Intermittent fasting

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 20:52

Al een tijdje doe ik aan intermittent fasting. Afgelopen week zag ik het programma 'Artsen van morgen' en daar werd er een aflevering aan besteed.
Ik ontbeet toch al nooit en had er een aantal interessante artikelen over gelezen.
We leven in een eetcultuur en eten vaak ook de gehele dag door.
Het vasten doet voor je lichaam veel goede dingen en wordt door verschillende artsen gebruikt naast medicijnen.

Ik gebruik de methode 16/8. Iedere dag eet ik tussen ongeveer 11:00 en 19:00. Vaak lunch, tussendoortje, avondeten. Tussen 19:00 en 11:00 drink ik water of thee.

Meer mensen die aan deze vorm van vasten doen?


Castilja
Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:53

Je moet Maanlicht even een berichtje sturen, zij volgt de methode en is er wel enthousiast over volgens mij. :)

SJP
Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:55

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door SJP op 27-09-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Benoite
Berichten: 690
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:55

Jeetje je hou je dat vol dan? En wat doet het dan met je lichaam?

Not my monkey, not my circus!

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:59

Ja hier ook, maar niet heel bewust. Ik eet wanneer ik honger heb. En dat is meestal pas rond 12 uur. Soms nog later. En dan eet ik rond 17.30 uur nog een keer en dan niet meer tot de volgende dag weer rond 12 uur.
Er zijn dagen dat ik wel honger heb rond 10.00 uur, zeker als ik de dag ervoor iets heb gegeten wat niet goed vult, en dan eet ik ook gewoon. Ik luister gewoon naar mijn lichaam en meestal heb ik dus pas honger rond de middag en dan eind vd middag. Ik ben geen avondsnoeper, heb er totaal geen behoefte aan. Voor mij is het dus ook geen bewust vasten maar gewoon luisteren naar je lichaam.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Marieke1495
Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:04

Suzanne F. schreef:
Ja hier ook, maar niet heel bewust. Ik eet wanneer ik honger heb. En dat is meestal pas rond 12 uur. Soms nog later. En dan eet ik rond 17.30 uur nog een keer en dan niet meer tot de volgende dag weer rond 12 uur.
Er zijn dagen dat ik wel honger heb rond 10.00 uur, zeker als ik de dag ervoor iets heb gegeten wat niet goed vult, en dan eet ik ook gewoon. Ik luister gewoon naar mijn lichaam en meestal heb ik dus pas honger rond de middag en dan eind vd middag. Ik ben geen avondsnoeper, heb er totaal geen behoefte aan. Voor mij is het dus ook geen bewust vasten maar gewoon luisteren naar je lichaam.

Dit doe ik inderdaad ook. Ik houd geen tijden aan, maar meestal is mijn ontbijt tussen 11 en 12.

♡♡ Sinne Special D x Koss
♡♡ Fidál

Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:06

Ik vind het wel interessant, ik heb altijd al wat moeite met de vaste maaltijden, behalve avondeten. Ik vraag me alleen af of je dan in dat tijdsbestek wel aan je calorieën komt? Of eet je dan heel veel in 1 keer? Ik meende dat het ook over een aantal dagen niet eten ging?
Ik heb vaak last van schommelingen in mijn bloedsuikerspiegel, ik weet niet of het dan wel verstandig is...

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:06

@Suzanne: Over dat laatste heb ik weer een interessant boek gelezen. Luisteren naar je lichaam. Vaak eten we uit gewoonte en ook te veel.

Ik probeer zelf mijn periode van eten te verkleinen, maar krijg toch vaak om 10 uur wel trek.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikheetesmee
Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:08

Ik doe dit ook een soort van, maar eerder onbewust dan bewust. Ik heb gewoon in de ochtend absoluut geen zin in eten, en pak dus vaak pas tussen 10 en 11 wat te eten. Het laatste wat ik eet is vaak rond 9 uur een lichte snack (cracker of een stukje kaas). Verder drink ik sowieso altijd water of thee.

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 21:10

Anna79 schreef:
Ik vind het wel interessant, ik heb altijd al wat moeite met de vaste maaltijden, behalve avondeten. Ik vraag me alleen af of je dan in dat tijdsbestek wel aan je calorieën komt? Of eet je dan heel veel in 1 keer? Ik meende dat het ook over een aantal dagen niet eten ging?
Ik heb vaak last van schommelingen in mijn bloedsuikerspiegel, ik weet niet of het dan wel verstandig is...


Ik eet niet meer of minder dan dat ik voorheen deed.

Weet je waar je schommelingen vandaan komen?

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:11

Schommelingen van je bloedsuikerspiegel kun je doorgaans geleidelijk aan managen.

Bij volledige diabetes type I gaat de vlieger niet op, maar bij voorstadia type II gaat het uitstekend en soms lukt het zelfs bij mensen met een mengvorm van beide types.

Bij het vaststellen van type II is/was het gebruikelijk om 6x per dag eten als advies te krijgen, de truc is om in combinatie met bewegen (en soms andere vormen van hulp) die 6 terug te schroeven naar 2 of 3x.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:17

[MWS] Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee? Hier staat veel info in. Wel al een oud topic inmiddels.

Ik doe niet meer zo heel streng aan IF, maar vind het nog wel steeds een erg fijne methode. Mijn beste vriendin heeft een tijd OMAD gedaan en is daar flink mee afgevallen, maar voor mij is 16:8 of 18:6 echt wel lang genoeg. Daarna vind ik het niet leuk meer.

PSvanLot
Berichten: 10116
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 21:21

Imre schreef:
[MWS] Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee? Hier staat veel info in. Wel al een oud topic inmiddels.

Ik doe niet meer zo heel streng aan IF, maar vind het nog wel steeds een erg fijne methode. Mijn beste vriendin heeft een tijd OMAD gedaan en is daar flink mee afgevallen, maar voor mij is 16:8 of 18:6 echt wel lang genoeg. Daarna vind ik het niet leuk meer.


Ik zag het topic idd maar die kan ik moeilijk heropenen. Ruim 2 jaar oud.

OMAD, dat zou ik echt niet kunnen. In een uur tijd mezelf helemaal vol eten. Ik moest wel lachen toen ik las dat je daar van een 28cm bord moet eten en je maaltijd niet hoger dan 3cm kan zijn haha.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:33

Fitbeauty heeft er een aantal artikelen over met veel verwijzingen naar onderzoeken. Volgens mij staan die ook in het topic dat Imre opnoemde, waar ik zelf ook nog gepost heb ik de tijd dat ik me met IF bezighield.
Inmiddels ben ik er niet echt meer mee bezig, ik kon voorheen de trek makkelijk van me afzetten maar nu voel ik me al gauw flauw en dat is het me niet waard.

Omdat ik het toch een interessant onderwerp vind, volg ik wel. ;)

Calixae
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:36

Ik doe het al best een tijdje nu (16/8). Al ben ik er nu niet zo serieus mee bezig, houd geen tijden aan. Maar mijn lichaam geeft s'ochtends niet meer aan dat ik moet eten. Pas tegen 1/2 uur krijg ik een hongergevoel. Wanneer ik aan het werk ben en me dus veel inspan (zorg) krijg ik rond 12 meestal wel trek. Terwijl voor ik begon moest en zal ik altijd ontbijten. Mijn lichaam is gewoon helemaal aangepast aan deze methode van IF haha. Gaan dagen voorbij dat ik gewoon geen trek heb en dan eet ik pas tegen 3/4 uur. En dat vind ik prima het werkt super voor mij, dan is mijn window maar wat korter.
Ik heb ook een tijdje 5/2 gedaan in combi met 16/8 en ben daar ook erg over te spreken! Hielp super met afvallen. Alleen raad wel aan de 500kcal dagen op een dag te doen dat je veel bezig bent. Ik ben een type eten uit verveling en als je dan zo weinig mag, is het echt moeilijk als je niet veel afleiding hebt.
Wil het weer wat serieuzer op gaan pakken en OMAD (one meal a day) spreekt mij ook wel aan. Al helemaal omdat ik op sommige dagen pas laat eet, denk ik dat ik dit wel moet kunnen. Ik kan dan ontbijt en lunch overslaan en dan in de avond eten. Dus binnenkort even experimenteren :D

Waar ik me wel aan stoor zijn de mensen die constant zeggen 'maar je ontbijt over slaan is heel slecht!' Of 'wel goed eten hoor!'. >;)

Kom je hier vaker? <<)

Elinaa
Berichten: 7496
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:37

Ik doe het sinds een week of 2 en ik voel me zoveel fitter! Ik doe minimaal 16/8 maar meestal zit er meer dan 16 uur tussen. Afvallen gaat ook goed maar ook mede omdat ik er nu bij sport.
Ik doe het trouwens voornamelijk om gezonder te leven dus afvallen is alleen maar mooi meegenomen.

Als je geen zin meer hebt kun je er ook geen punt achter zetten.

marschwood
Berichten: 452
Geregistreerd: 25-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:39

Sinds februari vorig jaar hiermee begonnen en eet tussen 12 en 18 uur.Had diabetes type 2 met medicatie en sinds juni dit jaar weer normale suikerwaarden en mocht stoppen met medicatie.Ook ruim 30 kg afgevallen.In het weekend eet ik niet volgens dit schema en zo is het voor mij heel goed vol te houden

Calixae
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:46

Benoite schreef:
Jeetje je hou je dat vol dan? En wat doet het dan met je lichaam?


Kwestie van wennen. Aan het begin had ik er moeite mee omdst mijn lichaam gewend was te ontbijten. Maar op een gegeven moment went je lichaam er aan dat ik pas in de middag eet. Eerste paar dagen zijn lastig maar daarna wordt het steeds makkelijker. Ik denk er niet meer bij na ik eet pas wanneer ik trek krijg nu. En voor je lichaam is het juist heel goed, ondanks wat sommige mensen misschien zeggen(de je 'niet ontbijten is slecht' mensen :')). Zijn veel onderzoeken geweest en kwamen veel voordelen uit. Zijn er al een antaal in de beginpost geplaatst. Het kan zelfs de kans op kanker verminderen en volgens mij ook hersenziektes voorkomen. :j

Kom je hier vaker? <<)

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:14

Iemand die ik ken, die doet dit ook en is er ook heel positief over.

Hoe doen jullie dat met sporten? Als je bijv. In de ochtend gaat sporten. Trekt je lichaam dit wel als je al een tijd niet gegeten hebt?

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:23

Bij mij doet het wonderen, geen last meer van brandend maagzuur, geen borrelende darmen meer en mn stoelgang (sorry) is weer wat het zijn moet. Ook blijf ik nu stabiel in mn gewicht! Ik eet tussen 12.00 en 19.00 uur en verder drink alleen water en kruidenthee zonder suiker. Ik merk dat ik veel sneller vol zit en meer trek krijg in gezonde dingen. Ook is mn huid een stuk rustiger en daardoor merk ik echt dat het mijn lichaam goed doet.

Broken crayons still color

Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:54

Het klinkt wel heel interessant. Ik heb het gevoel dat ik het niet zo top doe op koolhydraten. Heb een poosje koolhydraatarm gedaan maar ik ben vegetariër en vond het wel erg beperkt en veel werk om maaltijden klaar te maken.

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:59

FennaK schreef:
Iemand die ik ken, die doet dit ook en is er ook heel positief over.

Hoe doen jullie dat met sporten? Als je bijv. In de ochtend gaat sporten. Trekt je lichaam dit wel als je al een tijd niet gegeten hebt?



Ik trek dat prima
Genoeg reserves welke mijn lijf kan aanspreken ipv dat ontbijt :)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:00

FennaK schreef:
Iemand die ik ken, die doet dit ook en is er ook heel positief over.

Hoe doen jullie dat met sporten? Als je bijv. In de ochtend gaat sporten. Trekt je lichaam dit wel als je al een tijd niet gegeten hebt?


Ik train min 1x in de week sochtends op een lege maag. En dat zijn flinke trainingen. Tot nu toe nergens last van :)
Alleen met een evenement als bijv halve marathon eet ik wel om de ochtend.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Castilja
Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:00

Anna79 schreef:
Het klinkt wel heel interessant. Ik heb het gevoel dat ik het niet zo top doe op koolhydraten. Heb een poosje koolhydraatarm gedaan maar ik ben vegetariër en vond het wel erg beperkt en veel werk om maaltijden klaar te maken.


Inmiddels zijn er erg veel vleesvervangers op de markt verschenen met weinig koolhydraten en veel vetten en eiwitten! :)

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:01

Check vega(n) kookhydraat arm op fb

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmberG, GoogleAdsense, mystery1980, Saab99, Ufurio4e, Varenka en 39 bezoekers