Kronen (tandarts)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 10:28

Kom zojuist bij de tandarts vandaan, ik ben helaas niet gezegend met een goed gebit, en wat er al aan zat te komen, ik moet de komende jaren kronen. In totaal een stuk of 6.
Nu beschik ik door mijn oude tandarts over een behoorlijke portie angst, en knijp ik m nu al.
Volgens mijn huidige tandarts is het plaatsen van een kroon minder ingrijpend dan een aantal van de huidige zeer grote vullingen die ik nu heb....
eind oktober komt de eerste...
Wat zijn jullie ervaringen?

Foaly

Berichten: 4819
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:33

Ik lees even mee, ik mag volgend jaar voor twee stuks := Heb de wortelkanaalbehandelingen ervoor al gehad, en die vielen me gelukkig alles mee. Het deed vooral pijn in m'n bankrekening :+

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:44

Ik heb er vorig jaar een gekregen. Ik ben ook geen held bij de tandarts en heb me dus ook vreselijk op zitten naaien voorafgaand aan de afspraken, maar het viel me echt 100% mee :) Liever dit dan gewoon vullen :')

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:02

Ik heb al jaren 2 kronen. Deze zijn zonder pijn geplaatst. Wat ik lastig vond is dat het zo lang duurde. Ik ben enkele keren erheen geweest en 1 x voor een afspraak van 3 kwartier. Kwam buiten met kramp in mijn kaak.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:21

Een kroon laten plaatsen valt op zich wel mee en ik ben een enorme angsthaas als het op de tandarts aankomt.

Verdoving erin is eigenlijk het lastigste. Daarna is het vooral heel lang met je mond open liggen. Keertje in zo'n smerig gebitje happen, om een mal te maken, dat soort dingen. Afspraak 2 ben je echt zo mee klaar. Noodkroon eraf, smerig soort lijm/cement/weetikveel goedje erop, kroon erop, beetje bijslijpen hier en daar en je staat zo weer buiten. Klaar voor die fijne rekening, want mijn verzekering dekt dit soort dingen niet 100% helaas :=

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:25

Pijnlijkste de rekening.....vervelendste de verdoving en je mond open houden...
Voor de rest bij mij totaal geen pijn gehad...

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:27

Rekening verschilt trouwens enorm per tandarts...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:04

Kroon plaatsen stelt niks voor. Maar het happen voor de kroon vind ik persoonlijk echt vervelend je moet dan 10 met Zo bitje inzitten ik ga dan echt kokhalzen .
Tip kijk naar je verzekering voor volgend jaar en verhoog het zo nodig kroon is niet echt goedkoop.
Bij mij was het niet echt spoed spoed dus keek tandarts of ik al aan max zat en deed anders de afspraak in januari

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 01:58

Ik heb er 5, en 2 zitten zelfs op melkkiezen :+ Tandarts wilde eerst beide kanten een brug, maar dat zag ik niet zitten omdat die dan vast moest op die melkkiezen, of er zelfs een gezonde kies geofferd moest worden (hoektand). Het valt echt heel erg mee. Het happen en heel lang de mond open is idd het vervelendste. Maar het afslijpen viel mij heel erg mee, en ik heb geen wortelkanaalbehandeling gehad vooraf. Mijn kiezen zit dus ondanks kroon gewoon leven in.
In een paar jaar moeten er nog 2 een kroon krijgen, maar die kan de tandarts voor nu nog zo laten met een kunststof vulling.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:27

WesternWay schreef:
Rekening verschilt trouwens enorm per tandarts...

Dit klopt niet. Tandartsen hebben vastgezette prijzen voor behandelingen. ;) Tandtechniekers bepalen het verschil in prijs door de kosten van de kroon.

Heel kort door de bocht is een kroon niets anders dan een kapje over een bestaande tand heen waardoor de rand stevigheid houdt. Zie het als een kartonnen doos. Die is stevig omdat hij dicht zit. Op het moment dat je een van de kanten open maakt (door een wortelkanaalbehandeling) wordt je doos minder stevig. Een kroon is eigenlijk een andere kartonnen doos die ze er bovenop schuiven zodat je tand zijn stevigheid weer terugkrijgt.

Dat gezegd hebbende: de tand waar de kroon op komt is gevoelloos. De zenuw is eruit. Wat ze zullen doen is het buitenste randje van je tand een stukje afslijpen zodat daar je kroon overheen kan.

Het enige wat pijn kan doen is dat ze net een stukje onder je tandvlees slijpen zodat de kroon onder het tandvlees eindigt waardoor er geen viezigheid onder kan komen. Dat is soms pittig als je het zonder verdoving laat doen.

Daarna krijg je een noodkroon. Voordat ze gaan slijpen maken ze een afdruk van de tand waar de kroon op komt, waardoor ze precies weten hoe die kroon qua vorm moet worden. Eerst maken ze dus een afgietsel waar je meestal een paar weken mee moet overbruggen tot de echte kroon gemaakt is en geplaatst kan worden.

Na die tijd kom je terug, plakken ze die echte kroon stevig vast, slijpen ze hem op de goede hoogte en ben je klaar. :)
Laatst bijgewerkt door upendo op 17-09-19 07:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:32

upendo schreef:
WesternWay schreef:
Rekening verschilt trouwens enorm per tandarts...

Dit klopt niet. Tandartsen hebben vastgezette prijzen voor behandelingen. ;)



Dat kan zijn, maar toch verschillen offertes. Ook de prijzen van de tandtechnicus verschillen.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:34

De offerte verschilt dus niet voor de tandarts maar voor de technieker. Tandartsen hebben gewoon declareringscodes.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:48

Bij mijn tandarts is een kroon 2x duurder dan bij de tandarts van een kennis. Als je bij de een gaat ben je dus duurder uit dan bij de ander, aan wie het ligt maakt dan m.i geen bal uit?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:51

Ts, ik weet niet of je de tandarts in je ziektekostenverzekering hebt anders even uitzoeken en met de tandarts overleggen dat je bvb volgend jaar drie kronen laat zetten. En de beste twee voor het jaar erop want dan kun je een smak geld besparen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:09

Een duurdere verzekering wordt je bij de meeste niet voor geaccepteerd als je weet dat je kronen moet....

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:31

WesternWay schreef:
Bij mijn tandarts is een kroon 2x duurder dan bij de tandarts van een kennis. Als je bij de een gaat ben je dus duurder uit dan bij de ander, aan wie het ligt maakt dan m.i geen bal uit?

Maakt wel degelijk uit want je kan natuurlijk wel aan de tandarts vragen of het ook mogelijk is om een goedkopere buitenlandse kroon te laten maken dan een duurdere van het tandtechnisch lab om de hoek. ;)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:49

LadyMadonna schreef:
Een duurdere verzekering wordt je bij de meeste niet voor geaccepteerd als je weet dat je kronen moet....

Onze dochter moest kronen en dat een half jaar uitgesteld en toen de hoogste verzekering genomen zonder keuring, 3 sterren was vrij , eentje hoger wel keuren. Scheelde toch bijna 450 euro op twee kronen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:09

genja schreef:
Kroon plaatsen stelt niks voor. Maar het happen voor de kroon vind ik persoonlijk echt vervelend je moet dan 10 met Zo bitje inzitten ik ga dan echt kokhalzen .
Tip kijk naar je verzekering voor volgend jaar en verhoog het zo nodig kroon is niet echt goedkoop.
Bij mij was het niet echt spoed spoed dus keek tandarts of ik al aan max zat en deed anders de afspraak in januari

Dat hebben ze bij mij via 3d techniek gedaan.een cameraatje in je mond maakt een filmpje ,gaat ook wel langzaam maar geen 10 min. Ik woon in België en was 600 euro voor mijn kroon kwijt :oo

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:12

Afbeelding

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:24

luxx schreef:
[ [url=m/BlCTGE.png]Afbeelding[/url] ]

:') :')

Idd ik ben ook super bang, maar de rekening deed het meest pijn.
Stuk of 6 kronen nu en twee paarden en verder blut!! :7
Maar geen pijn in de mond *\o/* *\o/*

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:09

Niet bij alle kiezen word eerst de zenuw eruit gehaald. Ik heb ook kronen op kiezen waar de zenuw nog inzit. De behandeling valt wel mee, als het goed verdoofd is. Ik vind het vervelendste aan kronen, dat ze bij mij geregeld loskomen en dat is bij degene met zenuw best vervelend.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:27

upendo schreef:
de tand waar de kroon op komt is gevoelloos. De zenuw is eruit.


Nope. Al mijn 5 gekroonde kiezen hebben allemaal nog gevoel en hebben GEEN zenuwbehandeling gehad.


Nancy96 schreef:
Niet bij alle kiezen word eerst de zenuw eruit gehaald. Ik heb ook kronen op kiezen waar de zenuw nog inzit. De behandeling valt wel mee, als het goed verdoofd is. Ik vind het vervelendste aan kronen, dat ze bij mij geregeld loskomen en dat is bij degene met zenuw best vervelend.


Precies wat ook Nancy zegt dus. En lastig Nancy, daar heb ik, terwijl ik ze echt niet spaar en ook echt wel harde dropjes oid. eet, geen last van. Bij mij willen de inlays uit de achterste kiezen er nog wel eens uitkomen vanwege de dropjes :+

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 00:27

Momenteel hier één porseleinen kroon (je kunt ook een kunststof kroon krijgen) en het ding bevalt me erg goed. Ik merk er niets van, behalve dat hij sterker is / lijkt dan alle andere tanden en kiezen.
Ik heb nog een gat in mijn gebit (al jaren, maar gelukkig niet meteen zichtbaar), en indien de verzekering het toelaat laat ik daar volgend jaar ook een kroon inzetten, zodat mijn gebit weer compleet is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 00:49

Ik heb een offerte gehad voor een kroon. Geen wortelkanaal behandeling en hoeft ook niet.

Heb het uitgerekend, maar de verzekering nemen om het vergoed te krijgen is net ietsjes duurder na een jaar, dan het uit eigen zak betalen.

Maar we veranderen van tandarts en wil een second opinion. Deze heeft gewoon 2x heel slecht gevuld en verder is er niet echt iets bijzonders.

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 02:01

Ik heb ook een kroon en ben een angsthaas bij de tandarts.. eerst wortelkanaalbehandeling en een tijd later een kroon.. vond het zo meevallen! Tandarts gebruikt voor de mal ook een halve dus die zit niet vervelend gelukkig