Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:26

Klopt ik had een breuk, maar enkel letsel duurt lang. Ik zou naar de fysio gaan om weer goed te leren lopen.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:27

Na mijn breuk is t nooit meer goed geworden. Banden zijn gewoon te kapot. Ga er zeker mee na fysio, en kijk wat die kunnen doen. Neem rust en luister na je lichaam..

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:34

Hoe is het met jullie enkels?

Ik zit inmiddels in het gips. Gelukkig wel loopgips maar is geen pretje blijkbaar was mijn voet toch wel iets anders gaan staan. Heb er nu een week opzitten en moet nog 5 weken. De hoop is dat hiermee de botkneuzingen wat tot rust komen.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:01

Zo dat is ook wat, gelukkig loopgips dat is wel fijn.Hopen dat het daar na beter gaat.Ik zit nu in maand 4 en mijn onderbeen gaat goed maar ik heb lange tijd verkeerd gelopen waar door er 2 spieren in mijn heup heel pijnlijk zijn.

Ik mag nog steeds geen zware dingen tillen, en slapen gaat ook niet goed want ik wordt steeds wakker van de pijn.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:34

Oeh dat klinkt ook nog niet helemaal goed.
Bij mij werd met ingipsen ook erg duidelijk hoe anders mijn voet was gaan staan. Hopelijk gaat dit werken. Moet zeggen dat ik het gips nog niet echt fijn vind zitten.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:34

Ik had veel vocht waar door het erg strak zat, verder zat het wel goed.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 09:39

Hier ook nog niet de oude.
Moet echt nog rustig aan doen en rekening houden met schoenen.
Als ik een dag veel loop heb ik er veel last van. En de honden moeten er ook niet tegenaan springen. :=

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:40

Enkel letsel en kuitbeen letsel kan lang duren, bij gaat het herstel niet zoals het normaal zou moeten gaan. Volgende ga ik op de foto, en ik verwacht niks anders dan dat het er goed uit ziet.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:49

Ja ik ben inmiddels 7 jaar aan het tobben. Wel met ups en downs al duurt de down nu inmiddels wel weer lang.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 22:10

7 jaar jeetje :oo

Ik heb een enkelbrace besteld.
Voor als ik met de paarden bezig ben of als ik op werk veel moet lopen.
Kijken of dat wat verlichting geeft.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:02

Een brace kan wel helpen hoor het geeft vaak stevigheid.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:07

Zeker waar. Heb er hier ook nog regelmatig profijt van. :)

(Heb 15 jaar geleden mn enkel gezwikt :+ )

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:58

Geef even dit topic een schopje
Heb twee weken geleden twee enkelbanden van mijn rechtervoet ingescheurd.
Heb nog steeds veel pijn, zit nog altijd teveel vocht in het gewricht en begin lichtelijk door te draaien van het stil zitten. |(
Kan zelf ook nergens heen aangezien ik geen auto kan rijden met die voet.
Ik weet het iedereen zegt geef het tijd, laat het goed herstellen anders....
Maar goed stil zitten is niet mijn ding, dus zoek ik ervaringen van anderen over hoe ik toch zonder teveel te belasten weer wat meer kan doen.
Iemand tips?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:16

Een rolstoel regelen waarmee je jezelf zittend kunt verplaatsen helpt iets, maar het beste is toch rust rust en nog eens rust, anders duurt het nog langer voor je weer helemaal op de been bent.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:21

Onze dochter heeft vier weken in een brace gelopen nadat door twee weken rust de zwelling weg was en toen nog zes weken intapen bij fysio . Gelukkig helemaal hersteld .

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 17:25

Toch echt goed je rust pakken.
Ik heb ze dan dus eind oktober ingescheurt en nu nog steeds veel last van.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:27

Ik heb dus als eigenwijze 15 jarige geen rust gehouden, en nu 13 jaar later nog pijn.
Orthopedische schoenen helpen goed maar dat is meer geluk dan wijsheid geweest.
Dus echt goed opletten, mijn voet viel na een jaar als ik hem op mijn hak zette in automatisme, in de klas zittend aan mijn tafeltje gewoon om.
Nou dat doet dus zeer, dat had ik snel afgeleerd.
Nu draag ik s’nachts een nachtspalk aan die voet en dat vind ik echt een aanrader!
S’nachts goed spalken scheelt overdag heel veel en ik ben er ook nog hypermobiel bij.
Dat zou dus mijn tip zijn: ga naar een goed adres voor een brace voor s’nachts als dat gaat met opzwellen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:31

Hoge bergschoenen en in laten tapen. Dan kun je wel wat belasten. Maar ook dan, rustig aan.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:57

Qua instabiliteit van enkels, hele rare maar Hanwag heeft schoenen voor de paraglidingsport met harde platen erin voor je enkels.
Ze zijn zwaar, maar ze moeten voorkomen dat bij een foute landing de piloot zijn/haar enkelgewricht breekt.
Ze breken het liever hoger, dat is te fixen.

Ik zie dat ze nu lichter zijn, maar deze zijn echt goed hoog en niet vergelijkbaar met bergschoenen!
En degelijk.
https://paraglidingschool.nl/product/ha ... -schoenen/

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:00

thnx voor alle tips.
Heb nu al 2,5 week rust, loop op krukken en de fysio taped de enkel wekelijks. zag wel dat er ook andere tape methoden zijn die meer stevigheid lijken te geven.
Vandaag komt er een brace binnen die hopelijk wat meer verlichting geeft.
Dat van een spalk snachts ga ik onthouden, merk dat als ik onrustig ben snachts ik smorgens meer pijn heb dus misschien dat dat werkt.

Hoelang hebben jullie gewacht met weer paard rijden? en dan alleen maar een beetje conditie werk niet echt trainen want dat zal nog wel langer duren.

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:22

Ga je de brace plaatsen over je tape?

Ik heb vorig jaar zomer mijn enkel stevig gekneusd en 8 weken in tape gelopen. Mijn huisarts adviseerde tape in plaats van een brace omdat dit veel steviger zit en ze de tape kunnen plaatsen die bevorderlijk is voor de manier waarop je gezwikt bent (binnen of buiten). Een brace kan dat niet. Ik adviseer je om echt zo rustig mogelijk aan te doen, ook al wordt het op een gegeven moment saai en vervelend. Ik ben nu een jaar verder en mijn enkel is nog steeds gevoelig.

Ik weet niet hoe je het doet met douchen maar je kan bij de drogist een soort kap halen waar je je voet in kan stoppen en meerdere keren kan gebruiken. Shceelde mij een hoop geklooi onder de douche met plastic zakken :)

Wat betreft paardrijden heb ik eerst een tijd niet gereden en daarna met barebackpad. Dat ging prima. Ik had met opstappen een voetje nodig want ik kon niet afzetten op mijn voet, en met afstappen opletten dat je op je andere voet landt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:39

Ik ben vrij vlot weer gaan rijden maar draven en lichtrijden was niet fijn. Stappen en galopperen ging prima.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:47

Brace wil ik in eerste instantie inderdaad over het tape doen.
Heb een veterbrace besteld die kun je goed aansnoeren zeg maar en dan komen er nog elastische banden omheen. Doel is vooral om niet meteen een pijnscheut te krijgen als mijn voet ff wat ongelijke grond treft, dus de enkel wat beter ondersteunen.
Het tape wat ik er om heb kun je gewoon mee douchen dus dat scheelt een hoop geklooi. Duurt daarna alleen ff tot het weer helemaal droog is, kunt natuurlijk alleen maar deppen met de handdoek anders gaat het tape los.

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:27

Ik vond dat lange drogen vervelend :D haha. Mocht je zo'n zak willen, als je Googled op 'Gipszak been' zie je wat ik bedoel. Ik vond het top werken :)

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:37

Zo gipszak is ideaal ja met douchen als het droog moet blijven. Vroeger met vuilniszakken en tape lopen knooien maar lekt dan toch vaak.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt