Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:55

Fijn dat je er in ieder geval geen extra bijwerkingen van hebt.

Succes met het gesprek morgen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


tanec_meisje
Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:05

Hoe is het gegaan?

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 21:41

tanec_meisje schreef:
Hoe is het gegaan?


Ik ben thuis gekomen en ben met mijn kleren nog aan in slaap gevallen en vandaag was ik nog niet mezelf en heb ik de hele dag op de bank gelegen op deze avond na toen ik les had met mijn verzorgpony maar dat kostte weer veel kruim, was liever blijven liggen. Maar ben toch gegaan.

Dus stiekem heeft het wel veel energie gekost :D

We waren nu met 10/11 mensen waarvan 2 gespreksleiders en dan mn vader, moeder en broertje erbij en nog wat hulpverleners.
Wat mij heel erg verraste was dat mijn broertje al vrij in het begin het er erg moeilijk mee had. Ons contact is niet perse heel goed dus daarom dat het mij zo verbaasde.
Er werden vragen gesteld vooral voor mij en mijn ouders en broertje. Misschien wel interessant voor de hulpverleners maar die waren nu minder aan het woord.
Maar goed, ik bleef weer heel rustig en waarschijnlijk is er over 2 weken weer een gesprek. Ik hoop dat de hulpverleners dan wat meer aan het woord komen (mijn vader kan wel blijven praten :P).
Maar voor mij was het wel echt heel vermoeiend. Maar kom je ook wel overheen.

Dit account is een goedgekeurd schaduwaccount.

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:00

TS, lees net je topic. Knap hoe je het allemaal opschrijft. Mooi om te zien hoe open je hierover bent, het is intens om te lezen... Heel verdrietig, maar je schrijft wel supermooi.


Shadow0
Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:08

Jeetje, dat lijkt me inderdaad heel erg vermoeiend. Lijkt me ook niet gek om dat ook mee te nemen in de voorbereiding voor een volgend gesprek: bv pauze op z'n tijd, en niemand hoeft eindeloos te praten want dat kost jou veel energie. Kun je het aangeven bij de gespreksleiders? Of bij jouw hulpverleners, of wie de meest logische persoon is?

Een beetje voorbereiding voor de dagen erna, dat je bv niets moet, dat je eten klaarligt enzo, maar dat er misschien wel een paar keer laagdrempelig dingetjes zijn die je eventueel kan doen en iemand die even bij je incheckt hoe het gaat.)

Anyway: ik vind het wel heel dapper hoe je dit allemaal aangaat!

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 17:58

Het kan natuurlijk ook nog altijd komen door de ophoging van de antidepressiva sinds dinsdag maar ik lig eigenlijk alleen maar op de bank. De gehele zaterdag, toen heb ik mij alleen aangekleed omdat er iemand van de crisisdienst langs kwam. Dat is telkens iemand anders maar heel toevallig was dit degene die mij 2 jaar geleden mee had besloten op te laten nemen. Helaas kon ik nu geen rooskleuriger verhaal laten zien en ze schrok zelfs van wat ze zag.
Ik ga best makkelijk door de ophoging van de antidepressiva heen maar ben met momenten echt wel misselijk, dan moet ik mij echt dwingen te eten en dat is niet altijd even makkelijk.
Ik had ook bijvoeding maar daarvan gingen mijn tanden pijn doen. (tenminste toen ik stopte, stopte ook die pijn) Andere mensen zeggen dat dat niet kan maar zo ervaarde ik dat toch. Nu ga ik eerst volgende week naar de tandarts ter controle om te weten of er wat zit en als alles veilig is misschien weer proberen totdat ik weer pijn aan mijn tanden krijg.

Maar de hele zaterdag dus al op de bank gelegen en vanmiddag kwam iemand me ophalen om naar mijn verzorgpony te gaan maar ik kon het gewoon niet, ik wilde alleen maar liggen. Uiteindelijk wel meegegaan om minimaal het voer klaar te zetten maar uiteindelijk zelfs nog een half uurtje gereden :) Best wel wonderlijk met hoe ik mij voel maar ik was blij dat het gelukt was.

Dit account is een goedgekeurd schaduwaccount.

FrNo
Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:31

Fijn dat je zelfs hebt gereden en in jouw geval is een half uurtje best lang, goed bezig.

Goed dat je volgende week voor controle naar de tandarts gaat. Hopelijk kom je achter de oorzaak van je tandpijn.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

tienus63
Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:29

@ts ik weet dat je denkt dat ECT niets voor jou is of dat je er niet voor in aanmerking komt.

Ik kan op dit moment zeggen dat in ons geval van familielid na 8 behandelingen en nog diepere dalen dan voor behandeling, patiënt/familielid nu ook de stijgende lijn zelf voelt.
Ondanks dat wij als familie na eerste behandeling innerlijk als motorisch vooruitgang zagen, bleef patiënt in die tunnel en had alleen maar een doodswens.
Tussen behandeling 6 en 8 voelde patiënt blijkbaar ook de eerste effecten.

Na 8e behandeling beaamt patiënt dat ook met overtuiging.
Zowel fysiek als psychisch is bij die persoon enorme positieve verandering gaande.

Gezien hoe het bij familielid ten goede verandert, vind ik het zonde als iemand anders die aan gelijksoortige ziekte lijdt, niet deze kans zou krijgen en/of zou grijpen als alle andere therapieën en behandelingen geen soelaas bieden.

Het is echt geen gemakkelijke weg geweest.
Enige voordeel voor familielid was dat er al gestopt was met AD omdat eerst MAOremmers icm met dieet geprobeerd zijn.
Voordat je aan MAOremmers kunt beginnen moet je schoon zijn van AD.
Toen dit alleen maar verslechtering bracht, kon vrij rap traject van ECT ingezet worden.
Met verbluffende resultaten.
Maar nogmaals als patiënt en als naaste is het ook ingrijpend.

#trotsoponzeboeren

Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:47

Vlinder123 schreef:
Het kan natuurlijk ook nog altijd komen door de ophoging van de antidepressiva sinds dinsdag maar ik lig eigenlijk alleen maar op de bank. De gehele zaterdag, toen heb ik mij alleen aangekleed omdat er iemand van de crisisdienst langs kwam. Dat is telkens iemand anders maar heel toevallig was dit degene die mij 2 jaar geleden mee had besloten op te laten nemen. Helaas kon ik nu geen rooskleuriger verhaal laten zien en ze schrok zelfs van wat ze zag.
Ik ga best makkelijk door de ophoging van de antidepressiva heen maar ben met momenten echt wel misselijk, dan moet ik mij echt dwingen te eten en dat is niet altijd even makkelijk.
Ik had ook bijvoeding maar daarvan gingen mijn tanden pijn doen. (tenminste toen ik stopte, stopte ook die pijn) Andere mensen zeggen dat dat niet kan maar zo ervaarde ik dat toch. Nu ga ik eerst volgende week naar de tandarts ter controle om te weten of er wat zit en als alles veilig is misschien weer proberen totdat ik weer pijn aan mijn tanden krijg.

Maar de hele zaterdag dus al op de bank gelegen en vanmiddag kwam iemand me ophalen om naar mijn verzorgpony te gaan maar ik kon het gewoon niet, ik wilde alleen maar liggen. Uiteindelijk wel meegegaan om minimaal het voer klaar te zetten maar uiteindelijk zelfs nog een half uurtje gereden :) Best wel wonderlijk met hoe ik mij voel maar ik was blij dat het gelukt was.


Oh hou op schei uit, ik was de eerste paar weken ook niet vooruit te branden met het opbouwen van de medicatie. Zat ook hele dagen op de bank. Ik had mezelf wel verplicht om aan te kleden, te eten, en te drinken, verder had ik niet zoveel eisen aan mezelf. :P Dat soort ritme werkt voor mij wel, goed voor mezelf zorgen.

Earth het reisbureau.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 17:03

Ik moet toch soms wel weg of mensen spreken. Vanochtend eerst een gesprek (online) maar ik kon gewoon niet en heb hem liggend gevoerd, gelukkig kon dat ook.

Daarna naar de huisarts, daar moet ik elke 4 weken heen voor gewicht en bloeddruk meten.
Daarna nog een super fijn gesprek gehad over een wanneer ik zou beslissen te stoppen met eten en drinken om te sterven. Niet dat ik dat nu gelijk ga doen maar het was zo'n opluchting dat zij mij dan niet zou laten stikken (en daar was eerst wel onduidelijkheid /sprake van).
Was een fijn gesprek, weet niet hoe ze het doet want duurde 40 minuten maar het was fijn om het eens goed erover te kunnen hebben. Mijn woonbegeleidster was er ook bij dus die weet ook hoe het zit dat is ook fijn.

Dit account is een goedgekeurd schaduwaccount.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:42

Misschien een domme of onhandige vraag maar kan je kiezen hoe je wil sterven?

Stoppen met eten en drinken lijkt mij zo lastig, je komt toch op een punt dat je echt wilt drinken ?

Vind het wel fijn om te lezen dat je prettige en duidelijke gesprekken hebt.

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:52

Fijn: een huisarts die echt de tijd neemt en je dingen vertelt.
En dat als je kiest voor de 'verstervings' route, dat zij je ter zijde staat.
Prettig dat je zo serieus wordt genomen! (Al is het qua inhoud allemaal heel verdrietig.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 18:02

Daan13 schreef:
Misschien een domme of onhandige vraag maar kan je kiezen hoe je wil sterven?

Stoppen met eten en drinken lijkt mij zo lastig, je komt toch op een punt dat je echt wilt drinken ?

Vind het wel fijn om te lezen dat je prettige en duidelijke gesprekken hebt.


In principe kan iedereen stoppen met eten en drinken, maar als je gezond bent heb je een lange weg te gaan.

Als je ziek bent kan het snel gebeurd zijn.

Het lichaam heeft verschillende foefjes om het draaglijker te maken en je hebt goede zorg nodig qua mond/pijn/onrust.

En verder is het niet echt een keuze maar een uitweg en daar moet je 100% achter staan en dan gaat het ook lukken.

Het is geen euthanasie en geen zelfmoord en je kunt beter afscheid nemen. Maar het is eigenlijk meer voor 70+ers.

Dit account is een goedgekeurd schaduwaccount.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:29


Ik l*l niet met de wind mee nee...

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 17:27

Popstra schreef:


Bedankt voor de link Popstra! Ik had de documentaire al eerder gezien maar heb hem nu nog een keer bekeken en ik kon natuurlijk in het topic meelezen wat heel interessant was.
Aangrijpend he :) vind ik ook nogsteeds maar ik kan me wel heel goed inleven in de jongeren.
Bij mij is mijn pony heel belangrijk voor mij en dankzij de corona hebben we (online) ons M1 debuut kunnen maken <3, iets wat we anders nooit hadden kunnen doen. Met veel hulp van mijn vader lukt het om die filmpjes te maken en ookal halen we dan nog geen winstpunt, ik ben toch zo trots :o en dat is echt even een lichtpuntje maar daarna 2 volle dagen op de bank.

Heb ook nog meegedaan aan wetenschappelijk onderzoek naar het stoppen met eten en drinken. We hebben een heel gesprek gehad via de telefoon. Ik ben zelf ook wetenschappelijk opgeleid dus vind het altijd leuk om mensen daarmee te helpen. Mocht het zover komen dan worden er nog andere dingen gevraagd maar aan het gesprek hadden ze ook al wat.

Heb nu verschillende weken de ad. Heb geen bijwerkingen meer maar merk er eigenlijk ook niet zo veel van.

Dit account is een goedgekeurd schaduwaccount.

FrNo
Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:36

M1 debuut, daar mag je zeker trots op zijn!

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Vlinder123
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-08-18

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 17:05

FrNo: daar ben ik ook zo enorm trots opmet die kleine pony die eerst niets kon en nu M1 rijden.

Ik heb ergens goed over nagedacht en dat is dat ik kenbaar wil maken wil ik echt ben. De meeste die dichtbij mij zitten die weten het wel en het schrijft zoveel makkelijker als ik sommige details niet hoef te verzwijgen maar gewoon mijn hele verhaal mag doen.
Zo ben ik tot de conclusie gekomen om mezelf zeg maar te "onthullen". Er gebeurd nu zoveel, dat wil ik gewoon kwijt. Ookal is het maar een korte zin of over iets wat ik nog heb kunnen doen.
Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

Vlinder123 = Fleury op bokt

Ik zal hieronder even een berichtje plaatsen van mijn eigen account.

Dit account is een goedgekeurd schaduwaccount.

Fleury
Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:28

Ik ben dus de echte Fleury waarmee ik nu vaker updates zal plaatsen.
Wat algemene informatie :
Ik ben 34 jaar, heb de bachelor en master van bewegingswetenschappen gedaan en daarna nog verkort fysiotherapie waar ik ook verschillende jaren in de geriatrie werkzaam ben geweest. Nu sinds 2,5 kan ik niet meer werken en sinds een half jaar volledig afgekeurd en "ontslagen" wat mij nogsteeds wel pijn doet.
Verder mijn verzorgpony Vera is enorm belangrijk voor mij maar het kost steeds meer moeite helaas. Maar mbv mijn vader doen we nog wel filmpjes opnemen voor de online wedstrijdjes van de knhs. Niet dat we winstpunten halen maar het is super leerzaam en gewoon trots dat we in de M1 mee mogen rijden :o
Daarnaast was ik heel fanatiek hardloopster en wonnen we zelfs verschillende prijzen (dit was vorig najaar) 31 dec 2019 zelfs nog ruim een minuut van mn pr af en ook nog eens 3e bij de sernioren.
Nu ren ik geen stap meer en is het heel zwaar om naar mijn lieve verzorgpony te gaan. Ik heb wel een elektrische fiets waar ik veel gebruik van maak om ergens te komen maar voornamelijk lig ik op de bank.
Ik zal in een ander berichtje schrijven wat er de afgesproken tijd is gebeurd en kan gaan gebeuren.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Anoniem

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:30

Dapper Fleury!

Poekkie
Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:40

Wat dapper!
Ik kan je helaas geen wijsheden of ervaringen meegeven maar wil je wel zeggen hoeveel respect ik voor je heb dat je dit soort dingen zo openlijk durft te bespreken.

Paardengek in hart en nieren!

Bellex
Berichten: 9294
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:47

Wat een dappere stap van je TS! Het is goed om te lezen dat je huisarts open staat voor je wensen en je nog naar Vera kan, ik hoop dat dat toch iets minder zwaar voor je weer wordt

M_i_R
Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:56

Knap dat je het nu zo open en bloot neerzet. Ik ‘ken’ je nog uit de studentruiter tijd en ging er vanuit dat jij het was. Anonimiteit is maar beperkt ;) Ik vind het rot om te lezen dat je zo in de knoop zit met het leven. Heel veel sterkte bij de beslissingen waar je voor staat.

Valse hoop is ook hoop!

Fleury
Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:14

Ik had met de huisarts afgesproken dat ik om de 4 weken bij haar zou komen en dan zou wegen/bloeddruk/pols en komende keer ook bloedbeeld bespreken. Toen belde de assistente plotseling dat ik om de 2 weken de controles moest laten doen, dus ik daar vrijdag heen, was weer 4 ons afgevallen terwijl ik echt dacht dat ik was aangekomen. Bmi is nu 15.3 dus daar maken veel mensen zich zorgen over terwijl ik het belangrijker vind om erachter te komen waarom ik ben zoals ik nu ben en waar die Enorme weerstand om aan te komen vandaan komt.
Want morgen weer bloedprikken en dinsdag bespreken en als er veranderingen in zitten dan hebben ze het ook al over opname gehad (en ook daar heb ik enorme weerstand tegen)
Ik kan wel zeggen dat ik heel erg bang ben....

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:28

Wat knap dat je dat durft te vertellen.

Het is vast al besproken maar hoe denk je zelf over eten, en over aankomen, of over gewicht van mensen (dik, dun of normaal en wat is jou normaal, hoe ziet dat eruit?) of heb je ooit heel veel pijn gehad na het eten van iets? Of het juist bij iemand in je omgeving gezien.?
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 19-11-20 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

FrNo
Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:32

Ik vind het dapper dat je uit de anonimiteit bent gekomen.

Veel sterkte morgen en ik hoop dat je niet opgenomen hoeft te worden. En dat ze erachter komen waarom je niet aan kunt komen.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, dollyspikkel, douschka, Eleeke, Hennos, Kanto, leonie87, Mutti, MyrtheJ, Traiectum en 37 bezoekers