B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:24

Urbiezira schreef:
Echt, iedereen met een B12 tekort of die er eentje vermoedt...lees je goed in. Word je eigen expert. Gebruik daarvoor vooral ook de website van het B12 institute, die is erg fijn, en ga op je strepen staan. Het gaat om jullie gezondheid!

Bij mij hebben ze het 7 jaar niet gezien, met blijvende neurologische schade tot gevolg, om nog maar niet te spreken wat voor invloed het heeft gehad op mijn leven om niet te kunnen lopen, praten, studeren, etc. Neem het serieus, vraag advies, en ga ermee aan de slag.


Idem! Kreeg een heel andere diagnose in eerste instantie heel veel jaren geleden en er had me heel wat leed bespaard kunnen blijven als ze in eerste instantie naar me geluisterd hadden. Ik zit met (waarschijnlijk) blijvende schade omdat ze (zowel huisarts als neuroloog) niet op het idee kwamen om B12 te prikken. Anyway; het is nu wat het is en ik red me prima, maar ondervind nog wel de gevolgen van die laksheid.

Over de injecties: ik heb nooit verschil gemerkt in de gekoelde of niet gekoelde variant. Vind het beide reuze meevallen. Laat ze altijd in mijn bovenarm zetten. Mijn dochter had er meer moeite mee; die vond de prikken pijnlijk.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:27

xDenies schreef:
Voor een ieder die dus niet gehoord wordt door zijn of haar huisarts en/of twijfelt. Neem alsjeblieft contact op met de B12 kliniek of inderdaad een doorverwijzing naar een internist en ga niet zelf iets doen.

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Toevallig kwam ik de B12-kliniek op het spoor toen ik googelde nadat ik mijn uitslag had gekregen. Stel dat mijn HA het had weggewuifd, dan was ik daar naartoe gegaan (maar voor mij lijkt het gelukkig niet nodig te zijn). Ik gun iedereen een goede behandelaar die het probleem serieus aanpakt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:35

Mag ik hier heel even inbreken met een vraagje? :o
Aangezien enkelen van jullie ervaring hebben met vit B12 kliniek e.d.

Waar zou ik terecht kunnen voor info omtrent een overschot aan vit B12 en B 6 ?

Ik heb nooit supplementen geslikt en mijn waardes van zowel B6 als B12 worden alsmaar hoger met de jaren :+
HA heeft geen enkel idee.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:43

B12 overschot is niet erg, b6 kán evt klachten geven maar dan moet je het wel erg bont maken en meer dan adh slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:46

Geen idee of er in België ook B12 klinieken zijn, maar anders in NL proberen? Of je laten verwijzen naar een internist in een Vlaams ziekenhuis?

https://www.b12kliniek.com/

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:51

Bedankt ! Wij hebben hier geen B12 kliniek helaas. Zal eens horen of een internist eventueel tot wat info bereid is :=

Fijn om horen dat teveel B12 niet erg is.

B6 zit ik ondertussen aan meer dan het dubbele van de max hoeveelheid in het bloed. :+
ik heb nooit wat genomen van supplementen. Ook geen producten die verrijkt zijn met allerhande vitamines. Het komt dus enkel uit mijn voeding. :P

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:54

Problemen met b6 kunnen ook te maken hebben met b12 plaatje. Meestal is er tekort of stapeling van foliumzuur, b6,b1, D en ferritine omdat er iets in de omzetting niet goed gaat. Zou zeker laten doorverwijzen. Er is ook een b12 instutute in Rotterdam misschien kun je daar vanuit België terecht.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:04

Ik had ook al jaren vage klachten, gelukkig een fijne huisarts die een uitgebreid bloedonderzoek heeft gedaan, daaruit bleek dat mijn B12 op 45 en vit D op 25 zat. Eerst een stootkuur gehad, 2 x per week prikken daarna 1 maal per maand. Afgesproken was om 1 jaar te prikken en dan stoppen en na 3 maanden bloedonderzoek herhalen. Voor de vitamine D een tijdje capsules geslikt en het advies om in de maanden met een r zelf vit D bij te gaan slikken.

Na 1 jaar was ik bang om stoppen met de maandelijkse injecties omdat ik me steeds beter ging voelen, io met de arts prik ik nu gewoon door, ben nu 2 jaar verder en ga me steeds fitter en beter voelen.

Een vit B 12 tekort kan ook een depressie veroorzaken vertelde de huisarts, ik had ook nul energie en bleef maar doorgaan en had het idee dat ik me gewoon aanstelde...persoonlijk had ik nog nooit gehoord wat voor klachten een b12 tekort allemaal kon veroorzaken, nu achteraf vallen er bij mij een hoop puzzelstukjes op hun plek.

Ik bewaar de vit B12 in de koelkast en kreeg de tip van de assistente om de ampul in mijn bh te stoppen :+ dan is hij snel op lichaamstemperatuur, hoe kouder de vloeistof , hoe pijnlijker de injectie is( bij mij in elk geval)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:10

Thanks ! Ik ga erachteraan !
Rotterdam is eventueel wel aan te rijden vanaf hier.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:29

Pandora2 schreef:
Thanks ! Ik ga erachteraan !
Rotterdam is eventueel wel aan te rijden vanaf hier.


Die in Rotterdam is alleen niet te bereiken. Ik heb een week lang 20x per dag gebeld op hun zogenaamde openingstijden, onmogelijk iemand te bereiken. Barendrecht, ligt naast Rotterdam, zit een bijgebouw van de kliniek in Amsterdam. Daar kon ik vlot terecht en word je ook goed aan de telefoon te woord gestaan.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 05-09-19 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:30

Wat fijn dat je meteen bij de juiste arts terecht bent gekomen en goed advies hebt gekregen!
Mijn waarde was vorig jaar 130. Ik heb lang 2x per week geïnjecteerd, zit nu op 1x per 3 weken. Ik heb daarnaast nog een auto-immuunziekte en die geeft zo’n beetje dezelfde klachten als B12 tekort. Ik heb dus geen idee of afbouwen goed is, ik voel geen verschil met of zonder injecties helaas. Ik blijf uiteindelijk wel op 1x per maand voor altijd.
Laatst bijgewerkt door anne_bento op 05-09-19 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:30

Breek even in met een vraag...
Als je niet wordt gehoord door de huisarts, kan je dan zelf terecht bij de b12 kliniek?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:30

Anoniem schreef:
Breek even in met een vraag...
Als je niet wordt gehoord door de huisarts, kan je dan zelf terecht bij de b12 kliniek?


Nee je hebt wel een doorverwijzing nodig, anders is het erg duur. Staat ook op hun website uitgelegd.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 20:05

xDenies schreef:
Pandora2 schreef:
Thanks ! Ik ga erachteraan !
Rotterdam is eventueel wel aan te rijden vanaf hier.


Die in Rotterdam is alleen niet te bereiken. Ik heb een week lang 20x per dag gebeld op hun zogenaamde openingstijden, onmogelijk iemand te bereiken. Barendrecht, ligt naast Rotterdam, zit een bijgebouw van de kliniek in Amsterdam. Daar kon ik vlot terecht en word je ook goed aan de telefoon te woord gestaan.



Alleen is de kliniek helaas niet te vergelijken met het institute. De kliniek word nu ook door veel zorgverzekeringen niet meer vergoed

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 20:07

remi schreef:
Ik had ook al jaren vage klachten, gelukkig een fijne huisarts die een uitgebreid bloedonderzoek heeft gedaan, daaruit bleek dat mijn B12 op 45 en vit D op 25 zat. Eerst een stootkuur gehad, 2 x per week prikken daarna 1 maal per maand. Afgesproken was om 1 jaar te prikken en dan stoppen en na 3 maanden bloedonderzoek herhalen. Voor de vitamine D een tijdje capsules geslikt en het advies om in de maanden met een r zelf vit D bij te gaan slikken.

Na 1 jaar was ik bang om stoppen met de maandelijkse injecties omdat ik me steeds beter ging voelen, io met de arts prik ik nu gewoon door, ben nu 2 jaar verder en ga me steeds fitter en beter voelen.

Een vit B 12 tekort kan ook een depressie veroorzaken vertelde de huisarts, ik had ook nul energie en bleef maar doorgaan en had het idee dat ik me gewoon aanstelde...persoonlijk had ik nog nooit gehoord wat voor klachten een b12 tekort allemaal kon veroorzaken, nu achteraf vallen er bij mij een hoop puzzelstukjes op hun plek.

Ik bewaar de vit B12 in de koelkast en kreeg de tip van de assistente om de ampul in mijn bh te stoppen :+ dan is hij snel op lichaamstemperatuur, hoe kouder de vloeistof , hoe pijnlijker de injectie is( bij mij in elk geval)


Zou je aub je arts kunnen beoordelen op zorgkaartnederland.nl en dan onder vermelding van B12?
En ook een mailtje naar vitaminetekort@gmail.com ovm goede arts?

Dan kunnen ze andere daar ook naar toe verwijzen.
Je hebt nl een van de weinig huisartsen getroffen die zo handelen

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:08

Nickolay schreef:
Alleen is de kliniek helaas niet te vergelijken met het institute. De kliniek word nu ook door veel zorgverzekeringen niet meer vergoed


Over het institute is meer negatief te vinden dan over de kliniek. Als je geen contact kan krijgen met iemand kan je ook niet geholpen worden.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 20:12

anne_bento schreef:
Wat fijn dat je meteen bij de juiste arts terecht bent gekomen en goed advies hebt gekregen!
Mijn waarde was vorig jaar 130. Ik heb lang 2x per week geïnjecteerd, zit nu op 1x per 3 weken. Ik heb daarnaast nog een auto-immuunziekte en die geeft zo’n beetje dezelfde klachten als B12 tekort. Ik heb dus geen idee of afbouwen goed is, ik voel geen verschil met of zonder injecties helaas. Ik blijf uiteindelijk wel op 1x per maand voor altijd.


Ik ben heel erg benieuwd of het gaat helpen bij mij.
Maar ga er in ieder geval vanuit dat het de komende weken eerst slechter word.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 16:08

Ik heb een vraag: ik heb gelezen dat zodra je b12 bijslikt de testen niet meer een representatieve uitslag geven, aangezien de echte waardes die opgenomen zijn lager zijn dan uit de test komt. Weten jullie hier meer over?
Ik ben nu al een jaar of 14 vegetariër en sinds een paar jaar praktisch vegan en slik een paar keer in de week b12 bij. Ik zou toch graag een keer een test doen om te zien wat nu eigenlijk mijn waardes zijn want herken me wel in de klachten als vaak moe etc, maar dan moet die test wel representatief zijn...

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 16:23

NoorW schreef:
Ik heb een vraag: ik heb gelezen dat zodra je b12 bijslikt de testen niet meer een representatieve uitslag geven, aangezien de echte waardes die opgenomen zijn lager zijn dan uit de test komt. Weten jullie hier meer over?
Ik ben nu al een jaar of 14 vegetariër en sinds een paar jaar praktisch vegan en slik een paar keer in de week b12 bij. Ik zou toch graag een keer een test doen om te zien wat nu eigenlijk mijn waardes zijn want herken me wel in de klachten als vaak moe etc, maar dan moet die test wel representatief zijn...


Na het slikken van B12 supplementen zijn je testen zeker 3 maanden niet meer betrouwbaar.
Na het krijgen van injecties is dit eigenlijk nooit meer betrouwbaar, want het kan nog wel jaren in je lijf zitten maar niet goed opgenomen worden.

Als je het nu dus zou willen testen moet je minimaal 3 maanden stoppen met supplementen slikken.
Waaronder ook dingen als spirulina.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 17:02


NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:36

Nickolay schreef:
NoorW schreef:
Ik heb een vraag: ik heb gelezen dat zodra je b12 bijslikt de testen niet meer een representatieve uitslag geven, aangezien de echte waardes die opgenomen zijn lager zijn dan uit de test komt. Weten jullie hier meer over?
Ik ben nu al een jaar of 14 vegetariër en sinds een paar jaar praktisch vegan en slik een paar keer in de week b12 bij. Ik zou toch graag een keer een test doen om te zien wat nu eigenlijk mijn waardes zijn want herken me wel in de klachten als vaak moe etc, maar dan moet die test wel representatief zijn...


Na het slikken van B12 supplementen zijn je testen zeker 3 maanden niet meer betrouwbaar.
Na het krijgen van injecties is dit eigenlijk nooit meer betrouwbaar, want het kan nog wel jaren in je lijf zitten maar niet goed opgenomen worden.

Als je het nu dus zou willen testen moet je minimaal 3 maanden stoppen met supplementen slikken.
Waaronder ook dingen als spirulina.



Dan zou je na een injectie dus nooit kunnen weten of het gewerkt heeft, lijkt me wel bizar. Dat eerste lijkt me ook onhandig, dan moet je wanneer je al gevoelig bent voor b12 tekort en het dus als supplement bijneemt, het risico op een tekort lopen en dan kun je pas je waardes testen?

Heb je hier een betrouwbare wetenschappelijke bron van? Ben wel echt benieuwd nu!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:38


Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 22:46

@Nikkidekerf: een B12 tekort wordt behandeld aan de hand van klachten, niet van waardes. Op het moment dat je injecteert en geen verbetering merkt na enkele maanden, dan zullen je klachten daar niet vandaan komen. Als je klachten wél door een tekort komen, knap je meestal aanzienlijk op, vaak al binnen een paar weken.

Daarnaast is het verloop van de verbetering voor iedereen anders, net als de waarde waarmee iemand klachten ondervindt. De een krijgt klachten onder de 300, de ander pas als die richting de 150 zakt. Vandaar dat de klachten lijdend blijven, en niet de waardes. Daarom is opnieuw bloedprikken dus ook niet nodig, en niet volgens de richtlijn.

Hoop dat dat iets verduidelijking schept! Verder is de website die xDenies post zeer betrouwbaar en uitgebreid.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 00:01

@Nikkiedekerf je hebt het antwoord al gehad. Op de website van het B12 institute staat alles heel duidelijk uitgelegd. Zij doen hier ook onderzoek naar

Het is ook zo dat je bloed waarde goed kan zijn, maar dat je toch een tekort hebt. Dan word het niet goed vanuit het bloed opgenomen door je lichaam.
Injecties werken ook op een andere manier dan pillen

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 07:54

Ik lees nu dit topic en ging bij mijn bloeduitslagen kijken, ben schildklierpatient dus word ik regelmatig geprikt maar ben alleen zo moe de laatste tijd.
Laatste keer B12 zie ik was in juli 2016 en daar staat vitamine B12 holotranscobalamine/actief 53 :o?
Iemand die hier iets van kan zeggen?