B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:00

xDenies schreef:
Correctie; voor jou doet het geen pijn ;) Ik kan alleen maar uit mijn eigen ervaring praten en voor mij is het wel degelijk de ene keer gevoeliger dan de andere keer.

Misschien dan ook net op 'n zenuw geprikt? In de bil zitten wel de minste zenuwen, dus minder kans op pijnlijk prikken dan in je bovenbeen.

Citaat:
Mijn HA geeft de voorkeur aan injecties, omdat pillen een omweg nemen. Ik geef zelf de voorkeur aan pillen omdat ik naalden niet tof vind, maar ik kies na deze kuur toch voor injecties, omdat ik weet waar ik het voor doe.

Als je een opnamestoornis hebt dan doen die pillen ook niet veel.
Heb je al laten onderzoeken of je een opnamestoornis hebt trouwens?
Ik heb perniceuze anemie.


Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:02

elnienjo schreef:
Heb je al laten onderzoeken of je een opnamestoornis hebt trouwens?

Nog niet, maar dat is wel een optie. We gaan eerst kijken of ik me überhaupt beter ga voelen van die stootkuur. Problemen met de opname schijnen wel regelmatig voor te komen volgens mijn HA, dus wie weet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:05

Ik had vitamine d te kort en b12, nu slik ik dagelijks hoge dosering maar ik merk geen verschil en ik blijf snel moe en oververmoeid :( ben er ook voor naar de internist geweest maar er kwam verder niks uit.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:06

moonsparkle schreef:
Ik had vitamine d te kort en b12, nu slik ik dagelijks hoge dosering maar ik merk geen verschil en ik blijf snel moe en oververmoeid :( ben er ook voor naar de internist geweest maar er kwam verder niks uit.

Hoe komt het dan dat je slikt ipv spuit? Want als het niet wordt opgenomen dan kun je pillen slikken tot je een ons weegt, maar dan doet het helemaal niets.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:09

Omdat ze zeiden dat dat niet nodig was? Misschien kan ik nog een keer bloed laten prikken om te kijken of alles wel voldoende effect heeft.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Orsje
Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:57

elnienjo schreef:
Orsje schreef:
Hmm ok.. Ik zie wel de nodige symptomen waar ik al langer last van heb. Vooral de vermoeidheid, tintelingen, vergeetachtigheid, veel moeite met kracht zetten (tillen voornamelijk) en soms ineens duizelig met opstaan..

Toen ik 2 jaar geleden zwanger was, werd de B12 meermaals geprikt om te kijken of je lachgas mag bij de bevalling. Helaas was die waarde daarvoor te laag en mocht ik geen lachgas. Uiteindelijk heb ik het zonder pijnstilling gedaan, pure oerkracht :)

Maar sindsdien merk ik wel een flinke aanslag op mijn lijf.
Ik heb alleen een flinke naaldenfobie..

Wat raar dat ze je dan niet gewoon injecties B12 gaven om die verdoving te kunnen handelen.


Ik heb sowieso al die tijd B12 tabletten moeten slikken. Maar de groei was niet hoog genoeg. Injecties zijn toen niet ter sprake gekomen. Ijzer tekort is bij mij ook altijd al een dingetje.. Nooit extreem maar vaak op het randje of net eronder. Dat kwam toen ook naar voren, maar was voor mij geen verassing. Krijg altijd al te horen, meer stroop op de boterham eten.

Ik baalde toen wel dat ik geen lachgas mocht. Was toch wel bang voor de bevalling. Maar die viel reuze mee. Heb pas voorzichtig gevraagd toen ik al op 9 cm zat en 3 kwartier later had ik mijn meisje al. Dus dat lachgas was sowieso niet nodig geweest

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Kimberley_
Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:33

Ik heb dinsdag B12 laten prikken en vandaag de uitslag gekregen.
Waarde was goed volgens de assistente.
Gevraagd wat de waarde is en deze is 277.
Toen ik aangaf dat ik heb gelezen dat onder de 300 voor klachten kan zorgen en ik ook echt veel klachten heb die horen bij B12 te kort ging ze toch maar overleggen met de huisarts of ik injecties mag.

@haflinger_baloe
Baloe mijn gouden meisje: [ITP] Baloe, al 3 jaar mijn goud!

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:39

Het was mijn zevende injectie alweer die ik net heb laten zetten, niet de zesde. Scheelt toch weer. ;)

Mijn HA rekent idd ook met een normaalwaarde tussen de 150 en 650, maar ze geeft wel aan dat je ook boven de 150 klachten kunt hebben. Voor mij had ze ook een MMA-test aangevraagd. Die wordt over het algemeen uitgevoerd bij twijfelgevallen, maar bij mij was het niet eens nodig: de uitslag was al ruim onder 'normaal', dus duidelijk een B12-tekort.

Wat voor de een 'normaal' is, is dus voor een ander al een ondergrens of daaronder. De een functioneert bij 120 nog prima terwijl de ander zich bij 250 al een oud wijf voelt, zeg maar. Die 'grijze zone' staat ook beschreven op die informatiesite over B12 die iemand in dit topic noemde.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

MarjanB
Berichten: 16422
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:41

Weet 1 van jullie dat? Mijn methylmalonzuur was 0,14 met een b12 van 242. Ha zei niks aan de hand, toch voel ik me nog steeds oliebol.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

yarrah
Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:44

Mijn B12 was 5 jaar geleden 138.... |(ga even heel cynisch worden ze gaven me veel liever de diagnose MS dan een B12 tekort (sterker het UMCG wilde niet eens mijn B12 controleren) Ik was ondertussen half verlamd ik kon niets meer alleen maar als een zombie op de stoel zitten. Na lang aandringen een bloedonderzoek bij de HA en uiteindelijk kreeg ik de spuiten. Een paar jaar later kan ik alles weer. Ik heb een voorraadje in de koelkast en spuit als ik dat aanvoel. Wat ik me zelf vertelde als ik moet spuiten het doet even pijn, maar het is voor een goed doel :-).

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:03

Ik lees even mee!
Moet binnenkort waarschijnlijk ook B12 injecties. Waarde was ip goed, maar de arts heeft de keuze bij mij neergelegd. Het zou mijn klachten wel kunnen verklaren.
Waar ik nog een beetje mee zit, hoe combineren jullie 12 weken lang twee keer per week naar de huisarts met je dagelijkse verplichtingen?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:04

amber15 schreef:
Ik lees even mee!
Moet binnenkort waarschijnlijk ook B12 injecties. Waarde was ip goed, maar de arts heeft de keuze bij mij neergelegd. Het zou mijn klachten wel kunnen verklaren.
Waar ik nog een beetje mee zit, hoe combineren jullie 12 weken lang twee keer per week naar de huisarts met je dagelijkse verplichtingen?

Ik ging om 8 uur 's ochtends en kwam een half uurtje later op m'n werk. Of om 16 uur 's middags en ging dan wat eerder weg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101668
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:05

Toen ik de injecties kreeg werkte ik gebroken diensten. Was thuis tussen 11.00 en 16.00. Maakte altijd ergens daar tussenin een afspraak bij de HA. Toen ik van 8 tot 5 werkte wilde de HA voor mij een half uur eerder open gaan om te prikken maar omdat mijn waardes toen goed waren hoefde dat niet.
Nu werk ik onregelmatig (vandaag late dienst van 2 tot 22) dus zou ik het er wel omheen kunnen plannen.

Maar goed, ik krijg ze dus helaas niet...het is weer wachten tot het weer gezakt is tot onder de 150 want blijkbaar is 186 nog te hoog. :roll:

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 10:06

amber15 schreef:
Ik lees even mee!
Moet binnenkort waarschijnlijk ook B12 injecties. Waarde was ip goed, maar de arts heeft de keuze bij mij neergelegd. Het zou mijn klachten wel kunnen verklaren.
Waar ik nog een beetje mee zit, hoe combineren jullie 12 weken lang twee keer per week naar de huisarts met je dagelijkse verplichtingen?


Ik heb geen dagelijkse verplichtingen, want ik lig al weken/maanden op bed. Alles gaat aan de kant voor de injecties

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 10:09

moonsparkle schreef:
Omdat ze zeiden dat dat niet nodig was? Misschien kan ik nog een keer bloed laten prikken om te kijken of alles wel voldoende effect heeft.


B12 bloed analyse terwijl je iets slikt of prikt heeft geen zin. Dan is de waarde in je bloed goed, maar het kan nog steeds niet opgenomen worden. B12 bloed analyse heeft pas weer zin, als je 3 maanden niets ervoor genomen hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:12

Mijn B12 was 2,5 jaar geleden 49, ik heb toen de 5 weken kuur (tweemaal per week laten prikken) en op het moment 1x per 6 weken een injectie. Ik neem niet goed op (ben uiteindelijk bij de internist beland), dus zal de injecties moeten blijven krijgen. Wat ik overigens niet heel erg vind. Wat ik wel kwalijk vind, is dat er zo lang om gerotzooid is en ik met zenuwschade zit. Mijn huisarts en mijn neuroloog vonden het blijkbaar niet zo nodig om op B12 te prikken met alle gevolgen van dien. Pas na aandringen werd er geprikt.

Wens jou sterkte en op naar een voorspoedig herstel TS! Zet 'm op!

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:13

Ik heb het geluk dat ik veel vanuit huis werk. Sowieso op maandag, dus dan zo vroeg mogelijk prikken en daarna aan het werk. Werk ik op donderdag ver weg, dan plan ik de prik op vrijdag. Anders (zoals vandaag) vroeg prikken en daarna weer thuis aan het werk. Als het mogelijk is kun je bij de eerste prik al je vervolgafspraken plannen om op de door jou gewenste tijd te kunnen prikken.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:18

Nickolay schreef:
B12 bloed analyse terwijl je iets slikt of prikt heeft geen zin. Dan is de waarde in je bloed goed, maar het kan nog steeds niet opgenomen worden. B12 bloed analyse heeft pas weer zin, als je 3 maanden niets ervoor genomen hebt

Zo heeft mijn HA het ook uitgelegd toen ik vroeg of ik na vijf weken dan niet weer mijn waarden moest laten testen. Nee, want je B12-waarde is dan torenhoog. Het moet ook de tijd krijgen om in je weefsels opgenomen te worden.

Die zenuwschade, daar vrees ik wel een beetje voor. Ik heb dus snel last van tintelende vingers en tenen, en ook (langer dan dit jaar, de ene keer meer dan de andere keer) van een zwaar of verzuurd gevoel tijdens of na inspanning. Ik zei altijd 'dan moet je harder trainen' of 'je bent ook niks meer gewend', maar het zou me niks verbazen als ik echt een vermoeid lichaam heb.

Wat een verdrietige verhalen komen er trouwens langs in dit topic. Het is zo fijn als je serieus genomen wordt door je arts.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:23

Heb je ook zenuwpijn en uitval Karin? Hoop dat het meevalt en je lijf er niet teveel onder geleden heeft.

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 10:26

Bij mij is gisteren uitgelegd, dat ik waarschijnlijk minimaal 2 jaar 2x per week moet prikken om van alle klachten af te zijn.
Als ik nu lees dat de meeste na 5 weken al minder vaak gaan prikken, dan vind ik dat wel erg snel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101668
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:27

Tja, als je waardes daarna goed zijn en je treft een achterlijke HA dan krijg je niet meer. :\

Zit net de lijst van klachten nog eens door te kijken...en ik heb er eigenlijk best veel van. := Misschien toch maar weer een afspraak maken bij de HA en een beetje door zeuren...

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 10:29

Bellatrix schreef:
Tja, als je waardes daarna goed zijn en je treft een achterlijke HA dan krijg je niet meer. :\

Zit net de lijst van klachten nog eens door te kijken...en ik heb er eigenlijk best veel van. := Misschien toch maar weer een afspraak maken bij de HA en een beetje door zeuren...


Ja echt doen hoor, Marlies.
Vraag om een verwijzing naar een internist met verstand van B12 tekorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:36

Nickolay schreef:
Bij mij is gisteren uitgelegd, dat ik waarschijnlijk minimaal 2 jaar 2x per week moet prikken om van alle klachten af te zijn.
Als ik nu lees dat de meeste na 5 weken al minder vaak gaan prikken, dan vind ik dat wel erg snel.



Zo verschillend is het beleid dus... -O-

Kimberley_
Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:37

Mocht ik nu wel injecties mogen van mijn huisarts is het dan verstandig om te vragen of ik ook naar een internist mag om verder te kijken?

@haflinger_baloe
Baloe mijn gouden meisje: [ITP] Baloe, al 3 jaar mijn goud!

Nickolay
Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 10:44

[ img ]

Dit komt van het B12 Facebook info forum. Is de bijsluiter van de prikken.
Daarin staat 4.2 Posology and method of administration Posology Initial dose 10 injections of 1000 microgram, to be administered with intervals of at least 3 days.
Maintenance dose 1000 microgram once every 2 months or 300 microgram once every month.
Dose at distinct neurological disorders 1000 microgram once or twice weekly for a long period, for example 2 years.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, Evelyne79, GrapeshotBot, lizard, noordje, xdesix en 82 bezoekers