Endometriose ‘diagnose’

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:18

Duidelijk! Hopelijk valt het je mee! Ik vond de napijnen van ok meevallen maar had wel last van het gas waarmee ze je 'opblazen'. Maar gelukkig was ik na een paar dagen weer mobiel. Lijkt me wel lastig met een kleintje en een OK (elke operatie lijkt me lastig met een kleine zeg!).

Ik blijf je graag volgen en wens je heel veel voorspoed tijden de komende periode!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:24

Oh spannend Miran! Laat je weten hoe het is gegaan? Bij mij gaat het inderdaad daarna ook nog naar de patholoog toe.

Bobje, hier niets gehoord over een gas (je bedoeld niet de narcose toch?). Hier is het openen van het litteken en dan ‘pellen’ ze als het kan de plek van de pees af. Als dat pellen niet lukt en hij is vergroeid met de pees, halen ze een stuk pees weg en vullen ze dat op met een matje.

Ik vind het inderdaad wel spannend met de meiden. Geen idee in hoeverre is daarna mobiel ben. Mijn man neemt een aantal dagen erna vrij of werkt thuis en dan is het even aankijken of ik het weer in mijn eentje red met twee kids of niet. Ik heb gewoon geen idee wat ik moet verwachten qua pijn etc. Ze geven aan dat het relatief kleine ingreep is met weinig hersteltijd, maarja wat is relatief klein haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:41

Citaat:
Oh spannend Miran! Laat je weten hoe het is gegaan? Bij mij gaat het inderdaad daarna ook nog naar de patholoog toe.

Bobje, hier niets gehoord over een gas (je bedoeld niet de narcose toch?). Hier is het openen van het litteken en dan ‘pellen’ ze als het kan de plek van de pees af. Als dat pellen niet lukt en hij is vergroeid met de pees, halen ze een stuk pees weg en vullen ze dat op met een matje.

Ik vind het inderdaad wel spannend met de meiden. Geen idee in hoeverre is daarna mobiel ben. Mijn man neemt een aantal dagen erna vrij of werkt thuis en dan is het even aankijken of ik het weer in mijn eentje red met twee kids of niet. Ik heb gewoon geen idee wat ik moet verwachten qua pijn etc. Ze geven aan dat het relatief kleine ingreep is met weinig hersteltijd, maarja wat is relatief klein haha.


Nee niet de narcose, die gaat echt helemaal goed komen <3.
Bij mij werd er laparoscopisch geopereerd en hebben ze 'gas' in mijn buik gedaan zodat er meer ruimte was haha (over opgeblazen gevoel gesproken :') ). Maar omdat het bij jou precies op de snede zit heb je dit waarschijnlijk helemaal niet nodig en heb je ook minder last denk ik.

Iedereen ervaart het weer heel anders, het zal vast goed komen! En anders kun je altijd pijnstilling krijgen. Ik vond de pijn heel te doen, mijn endometriose doet bij wijze meer pijn dan de napijn van de operatie. Ik vond het echt wel meevallen eigenlijk, ik zou nu niet twijfelen of ik het nog een keer zou doen. Dan zeg ik meteen ja. Aangezien je er nu al geen pijn aan hebt, denk ik dat het een dikke vette prima zal worden voor je. :(:)

Anoniem

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:22

Dankje voor de bemoedigende woorden! Toch maar hopen dat het snel 3 november word :=

Ben alleen vergeten te vragen over mijn tatoeage. 30 oktober zou ik een tattoo op mijn been laten bijwerken, maar ga er vanuit dat dat niet zo handig is als ik 3 dagen later geopereerd moet worden :P Daar moet ik nog even voor terug bellen!

Miran
Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:05

Advies bij mij was om 2 weken niet zwaar te tillen enzo, en de eerste 6 weken niet heel zwaar. Ik loop wel bij de plastisch chirurg, jij dus bij de gyn?
Ik verwacht ook niet echt meer last ervan te hebben verder dan ik toch al heb tijdens mijn menstruatie en net erna.

Anoniem

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:04

Oooh! Dat is fijn.
Mijn operatie word inderdaad door de gynaecoloog gedaan :)

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:01

Anoniem schreef:
Dankje voor de bemoedigende woorden! Toch maar hopen dat het snel 3 november word :=

Ben alleen vergeten te vragen over mijn tatoeage. 30 oktober zou ik een tattoo op mijn been laten bijwerken, maar ga er vanuit dat dat niet zo handig is als ik 3 dagen later geopereerd moet worden :P Daar moet ik nog even voor terug bellen!

Wat zeiden ze daar van?
Ik heb een afspraak staan en er zit hier ook een ok aan te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:36

Ik heb contact opgenomen met de tattooshop en die raadde het af. Mocht ik een infectie krijgen of niet lekker worden door de tattoo, gaat de operatie waarschijnlijk niet door. Mijn tattoo afspraak is verplaatst naar eind November, dat was nog het enige plekje van dit jaar. Nog vrij kort op de operatie zelf, maar in ieder geval een stuk langer dan de 3 dagen van de afspraak hiervoor.

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:55

Als je je goed voelt en geen zware medicatie gebruikt komt het wel goed.
Hier ook eind nov afspraak voor de tattoo te zetten.
Nog geen data voor de ok

Anoniem

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:42

Precies! Mijn deels sleeve heb ik een maand na de keizersnede gedaan en dat ging ook prima. Dit is in principe een stuk minder zware operatie dus moet goed komen :)

_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:41

Ik mag woensdag voor de tattoo.
En woensdag pos, gaat gewoon door ondanks corona.
Afwachten wanneer ik aan de beurt ben voor de operatie als ik goedkeuring krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:50

Spannend, succes!

Ik heb nog niet gehoord dat het niet door gaat, dus ik ga er vanuit dat 3 november voor mij nog staat.
Ik vind het echt rete spannend (vooral de narcose in en uit gaan), maar ik krijg nu wel echt last van de bult, dus ben blij als het zover is. Helaas word ik ook nog eens onderzocht voor nierstenen waarbij het als het een beetje tegenzit nog een operatie word.

Dit was vanmorgen mijn buik:
[ img ]

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:37

Jeetje wat extreem ;( kan me voorstellen dat het je pijn doet. Testen ze de bult ook op wat het is? Vroeg me af waarom ze er zo vanuit gaan dat het endometriose is, er is geen biopt ofzo genomen om te testen wat voor cellen het bevat?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Anoniem

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 03:02

Ja, weefsel gaat inderdaad naar de patholoog toe voor onderzoek.

Ik heb echt geen idee waarom ze er zo vanuit gaan. Ze hebben het op echo en CT gezien en tijdens de keizersnede natuurlijk wel in real life :)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:50

Duidelijk! Hopelijk gaat 3 november gewoon door, hoogst tijd met deze enorme bult! Konden ze het met de keizersnede niet gelijk eruit halen :D :Y) 2 voor de prijs van 1. Ben je natuurlijk te lang onder zeil etc, was wel handig geweest.

Niet banketstaaf maar poetsen.

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:45

Ik breek heel even in. Ik ben eind juni geopereerd voor endometriose. Ze hebben bij mij mijn baarmoeder eruit gehaald. Ik had zowel endometriose als adenomyose (werd vroeger de interne endometriose genoemd) en mijn baarmoeder zat verkleefd aan mijn endeldarm, wat veel pijn gaf. Endometriose kunnen ze alleen diagnosticeren door een kijkoperatie of MRI-scan. Bij mij hebben ze beide gedaan. Operatie ging laparoscopisch en ik vond hem zwaar. Pijn was met paracetamol en tramadol goed te doen, maar ik ben er heel lang echt moe van geweest. Na 4 weken ben ik weer gaan werken, maar achteraf gezien had het beter geweest als ik 6 weken had gewacht.
Ik ben wel heel blij dat ik het gedaan heb!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:46

Klopt, hebben ze ook zeker aan gedacht om te doen en zelfs nog met de desbetreffende arts gebeld om te overleggen tijdens de keizersnede. Ze vonden de bult helaas te groot voor tijdens een ks weg te halen (ze hebben het serieus opzij moeten leggen om bij kind te komen). Ze hadden te weinig weefsel om het te dichten en moesten dan met matjes gaan werken en dat wilde ze niet in verband met infectie gevaar.
Nu is het alleen nog maar groter geworden en zullen er dus meer/grotere matten gebruikt moeten worden :+

MissJeanny
Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:50

Jeetje wat een bult! :( Ik ben eind juni geopereerd aan een endometriose haard maar die was niet zo groot als die van jou. Bij mij is het hoogstwaarschijnlijk ook ontstaan door de keizersnee. Het zat ook alleen maar daar.
Ze hebben bij mij het keizersnee litteken voor de helft opengemaakt en daarlangs alles weggehaald. Het zat gedeeltelijk vast aan een grote buikspier dus dat heb ik nog wel een tijd gevoeld.
Ben heel blij dat het eruit is! Had al maanden pijn, vloeide eigenlijk alleen maar en doodmoe. Ik merk nu echt verschil in mijn energie.

Stal De Flint - Fochteloo- Friesland- Paard met trauma of stress? Wij bieden ESDR-therapie http://www.esdrtherapy.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:07

MissJeany, dat is bij mij inderdaad ook het geval! Het zit boven mijn keizersnede en ze konden nog niet zien of de buikspier of pees ingekapseld was of niet.
Kan de vermoeidheid daar ook mee te maken hebben? Ik ben de laatste tijd wel weer erg vermoeid, maar had eigenlijk niet bedacht dat dat ermee te maken zou kunnen hebben. Litteken begint ook erg te trekken terwijl ik dat nooit heb gehad en als ik hoest of nies voel ik de bult en huid echt op spanning staan.

Hoe lang heb jij thuis gezeten na de operatie?
Hoeveelste keizersnede was dit trouwens voor jou? Vind het aan de ene kant wel spannend dat het litteken nu voor de derde keer open gemaakt gaat worden.

MissJeanny
Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:59

Het zat bij mij ook vlak onder het litteken ja. Toevallig dat ik dit nu tegenkom. Toen de diagnose gesteld werd paar maanden terug heb ik veel gegoogeld maar kon niks vergelijkbaars vinden :D .

Ik denk het wel ja dat de vermoeidheid daar vandaan kan komen. Wat ik kon vinden over endometriose was dat vermoeidheid er echt wel bij hoort en ik kon wel echt verschil merken. Kon mijn dagelijkse dingen maar amper volhouden, elke avond uitgeput..

Ik heb 1 keizersnee gehad. Mijn eerste is vanginaal geboren en jongste met keizersnee 2,5 jaar geleden. Toen ik de bult ontdekte dacht ik eerst dat het foute boel was := , zo’n rare knikker ik je buik, dacht dat kan nooit goed zijn haha.

En ik moet even denken maar dacht 3/4 weken? Rondlopen ging al heel snel weer alleen werken kon Ik iets later pas goed oppakken vanwege de buikspier die ze moesten beschadigen ( stukje weghalen omdat de endometriose daaraan vastgegroeid zat). Dat heb ik de eerste maanden nog wel goed gevoeld als ik ging rijden of schoffelen enz, maar daar begon ik ook wel te snel mee misschien :+

En snap dat je dat spannend vind! Daar dus geen ervaring mee helaas. Het is mooi genezen hier verder, heb nu een bijna onzichtbaar wit streepje en de andere helft is nu weer roze/paars.
Alvast veel sterkte met herstel gewenst! Maar ik ben er heel blij mee dat het eruit is *\o/*

Stal De Flint - Fochteloo- Friesland- Paard met trauma of stress? Wij bieden ESDR-therapie http://www.esdrtherapy.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:20

Dat over die bult herken ik wel. Althans, nu.
Toen ik hem voor het eerst voelde dacht ik dat het gewoon van de baby was _O- dus ging voor de tweede echo naar de verloskundige en vertelde dat ik al iets van baby/baarmoeder kon voelen := Verloskundige zei toen ook ‘eh, nou, nee, dit is zeker niet (van) de baby’.
Heb het zelf niet zo spannend gevonden, tot het moment dat mijn zwangere buik weg was en ik de bult zelf kon zien (groeien).
Het gaat nu zo snel dat ik het gevoel heb dat er iets niet klopt.. wat nou als... spookt er veel door mijn hoofd. Maar ze zullen vast en zeker meer er vanaf weten dan ik dus moet er maar vanuit gaan dat alles goed gaat komen.

Morgen ga ik bellen of de datum nog steeds gepland staat in verband met Corona. Vind het rete spannend dus dan weet ik of dat zo blijft of dat ik het in mijn hoofd even kan laten rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:09

Ik heb gebeld met het ziekenhuis en grote kans dat de operatie niet door gaat.
Volgende week gaan ze pas plannen voor die week, maar ze laten alleen de spoedjes door gaan en een aantal andere operaties. Ik ga er vanuit dat ik dat niet ben. :(

Ze heeft me aangeraden om volgende week dinsdag/woensdag even terug te bellen in de hoop dat ze dan meer weet.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:22

%) geen spoed? Hoe groter de bult hoe meer huid en ellende..bizar. Kun je niet nu alvast bij je verzekering druk zetten en vragen naar je mogelijkheden (bijv net over de grens, of in een privékliniek net zoals ze dat ook doen met kunstknieën enzo). Er zijn meer keuzes dan alleen het ziekenhuis in de regio. Regelmatig dat je met protheses 3-5 maanden moet wachten op een operatie en bij een prive kliniek 3 weken.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Anoniem

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:29

Mmh, dat is misschien wel een goede inderdaad! Ik ga eens googelen naar klinieken!

MissJeanny
Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Re: Endometriose ‘diagnose’

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:28

He jakkes.. Nee dat is echt niet fijn als je nog weer zo lang moet wachten.. Mijn operatie is toen ook uitgesteld de eerste keer toen de lockdown in ging. En elke dag dat het er langer zit groeit het weer wat..

Zelf ook nooit aan de klinieken gedacht, ik zou het erop wagen wie weet!

Stal De Flint - Fochteloo- Friesland- Paard met trauma of stress? Wij bieden ESDR-therapie http://www.esdrtherapy.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3lsk3, Evelyne79, Noor17, Saartjuh_b en 170 bezoekers