Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Petrichor
Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 19:54

Hoi,

Zolang ik mij kan herrineren hou ik al vocht vast, waardoor ik ook lypoedeem benen heb. Dat dat er gewoon niet zo mooi uitziet heb ik mij inmiddels al bij neergelegd. Maar tegenwoordig begint het ook te jeuken en dan met name bij de plek waar de sokken knellen en bij de knieën. Dit vind ik wel uitermate irritant want ik krab net zolang (in mijn slaap) tot dat ik echt vol zit met blauwe plekken. Nu is het ook zo dat ik heel erg snel blauwe plekken heb wat misschien ook wel komt door het vast houden van vocht.

Is hier misschien wat aan te doen? Ik baal namelijk van de jeuk en het extra gewicht wat ik mee neem, je voelt het namelijk een soort van bewegen bij het lopen. Veel drinken etc doe ik wel het probleem is alleen dat het niet echt werkt. :+ Maandag wil ik sowieso bellen met de huisarts voor een afspraak, ik hoopte misschien dat zij speciale tabletten hebben die vocht afdrijven, weten jullie of zoiets bestaat?

Hier onder een foto van de blauwe plekken en hier kan je het vocht goed zien bij bovenbeen en enkel.
[ img ]

The smell of earth after rain!


Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 19:56

Er bestaan plastabletten! Die heb ik ook gehad toen ik teveel vocht vast hield. Enige irritante was dat ik echt vaak naar de wc moest _O-

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:02

Slik je de pil?

Petrichor
Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 20:04

Deau schreef:
Slik je de pil?

Nee..

The smell of earth after rain!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:04

Je bent er nog niet mee naar de HA geweest? Lijkt me belangrijk om uit te zoeken waarom je vocht vasthoudt? :=

Edit; oh sorry ik lees nu dat je van plan bent naar de HA te gaan :Y)
Slim plan. Afhankelijk van de reden van je vocht kunnen ze je idd dingen voorschrijven om te verminderen.

[o]

Petrichor
Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 20:09

verootjoo schreef:
Je bent er nog niet mee naar de HA geweest? Lijkt me belangrijk om uit te zoeken waarom je vocht vasthoudt? :=

Edit; oh sorry ik lees nu dat je van plan bent naar de HA te gaan :Y)
Slim plan. Afhankelijk van de reden van je vocht kunnen ze je idd dingen voorschrijven om te verminderen.

Ik heb het afgelopen jaar zoveel medische pech gehad dat dit er eigenlijk gewoon bij inschoot. Daarnaast hou ik al vocht vast zolang ik mij kan herrineren, ik weet eigenlijk niet anders. Alleen het begint nu te jeuken etc en nu het verder medisch allemaal rustig is wil ik dit toch aanpakken. :)

The smell of earth after rain!

soesie
Berichten: 751
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:31

Ik weet wel dat brandnetelthee vochtafdrijvend werkt...misschien is dat iets om te proberen?

marleen_usar
Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:34

Zout vermijden werkt ook goed.

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:48

Als het alleen je benen zijn zou je compressiekousen kunnen proberen. Sowieso goed om met de huisarts te overleggen en kijken of je een reden kan achterhalen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 20:54

Ik hou ook vocht vast (om een andere reden) en loop sinds kort bij een lymfoedeemtherapeut. Kan het je zeker aanraden om daar eens langs te gaan en te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

_Denise_
Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:12

Is het lipoedeem vastgesteld? Ben je hier ook voor onder behandeling? Secundair lymfoedeem (ophoping van vocht afkomstig uit het lymfestelsel) zien we ook geregeld bij lipoedeem. Dan spreken we over lip-lymfoedeem. Ga naar een oedeemtherapeut inderdaad om dit te bevestigen. Een huisarts weet hier doorgaans helaas niet erg veel van. Diagnoses zouden gesteld kunnen worden door een dermatoloog.
Adequate compressie zal je belangrijkste hulp zijn, of je nu enkel lipoedeem hebt of de combinatie. Bij een aanwezigheid van een lymfatisch defect is oedeemtherapie eventueel ook een mogelijkheid.

Als feedback heb ik herhaaldelijk meegekregen dat koolhydraatarm eten voor mensen met lipoedeem gunstig werkt. Ik kan me alleen niet menen dat hier al echt wetenschappelijk bewijs voor is.

Petrichor
Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 18:17

Nee het is nooit door een huisarts vastgesteld, meer door mijzelf naar aanleiding van hoe mijn benen eruit zien.

Massages zie ik zelf niet zitten, (dit is toch wat een therapeut veel doet?) ik kan vrijwel niets aan mijn benen hebben omdat ze heel gevoelig zijn en ik bij kleine aanrakingen al blauwe plekken krijg.

Koolhydraat arm eten helpt ook niet, ik had namelijk altijd iets overgewicht en omdat ik dacht dat dat beetje overgewicht misschien mijn benen zo lelijk maakte ben ik gaan diëten en jawel koolhydraat arm, ik zit nu op een goed gewicht met nog steeds de zelfde lelijke benen. Sterker nog het contrast is nu juist nog erger geworden.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 09-11-19 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

The smell of earth after rain!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:18

Toch mee naar de huisarts gaan. Wie weet zijn er wel oplossingen waar je zelf niet aan gedacht hebt of het is een secundair gevolg van een ander probleem.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Lous
Berichten: 24237
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:22

Als het echt lipoedeem is, is de enige manier om er vanaf te komen liposuctie.
Dit word helaas niet vergoed. Ik heb een vriendin die al jaren kampt met lipoedeem op bijna haar gehele lichaam.Die is er zelfs een crowdfunding voor gestart om pijnvrij door het leven te kunnen.
Maar het resultaat mag er zijn.

Helaas word het door zorgverzekeringen gezien als iets cosmetisch, zo scheef.
Online is er ook heel veel over te vinden.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:25

je stelt zelf de diagnose lipoedeem??

ga alsjeblieft gewoon naar de huisarts toe.
die zijn daar voor, daar betaal je ook nog eens voor en die kan je echt veel beter helpen dan bokt.
kan best zijn dat het allemaal hartstikke simpel te verhelpen is.
en nog toevoegen , kennisje van me heet echt lipoedeem en die traint veel bij de sportschool wat goed helpt

Sanniejtjuh
Berichten: 1204
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:32

Oscar schreef:
Ik hou ook vocht vast (om een andere reden) en loop sinds kort bij een lymfoedeemtherapeut. Kan het je zeker aanraden om daar eens langs te gaan en te vragen wat de mogelijkheden zijn.


Ik heb hier ook goede ervaring mee. Ik heb vermoedelijk net een ander probleem maar als ik zie wat voor verbetering behaald heb. Bij mij werden de “handelingen” bijna alleen toegepast rond/bij mijn buik, ze hoeven dus zeker niet altijd het gebied zelf aan te raken om daar het probleem op te lossen. Ik had o.a ook vocht in mn benen/enkels knellende sokken.

Maar ik zou zeker inderdaad eerst even de huisarts bezoeken. Deze klachten kunnen ook hoop onderliggende andere oorzaken hebben..

marleen_88
Berichten: 14011
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Vocht vasthouden, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:50

Lipoedeem is toch vetophoping? Bleekselderij werkt ook vochtafdrijvend, succes.

Doe wel en zie niet om

Petrichor
Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 21:20

ellepel schreef:
je stelt zelf de diagnose lipoedeem??

ga alsjeblieft gewoon naar de huisarts toe.
die zijn daar voor, daar betaal je ook nog eens voor en die kan je echt veel beter helpen dan bokt.
kan best zijn dat het allemaal hartstikke simpel te verhelpen is.
en nog toevoegen , kennisje van me heet echt lipoedeem en die traint veel bij de sportschool wat goed helpt

Zoals vermeld ga ik naar de huisarts, ik wil alleen alvast een beetje weten hoe en wat. Wat ik misschien voor kan leggen kan vragen etc.

The smell of earth after rain!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, Bommeltje_, Kirsha, lovelance, pyrrhus, RSLevi, yarkayunda en 33 bezoekers