Mijn hoofd staat nooit stil

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Mijn hoofd staat nooit stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-20 15:21

Hey iedereen,

Ten eerste wil ik vooraf even zeggen dat ik weet dat ik hiermee het beste bij de huisarts terecht kan. Echter is mijn huisartsenpraktijk nu semi gesloten en zijn ze alleen open voor spoedgevallen. Ik moet dit toch even kwijt en ik vraag me af of er lotgenoten zijn.

Mijn gedachten staan letterlijk nooit stil. En nu hoor ik je denken, ja zo werkt het menselijk brein gewoon, maar in mijn geval voelt het anders. Ik ervaar een constante stroom van gedachten en voordat ik de ene gedachte goed heb verwerkt ben ik alweer met de andere bezig. Dit zorgt ervoor dat ik me nooit kan focussen op de handeling waar ik mee bezig ben. Ik ben altijd 'afwezig' omdat terwijl mijn lichaam bezig is met punt A mijn hoofd al bij punt B is. Dit zorgt ervoor dat ik echt heel erg vaak als ik dingen probeer te pakken of iets probeer te doen, misgrijp of dingen omstoot. Dit ervaar ik echt als heel erg frustrerend.

Soms zit m'n hoofd helemaal vol, en proberen mensen tegen me te praten. Ik heb dan moeite met goed aandacht geven aan wat ze zeggen, omdat m'n hoofd zo vol zit. Ik moet dan ook nog hetgeen verwerken wat zij zeggen. En dit lukt vaak niet goed. Ik probeer wel actief te focussen maar dat kost erg veel moeite.

Het komt ook vaak dat ik zoveel gedachten heb en dat deze zo snel gaan, dat ik helemaal overprikkeld raak. Ik merk aan mezelf dat ik dan erg geïrriteerd raak aan mezelf en soms ook mijn omgeving, omdat ik het gevoel heb alle 'stimulaties' om me heen niet goed te kunnen verwerken. Het maakt studeren ook erg lastig omdat ik m'n volle aandacht erbij moet houden maar dit als een enorme opgave ervaar. Ik moet erbij zeggen dat dit ook komt omdat ik een angststoornis heb die zich vooral focus op school en prestaties.

Verder wil ik nog even een afbeelding toevoegen die voor mij heel herkenbaar is. Ik heb geen ADHD diagnose en ik wil ook niet impliceren dat ik het heb, maar de afbeelding voelt voor mij gewoon heel herkenbaar:

[ img ]

Enorm bedankt voor het lezen van mijn verhaal:)

Aparte verschijning. :D


Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mijn hoofd staat nooit stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:24

Heel herkenbaar, toen ik methylfenidaat ging slikken was het ook net alsof er een verkeerslicht in mijn hersenen was gezet.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:26

Ik zou er toch eens een ADHD testje aan wagen.

Ik heb dit jaren gehad, problemen op school en met werk later.
Pas toen ik 29 werd, de diagnose ADD en Ritalin gehad.

Jeetje wat een rust gaf dat en zo jammer dat ik het niet eerder wist.

Ik ben nu ruim 10 jaar verder en sinds een paar maanden van de Ritalin af omdat ik m'n voeding wat gewijzigd heb.
Het is zonder medicijnen wel iets erger, maar lang niet meer zo erg als het was.
Ik ken inmiddels ook m'n valkuilen en kan er mee omgaan.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 03-04-20 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Flux
Berichten: 2471
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:28

Ik volg even, ook voor mij heel herkenbaar :)

Sterre98
Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn hoofd staat nooit stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:30

En add dan?

Leo
Berichten: 50035
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:31

Herkenbaar: mijn hoofd is nooit stil. Eind van de dag kan ik zo uitgeput zijn dat ik gelukkig wel heel snel slaap (ik droom wel ook heel veel).
Ik heb moeite met focussen, als ik een voorwerp zie kan dit aanleiding zijn voor mijn gedachten om zo'n spurt te nemen dat ik compleet ergens anders uitkom. Ik lijk dan afgedwaald of afwezig maar mijn hoofd gaat en gaat.

Prikkelverwerking is voor mezelf ook een ding, ik moet bijvoorbeeld regelmatig heel bewust ontprikkelen. Dat weet ik van mezelf en heb ik mijn weg in gevonden. Al komt het nog regelmatig voor dat ik wel overprikkeld raak, dat weet ik ook.

Ik heb en hoef geen diagnose, ik heb op professioneel vlak best wat kennis opgedaan over bijvoorbeeld prikkelverwerking en vind er mijn weg in. Soms moet ik aan de noodrem trekken, soms kom ik onbedoeld hard tot stilstand op een manier die minder handig is. Een beetje story of my life. Ik moet soms flink mijn best doen om boven water te blijven in mijn eigen chaos maar ik ken mezelf en mijn vriend kent me en helpt me als hij ziet dat ik mezelf weer voorbij dender.

Jouw plaatje, en het hele plaatje AD(H)D is ook voor mij heel herkenbaar overigens, maar zo ook raakvlakken met andere 'labels'.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Mijn hoofd staat nooit stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:42

Tja, ik heb ADD. Ik slik nu ipv Concerta een natuurlijke variant LTO3. Dit bevalt me erg goed.
Zonder Concerta of LTO3 had ik waarschijnlijk in een doos onder de brug gewoond :=

Misschien is LTO3 een optie voor je?
https://www.lto3.nl/

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:48

Oh heel erg herkenbaar. Zeker toen ik vol in de studie was had ik er heel erg veel last van. Meerdere vakken volgen is dan echt heel erg vervelend, want het heeft allemaal aandacht nodig, elke docent doet net dingen qua plannig iets anders. Ik heb mijzelf een beetje door de middelbare school (uhh scholen :') heen geknokt. Uiteindelijk mijn vwo diploma gehaald via het VAVO, waar het net allemaal iets minder afleiding is. Vervolgens de uni in mijn eigen tempo gedaan, niet voltijd alle vakken door elkaar volgen, dat ging eventjes maar het voelde voor mij zoveel fijner om vakken te verdelen, gelukkig mag je die dingen daar allemaal redelijk zelf bepalen.
Huis netjes houden doe ik standaard met een lijstje. Als ik een poetsdag heb (en ik probeer die in te plannen maar dat is natuurlijk kansloos) kijk ik eerst om me heen en schrijf ik de dingen op die ik dan zie. Die ga ik aan de hand van het lijstje aanpakken. En ja dan ga ik onderweg genoeg andere dingen doen, maar om de zoveel tijd kijk ik weer op mijn lijstje en dan kan ik weer even terug. Werkt prima zolang ik alleen thuis ben en me volledig kan concentreren op die dingen. Ik moet er ook geen tijdsdruk bij hebben.
Mijn vrienden weten dat ik slecht ben in plannen en dat ik welleens afspraken vergeet, hoewel dat steeds minder word.

Dingetje is wel werk, ik heb nu een fantastische baan maar onder mijn niveau. Ik wil eigenlijk niet van baan veranderen omdat dit precies is wat ik nodig heb. Juist hierbij komt het enthousiasme fantastisch van pas. Ik kan hier heel makkelijk van het ene in het andere stappen en het is veel fysiek werk waarbij je wel gewoon kan blijven nadenken. Helaas is het seizoenswerk waardoor ik in de winter amper verdien, wat jammer is aangezien ik wel de diploma's heb om veel meer te gaan doen.

Het is zoals Leo zegt een proces waarbij je jezelf leert kennen en manier vind om ermee om te gaan. Gaat het niet dan is een afspraak bij de huisarts toch wel handig, ook om niet in een dip te raken (waar ik toch best wel eens last van had tijdens mijn school periode). Mijn zusje heeft overigens wel officieel ADHD, maar die heeft pas heel laat de diagnose gekregen omdat ze absoluut niet druk is. Aan de buitenkant ;). Ze heeft hier ook medicatie voor en daar is ze heel erg blij mee.

Waarschijnlijk heb je ook heel veel nuttige kanten aan je drukke hoofd ;). Verder is het heel persoonlijk om erachter te komen welke dingen je helpen in het dagelijkse leven. Ik sloot me tijdens mijn studentenkamer savonds op in mijn kamer, heerlijk lekker rustig een filmpje kijken ofzo, maar even wat minder sociaal contact want dat had ik overdag al zooooveel.
Is er iemand op school bij wie je terecht kan? Of met elke docent apart een duidelijke weekplanner maken waarbij echt alleen de belangrijke dingen gedaan moeten worden. Misschien wat schuiven in je vakken om meer rust te krijgen?

oooo en wat mij hielp: tegenwoordig is het nogal hip om huiswerk op te geven waarbij je verschillende kanalen nodig hebt (werkblad x van site Y, boek hoofdstuk 6 maar daarbij nog PDF bestanden met opdrachten enzo.....) Vreselijk frustrerend, mijn hielp het heel erg als er gewoon 1 boek was voor een vak. Misschien eens informeren bij de docent of er die mogelijkheden zijn.

Blue_Eyes
Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Mijn hoofd staat nooit stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:07

Ik herken dit echt zo erg :') Toch een keer na deze coronacrisis overleggen met de huisarts, want ook ik word soms helemaal gestoord van mijn eigen hersens.

Voor de mensen die medicijnen slikken: hebben jullie niet het gevoel dat het jullie creativiteit schaadt als je die slikt? Geen oordeel, maar wel iets waar ik enigszins terughoudend voor ben.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:08

Blue_Eyes schreef:
Ik herken dit echt zo erg :') Toch een keer na deze coronacrisis overleggen met de huisarts, want ook ik word soms helemaal gestoord van mijn eigen hersens.

Voor de mensen die medicijnen slikken: hebben jullie niet het gevoel dat het jullie creativiteit schaadt als je die slikt? Geen oordeel, maar wel iets waar ik enigszins terughoudend voor ben.


Dat idee had ik met Concerta wel enigszins. Dat was mede een drijfveer om een natuurlijke vervanger te vinden

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:09

Je zou zeker met je huisarts kunnen overleggen voor een doorverwijzing voor diagnostiek. Zal alleen niet nu gaan plaatsvinden vanwege de corona.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Mijn hoofd staat nooit stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:14

Misschien kun je nu in ieder geval tijdelijk terecht bij de POH bij de huisarts? Bijv. via videobellen. Wie weet heeft hij/zij tips en ideeën

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:16

Blue_Eyes schreef:
Ik herken dit echt zo erg :') Toch een keer na deze coronacrisis overleggen met de huisarts, want ook ik word soms helemaal gestoord van mijn eigen hersens.

Voor de mensen die medicijnen slikken: hebben jullie niet het gevoel dat het jullie creativiteit schaadt als je die slikt? Geen oordeel, maar wel iets waar ik enigszins terughoudend voor ben.

Mijn creativiteit niet zo zeer, maar mijn focus werd wel zo groot dat ik de dingen om me heen waar ik me niet op aan het focussen was helemaal niet meer mee kreeg. Voor spelletjesmiddagen bleek het wat dat betreft niet super handig te zijn :')

Creatief zijn kon ik nog prima met methylfenidaat.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:18

Azmay schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik herken dit echt zo erg :') Toch een keer na deze coronacrisis overleggen met de huisarts, want ook ik word soms helemaal gestoord van mijn eigen hersens.

Voor de mensen die medicijnen slikken: hebben jullie niet het gevoel dat het jullie creativiteit schaadt als je die slikt? Geen oordeel, maar wel iets waar ik enigszins terughoudend voor ben.

Mijn creativiteit niet zo zeer, maar mijn focus werd wel zo groot dat ik de dingen om me heen waar ik me niet op aan het focussen was helemaal niet meer mee kreeg. Voor spelletjesmiddagen bleek het wat dat betreft niet super handig te zijn :')

Creatief zijn kon ik nog prima met methylfenidaat.

Dit inderdaad. Mijn creatieve ideeën komen nog steeds binnen. Alleen door extreme focus kan ik dingen missen. Ik heb bijna al mijn rijlessen met medicatie genomen, laatste 2 lessen plus examen heb ik zonder gedaan. Kwam er toen pas achter dat autorijden zonder een stuk prettiger werkt.

Zelf krijg ik zo veel prikkels binnen dat mijn hoofd er super druk van wordt, en ik daar, als ik niet oplet, ook heel ongelukkig over kan voelen. Hier ook methylfenidaat gebruiker. Helpt mij met ordenen, focus en rust in mijn hoofd. Prikkels worden minder, kan rustig in mijn hoofd worden en merk zelfs dat mijn stemming er beter van wordt. Ik neem het overigens niet elke dag zoals voorgeschreven, ik neem het wanneer ik vermoed dat het anders te veel word en ik er dan baat bij heb.

Want...als je een druk hoofd druk laat, slaap ik er ook slecht van. Overigens schrijf ik ook in een dagboek om zo ook beetje bij beetje dingen los te kunnen laten.

Kmbrly
Berichten: 1840
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:27

Ik zelf heb ook add.
Jaren rilatine genomen en nu een jaar geleden terug begonnen.

Ik ging vervanging doen op een andere afdeling waar opperste concentratie nodig was :') Maar toen ging er ook wel weer een wereld voor mezelf open voor hoe helder ik kon zijn.
Natuurlijk merk ik wel dat men lichaam meer wilt dan mijn hoofd. En voel ik het onderdrukte... maar toch geeft die helderheid rust.


Door deze tekst ben ik jaren geleden ook mezelf beter beginnen begrijpen.



[url]https://www.alsiklatergrootbenwordik.nl/2017/07/24/deze-tekst-over-adhd-is-één-van-de-beste-die-ik-ooit-heb-gelezen-dit-moet-iedereen-lezen/[/url]
Laatst bijgewerkt door Kmbrly op 03-04-20 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-20 16:28

@LBLGyspyCobs Hmm, misschien toch maar even over nadenken voor als de hele situatie rond het coronavirus wat rustiger wordt.

@Sterre98, dat zou ook zeker kunnen. Ik heb nooit echt gedacht dat ik misschien ADD of ADHD zou kunnen hebben.

@Leo, de dingen die je beschrijft herken ik echt heel erg! Vooral dat stukje over het voorwerp en dat je brein dan gewoon letterlijk een spurt neemt idd. Ik heb dat ook vaak in gesprekken, dat ik iets wil vertellen maar dat er dan een ding opkomt en mijn brein daar enorm mee vooruit gaat lopen. Ik sla af en toe hele dingen over in verhalen/vergeet enorme stukken context te vertellen, gewoon omdat mijn brein dat deel alweer voorbij is.

@Matheno, ik ga zeker even kijken naar de LTO3. Het is ook fijn dat het te verkrijgen is zonder perse bij de arts langs te hoeven.

@Ilse_3, ik heb ook mijn VWO certificaten bij het VAVO gehaald. Ik vond het een erg fijne vorm van school. Ik zit nu in mijn eerste jaar van mijn opleiding en ik heb het erg naar mijn zin. Helaas betekent dat ook dat ik nu nog niet echt de vrijheid heb om mijn vakken zelf in te delen. Mogelijk is dat vanaf volgend jaar wel een optie! Over het stukje over jezelf leren kennen en ermee omgaan, dat vind ik voor nu nog erg lastig. Vandaar dat ik toch overweeg om ermee naar de huisarts te gaan. Ik merk dat ik er zelf af en toe wel eens negatief door ga denken. Wat school betreft ga ik even informeren of ze handvaten kunnen bieden. Bij ons staat alle info echt all over the place dus dat maakt het ook heel chaotisch. Ik heb voor mezelf wel recentelijk een systeem ingesteld dat misschien wat meer rust kan brengen maar dat moet ik nog even afwachten.

@xChanelx, ik ben afgelopen herfst bij de POH geweest omdat mijn angstklachten erg flink werden en de wachtrijen voor de psychologie in de regio echt te groot waren om mij snel genoeg te kunnen helpen. :( (Ik heb eerder ook bij een psycholoog gelopen hiervoor alleen daar heb ik destijds mijn traject afgemaakt) Echter vond ik de sessies die ik met haar had niet heel nuttig, ze waren ook erg kort en ik kon niet echt mijn ei kwijt(ook al snap ik ook erg goed dat zij het ook heel druk hebben). Misschien moet ik het toch een nieuwe kans geven.

Aparte verschijning. :D

Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-20 16:29

Nayomie schreef:
Dit inderdaad. Mijn creatieve ideeën komen nog steeds binnen. Alleen door extreme focus kan ik dingen missen. Ik heb bijna al mijn rijlessen met medicatie genomen, laatste 2 lessen plus examen heb ik zonder gedaan. Kwam er toen pas achter dat autorijden zonder een stuk prettiger werkt.

Zelf krijg ik zo veel prikkels binnen dat mijn hoofd er super druk van wordt, en ik daar, als ik niet oplet, ook heel ongelukkig over kan voelen. Hier ook methylfenidaat gebruiker. Helpt mij met ordenen, focus en rust in mijn hoofd. Prikkels worden minder, kan rustig in mijn hoofd worden en merk zelfs dat mijn stemming er beter van wordt. Ik neem het overigens niet elke dag zoals voorgeschreven, ik neem het wanneer ik vermoed dat het anders te veel word en ik er dan baat bij heb.

Want...als je een druk hoofd druk laat, slaap ik er ook slecht van. Overigens schrijf ik ook in een dagboek om zo ook beetje bij beetje dingen los te kunnen laten.


Het dikgedrukte stukje herken ik echt enorm!

Aparte verschijning. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:30

ADHD uit zich in vrouwen anders dan in mannen. Veel vrouwen voldoen dus niet aan het stereotype beeld van tegen de muren opvliegen als ze jong zijn en worden daardoor vaak op jonge leeftijd niet getest terwijl ze achteraf gezien wel symptomen vertonen. Daarnaast is ADHD een schaal. Het is niet zwart-wit, alsof je het hebt of niet. Als je hoog op die schaal zit kan je dat behandelen met medicatie, als je laag op de schaal zit is dat niet altijd de moeite waard.

Ik herken me erg in de afbeelding die je plaatst. Ik ben een slimme vrouw, ambitieus, gedreven, creatief.. Maar ik loop vaak tegen ontzettende muren aan die ik zelf opwerp. Ik vind het moeilijk om me ertoe te zetten om dingen te doen, heb faalangst ontwikkeld en vaak lukken dingen simpelweg niet, omdat mijn hoofd een te grote rotzooi is. In drukke sociale situaties raak ik snel overprikkeld.

Ik ben uiteindelijk op mijn 19e gediagnosticeerd en ik ben blij dat ik de diagnose heb. De eerste jaren heb ik actief medicatie geslikt (heel kort methylfenidaat/ritalin en daarna overgestapt op de langwerkende versie, ook wel bekend als concerta). Het duurde bij mij echt lang voordat ik op de juiste dosis was ingesteld, ik kreeg er super erge hartkloppingen van en mijn eetlust verdween overdag echt compleet, waardoor ik 's avonds echt kon vreten alsof mijn leven er vanaf hing. Nu ik over de grootste hobbel heen ben en ik een baan heb waar ik heel blij van word merk ik dat ik minder afhankelijk word van de medicatie. Ik heb wel altijd een doosje ritalin in huis zodat ik, als ik echt een dag heb waarop ik belangrijke dingen moet doen, wel ernaar kan grijpen als ik merk dat ik me niet kan concentreren.

Testen is altijd goed, maar kijk uit met gelijk naar medicatie grijpen. Veel instellingen waar je getest kan worden hebben hele smerige relaties met farmabedrijven en in mijn ervaring zijn ze er erg op gebrand om je aan de medicatie te krijgen. Voor veel mensen met ADHD helpt het al veel om cognitieve gedragstherapie te krijgen en te leren hun eigen gedrags- en gedachtenpatronen te herkennen zodat ze ze ook kunnen doorbreken. Medicatie kan een fijne steun in je rug zijn maar ik zou het voor zover mogelijk zien als iets tijdelijks, een steun in je rug om beter om te leren gaan met situaties waar je later weer mee stopt.

Overigens had medicatie voor mij nog wel een bijwerking, ik werd er echt een zombie van. Ik werd erg angstig maar kon het moeilijk uiten omdat alles zo afgevlakt en duf voelde. Na een paar jaar gebruik ben ik erg depressief geworden en dat is weggegaan toen ik stopte. Niet het beste verband maar meer mensen uit mijn omgeving die langdurig en dagelijks ADHD-medicatie hebben gebruikt kregen op een gegeven moment problemen met hun stemming.

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:30

Ik merk het trouwens ook in gesprekken. Als ik een op een met iemand praat volg ik echt het gesprek heel goed, maar ik dwaal zelf tussendoor ook af en ga dus een beetje staren naar dingen achter de persoon waarmee ik een gesprek heb, en die draaien dan om om te kijken waar ik naar kijk... meestal verwonder ik me dan over een bepaald design van tegeltjes op de muur of een prullenbak ofzo :'). Ik voel me dan altijd een beetje stom -O- .
Meerdere mensen in een ruimte is geen probleem, zolang ik een gesprek heb met iemand naast me. Ik heb een zo'n tante die graag een gesprek met je voert terwijl er nog mensen dichtbij ook een gesprek hebben, dan kan ik me echt niet op dat gesprek met haar concentreren. Dat zeg ik dan ook gewoon en dan schuif ik wel dichter naar haar toe als het mogelijk is.

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:36

Tytonidae schreef:
@Ilse_3, ik heb ook mijn VWO certificaten bij het VAVO gehaald. Ik vond het een erg fijne vorm van school. Ik zit nu in mijn eerste jaar van mijn opleiding en ik heb het erg naar mijn zin. Helaas betekent dat ook dat ik nu nog niet echt de vrijheid heb om mijn vakken zelf in te delen. Mogelijk is dat vanaf volgend jaar wel een optie! Over het stukje over jezelf leren kennen en ermee omgaan, dat vind ik voor nu nog erg lastig. Vandaar dat ik toch overweeg om ermee naar de huisarts te gaan. Ik merk dat ik er zelf af en toe wel eens negatief door ga denken. Wat school betreft ga ik even informeren of ze handvaten kunnen bieden. Bij ons staat alle info echt all over the place dus dat maakt het ook heel chaotisch. Ik heb voor mezelf wel recentelijk een systeem ingesteld dat misschien wat meer rust kan brengen maar dat moet ik nog even afwachten.


Oh toevallig dat je ook via het vavo hebt gedaan :D.
Dat chaotische qua info herken ik echt heel erg van mijn eigen opleiding. Ik haalde ook slechte punten voor relatief makkelijke vakken waarbij het een chaos was terwijl ik echt hoge punten haalde voor lastige vakken die gewoon vanuit een enkel boek werkte, enorm verschil. Het maakte me zeker in de eerste jaren, waarbij het nog relatief makkelijk is maar ook heel groot en breed erg onzeker en faalangstig omdat ik dus echt slechter scoorde, voelde me daar zo slecht over. En ik had wel gesprekken maar ik kon toen nog niet echt zeggen waar het aan lag, het kwam er altijd op neer dat ik heel erg gestresst was maar de rede daarvan bleef dan uit. Hopelijk kunnen ze op jouw opleiding wat helpen met het ordenen van de informatie.
En sowieso naar de huisarts gaan, hoeft niet eens specifiek omdat je getest wilt worden of medicatie wilt, maar daar hebben ze ook allerlei hulplijnen en handvaten om je hierbij te helpen.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:38

Je kan evt je huisarts mailen met een vraag of hij een verwijzing naar het ggz wil doen.

In die mail dan zetten waar je last van hebt en evt. De herkenbaarheid van adhd

Minimus
Berichten: 1758
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Mijn hoofd staat nooit stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:21

Het is net alsof je mijn broertje en een kennis omschrijft. Beide hebben ADD. De een zit zonder medicatie en de ander heeft het echt nodig om te kunnen functioneren. Mijn broertje heeft vroeger zowel concerta als ritalin gehad maar daar werd hij zwaar depressief van. Sinds die tijd niet meer aan de medicatie maar wel nog 'last' van de ADD wat zich uit in het concentratiegebrek wat hij heeft op zijn werk. Ik stuur hem even het linkje van Matheno +:)+

De kennis heeft medicatie echt nodig, zonder functioneert hij gewoon nauwelijks. Hij doet zijn ding wel, maar is opvliegender, chaotischer. Dan kan je er geen touw aan vast knopen. Beide heren zijn rustige jongens in de omgang, geen tics, maar wel duidelijk ADD'ers. Zelf heb ik ook ADD, maar een lichte vorm. Op de een of andere manier heb ik mezelf getraint zodat ik het zonder medicatie kan doen.

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:23

Azmay schreef:
Heel herkenbaar, toen ik methylfenidaat ging slikken was het ook net alsof er een verkeerslicht in mijn hersenen was gezet.


Hier hetzelfde. Voor mijzelf werkt het op de langere termijn echter niet, maar heb wel heel erg veel aan de diagnose ADHD.

Dankzij dat labeltje heb ik geleerd op een andere manier naar mezelf te mogen kijken en daardoor mezelf beter leren begrijpen. Ik loop nog steeds dagelijks 30x vast op iets kleins, maar kan er nu best vaak om lachten en dat helpt niet bij de pakken neer te gaan zitten en mijn natuurlijk instinct toch iets beter te kunnen controleren.
Vind het laatste plaatje van je OP best verdrietig, ervaar mijn ADHD zelf zo helemaal niet (meer) gelukkig.

zonnebloem18
Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:31

Ik heb na 20 jaar ploeteren en vast lopen eindelijk de diagnose ADD, nu met medicijnen voel ik me veel fijner. Zelfvertrouwen groeit, faalangst neemt af, dingen lukken weer zoals ik het in mijn hoofd heb.

Nu met het corona gebeuren en een dochter fulltime bij huis is het even iets chaotischer, maar dat begint nu ook weer beter te worden.

Dit YouTube kanaal vond ik heel fijn: https://www.youtube.com/channel/UC-nPM1 ... ZGkcgy_95Q
Dr. Russell Barkley heeft ook hele fijne presentaties gehouden over ADHD.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Alwiene
Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Mijn hoofd staat nooit stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:17

Ik heb wél een ADHD diagnose en heb lange tijd Ritalin geslikt. Anderhalf jaar geleden ben ik glutenvrij gaan eten omdat ik erachter kwam dat ik niet fijn reageer op gluten. Resultaat was bijzonder genoeg dat een deel van de ADHD klachten ook minder zijn geworden, zoveel minder dat ik geen Ritalin meer gebruik en waar ik eerder nog wel eens hoorde 'heb jij je pilletje wel gehad?' omdat ik dan zo afwezig reageerde, hoor ik dat nu dus nooit meer. Sterker nog ik heb mijn zus pas na een maand of 2 geen Ritalin meer verteld dat ik ermee gestopt was en die was helemaal verbaasd, niets van gemerkt dus.
Ik durf niet te zeggen hoe het komt, maar mijn glutenintolerantie heeft dus duidelijk mijn klachten echt verergerd voor die tijd. Ik ben nog steeds een ADHD'er hoor, kan druk zijn, denk snel, snel verveeld en ja ook makkelijk afgeleid. En toch, dat deel waarvoor ik mijn Ritalin slikte is nu dus verdwenen, echt heel apart, maar ben er uiteraard wel blij mee.

Voor de nacht overigens gebruik ik nu wel GABA, Als je GABA laag is dan heb je moeite om te ontspannen, geestelijk en lichamelijk. Door voor de nacht GABA te nemen slaap ik sneller en beter en word ik uitgeruster wakker.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, dolor, IASCrawler, Lalidan, Zebrastreep en 68 bezoekers