Overeten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 01:14

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen met mijn probleem. Ik heb altijd al van eten gehouden, maar sinds ik 4 jaar geleden met mijn opleiding banketbakker ben begonnen (heb ondertussen de opleiding afgerond en volg nu opleiding patisserie en heb een leuke baan bij een bakkerij) ben ik steeds meer gaan eten en ook veel aangekomen. Ik zit nu op een gewicht die net te hoog is, maar ben nog niet extreem zwaar. Wel wil ik graag afvallen, maar hoe hard ik het ook probeer, het lukt niet. Ik ben me de afgelopen paar weken gaan beseffen dat ik een verslaving heb aan eten. Als ik op werk of school ben gaat het wel, maar zodra ik thuis ben en alleen ben pak ik alles wat er maar in huis is. Als de chips op is stap ik over op koekjes. Niets in huis halen werkt ook niet want dan zoek ik wel iets anders of ga ik toch naar de winkel. Hoe graag ik ook.minder wil eten, het lukt me gewoon niet. Ik merk echt dat als ik bv op bed lig een film kijken ik snak naar eten. En als ik eet kan ik ook niet stoppen, ik eet tot ik misselijk ben. Meer sporten is voor mij ook niet mogelijk aangezien ik lange dagen maak op werk. Vaak kom ik thuis, is het avond eten en dan ben ik moe en wil ik op bed film.kijken en daarna slapen omdat ik de volgende dag weer om 7 uur moet werken.

Ik wil en moet hiermee stoppen want zo gaat het niet langer, ik had net wat honing in me thee gedaan en betrapte mezelf erop daarna stiekem hapjes honing te nemen.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik kan stoppen?

Groetjes kim

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 01:34

Wat heftig! Maar aangezien je dit topic hebt geopend, is je eerste stap gezet: realisatie. :(:)
Kan een diëtiste in jouw geval geen hulp bieden?

Woon je alleen? Nienand die je kan helpen als in stok achter de deur/schop onder je kont?

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 02:35

Ik heb/had het ook. En hoe cliché het ook klinkt en hoe makkelijk het ook gezegd is... discipline is het toverwoord, ik heb nog wel dagen dat ik terug val en me vol vreet met van alles en nog wat of de hele winkel leeg koop. Maar het is echt jezelf disciplineren. Ik ben ontzettend streng voor mijn dieren, nee is nee, en dat geldt nu ook voor mezelf. Het is vallen en opstaan, maar je kan het!

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 03:29

Misschien helpt het om geen ongezonde dingen in huis te halen maar juist wel gezonde snacks, kun je toch iets nemen.
Doe 1 of 2 keer per week je boodschappen en ga verder niet naar de winkel, dit is echt een kwestie van discipline. Ik weet niet welke hoeveelheid je eet bij je avond eten maar het kan helpen om daar iets meer groente bij te eten, als je goed vol zit dan heb je ook minder snel weer zin in iets.

Zijn de momenten waarop je snakt naar iets lekkers vooral als je op bed tv kijkt? Als dat zo is kan je jezelf aan wennen om niet meer in bed te eten.
Of als je bijv 2 koekjes meeneemt ipv het hele pak gaat dat helpen? Of ga je dan alsnog je bed weer uit om meer te pakken.
Bij mij zou het helpen omdat ik dan te lui ben om weer uit bed te gaan.

Bezig blijven kan ook helpen om in ieder geval het patroon te gaan doorbreken. Dus even geen tv kijken in bed.

Je kunt voor jezelf ook is een tijdje een eetdagboek bij houden, er zijn ook apps voor. Als je bijhoud wat je eet ben je wel bewuster van wat je naar binnen schuift en invoeren dat je een heel pak koekjes op hebt is niet zo leuk

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:04

Verdiep je eens in het fenomeen 'willen eten'. Bloedsuiker, craving, dat soort dingen. Dan begrijp je wat je doet en kun je er wellicht beter weerstand aan bieden of betere keuzes maken.

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:40

bcd94 schreef:
Misschien helpt het om geen ongezonde dingen in huis te halen maar juist wel gezonde snacks, kun je toch iets nemen.
Doe 1 of 2 keer per week je boodschappen en ga verder niet naar de winkel, dit is echt een kwestie van discipline. Ik weet niet welke hoeveelheid je eet bij je avond eten maar het kan helpen om daar iets meer groente bij te eten, als je goed vol zit dan heb je ook minder snel weer zin in iets.

Zijn de momenten waarop je snakt naar iets lekkers vooral als je op bed tv kijkt? Als dat zo is kan je jezelf aan wennen om niet meer in bed te eten.
Of als je bijv 2 koekjes meeneemt ipv het hele pak gaat dat helpen? Of ga je dan alsnog je bed weer uit om meer te pakken.
Bij mij zou het helpen omdat ik dan te lui ben om weer uit bed te gaan.

Bezig blijven kan ook helpen om in ieder geval het patroon te gaan doorbreken. Dus even geen tv kijken in bed.

Je kunt voor jezelf ook is een tijdje een eetdagboek bij houden, er zijn ook apps voor. Als je bijhoud wat je eet ben je wel bewuster van wat je naar binnen schuift en invoeren dat je een heel pak koekjes op hebt is niet zo leuk

Bij echt overeten maakt het geen reet uit of je wel of niet vol zit, of je koekjes nu wel of niet naast je staan.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:55

De toverwoorden zijn karakter en volharding :D
Klinkt een beetje hard, maar het is helaas niet anders.

Er moet even een knop om in je hoofd.

Een dietiste kan misschien iets helpen, maar die zit ook niet 24h naast je natuurlijk :P

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:57

Gesteld, iemand eet te weinig eiwitten.
Dan blijf je deep down het gevoel hebben 'dat je nog meer moet eten'.
Los je het op met koolhydraten, krijg je een suikerpiek en daarna hetzelfde, maar soms sterker.

Dit valt uit te zoeken met een diëtiste: eet je compleet en volwaardig...?
En: einig je je maaltijden in het vertrouwen dat je hier uren op kunt teren...?

Wat ook enorm kan helpen: doe een kuurtje goede mondbacteriën (pro bio oral heet het), veel mensen hebben een mondbacterie die zelf graag suiker eet, en ons als 'gastheer' zo gek kan krijgen om suiker te gaan eten.

En daarna de emotionele kwestie "eet je iets weg"...?
Soms is eten pakken eigenlijk iets van 'ik ben bang/ verdrietig/ boos/ of wat dan ook, maar ik wil dat liever niet voelen'.
Dan is emotionele self-care aan de orde, gecombineerd met fijne gesprekken en andere sociale activiteiten.

En als calviniste gesproken, ik heb in dit verband weinig met doorzetten, 'karakter tonen' etc. Eerst maar eens de biologie en - als het aan de orde is - het emotionele op orde.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:08

Ik weet uit ervaring dat als je eenmaal in zo'n cirkel zit, het erg moeilijk is om daar weer uit te komen. Discipline is inderdaad het toverwoord, je moet jezelf een hele nieuwe levensstijl aanwennen. Als je lichaam gewend is om de hele dag door "gevoerd" te worden moet je echt vechten tegen de cravings voor ongezond voedsel. Bij mij werkt het om wel snoepgroente te eten, wil ik per se de hele tijd wat eten, dan eet ik maar een halve kilo tomaten of een komkommer. Plan eventueel elke dag één ongezonde snack in waar je naar uit kan kijken maar hou je daar dan ook aan (en dat is echt moeilijk, soms gaat het een week goed en dan heb je ineens echt een extreme vreetkick).
Ik woon op een supermarkt die tot 's avonds laat open is en heb een vriend die 's avonds vaak zeurt om chocolade of een andere ongezonde snack dus ik heb inmiddels heel wat discipline vergaard. :')

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:55

Hele vervelende situatie en tot een aantal jaren terug zeer herkenbaar.

Voor mij hielp het om meer eiwitten te gaan eten en 's morgens met een kommetje havermoutpap (met ongezoette sojamelk, noten, paar rozijnen en kaneel) te beginnen. Door dat ontbijt leek het of mijn bloedsuikers véél langer stabiel bleven, waardoor de cravings weg bleven.

's Middags nam ik een low cal eiwitshake met water of koolhydraat arm brood/crackers met hartig beleg en 's avonds at ik een gewone en gezonde portie warm eten.

Daarnaast qua drinken altijd een grote fles water bij je werkplek waardoor je die sneller pakt dan bijvoorbeeld een frisdrank.

Voor de rest: echt níks in huis halen! De eerste twee weken is het een gevecht tegen jezelf en je lichaam. Daarna wordt het snel beter en ga je veel minder de behoefte hebben om te snoepen. Een psycholoog kan je op de juiste weg helpen, maar de discipline zul je zelf op moeten brengen.

En deze is misschien hard, maar wel goed bedoelt:

Je zegt dat sporten niet mogelijk is, maar dat is een kwestie van prioriteiten stellen - want in de tijd dat jij een film kijkt, kun je prima sporten. De kunst is alleen om er lol in te krijgen en uiteindelijk te voelen dat je door te sporten juist méér energie gaat krijgen. Probeer bijvoorbeeld direct vanuit je werk te gaan, voor het avondeten. Of een uurtje na het avondeten gaan wandelen in plaats van op bed gaan liggen :)

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:05

Hoeveel eet je tijdens het ontbijt/ lunch/ avondeten?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:19

Misschien kan dit motto je alvast een beetje op weg helpen ! :)

Afbeelding

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:45

Je gaat vooral je eigen psychologie moeten aanpakken. Want op dit ogenblik ben je jezelf aan het saboteren. Dit is wat je zegt:

kimmiedas schreef:
maar hoe hard ik het ook probeer, het lukt niet.

kimmiedas schreef:
Niets in huis halen werkt ook niet want dan zoek ik wel iets anders of ga ik toch naar de winkel.

kimmiedas schreef:
Meer sporten is voor mij ook niet mogelijk


Niets lukt, niets werkt en niets is mogelijk, tja, dan ben je eigenlijk al gestopt voordat je begonnen bent. Heel gemakkelijk om dit te zeggen, want eigenlijk zeg je tegen jezelf dat je maar geen moeite moet doen, lekker lui zijn. Er is geen gemakkelijke en snelle quick fix. Dit is iets wat je op wilskracht en best met hulp van een diëtist zal moeten oplossen.

Maar ik wil je aanraden om alvast te starten met denken in mogelijkheden en 'JAAAAA, IK GA DIT KUNNEN' in plaats van de hierboven gequote zinnetjes.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:52

Gini schreef:
Je gaat vooral je eigen psychologie moeten aanpakken. Want op dit ogenblik ben je jezelf aan het saboteren. Dit is wat je zegt:

kimmiedas schreef:
maar hoe hard ik het ook probeer, het lukt niet.


Er kunnen 100 redenen zijn, waarom een individuele poging tot afvallen niet lukt.
Dat is frustrerend - en voor de emotie eters onder ons promt reden om troostvoedsel (...doorgaans koolhydraat rijk...) in te nemen.
Maar sabotage hoeft het niet te zijn.
(Dat is zogezegd 1 van de 100 opties.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:05

Een a4 met vlaggetjes, en elke keer als je wilt eten, maar het niet doet, een vlaggetje inkleuren? En als alle vlaggetjes vol zijn mag je jezelf belonen met iets leuks. (Niet eten-gerelateerd)

Dan zie je voor jezelf: 'hey! Het is me al 3x eerder gelukt, want ik heb 3 vlaggetjes vol! Dan lukt het nu ook!'

Castilja

Berichten: 2503
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:13

Ik denk dat je de onderliggende problematiek voor je verslaving aan eten aan moet pakken. Wat dat is weet alleen jij zelf, misschien weet je het ook wel niet, maar dan is het misschien handig om daar met een professional over te praten? :) Als je al zo hard je best doet om eten te laten staan en het je echt niet lukt denk ik dat die drang ergens anders vandaan komt. Wens je het allerbeste! :(:) X

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:22

Castilja schreef:
Ik denk dat je de onderliggende problematiek voor je verslaving aan eten aan moet pakken.


Exact dit. Als je zo ernstig overeet dat je door blijft gaan als lichamelijk vol zit heeft het niks meer met 'discipline' of dat soort dingen te maken. Dan ben je al op een punt waarvan ik me haast niet kan voorstellen dat er iets anders aan de hand is dan dat je een andere leegte probeert te vullen met eten dan die van je maag. Been there done that, ik weet er alles van. Je zegt dat je een leuke baan hebt maar ben je verder wel gelukkig? Je hoeft die vraag natuurlijk niet in dit topic te beantwoorden maar denk er zelf eens diep over na.
Ik zou professionele hulp zoeken. Veel sterkte TS, het is een eeuwige strijd in je hoofd.

Anoniem

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:09

Ik ben iemand die na het avondeten continu de kast in duikt en het 1 na het ander op vreet. Nadat ik gestopt was met roken, is er 10 kg bij gekomen, nu ik bepaalde medicatie moet nemen, nog eens 5. Zelf kom ik er niet uit, dus ben ik 2 weken geleden naar de diëtiste gegaan. Die 15 kg moet er nu echt af. Ik heb 's avonds nog altijd een ongelooflijke drang naar snoep en ook tijdens de dag valt het me zwaar om tussendoor niet te eten. Maar ik bijt op mijn tanden nu. Gewoon het feit dat ik geld heb uitgegeven aan een diëtiste, die een schema heeft opgemaakt voor mij, doet me vol houden. Ik zou het zo zonde vinden van mijn zuurverdiende centen, als ik nu niet voet bij stuk hou. Ik moet overigens ook een voedingsdagboek bij houden, wat ik ook wel motiverend vind en ik mag mezelf 2 extras per week geven. Doe ik voorlopig niet, eerst moeten er kilo's af. Ik zou je dan ook aanraden om naar een diëtiste te stappen. Succes!

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:33

Memories schreef:
Castilja schreef:
Ik denk dat je de onderliggende problematiek voor je verslaving aan eten aan moet pakken.


Exact dit. Als je zo ernstig overeet dat je door blijft gaan als lichamelijk vol zit heeft het niks meer met 'discipline' of dat soort dingen te maken. Dan ben je al op een punt waarvan ik me haast niet kan voorstellen dat er iets anders aan de hand is dan dat je een andere leegte probeert te vullen met eten dan die van je maag. Been there done that, ik weet er alles van. Je zegt dat je een leuke baan hebt maar ben je verder wel gelukkig? Je hoeft die vraag natuurlijk niet in dit topic te beantwoorden maar denk er zelf eens diep over na.
Ik zou professionele hulp zoeken. Veel sterkte TS, het is een eeuwige strijd in je hoofd.

Dan is er nog steeds discipline nodig om het niet te doen, welke oorzaak er ook onder zit, professionele hulp kan je enkel helpen met het onder liggende probleem, als dat opgelost is is het toch echt aan jezelf om de gewoonte/verslaving de kop in te drukken

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:36

Ik denk dat jij dan onderschat hoe belangrijk het onderliggende probleem is of kan zijn, Mossel. Discipline aanleren gaat een stuk beter als je niet met allerlei onderliggende problematiek zit.

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:38

Memories schreef:
Ik denk dat jij dan onderschat hoe belangrijk het onderliggende probleem is of kan zijn, Mossel. Discipline aanleren gaat een stuk beter als je niet met allerlei onderliggende problematiek zit.

Nee hoor dat onderschat ik zeker niet, ik zit/zat in hetzelfde schuitje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:07

Nabster schreef:
Verdiep je eens in het fenomeen 'willen eten'. Bloedsuiker, craving, dat soort dingen. Dan begrijp je wat je doet en kun je er wellicht beter weerstand aan bieden of betere keuzes maken.


Dit dus. Wilskracht is overrated. Pluis liever uit wat overeten triggert voor je, zodat je tot échte oplossingen kunt komen. Wilskracht is leuk, maar je kunt er niet een leven lang, dag in dag uit uit blijven putten. Wilskracht is als push ups: of je er nou 2 kan of wel 100, het is nooit eindeloos, het raakt op.
Hou eens een week een dagboekje bij. Nog niets veranderen, enkel bijhouden. Noteer wat je eet, maar ook hoe je je op dat moment voelt qua emotie, welk cijfer je je honger geeft, waar je bent als je eet en hoe je het eet (aan tafel en bank, TV, snel, langzaam etc). Dan kan je ontdekken hoe het voor jou in elkaar zit, wat jouw triggers zijn om te overeten.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:08

Het is inderdaad vooral een kwestie van zelfdiscipline. Je moet een hele andere levensstijl gaan krijgen en dat is vooral in het begin erg lastig. Wanneer je een tijdje gezonder eet, zal je merken dat je ook minder naar andere ongezonde dingen trekt. Zo heb het voor mezelf opgesteld dat ik door de weeks gezond eet, wat inhoud geen koek, snoep of frisdrank. Enkel water en fruit of groenten als tussendoortjes. In het weekend eet ik gewoon zoals ik dat voorheen deed. Niet extreem veel, maar wel gewoon een koekje als tussebdoortje, frisdrank en in de avond eventueel een stukje taart. Doordat ik mezelf niet alles verbied kan ik dit goed volhouden. Als het maandag is zet ik de knop weer om en dan ben ik blij als het weer zaterdag is :D heel af en toe heb ik door de weeks echt trek ergens in. Ik kijk dan vaak naar wat er precies in zit qua calorieën en bedenk dan of ik het dat wel waard vind. Vaak is dit niet het geval en eet ik gwn voor het eten. Alleen als ik ergens heel veel zin in heb pak ik het wel eens, maar dat komt zelden voor. Het is vooral een kwestie van wennen, na de eerste 2 weken zal je zien dat het steeds makkelijker gaat.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Overeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:00

Oohh, lastig en herkenbaar.
Ik kreeg precies op een moment dat ik er iets aan wilde doen, het aanbod van de pilates-lerares om een paar kilo af te vallen onder begeleiding.
Voor mij werkte dat, en ik denk vooral door de onderdelen: een klein doel (vijf kilo), met elke dag via de app overleg en bespreken als het moeilijk was. Verder gaf zij advies over een goede balans in voedingsstoffen, en had ik een app om te noteren wat ik at, wat dan weer werd uitgesplitst in voedingsstoffen.
En, niet onbelangrijk, ik heb van tevoren betaald, en wilde dat geld ook graag goed besteed hebben.
Dus kijk vooral wat jou kan motiveren, zou ik zeggen.
Je kunt het! Succes....

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:33

Janneke2 schreef:
Gini schreef:
Je gaat vooral je eigen psychologie moeten aanpakken. Want op dit ogenblik ben je jezelf aan het saboteren. Dit is wat je zegt:


Er kunnen 100 redenen zijn, waarom een individuele poging tot afvallen niet lukt.
Dat is frustrerend - en voor de emotie eters onder ons promt reden om troostvoedsel (...doorgaans koolhydraat rijk...) in te nemen.
Maar sabotage hoeft het niet te zijn.
(Dat is zogezegd 1 van de 100 opties.)


Ik vind de gedachten die ze heeft wel saboterend werken. Als ik mezelf een doel voor ogen neem, eender welk doel: een rondreis maken door Amerika, een winstpunt halen in een dressuurproef, werknemer van de maand worden,..., maar tegelijkertijd denk ik in termen van 'lukt niet, kan niet, is niet mogelijk', dan is de kans dat het ook daadwerkelijk lukt zeer zeer klein.
Als ze die mentale stap dus al neemt en begint te denken in 'ja, het gaat me lukken en ik kan dit' dan is die basis al gewonnen.