Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:25

Per toeval zie ik dit topic en zie dat het al een tijdje loopt. Je topic raakt me ts, ik ben een moeder van een 9 jarige zoon die zich zo voelt. En hoe onmenselijk dit mag voelen, wil ik je meegeven dat ik je struggle helemaal begrijp.
Wanneer alles zo uitzichtloos voelt, voel je je ontzettend eenzaam en daar valt niet makkelijk iets aan te doen. Hulp is hier ontzettend lastig, maar helemaal wanneer je al verschillende ervaringen hebt gehad en uiteindelijk sta je nog steeds met lege handen.
Waarschijnlijk zeg ik iets waar je echt totaal niks aan hebt, maar je topic raakt me zo.. Vind het ontzettend verdrietig voor je dat je je zo voelt.. Ik hoop dat er ergens een lichtpuntje mag verschijnen aan de donkere horizon voor je.
En ik wil je meegeven, dat je prima bent zoals je bent, je hoeft niks voor een ander, alleen maar voor jezelf. Hele dikke knuffel :knuffel:

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:19

Saskia, voor jou ook een hele dikke knuffel.
Wat een machteloos en verdrietig gevoel moet het zijn om je kind zo te zien struggelen.

TS, wat duurt het lang he, dan moet je nog tot januari en dan pas kennis maken.
Maar toch snap ik daar de hulpverlening wel in, ze willen echt 1000% zeker weten dat dit de enigste weg is voor jou. Dat het ophoudt en dat je niet meer met behandeling weer levenslust krijgt.

Ook van mij een dikke knuffel. Het is niet voor te stellen hoe zwaar het moet zijn voor jou.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:13

Woorden schieten me te kort maar ik lees toevallig deze week drie topics over de wens voor euthanasie bij ernstige depressie en andere psychologische aandoeningen. Dit topic en twee in de krant.
Mijn eerste reactie was “ kom, je bent er nog steeds ondanks alles. Geef niet op.” Maar naarmate je verder leest, neem je die woorden weer terug. Ik wel. Ik kan niet bevatten hoe moeilijk het leven dan kan zijn en heb dan ook niet meer dan bewondering voor deze mensen...

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:20

Ik zit met hetzelfde probleem.

Ik wil ook niet meer verder, maar euthanasie willen ze niet doen bij mij. Niet eens opstarten.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:39

Er is net op het journaal een stuk op dat de wachtlijst zo is opgelopen voor hulp bij euthanasie.
Precies waar jij dus ook tegenaan loopt.

Deugenietje heb je wel een intake gesprek gehad?
Ook jij sterkte.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:51

Ik heb helaas ook een naaste die hiermee worstelt, vreselijk. Ze wil zo niet verder, wil eigenlijk niet dood, zou liever willen dat er een medicijn zou zijn waardoor ze weer plezier kan ervaren. Al jaren de ene na de andere therapie (die afgekapt wordt) en het ene na het andere medicijn en steeds maar weer een andere behandelaar en andere medicijnen willen want 'niets helpt'. Het is een hel voor de persoon, maar ook ontzettend zwaar voor de omgeving, machteloos.

Anoniem

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:01

TS, ik volg je topic al een hele tijd en weet gewoon niet zo goed wat ik moet zeggen, ik denk dat het ook moeilijk is om echt iets constructiefs te zeggen, maar ik wil wel graag reageren als is het maar om te zeggen dat ik aan je denk...

Het lijkt me vreselijk als je je zo moet voelen, en verschrikkelijk dat het zo van het kastje naar de muur gaat. En zo vervelend dat alles je zo tegenwerkt :( Mocht je een luisterend oor nodig hebben, altijd welkom om een berichtje te doen. Ik ben niet zo goed met woorden maar wil altijd luisteren.

Ik hoop dat je snel verlossing krijgt, welke kant het ook op gaat ❤️

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 22:52

Alleen begin post gelezen.

Familielid van mij wil levensbeëindiging, persoon is wel 46 jaar ouder dan ts.
Persoon lijdt aan ernstige depressie en angsten.

Persoon zit met tussenpozen in ggz circuit.
Laatste drie jaar frequenter en langer.
Als alle therapieën geprobeerd zijn, dus antidepressiva, MAO remmers icm tyramine beperkt dieet en ECT kan boel in werking worden gezet voor euthanasie.
Medicatie helpt niet bij de persoon.
Volgende week hopelijk eerste ECT behandeling

Omdat persoon voordat MAO therapie kon beginnen, moest stoppen met de antidepressiva en deze persoon heftige bijwerkingen van MAO remmers ondervond, is dossier nu binnen een week opgepakt voor ECT (elektro consulvie therapie, shocktherapie)

Misschien als last resort als dit niet helpt, ketamine.
Als familie zien we dat dit ook geen levenswaardig bestaan is voor lijder.
In dat opzicht begrijpen we deze keuze.

Al met al is dit wel een traject wat bijna drie jaar loopt.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:30

Wel eens aan de zwitserland optie gedacht?

Sabri

Berichten: 1391
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 00:23

Gister, donderdag, was er een programma op tv die heette de 'outsiders', bij de VPRO. Mensen die voor andere therapieën veelal lijfelijke zijn gegaan om zo hun pijn en verdriet aan te gaan en zo weer contact te krijgen met datgene wat je nu mist. Namelijk contact met je bestaansgevoel. De wens om dood te willen komt vaak voort uit het zijn verloren van dit gevoel van bestaan.
Je zult de 'alternatieve' wegen vooral moeten opzoeken, bv lees over kundalini, ga aan bv yoga doen, lees bv boeken over zelfinzicht. Bv van de mysticus Karlfried Durckheim of over transpersoonlijke therapieën. Misschien vind je daar een (uit)weg. En hou vooral hoop. Ook al zijn gevoelens onbegrensd en lijkt er daarin geen eind op aan te komen, er kunnen altijd betere tijden of gevoelens aanbreken ook al zie je die nu niet. Je hebt de juiste persoon nodig om jou te kunnen helpen en die heb je misschien nog niet helemaal gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:23

Yoga helpt enorm om in contact te komen met je ware Zelf. Dat zou ik je dus ook aanraden. Vooral omdat je dan je eigen weg kunt vinden ipv afhankelijk te zijn van hulpverleners.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:23

Hoi Vlinder,
ik krijg de indruk dat "de grote lijn" op dit moment ontbreekt.

Of: dat er twee grote lijnen zijn:
er is therapie, gericht op leven,
en eigenlijk wil je dood (of in elk geval niet verder in het huidige onmogelijke patroon).

Dat is hartstikke verwarrend. Of lastig. Onduidelijk.
...en mogelijk gaan die angstaanvallen (...wat zijn dat gemene krengen, he!) daar op terug?

Heel veel sterkte!

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 18:21

Saskia9: Jij heel veel sterkte met jouw zoontje. 9 jaar en je zo voelen, dat is echt heel erg jong :knuffel:

MarliesV: Ik snap dat ze het heel erg zeker willen weten maar dit is niet van de ene op de andere dag, dit gaat al jaren zo. En de wachttijd is nu alleen al 2 jaar geworden.

Wat op dit moment erg lastig is is dat het voor mij erg duidelijk is dat het zo genoeg is geweest maar dat ik merk dat mijn omgeving dat nog helemaal niet klaar voor is.
Dit zit al ZO lang bij mij in mijn hoofd en ik ben echt nog nooit gelukkig geweest, ik weet niet hoe dat voelt. Ik heb wel momenten gehad dat ik blij was (even of een paar uur) maar ik ben nog nooit gelukkig geweest. Dus als mensen zeggen probeer die therapie daar kun je gelukkig van worden, ja, dan zou ik hem zo doen. Maar ik ben nog nooit gelukkig geweest. Dat begrijpen mensen die wel gelukkig kunnen zijn niet net als dat ik mensen die gelukkig kunnen zijn niet kan begrijpen. Ik heb geen wil om te leven. En ik heb ook geen hoop meer dat die nog gaat komen.

Maar goed er is ook weer vanalles gebeurd. Als ik tot januari vol houd, en daar gaan ze me bij helpen!, dan gaan ze ook achter mijn besluit staan (als ik dan niet plotseling wel gelukkig ben geworden wat natuurlijk nog mooier zou zijn). Maar het gaat wel enorm moeilijk worden en heel erg zwaar.

Begint al met dat ik bloed moet laten prikken en ik doodsbang ben voor naalden :+
Ik ga veel meer in de gaten worden gehouden met als doel om aan te komen maar mijn hoofd schreeuwt dat die dat niet wil. Dus dat wordt nog een strijd. Maar het was een positief gesprek met de psychiater en casemanager maar t gaat niet eenvoudig worden.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:29

Heel veel sterkte, Vlinder. Ik hoop dat het uiteindelijke euthanasietraject niet nodig zal zijn voor je en dat je je weer gelukkig kunt gaan voelen.

Orkaan: wat is de Zwitserland optie?

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:04

@ts

Familielid heeft gisteren eerste ECT behandeling gehad.
Ik ben vandaag op bezoek geweest.
Ik vond dat persoon een algemeen positievere houding en uitstraling had.
Werd door de persoon nog niet ervaren en die verwacht dat de behandelingen ook niet kunnen/zullen helpen.
Behandelend arts had vandaag ook al een verandering bemerkt.
Volgens arts kan het inderdaad dat patiënten al na 1 behandeling veranderen.

Tegen familielid heb ik bewust niet gezegd dat ik een positievere indruk ervaren heb omdat meestal na een behandeling of drie verandering optreedt of dat patiënt dat zelf duidelijk ervaart.

Ik stond erg sceptisch tegenover deze behandeling vanwege de narcose en de frequentie.

Zoals ik me vandaag voel, hadden we dit maar eerder geprobeerd!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:15

Tienus ondanks de nadelen van ect ( want laten we eerlijk zijn, die zijn er) heb ik er mensen echt van zien opknappen. Over het algemeen is 10 ect behandelingen ook noodzakelijk om geprobeerd te hebben als therapie.

Ts ik wil je echt veel sterkte wensen en ik hoop dat het je mee valt tot januari en je in de tussentijd wat meer lucht krijgt.
Fijn dat ze je nu wat meer houvast geven, dat zal mogelijk wat drang en dwang van jezelf afhalen.

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:22

De nadelen, los van de narcose, heb ik ook vernomen van mensen uit de ggz zorg.
Dat wakkerde mijn scepsis ook wel verder aan.
Die nadelen zijn ook besproken met patiënt en betrokken ggz instelling.

Vooralsnog is de planning in deze casus 2x6 behandelingen.
Hoe lang er pauze is tussen de twee reeksen weet ik niet.
Iedere week twee behandelingen.
En maar duimen dat corona geen roet in het eten gaat gooien.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:33

Vlinder, heb je iemand die met je mee gaat als je bloed gaat prikken? Om je hand letterlijk vast te houden?

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:37

Vlinder123 schreef:

Wat op dit moment erg lastig is is dat het voor mij erg duidelijk is dat het zo genoeg is geweest maar dat ik merk dat mijn omgeving dat nog helemaal niet klaar voor is.
Dit zit al ZO lang bij mij in mijn hoofd en ik ben echt nog nooit gelukkig geweest, ik weet niet hoe dat voelt. Ik heb wel momenten gehad dat ik blij was (even of een paar uur) maar ik ben nog nooit gelukkig geweest. Dus als mensen zeggen probeer die therapie daar kun je gelukkig van worden, ja, dan zou ik hem zo doen. Maar ik ben nog nooit gelukkig geweest. Dat begrijpen mensen die wel gelukkig kunnen zijn niet net als dat ik mensen die gelukkig kunnen zijn niet kan begrijpen. Ik heb geen wil om te leven. En ik heb ook geen hoop meer dat die nog gaat komen
.

Maar goed er is ook weer vanalles gebeurd. Als ik tot januari vol houd, en daar gaan ze me bij helpen!, dan gaan ze ook achter mijn besluit staan (als ik dan niet plotseling wel gelukkig ben geworden wat natuurlijk nog mooier zou zijn). Maar het gaat wel enorm moeilijk worden en heel erg zwaar.

Vooral eerste deel van je bericht wordt/werd ook zo ervaren door familielid waar ik over spreek.

Als dit geen verbetering geeft, wordt bij familielid euthanasie traject in gang gezet.
Misschien is ECT iets wat bij jou ingezet kan worden.
Je bent het natuurlijk waard om het te proberen.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 15:14

Ik heb meer gelezen over de ECT therapie maar ik kom daar niet voor in aanmerking. Ik ben (nu) niet super depressief, slik geen antidepressiva in ieder geval. Ik denk wel dat ze me in de categorie depressief scharen maar vorig jaar was het veeeeeeel erger toen ik mij lichamelijk wel beter voelde. Daarom durf ik nu ook niet meer terug naar een gezond lichaam. Bang om weer zo enorm depressief te worden. Nu is het veel vlakker allemaal,daar kan ik beter mee om gaan.

En karijn: het is gelukt in mn eentje maar wel van te voren aangegeven. En nog gauw voor t weekend anders was ik de hele tijd zenuwachtig en nu wel opgelucht. Donderdag afspraak met de huisarts om de uitslag te bespreken en gewicht, lengte en bloeddruk te meten. Dat laatste moet nu om de 2 weken dus ze gaan het wel in de gaten houden. Terwijl ik maanden alleen op mn zolderkamer ben geweest en niemand daar naar vroeg. Is nogal even een omschakeling.

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:50

Familielid heeft antidepressiva geslikt. Alle middel die verkrijgbaar zijn, zijn geprobeerd.
Tot slot MAO remmers dat bood ook geen soelaas.
En doordat er al gestopt moest worden om te kunnen beginnen met de MAO remmers, kon het plots heel vlug.
Voordat er met ECT begonnen wordt, moet patiënt zonder antidepressiva zijn.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:30

Vlinder123 schreef:
Ik denk wel dat ze me in de categorie depressief scharen maar vorig jaar was het veeeeeeel erger toen ik mij lichamelijk wel beter voelde. Daarom durf ik nu ook niet meer terug naar een gezond lichaam. Bang om weer zo enorm depressief te worden. Nu is het veel vlakker allemaal,daar kan ik beter mee om gaan.

:(:) |( :(:) |( :(:) :(:) |( :(:) |( :(:)

Depressie is een gemeen kreng.
Punt uit.
Dat je daar niet naar terug wil : GROOT gelijk.
|(
... maar ten koste van de gezondheid van je eigen lichaam, brrr.

En zelfs in de DSM - 5 is het onderscheid / het verschil tussen depressie, angst en trauma niet erg helder. (Dat kan ook niet, denk ik.)

En 'het dondert niet' hoe je deze ellende precies noemt, maar het zou een zegen zijn als je uit deze klem kon komen samen met een goede therapeut.
(En zoals de moppersmurf kan zeggen : 'ik houd niet van gedoe waarbij je in de gaten wordt gehouden zodat je gaat aankomen terwijl je hoofd schreeuwt dat je dat niet wil'.)
:? :n :roll:

Ik vind het maar raar.
Je benoemt hier een keiharde reden, ik vind dat jouw hoofd groot gelijk heeft en als de hulpverlening jou alleen maar in de gaten gaat houden zijn ze geen knip voor de neus waard.
Een trauma overhouden aan depressie kan heel erg goed, en dat is in principe vaak te verhelpen, maar niet met dat waar de moppersmurf op moppert.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 23:01

Janneke, je schrijft het zo grappig op maar voor 90% kan ik je wel gelijk geven.
Helaas.
En ik heb het blijkbaar nog niet zo helder voor ogen als jij hebt.
Maar de afgelopen 2 weken is er ook zo enorm veel gebeurd en veranderd dat ik het allemaal niet kan bijhouden/ meeveranderen.

Zomaar een klein onschuldig voorbeeldje:
Zo werd ik aangemeld voor lichttherapie door mijn psycholoog. Ik daar deze week daar elke ochtend braaf heen (7,5 km vanuit mij en 11 km naar de zorgboerderij). Ik verkleumde totaal dus winterjas aan,handschoenen aan en fiets in de zwaarste stand om een beetje energie op te wekken. Ik vond het ritme erg fijn en de sfeer daar ook wel en kon me warmen aan een kopje thee en na een half uurtje weer de terugweg.
Nu mag ik van de psychiater niet meer verder omdat het te veel voor mij is terwijl ik eigenlijk wel nog door had gemogen gezien de resultaten. Het was ook wel zwaar, maar ik vond het ook wel fijn dus erg jammer dat dit dan de reden is van stoppen. Maar ik heb ing mn best gedaan en het een kans gegeven.

Wat mij een beetje steekt is dat ze een soort van "dreigen" met dat als ik nog meer afval (hoeveel weet ik niet) ik wilsonbekwaam verklaard kan worden omdat onze hersenen genoeg voedsel nodig hebben. En dat ze me dan kan laten opnemen. Voor mijn gevoel nog een ver van mijn bed show maar zou iemand mij kunnen vertellen (in pb) wanneer zulke maatregels ingezet kunnen gaan worden?
Spoiler:
Mijn BMI is nu 15.5
.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 23:17

Ts, heb je een pb gestuurd. De

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 23:06

Sinds de vorige post gaat het eigenlijk alleen maar meer en meer achteruit.
Ik lig bijna gehele dagen op de bank en WIL niets meer. Ben moe en op.
Zelfs naar mijn lieve verzorgpony gaan kost enorm veel moeite en wil ik niet meer terwijl ik altijd ZO veel plezier met haar heb gehad.
Het liefste wil ik dood.
Maar toch probeer ik bijvoeding (ben al 1 kg aangekomen) en gisteren ook besproken om met een anti depressivum te beginnen. Vandaag kwam er nog iemand van het crisisteam (iht) zodat ik elke dag wel iemand zie. Vind het heel spannend want ben bang voor de onrust. Maar voor nu nog een lage dosering.