Vraag aan de anti-vaxxers

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 06:56

Dat gebeurt op bokt aan de lopende band, en dan kun je iemand er inderdaad op wijzen dat wat hij verkondigd een mening is en geen feit.
Dat is wat anders dan vertellen dat iemands mening geen bestaansrecht heeft omdat jij vindt (mening!) dat die mening niet op juiste gronden is gebaseerd.


Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:24

Tja, als je de argumenten van de antivaxxers net zo valide vindt als de wetenschappelijke consensus dat vaccineren beter voor de volksgezondheid is, dan houdt het snel op.

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:15

Dat is niet wat ik zeg Karl. Je kunt wel beter discussiëren dan dat.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:07

Nikass schreef:
Dat is wat anders dan vertellen dat iemands mening geen bestaansrecht heeft omdat jij vindt (mening!) dat die mening niet op juiste gronden is gebaseerd.

Een mening kan zeker bestaansrecht hebben, en zelfs als die volledig uit onzin bestaat mag die nog steeds geuit worden*.
Dat betekent echter niet dat er ook naar iedere mening geluisterd moet worden. Sterker nog, het kan een heel goed idee zijn om naar totale onzin niet te luisteren of er in ieder geval niets mee te doen.

*mits je er niemand mee schaadt uiteraard, en dat zou bij dit onderwerp nog wel eens een rol kunnen spelen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 06:53

Dat ben ik met je eens Oomens.
In dit geval zou ik echter zeggen dat luisteren naar wat mensen willen, en naar wat hun bezwaren zijn, je misschien eerder/dichter bij je doel brengt, dan wanneer je hen negeert. Maar dat is inderdaad een afweging.

_lautje_
Berichten: 9215
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:02

Nikass dat gebeurd ook. Ze eisten oa onafhankelijk onderzoek naar de veiligheid. Daar is serieus op gereageerd met oa overleggen van diverse onderzoeken (wat werd afgeschoten) en gevraagd wanneer zij een vaccin veilig zouden vinden. Daar kwam nooit antwoord op maar er werd wel in de wereld geslingerd dat het RIVM geen onafhankelijk onderzoek kan overleggen.
Net als die reusink die ook onderzoeken die zijn vragen beantwoorden eist. Die zijn toegezonden en hij zegt gewoon ik vind deze onderzoeken niet goed.
Tsja dan kan je niet meer een luisterend oor bieden want ze Willen niet en denken toch beter te weten. Terwijl zij niet belast zijn met enige inhoudelijke kennis wat ze in staat maakt überhaupt die onderzoeken te beoordelen.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:02

Het is een vreemd idee dat ik eigenlijk alleen op bokt tegenkom; dat alle meningen gelijkwaardig zijn en gerespecteerd zouden moeten worden.
Ik kom zoveel meningen tegen waar ik geen greintje respect voor kan opbrengen. Als je bv. tegen mij beweert dat de aarde plat is, dan ben je een idioot. Simpel.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:03

Dat de aarde plat is, is ook geen mening := Dat is banketstaaf, aangezien het een feit is dat de aarde rond is. Dat is ook geen mening.

[o]

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:07

verootjoo schreef:
Dat de aarde plat is, is ook geen mening := Dat is banketstaaf, aangezien het een feit is dat de aarde rond is. Dat is ook geen mening.

Zie, je snapt hem ook.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:22

Hm, mijn eerste reactie op je bericht was een beetje melig.
Ik heb er eens over nagedacht. Voor jou en ik is de ronde aarde een feit (onderbouwing niet echt nodig). Maar wat is de bewering "de aarde is plat" dan? Okay "banketstaaf" zeg je, en daar ben ik het in principe mee eens, maar het is óók een mening, die afwijkt van de onze. En onderbouwd wordt met argumenten. Maar de mening van een platte aarde aanhanger is niet zo valide als die van mensen die weten dat de aarde rond is omdat die argumenten op aantoonbaar niet kloppende observaties/interpretatie van data is gebaseerd.
Ik heb opzettelijk een heel extreem voorbeeld gekozen.

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:54

Kuggur schreef:
Het is een vreemd idee dat ik eigenlijk alleen op bokt tegenkom; dat alle meningen gelijkwaardig zijn en gerespecteerd zouden moeten worden.
Ik kom zoveel meningen tegen waar ik geen greintje respect voor kan opbrengen. Als je bv. tegen mij beweert dat de aarde plat is, dan ben je een idioot. Simpel.


Ik weet niet of je op mij doelt? Want dit hoor je mij nl niet zeggen. Wat ik bij jou op bokt tegenkom, is dat je nogal eens de nuance mist ;)

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:59

Wat ik bij jou tegen kom is dat jij je graag ten onrechte persoonlijk aangesproken voelt :roll: .

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:02

En jij dat je je enorm aangevallen voelt op een vraag van haar. ;)

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:04

quera schreef:
En jij dat je je enorm aangevallen voelt op een vraag van haar. ;)

Haha, een vraag, compleet met sneer _O-
Vond het overigens niet een "enorme aanval", dat is jouw idee.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:07

Kuggur schreef:
Hm, mijn eerste reactie op je bericht was een beetje melig.
Ik heb er eens over nagedacht. Voor jou en ik is de ronde aarde een feit (onderbouwing niet echt nodig). Maar wat is de bewering "de aarde is plat" dan? Okay "banketstaaf" zeg je, en daar ben ik het in principe mee eens, maar het is óók een mening, die afwijkt van de onze. En onderbouwd wordt met argumenten. Maar de mening van een platte aarde aanhanger is niet zo valide als die van mensen die weten dat de aarde rond is omdat die argumenten op aantoonbaar niet kloppende observaties/interpretatie van data is gebaseerd.
Ik heb opzettelijk een heel extreem voorbeeld gekozen.

Dat is geen mening, maar een geloof. En een terugkerend probleem in discussies met gelovigen (in wat dan ook) is dat ze hun geloof boven de objectief meetbare en waarneembare werkelijkheid stellen. Ofwel: dat ze op het vlak van hun geloof geen boodschap hebben aan de wetenschap. Dan ben je snel uitgepraat.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:10

Kuggur schreef:
quera schreef:
En jij dat je je enorm aangevallen voelt op een vraag van haar. ;)

Haha, een vraag, compleet met sneer _O-
Vond het overigens niet een "enorme aanval", dat is jouw idee.

Je smiley op het einde deed mij anders vermoeden ;)

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:16

Askja schreef:
Kuggur schreef:
Hm, mijn eerste reactie op je bericht was een beetje melig.
Ik heb er eens over nagedacht. Voor jou en ik is de ronde aarde een feit (onderbouwing niet echt nodig). Maar wat is de bewering "de aarde is plat" dan? Okay "banketstaaf" zeg je, en daar ben ik het in principe mee eens, maar het is óók een mening, die afwijkt van de onze. En onderbouwd wordt met argumenten. Maar de mening van een platte aarde aanhanger is niet zo valide als die van mensen die weten dat de aarde rond is omdat die argumenten op aantoonbaar niet kloppende observaties/interpretatie van data is gebaseerd.
Ik heb opzettelijk een heel extreem voorbeeld gekozen.

Dat is geen mening, maar een geloof. En een terugkerend probleem in discussies met gelovigen (in wat dan ook) is dat ze hun geloof boven de objectief meetbare en waarneembare werkelijkheid stellen. Ofwel: dat ze op het vlak van hun geloof geen boodschap hebben aan de wetenschap. Dan ben je snel uitgepraat.

Een grijs gebied. Ik ben het helemaal met je eens dat terminologie in deze discussies vaak enorm misbruikt wordt.
Een veel voorkomende waar ik me énorm aan erger is de"wetenschap is ook maar een geloof".
Wanneer houdt geloven op en begint weten? Is geloven in kabouters hetzelfde als geloven dat morgen de zon op gaat? Nee ik denk van niet, maar in beide gevallen kun je het werkwoord geloven gebruiken. En van dat soort taalkundige kunstjes gebruik maken kan de discussie gemakkelijk vertroebelen.
Maar het helpt niet om het waarheidsgehalte van beweringen vast te stellen.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:18

quera schreef:
Kuggur schreef:

Haha, een vraag, compleet met sneer _O-
Vond het overigens niet een "enorme aanval", dat is jouw idee.

Je smiley op het einde deed mij anders vermoeden ;)

Ik rol mijn ogen in milde irritatie, niet als ik enorm aangevallen wordt ;)

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:21

Woordkeuze, smileys ... het blijft lastig :D ;)

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:18

Nikass schreef:
Kuggur schreef:
Het is een vreemd idee dat ik eigenlijk alleen op bokt tegenkom; dat alle meningen gelijkwaardig zijn en gerespecteerd zouden moeten worden.
Ik kom zoveel meningen tegen waar ik geen greintje respect voor kan opbrengen. Als je bv. tegen mij beweert dat de aarde plat is, dan ben je een idioot. Simpel.


Ik weet niet of je op mij doelt? Want dit hoor je mij nl niet zeggen. Wat ik bij jou op bokt tegenkom, is dat je nogal eens de nuance mist ;)


Wat valt er dan te nuanceren aan het antivax verhaal? Ze baseren hun mening op leugens en halve waarheden, daardoor is hun mening letterlijk waardeloos. Op het moment dat je dat gaat nuanceren, dan ben je in hun val getrapt en ben je bereid waarde aan hun mening toe te kennen.

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:17

Dat weet ik niet Karl. Ik ben geen antivaxxer. En ik heb veel mensen hier horen zeggen dat ze dat ook niet zijn. ;)
Ik vind het wel jammer dat je mensen diskwalificeert met je opmerkingen.
En uiteindelijk ging mijn eerste reactie over de superieure houding die sommige mensen aannemen. Askja was van mening dat de mensen die niet voor vaccinatie zijn een arrogante houding aannemen. Ik heb daarop gereageerd met mijn mening dat ik in dit topic die arrogantie meer bij de provaxxers zie.
En jij en Kuggur bevestigen dit beeld alleen maar. Ik heb in dit topic nog geen antivaxxer zich zo neerbuigend, diskwalificerend en ongenuanceerd horen uitlaten.
En vooralsnog is dat het enige waar ik iets over gezegd heb; over de manier van communiceren hier.

Karl66
Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:46

Nee, ik geloof dat tegenwoordig de juiste term ex-vaxxer is. Maar als jij graag wilt nuanceren, dan moet je je vooral niet door mij tegen laten houden. Alleen verandert dat er niks aan dat alle meningen van antivaxxers op leugens en halve waarheden zijn gebaseerd. En ja, op dat moment wordt een mening behoorlijk waardeloos.

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:54

Ik "ken" jou Karl van het OVP topic, waar je goed onderbouwde, genuanceerde berichten plaatste.
Ik vind het jammer je nu zo tegen te komen, ik had een ander beeld van je.

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:57

Ik ken een aantal ex vaxxers/anti vaxxers. Maar die zie je hier niet, en heel eerlijk ik geef ze geen ongelijk. Door sommige hier wordt je direct een gekkie genoemd en sommige pro vaxxers voelen zich enorm superieur tegenover de andere groep.

Ik heb ook lang meegelezen en niet gereageerd door dit bovenstaande..

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vraag aan de anti-vaxxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:33

Ik krijg dan weer van sommige anti vaxxers hdt gevoel dat he alleen kritisch en je inleest als je niet of aangepast vaccineerd.
Als je gewoon vaccineerd zoals het moet en het veiligst is, heb je je niet ingelezen en volg je de kudde...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aaidaa, Birgit__, DenB, herous, RubyRed, teunis001 en 36 bezoekers