan bijna geen schoenen verdragen straks. Heb tot nu toe nog maar aan 3 tenen last en het is al november.

En ontzéttend winterbenen. dijbenen zijn altijd helemaal paars. In de zomer trekt het ietsje weg maar al een aantal jaren niet meer helemaal... 1 kant is nu al opgezwollen helaas, en jeuken als ik 's avonds thuis ben!

Heb helaas geen ervaring met handen - maar heel snel handschoenen lijkt mij wel een goed advies, liever te vroeg dan te laat aan!
Ik lees wel met regelmaat iets over die vit D. Wellicht kun jij dat ook eens proberen?

Fahya-Femke: [bitloos] officieel M1+3 16/9/2012: Nederlands Kampioen Bitloos klasse L ! | vind ik leukhttp://www.facebook.com/Natuurlijkmetjepaard
*klik!* natuurlijkmetjepaard.nl -> Dé paardvriendelijke pension-/rijstal @ Sint Philipsland!

Leo
Berichten: 50104
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:15

Geen winterhanden / tenen, wel Raynaud in mijn handen, wat begint bij mij rond de 10 graden en vooral bij waterkou.
Ik draag sinds twee jaar speciale compressie handschoenen, strakke handschoenen zonder vingertoppen die als een soort steunkous functioneren. Deze draag ik gewoon of bij meer kou onder andere handschoenen. Werkt echt fantastisch, als ik die handschoenen draag heb ik gewoon warme handen, dat had ik in geen jaren gehad.
Misschien helpt het ook voor winterhanden gezien het de doorbloeding stimuleert?

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:22

Boven benen had ik ook.. meerdere huisarts bezoeken doorverwezen naar dermatoloog nou daar stond uk met 5 minuten weer buiten.

Koude paniculitus noemde die het.

Andere ruiters en motorrijders hebben dat altijd door dunne strakke broeken. Meerdere collega's hadden het.

Ski broek aan helpt goed. Of een jogging of trainingsbroek erover. En thermobroek er onder. Laagjes.

Handen heb ik ook vaak. Verschrikkelijk nog niet echt iets gevonden wat helpt. Met name als je weer binnen komt krijg je er last van. Heb ook blaren gehad die open sprongen.

The end

Marisje76
Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:58

Mijn dochter heeft er ook last van. Ik g nu voor haar van die verwarmde sokken kopen. Die je kunt opladen met USB wel duur maar als het helpt....vooral voorkomen dat ze koud worden lijkt het devies
Het is soms echt heel zielig.

Britt_Sisi
Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:05

Ik heb het ook wel eens gehad, wat ik deed was een laagje heet water in het bad doen, op de rand gaan zitten en dan de ijskoude kraan aan. Voeten van warm bad onder de koude kraan en terug. De wisselbaden die ik hierboven ook lees. Dit hielp bij mij het best. Volgensmij heeft het ook dat te maken met de bloeddoorstroming, van wisselbaden haat dat weer stromen.

tienus63
Berichten: 11990
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:10

Juut schreef:
Vanaf mn 7e al last van wintervoeten. Donkerpaars, opgezet, blaren er op, en als kind maar met andere voet op tenen stampen omdat alles beter is dan die jeuk. Op mn werk zelfs op blote voeten de stal in omdat ik niets meer kon verdragen aan mn voeten.
Alles geprobeerd, tot de arts alleen nog bétablokkers kon adviseren. Kreeg toen gelukkig de gouden tip van een kennis: vitasprint. B12 drankje, verkrijgbaar in duitsland. Sinds ik dat gebruik kan ik zelfs mn sokken aan houden *\o/* Jeuk slaat om naar een soort van pijn, maar daar kan ik prima mee leven. En slapen. :j

Hoe lang duurde het voordat je verschil cq verbetering merkte?

#trotsoponzeboeren

Zebrastreep
Berichten: 9732
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:20

Ik heb er ook last van! Vooral mijn tenen worden vaak paars opgezwollen en dik! Zodra het inderdaad onder de 10 graden wordt of als de temperatuur heel erg schommelt begint het. Met mijn handen heb ik vooral dat er geen gevoel meer inzit en het doet ook heel veel pijn! Jeuken doen mijn handen maar af en toe gelukkig. Ik heb het inmiddels al best een aantal jaren en ook in de zomer koude handen of wel eens jeuk helaas.

Ik heb vorig jaar speciale handschoenen besteld die je eigenlijk ook binnen moet dragen. Buiten doe je er handschoenen overheen. Er zit een speciale stof in de binnenkant die van invloed is op je bloedvaten of iets. Ik had ze vorig jaar niet constant aan maar ik merkte wel dat ik in de zomer echt minder vaak koude handen had dan voorheen. ook heb ik er sokken van maar nog wel koude voeten maar geen zweet voeten meer waardoor ze wel minder snel koud en pijnlijk worden. In de winter gebruik ik ook nog een soort gel genaamd abroflor gel van VSM. Als het gaat jeuken spul erop en de jeuk zakt eigenlijk vrij wel direct. Niet gebruiken op wondjes of open plekjes trouwens.

Wel heb ik gehoord dat je er over heen kunt groeien na 10 jaar. Ik zit inmiddels als op een jaartje of 7 dus ik heb nog hoop dat het overgaat. Heb het dit jaar wel weer erger pff ik beperk de ritjes als het koud wordt helemaal nu ik nog op de fiets heen en weer ga. Op de terugweg bibber ik van de kou en wordt pas weer warm na een lekkere douche ( wat dan ook weer niet goed is voor de tenen). Binnenkort ga ik met de auto dus ben benieuwd of het dan ook beter wordt. Maar voor de gouden tip daar zoek ik nog steeds naar. Vooral de vingers vind ik toch wel erg pijnlijk zo.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Eloya
Berichten: 5186
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 02:13

Hier ook. Aan mijn vingers/handen fenomeen van raynaud en die kleuren over dr dag ook binnen wisselend van rood naar blauw en wit.

Maar in de winter ontzettend last van mijn bovenbenen en tenen/voeten. Mijn borsten ook. En douchen is dan idd super pijnlijk.ik ben wel bekend met te laag vit d

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Antheman
Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Winterhanden/-tenen/-benen/-armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 17:43

Ohja, ik heb ook Reynaud in mijn handen. Rood, geen gevoel en stijfheid. En dat doet onwijs zeer. Ik heb t al jaren, zo lang ik me kan herinneren eigenlijk. Ik probeer warm te blijven, dus altijd handschoenen aan, en verwarmende thee blijven drinken. En op tijd opwarmen binnen. Maar helaas gaat t ook weleens mis en dan jank ik gewoon van de pijn.


Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:45

tienus63 schreef:
Juut schreef:
Vanaf mn 7e al last van wintervoeten. Donkerpaars, opgezet, blaren er op, en als kind maar met andere voet op tenen stampen omdat alles beter is dan die jeuk. Op mn werk zelfs op blote voeten de stal in omdat ik niets meer kon verdragen aan mn voeten.
Alles geprobeerd, tot de arts alleen nog bétablokkers kon adviseren. Kreeg toen gelukkig de gouden tip van een kennis: vitasprint. B12 drankje, verkrijgbaar in duitsland. Sinds ik dat gebruik kan ik zelfs mn sokken aan houden *\o/* Jeuk slaat om naar een soort van pijn, maar daar kan ik prima mee leven. En slapen. :j

Hoe lang duurde het voordat je verschil cq verbetering merkte?

Direct na de eerste x innemen. Sloeg toen al om in soort van pijn. Wat en opluchting was dat!
Daarvoor had ik vitamine B12 injecties bij huisarts, op mijn vraag. Maar aangezien ik niet zo'n fan ben van naalden, en lastig met werk, was ik daar eigenlijk iedere x te laat mee. Nu start ik bij de eerste problemen.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 bezoekers