Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:36

Sharani schreef:
Dit begrijp ik niet :? , er staat toch juist dat ze dat stukje eruit heeft gehaald omdat ze dat als fake informatie ziet en het niet wil verspreidden.


:') dat heeft Henny niet geschreven hoor, die gelooft niet dat dat fake nieuws is.
Dat heeft waves gedaan toen ze quootte omdat ze die onzin niet verder wil verspreiden.

[o]


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:49

Maxima_S schreef:
Resistance schreef:
Je bent zelf degene die het veroorzaakt, hoor. :+


Ik stelde de vraag toch niet tot twee keer toe? Het moet niet gekker worden ;-)



Je komt zelf met het verhaal aan dat je kind naar een KD gaat, en dat wekt in zo'n topic vragen op. Wil je dat niet (wat duidelijk het geval is, gezien je reactie), dan moet je zoiets niet delen. We bevinden ons toch op een discussieforum.

pmarena
Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:57

Om dit soort gezeik is het een wonder dat er überhaupt nog mensen reageren die het RVP niet klakkeloos volgen. Bepaalde bokkers willen alleen maar schieten op loslopend wild :n

Je bent helemaal niemand een verklaring schuldig en zéker niet als het offtopic is en bovendien alleen maar bedoeld is door bepaalde zichzelf superieur benoemde bokkers om even lekker tegen je tekeer te kunnen gaan. Groot gelijk Maxima +:)+

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:03

verootjoo schreef:
Sharani schreef:
Dit begrijp ik niet :? , er staat toch juist dat ze dat stukje eruit heeft gehaald omdat ze dat als fake informatie ziet en het niet wil verspreidden.


:') dat heeft Henny niet geschreven hoor, die gelooft niet dat dat fake nieuws is.
Dat heeft waves gedaan toen ze quootte omdat ze die onzin niet verder wil verspreiden.


Dan begrijp ik de reactie wel. Ondanks dat ik zelf niet vaccineer ben ik het dan helemaal met Waves eens, want ik erger me ook vreselijk aan al die flauwekul verhalen.

pmarena
Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:06

Als je het van beide kanten een beetje volgt dan zie je dat er in beide kampen vreselijk veel onnozele aannames gedaan en verspreid worden, niet alleen over de materie zelf maar ook over de beweegredenen van "die anderen". Het is gewoon in beide kampen hetzelfde :=

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:34

Resistance schreef:
Ik stelde de vraag toch niet tot twee keer toe? Het moet niet gekker worden ;-)



Je komt zelf met het verhaal aan dat je kind naar een KD gaat, en dat wekt in zo'n topic vragen op. Wil je dat niet (wat duidelijk het geval is, gezien je reactie), dan moet je zoiets niet delen. We bevinden ons toch op een discussieforum.[/quote]

En dan mag ik er gelukkig voor kiezen om het als relevante informatie te zien met betrekking tot het topic of niet? Ik mag er ook voor kiezen geen antwoord te geven...zoals jij ervoor kiest om een vraag te stellen.

Dat er aannames ontstaan omdat ik geen antwoord geef zegt eigenlijk alleen iets over degene die de aanmame maakt ;-)

!RELAX! Nothing is under control

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:08

Sharani schreef:
Karl66 schreef:
TS gaat geen zinnig antwoord op haar vraag krijgen.


TS vroeg wat niet vaccinerende bokkers zouden doen, en volgens mij hebben er meerdere gereageerd, dus heeft ze wel antwoord gekregen.


Antwoord geven is natuurlijk wat anders dan zinnig antwoord geven. Of denk je dat al die antivaxxers in Nieuw Zeeland een jaar geleden op deze vraag hadden geantwoord met: "Natuurlijk laat ik mijn kind bij een epidemie wel vaccineren."?

Als je tegen vaccineren bent, zal je altijd zeggen dat je dan natuurlijk niet laat vaccineren (wat er hier ook als antwoord gegeven wordt) en dat is logisch, want anders zouden ze nu geen excuus hebben om niet te vaccineren. Maar als het gevaar reëel wordt, zie je dat een hele groep van die mensen die nu zeggen dat ze nooit zullen vaccineren opeens wel gaan vaccineren. Daarom wordt er misschien wel antwoord gegeven, maar zijn het geen zinnige antwoorden.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:32

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf reageren, dat het voor mij voor mazelen niet uitmaakt. Heb al vaker mazelen gevallen in de buurt gehad en nog nooit het gevoel gehad dan wel te willen vaccineren. Ik zou me ook niet laten overhalen door drang of dwang maatregelen. Dan maar niet naar het KDV, geen kinderbijslag of wat dan ook. Desnoods emigreer ik met mijn gezin. Er zijn er meer (ook hier op bokt) die zo denken, maar ook mensen die wel overstag zouden gaan. Er meteen vanuit gaan dat dat het gegeven antwoord niet zinnig is, is dus net zo goed niet zinnig. Ik meen trouwens ook gelezen te hebben dat er ook geantwoord werd dat sommige wel hun keuze zouden heroverwegen bij andere omstandigheden.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:41

Ik snap niet dat je wel zou gaan vaccineren, als er voor geroepen wordt dat vaccineren zo gevaarlijk is en dat polio een zomergriepje is en mazelen een onschuldig kinderziekte.
Als je dat vind, vind je dat toch ook als er een mazelenuitbraak is. wat is dan het probleem? T is toch niet gevaarlijk? Dus nee, ik vind het speciaal dat men dan wel gaat vaccineren. En hypocriet want als iedereen had gevaccineerd was de kuddeimmuniteit hoog genoeg im geen uitbraak te krijgen en waren er geen kinderen ziek geworden. Diegene die dan nu wel ineens willen vaccineren zouden dus gewoon mogen aanschuiven om een pruk te krijgen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 10:53

@pmarena, ten eerste probe ik niet uit mij duim te zuigen. Ik meen dat gehoord te hebben op het nieuws, dat er een rechtzaak is geweest in Amerika die de eisers in het gelijk stelde. Maar ik zal enigzins mijzelf indekken dat ik het misschien door de war haal met autisme. Ik zal morgen eens zoeken of ik dat bericht nog ergens kan vinden en mocht ik het inderdaad niet goed onthouden hebben dan krijg je mijn excuses.

Overigens heeft TS nog steeds geen antwoordt aangezien de vraag was waarom mensen in het geval van een uitbraak wel zouden gaan enten.

Dat er ook een grote groep is die op latere leeftijd ent heb ik er eigenlijk niet eens in meegerekend.

Nogmaals, 5 pagina's modder smijten is niet de bedoeling. Ik heb het nu een paar keer gemeld en gevraagd.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:25

daffie1986 schreef:
Maar ik zal enigzins mijzelf indekken dat ik het misschien door de war haal met autisme. Ik zal morgen eens zoeken of ik dat bericht nog ergens kan vinden en mocht ik het inderdaad niet goed onthouden hebben dan krijg je mijn excuses.

Ik denk dat als je dat soort dingen door de war haalt (autisme/downsyndroom), dat je dan zodanig weinig kaas hebt gegeten van het onderwerp dat je überhaupt beter niet zelf kunt oordelen over een eventueel verband met vaccinaties. Tip: laat dat dan achterwege en ga af op de experts. De kans dat je met zo weinig bagage (op dat gebied) zelfstandig tot een weloverwogen keuze komt, is nihil.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:57

Het lijkt me vrij simpel, de reden waarom anti vaxxers op zo'n moment wel gaan vaccineren. De meeste mensen zijn noueenmaal in beginsel egoïstisch en korte termijn denkers maar willen niet zo overkomen.

Ze hadden het idee dat het allemaal niet zo belangrijk was omdat de ziekte lang uit de picture is geweest, en de kans dat hun kind de ziekte zou krijgen toch niet zo groot was. Nu komt het dichtbij, zien ze er gevolgen van en worden ze bang dat toch ook hun kind het gaat krijgen.

Als je met mooi weer op het terras aan mensen vraagt hoe dapper en standvastig ze zijn, krijg je ook een heel ander beeld dan wanneer het erop aan komt.

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:45

Is het eigenlijk niet zo dat wanneer een bepaalde ziekte heerst en je laat dan pas enten de kans juist groter is dat ze het krijgen? Mede omdat je de weerstand naar beneden haalt?

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:49

Je haalt de weerstand niet naar beneden door te enten. Je wekt een afweerreactie op. Je verhoogt de weerstand dus.

Enige probleem is, dat als iemand al besmet is en je geeft nog eens extra 'ziektekiemen' (zij het dat een vaccin geen echte/actieve ziektekiemen bevat) je dus een zwaardere afweerreactie van het lichaam vraagt. Je vergroot de besmetting als het ware. Dat kán in sommige gevallen een probleem zijn.

pmarena
Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:50

TS: Volgens mij heb ik een prima verklaring gegeven waarom sommige mensen heel bewust pas in een situatie met een grotere dreiging willen vaccineren. Down is echt geen issue met vaccinaties, er komt of gaat niet ineens een chromosoom uit je DNA :P

Het gaat om kinderen die na de BMR ziek worden, regressie vertonen en die regressie wordt vervolgens door artsen geklassificeerd als "autisme" omdat het daar het meest op lijkt. Enige probleem is dat ze vóór die BMR gewoon normaal gedrag vertoonden. Ik vind het niet gek dat ouders die hun kind echt heel concreet direct na de BMR hebben zien veranderen in "een autist", wel 2x nadenken over hoe erg die mazelen normaal gesproken nu eigenlijk zijn, als hun 2e kind op de nominatie staat om geprikt te worden :(:) Of een neefje of nichtje. Of een buurjongen, kindje van school.... Dat kan je mensen toch niet kwalijk nemen, die een kind voor hun ogen hebben zien "verdwijnen", dat die terughoudend worden.

Al helemaal wanneer er weinig dreiging van de betreffende ziektes is.
Wordt de dreiging van die ziektes groter, dan moet je opnieuw de potentiële voordelen en potentiële nadelen af gaan wegen.

Dat heeft niks te maken met ineens vanalles overboord gooien wat er zo charmant geopperd wordt alsof deze mensen idioten zijn die geen ruggengraat hebben, alleen de situatie verandert en dus de afweging.

Je gaat nu hier in NL toch ook geen vaccinatie tegen gele koorts ofzo zetten, maar pas als je in een omgeving gaat rondlopen waar de kans wat groter is dat je het oploopt....

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:10

Ik ben niet-praktiserend apotheker en best wel ervaren in het interpreteren van medisch onderzoek. Daarnaast van mening dat vaccins de mensheid veel goeds hebben gebracht en dus zeker geen anti-vaxxer. Wat ik niet begrijp is waarom in het geval van vaccins de wetenschappelijke discussie ineens niet meer gevoerd wordt. De effectiviteit en veiligheid van vaccins op korte termijn zijn best goed onderzocht. Ja, vaccins geven soms ook ernstige complicaties maar de balans risico - veiligheid valt altijd nog gunstig uit. Wat we naar mijn idee veel minder goed weten is wat het op zeer jonge leeftijd zo intensief stimuleren van het immuunsysteem doet betekent op de langere termijn. Hoe komt het bijvoorbeeld dat het aantal mensen dat leidt aan auto-imuunziekten al jarenlang zo sterk stijgt? In de natuur heeft bijna alles een functie. Wat is de functie van kinderziekten en wat doet het met je als je die ziekten als kind niet door maakt? Hoe komt het dat, toen BMR, vrijwel was uitgeroeid er allerlei andere nieuwe virusziekten (5e, 6e etc ziekte) de kop op staken? Worden die straks ook virulenter? Moeten we daar dan ook tegen gaan enten? Omdat het niet ethisch meer is om kinderen niet in te enten en omdat het praktisch onmogelijk is om te onderzoeken zonder mensen gedurende tientallen jaren op te volgen krijgen we op die vragen wellicht nooit een antwoord. Maar voor mij betekent het vooral dat deze discussie niet zwart wit is maar vele kleuren grijs heeft.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:50

Janneke2 schreef:
Ibbel schreef:
Ik woon op de bible belt. Vaccinatiegraad in onze gemeente is rond de 25%. Zelfs de gemeenteraad (SGP!) heeft nu z'n bezorgdheid uitgesproken hierover. Geleidelijk gaan zélfs de gelovigen nadenken, lijkt het.


Hoezo: "zelfs de gelovigen gaan nadenken"?

Het niet vaccineren voor de "zwaar" gereformeerden is van een totaal andere orde.
Een kwestie van interpretatie van bijbelteksten
(...geen blinde gehoorzaamheid en er komt een boel denkwerk bij kijken...) waar ik niet achter sta,
maar wat gebaseerd is op iets anders dan domheid
of feiten mbt vaccinatie ontkennen.

Wat gebeurt is dat for some reason or the other dat behalve vaccinaties en ook televisie in de ban gingen, maar internet niet.
Er gebeurt daarmee een hoop in de "zware zuil".

Niet dat men meer is gaan nadenken,
(... dat deden ze dus allang...)
maar anders.

Nou dat is wel blinde gehoorzaamheid hoor. Want als de dominee zegt dat ziektes de wil van God zijn dan is dat zo, en als je dan beargumenteert dat Onze Lieve Heer ook mensen zo slim heeft gemaakt dat ze konden leren hoe ze andere mensen immuun konden maken voor een ziekte - of een heleboel mensen - dan kijken ze je glazig aan, want de dominee heeft gezegd dat........

Is gewoon pure indoctrinatie, nooit over nagedacht, gewoon blind de dominee volgen.
Overigens is er op die 'school' die zich geen theologische school mag noemen trouwens, ook niet over nagedacht. Hun dogmatiek en doctrine is er een van proof-texting: we vinden iets, want het klinkt wel vroom en heilig en zo, en daar gaan we dan een tekst bij zoeken om te kunnen bewijzen dat we gelijk hebben.

En zo kun je alles recht praten wat krom is. Als je de Bijbel zou lezen zonder die bril op, kom je nooit tot dezelfde conclusies. Nooit. Het is gewoon een sekte, blind volgen wat de dominee zegt, vooral niet zelf nadenken, en ze gaan ook niet met je in discussie, maar je hebt wel opeens een stuk minder mensen over de vloer........ heel vreemd.
Ik hoop idd dat de SGP gaat roepen dat vaccinaties een gave zijn van Onze Lieve Heer, want dan gaan ze massaal vaccineren :D

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:48

Blue Sky, waar vind jij overzichten van de 5e en 6e ziekte?
Ik heb geen verschil in incidentie gevonden.
Ze zijn in de 19e benoemd en ik heb zeker van de 5e ziekte geen systematische cijfers kunnen vinden omdat er vaak niet mee naar een huisarts gegaan wordt.

Ik durf te wedden dat er voor de 5e ziekte op den duur een vaccin komt voor pubers die het nog niet gehad hebben ivm risico‘s voor ongeboren kinderen.

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:09

Er zijn geen harde cijfers dat de incidentie en prevalentie van auto-immuunziektes toenemen. Het ligt veel meer voor de hand dat diagnoses tegenwoordig beter/sneller gesteld worden en dat het daarom líjkt als ze vaker voorkomen.
Daarnaast zijn auto-immuunziektes multifactorieel en is het ontstaan ervan sowieso heel complex. Om daar een link met vaccineren te zien is heel erg kort door de bocht.

Er is ook een school of thought die een sterke link met roken/luchtvervuiling ziet, en een school of thought die een link ziet met het overleven van de pest in de middeleeuwen. Die overlevers hadden nl een zeer goed werkende afweer. Misschien wel té goed, is de theorie.

In het geval van allergieën (ook overdreven afweer) is de theorie dat we te schoon zijn geworden. Alles is bijna steriel, vooral op kinderdagverblijven.

En tenslotte is er ook een theorie die stelt dat véél doorgemaakte infecties als kind de kans op latere auto-immuunziektes verhoogt. Dus dan zou er juist nog veel meer gevaccineerd moeten worden om het risico op auto-immuunziektes te verlagen.

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:52

En ook overgewicht kan tot auto-immuunziektes lijden. En laat de incidentie en prevalentie daarvan behoorlijk gestegen zijn.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:56

Overgewicht als oorzaak? Neuh. Wel kan wit vet inflammatie in stand houden, en daarmee een deel van de auto-immuun cascade.

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:06


"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:59

Waarmee mijn punt gemaakt is dat we een heleboel nog helemaal niet weten en misschien ook wel nooit zullen weten. En dat het naar mijn idee gerechtvaardigd is om kritische vragen te blijven stellen. Het in het verdomhoekje zetten van mensen die dat doen lijkt mij daarom niet juist. Dat staat even los van het feit dat het niet vaccineren van kinderen waarschijnlijk niet de juiste beslissing is. Ik zou alleen zo graag willen dat het debat wat genuanceerder gevoerd kon worden.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:01

blue_sky schreef:
n dat het naar mijn idee gerechtvaardigd is om kritische vragen te blijven stellen. Het in het verdomhoekje zetten van mensen die dat doen lijkt mij daarom niet juist.

Kritische vragen stellen is niet hetzelfde als dingen die wetenschappelijk overtuigend bewezen zijn ontkennen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

secricible
Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:42

blue_sky schreef:
Waarmee mijn punt gemaakt is dat we een heleboel nog helemaal niet weten en misschien ook wel nooit zullen weten. En dat het naar mijn idee gerechtvaardigd is om kritische vragen te blijven stellen. Het in het verdomhoekje zetten van mensen die dat doen lijkt mij daarom niet juist. Dat staat even los van het feit dat het niet vaccineren van kinderen waarschijnlijk niet de juiste beslissing is. Ik zou alleen zo graag willen dat het debat wat genuanceerder gevoerd kon worden.



Er is geen nuance in deze discussie:
Provaxx is van mening dat niet-vaccineren direct gevaar vormt voor hun kinderen.
Antivaxx is van mening dat wel vaccineren direct gevaar vormt voor hun kinderen.

Daarmee is er geen tussenweg. Beide partijen zijn ook niet tot elkaar te brengen want het is “wel” of “niet”. “Een beetje” vaccineren bestaat niet, hoogstens gespreid of gedeeltelijk.

Ik ben het verder met je eens dat het prima is om kritisch te zijn en te blijven. En over het meekrijgen van de anti-vaxxers heb ik ook een duidelijke mening in het andere topic gezet. Maar een genuanceerd debat is niet mogelijk in deze.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HELder, Kaplaars, Lalladidoo, Nora1992 en 41 bezoekers