Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 19:51

Hoi bokkers,

Zijn er hier meer 18+ers met een beugel? Wellicht voor de tweede keer?

Vandaag bij de tandarts voor mijn periodieke controle.. alles was weer perfect! Geen gaatjes, geen tandsteen.. fijn! Maar toch, erger ik me al 10 jaar aan de scheve tanden en spleten tussen mijn boventanden.. vroeger 2,5 jaar lang een beugel gehad en nu toch weer zoveel scheef. Ik erger me eraan, ik schaam me ervoor, ik stoor me er elke keer weer aan als ik in de spiegel kijk. Regelmatig hoor ik ‘er zit iets tussen je tanden’. Maar nee, dan is het die lelijke spleet tussen mijn voortanden! En vanaf 2020 is dat verleden tijd! Ik heb vandaag groen licht gekregen van mijn (inmiddels andere) tandarts/ortho om voor de tweede keer een beugel te nemen. Hij zegt dat het binnen 6 maanden wel weer recht zou moeten staan. En ik ben er zó klaar voor! Ik ben zó blij dat het mag en kan! Inmiddels ben ik 27, en er echt helemaal klaar voor.

Nog lodgenoten? Of stel ik me aan? :+ :')

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:53

Ik ben aan het sparen hiervoor! Ik mocht toentertijd afbouwen met mijn nachtbeugel. Ik wist wel dat het niet helemaal goed ging, maar laat een puber eens de keuze tussen beugel dragen of niet...

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:56

Er is een algemeen beugel topic dat heet: 18+ een beugel, ik ga ervoor!

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 21:52

mirriezz schreef:
Ik ben aan het sparen hiervoor! Ik mocht toentertijd afbouwen met mijn nachtbeugel. Ik wist wel dat het niet helemaal goed ging, maar laat een puber eens de keuze tussen beugel dragen of niet...

Ik ben dom geweest om ‘m er toen uit te hebben laten halen. Heeft eigenlijk nooit mooi gestaan maar nu weer zo erg. En ben zo blij dat het nog kan!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:56

Ja ik! Nouja... 18+, ik ben nu 18 en zit vanaf januari met mijn tweede plaatjesbeugel. Heb van 12 tot 14 een plaatjesbeugel gehad en ja, mijn tanden staan mooi recht, maar mijn overbeet van 12mm is volledig teruggegroeid omdat mijn beugel er te vroeg uit is gegaan en ik nog niet uitgegroeid was. Nu ben ik bijna klaar met het eerste deel van het traject en zal ik waarschijnlijk rond april een kaakoperatie ondergaan. Hopelijk kan ik een paar maanden daarna weer vol trots zeggen dat ik écht klaar ben met beugelen :D

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:15

Ik heb ook twee keer een plaatjes beugel gehad. Tweede keer eigenlijk door een actie van een orthodontist omdat hij er van overtuigd was dat het draadje achter mijn tanden mijn ene tand er uit draaide. Dus hij knipte dat draadje door en binnen een paar dagen gingen mijn hoektanden weer terug naar hun lievelingsstand.

Tweede keer, na een jaar of 10 zonder beugel, was het even vreemd maar ik was er zo weer aan gewend.

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 22:51

@Lonni, oh wat akelig! Succes met je kaakoperatie en de laatste loodjes!!

@DiantaM je hoort toch blijkbaar vaker dat tandarts/ortho die fout maken.. balen! Ben benieuwd of ik ook weer zo gewend zal zijn!

Is het zo dat ze dus eerst het spalkje/draadje wat nu permanent achter mijn tanden zit verwijderen en daarna de blokjebeugel plaatsen?

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:57

Stravero schreef:
@Lonni, oh wat akelig! Succes met je kaakoperatie en de laatste loodjes!!

@DiantaM je hoort toch blijkbaar vaker dat tandarts/ortho die fout maken.. balen! Ben benieuwd of ik ook weer zo gewend zal zijn!

Is het zo dat ze dus eerst het spalkje/draadje wat nu permanent achter mijn tanden zit verwijderen en daarna de blokjebeugel plaatsen?


Bij mij hebben ze toen m’n spalkjes weggehaald. Zijn nu weer terug trouwens.
Heb dit jaar ook voor de tweede keer een beugel gehad al was het bij mij vooral verspilde moeite. Was eerst heel onzeker om als volwassene met een beugel te lopen maar veel mensen viel het niet eens op. Er loopt idd een topic maar heb hem ontstipt dus kan hem even niet meer vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:06

Leuk voor je TS!

Ik heb nog steeds mooie rechte tanden, vroeger 3 jaar beugel.

Maar ik merk dat mijn voortanden naar voor gedrukt worden in mijn slaap, en daardoor mijn mond tijdens het praten niet meer zo mooi is als voorheen.

Ik wil hier zeker wat aan doen en desnoods ook weer een beugel :o

Kmbrly

Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:08

Ik twijfel er sterk aan...
Ik heb vroeger een beugel gehad. En een deel van mijn onderbeugel was dezelfde dag los gekomen.
En hebben ze nooit terug gezet.
Nu zoveel jaren later is 1 van die tanden terug naar binnen aan het komen tegen men tong op.
Dus ga nog even wachten als die nu zo blijft staan is het oké. Komt die toch nog meer naar binnen ga ik er toch nog eens wat aan moeten laten doen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:28

Ik heb 2 jaar terug opnieuw slotjes boven gehad, ben nog steeds blij dat ik dat heb gedaan!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:30

Ik denk er nu zelfs aan om voor een derde keer een beugel te nemen, maar dan onder. Mijn tanden zijn wat gaan schuiven doordat mijn verstandskiezen heel laat door kwamen.

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:36

Hier ook sinds 2 weken een beugel en 30 jaar :D
Voor mij de eerste keer dat ik een beugel heb, omdat het vroeger (cosmetisch gezien) niet echt nodig is.
Echter heb ik nu dusdanige slijtage (van knarsen klemmen) dat ik tanden en kiezen moet laten opbouwen. Hierdoor moet eerst de stand van mijn tanden veranderen, dus de komende 2 jaar zit ik er nog wel eventjes aan vast.
Het grootste probleem bij mij is alleen mijn tandartsangst :( Ik ben dusdanig bang voor de tandarts dat ik niet naar een reguliere tandarts kan. en dat maakt het nu toch wel extra spannend :o Vandaag al mijn 1e slotje opnieuw moeten laten lijmen (was losgekomen), was al stress genoeg :')
Maar wel erg leuk TS! Ik ben bij mij ook erg benieuwd hoe het gaat worden.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:46

Ik heb twee keer een beugel gehad, als kind en als jong volwassene nog een keer. En vorige jaar was mijn spalk losgegaan zonder dat ik het doorhad, de lijm was gewoon afgesleten doordat ik er op beet. Ik beet met mijn onder tanden tegen de binnenkant van mijn boven tanden aan. Zo sleet ik mijn spalk af. Toen ging 1 voorhand weer scheef staan en ik vond het afschuwelijk. De Ortho zei toen dat ik weer met slotjes moest of het zo moest laten en de spalk moest laten maken. Die spalk zat echt vreselijk in de weg en ik ben na een jaar na een andere Ortho gegaan. Deze gaf aan dat de spalk eruit moest omdat dit bij mijn diepe beet eigenlijk niet meer kon maar dat ik dan een nachtbitje kreeg voor tijdens het slapen. En er kon een correctie in gemaakt worden voor mijn voortand! Ik was echt super blij. Dat bitje heb ik 2 weken dag en nacht gedragen, het is een doorzichtig hoesje dus niemand zag het. Wel pijn geleden maar goed, na 2 weken stond de tand recht! En nu draag ik hem alleen nog s nachts. Dus tand recht en geen spalk meer in 2 weken tijd! Had die eerste Ortho me dat nou ook maar verteld dat dit kon.....

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 21:00

@Suzanne F. ; dat gaat met mijn gebit helaas niet lukken, dan wordt het echt een meerjarenplan en is ook een stuk duurder in mijn situatie.. maar toch bedankt voor je reactie!!

@MieLo; wat balen dat je zo’n angst hebt voor de tandarts! Dat heb ik gelukkig niet.. heb je een gewone blokjes beugel of met doorzichtige blokjes?

@ Nouvel; fijn om te lezen!!

@DiantaM; het voordeel van een onderbeugel is dat je die (vaak wel) minder erg ziet als een bovenbeugel..

@ kmbrly; groot gelijk!

@Djali; dankje!! Ja groot gelijk heb je! Als je niet tevreden bent uiteindelijk..!!

Hebben jullie ook allemaal een nachtbitje/nacht plaatje gehad? Dat heb ik toendertijd helemaal niet gehad..

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:03

Oei spannend! Succes!!!

Ik heb een beugel gehad en nog altijd op mijn 38ste spalkjes! Ik zie wel dat ze niet meer 100% in de rij staan maar 98% haha, een ander ziet het niet. Dus daarna wel goed spalkjes laten zetten!!! Ik heb soms nachtmerries dat alles weer scheef staat haha.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ik ga ervoor, voor de tweede keer een beugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:13

Er is een ander topic met veel info, ik heb daar ook mijn verhaal gezet. Ik ben op mijn 29e of zo gaan beugelen voor 3,5 jaar. Erg blij mee. Ik heb invisalign gehad.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 21:29


Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:01

_Ekenna schreef:



Omdat er over dit onderwerp al een lopend topic is sluit ik deze. Je kan je ervaringen/vragen daar delen.

Heel veel succes/sterkte met je beugel!