How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 12:00

Okay, there we go.

Sinds vandaag heb ik besloten om mijn eetpatroon (en levensstijl) drastisch om te gooien. Ik ben net 18, en de weegschaal geeft al 3 getallen aan. Ik sta 's ochtends bijna huilend voor de spiegel omdat ik zo doodongelukkig ben met mijn lichaam.

Dus vanaf vandaag ga ik het anders doen. Suikers worden geband. Ook koolhydraten ga ik zoveel mogelijk vermijden. Geen brood, aardappels of pasta meer. Zo veel mogelijk groente, fruit, noten en eieren.

Ook volg ik nu een 30-day fitness challenge, speciaal gemaakt voor het verliezen van vet, dus ben benieuwd of dat ook meehelpt. Verder wil ik ook meer gaan fietsen en wandelen in plaats van de hele dag bankhangen.

1 probleem. Níémand in mijn omgeving steunt of motiveert me. Ze zeggen allemaal dat ik goed ben zoals ik ben en echt niet hoef af te vallen. Maar nee, mijn lichaam is niet gezond, en ik moet wél afvallen. En dat vind ik ontzéttend jammer. Mijn ouders steunen me wel, alleen woon ik daar dus niet meer. Zij volgen namelijk het paleo dieet wat ik zelf ook wil gaan volgen.

Ik weet dat het retezwaar gaat worden, maar ik weet ook dat mijn leven hier zo veel beter van gaat worden.

Zijn er bokkers die ook streng paleo eten? Of een ander streng dieet? Ik hoor graag tips, motiverende berichten, recepten en verhalen!

Lets get rid of that fat *\o/*

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:02

Zou ook vis en vlees aan je dieet toevoegen, anders steven je op 'n B12 tekort af als je alleen maar eieren als dierlijk voedsel neemt. Je kunt vis en kip ook garen in de oven als je niet teveel vetten wil gebruiken.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:05

Het meeste afvallen zul je door te eten op een manier die je kan volhouden. Dus blijf ‘normaal’ eten maar doe je porties eens door de helft. En kijk eens kritisch naar de lege calorieen die je eet, chips /snoep/ koek / frisdrank etc, dingen die je eet voor de lol maar die voedingstechnisch je weinig geven. En ook dat beter niet afschaffen, houd je toch niet vol, maar wel beperken. Bijv 1 snoepavond in de week ipv elke dag een beetje. Dan houd je het ook leuk!

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:05

Knap van je dat je deze stap neemt! Heel veel succes en ik ben benieuwd naar de updates!

Een tip: ga jezelf niet uithongeren. Zodra je honger hebt is het fout. En daarnaast ga je het ook niet volhouden dan!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:06

Er zijn al meerdere langlopende afval topics, ik zou daar eens in gaan reageren en meelezen. Op zichzelf staande afval topics worden meestal ondergespamd met de meest klinklare onzin en fabels. Als in: "ontbijt overslaan is ongezond" :')

Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:06

Ik heb helaas geen tips voor je, maar ik wil je wel veel succes wensen! Jij kan dit! *\o/*

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:06

Wat stoer ts!

Ik heb wel een kleine tip.
Zoiets zo groot aanpakken is super dapper, maar zeker met zulke zware dieeten (van alles naar niets zeg maar) loop je heel veel kans op het jojo dieet. Veel eraf en dan weer veel eraan.

Je bent 18. Je hoeft niet alles wat lekker is uit je leven te bannen om een gezond gewicht te hebben. Ik ben gek op groente en noten en ei, maar als ik nooit meer een lekker broodje mag etebn, of eens een snoepje mag wordt ik niet blij.

Ik zou dan ook zeker eens kijken of een dietist met je mee wilt kijken. Er hoeft niet altijd vanalles afgezoren te worden, hoeveelheden aanpassen en niet meer elke dag tussendoortjes maar alleen in het weekend werkt ook prima. Zeker als je het met sport combineert!

Heel veel succes!

IMANDRA

Berichten: 9804
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:10

troi schreef:
Het meeste afvallen zul je door te eten op een manier die je kan volhouden. Dus blijf ‘normaal’ eten maar doe je porties eens door de helft. En kijk eens kritisch naar de lege calorieen die je eet, chips /snoep/ koek / frisdrank etc, dingen die je eet voor de lol maar die voedingstechnisch je weinig geven. En ook dat beter niet afschaffen, houd je toch niet vol, maar wel beperken. Bijv 1 snoepavond in de week ipv elke dag een beetje. Dan houd je het ook leuk!


Dit inderdaad. Dat is een van de redenen waarom die fancy diëten nooit werken: het is geen patroon wat je voor lange tijd kan volhouden. Wat je het beste kan doen is kritisch kijken naar je eetpatroon en deze langzaam maar zeker om gaan zetten naar een gezond eetpatroon. En daar zitten suikers en koolhydraten in, en ja, af en toe een keer genieten van een lekker pizza of portie friet. Ook tijdens het afvallen is dat gewoon mogelijk, je moet gewoon goed opletten wat je binnen krijgt en dat minder gezonde eten gewoon 'inplannen' als het ware.

We hebben een leuk topic waar je in ieder geval van harte welkom bent! In de OP staat veel informatie, dus zeker interessant om die een keer te scannen haha.

Wat ik je in ieder geval kan aanraden is om alles wat je eet & drinkt af te wegen (ja, met een weegschaal) en vervolgens in een app zoals My Fitness Pal te zetten. Bij afvallen draait het naast gezonder/minder eten ook heel erg om niet te weinig eten: dat is net zo gevaarlijk als overgewicht hebben :j. Een goede balans is dan ook nodig.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 29-08-19 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:11

Ik zou proberen een "dieet" te beginnen wat je de rest van je leven vol kan houden. Heel simpel gewoon op letten wat je eet en voldoende bewegen. Als je echt aan crashdieeten begint val je volgens mij toch ook heel vaak terug.

Top dat je wat wil gaan doen, maar pijnig jezelf niet :(:)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 12:13

Ik ga ook zeker niet minder eten of mezelf uithongeren. Mijn ouders hebben ontzettend veel verstand van diëten, dus het is ook niet dat ik 'zomaar' wat probeer.

Overigens ben ik extreem gevoelig voor suikers. 1x suiker eten en ik ben weer verslaafd. Dat is de reden waarom ik dit strikt uit huis wil hebben.

Maaltijden overslaan doe ik ook zeker niet, dat houd ik echt niet vol, wees maar niet bang haha!

Overigens, bedankt voor alle lieve succeswensen! <3
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 29-08-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:14

Moedig van je dat je het aan wil pakken! Maar het is echt een goede tip om niet te radicaal te zijn. Kleine gewoontes veranderen is beter vol te houden en biedt meer kans op blijvend succes. En succes wens ik je in elk geval, hoe je het ook wil gaan aanpakken. :(:)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:15

Hartstikke goed van je! Heel veel succes alvast.

Tips:
- Gebruik kleinere borden/kommen
- Haal geen rotzooi in huis, wat je niet hebt kun je ook niet in je mond stoppen
- Als je wil snoepen zorg dan dat je een nootje bijv hebt. Dat heeft wel veel kcal maar is ongebrand en ongezouten wel gezond. Nog beter is iedere week groenten snijden, in de koelkast leggen en als je dan super veel zin hebt in een snack dit pakken met een beetje humus. Of een appel met wat amandelpasta bijv.
- Zorg voor een stok achter de deur, neem contact op met een voedingsdeskundige en maak duidelijke afspraken.
- Pak een vast weegmoment per week en ga vooral niet iedere dag op de weegschaal staan. Je gewicht fluctueert en de kans is groot dat je gedemotiveerd raakt.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:21

Pepperrr schreef:
Ik ga ook zeker niet minder eten of mezelf uithongeren. Mijn ouders hebben ontzettend veel verstand van diëten, dus het is ook niet dat ik 'zomaar' wat probeer.

Overigens ben ik extreem gevoelig voor suikers. 1x suiker eten en ik ben weer verslaafd. Dat is de reden waarom ik dit strikt uit huis wil hebben.

Maaltijden overslaan doe ik ook zeker niet, dat houd ik echt niet vol, wees maar niet bang haha!

Overigens, bedankt voor alle lieve succeswensen! <3


Heel goed dat je dit besef hebt. Dat scheelt alweer! Ik zou als ik jou was wel langzamer aan beginnen. Dus je wil koolhydraatvrij? Probeer dan eerst je aardappelen te vervangen voor bv bloemkoolrijst. Vervolgens minder brood. Zo bouw je dat in stapjes af.

Mocht je echt zo gevoelig zijn voor suikers en je weegschaal die inderdaad die 3 cijfers aangeeft, is het dan niet handig om wel eens een checkup te doen voor diabetes type 2? Het hoeft lang niet altijd maar zolang je serieus overgewicht hebt en gevoelig bent voor suikers zou ik het 1x per jaar even laten nakijken. Beter op tijd weten dan niet.

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:25

Heel knap dat he deze uitdaging aangaat. Misschien leuk om een app groepje te starten om elkaar te motiveren met foto’s van gerechten.

IMANDRA

Berichten: 9804
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:35

Even kleine sidenote: suikerverslaving bestaat niet. Eens met StillAngel verder.

en heel veel succes gewenst!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:37

Heel veel succes!
Ik vind het alleen maar goed als je het doet, jouw lijf en jouw gevoel. Geef het de tijd en dan komt alles goed :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:38

Wat goed dat je dit gaat doen, TS!

Ik heb zelf mijn eetpatroon ruim een jaar terug ook aangepast. Wat inhoudt, porties halveren en beter kauwen (dat maakt echt verschil!) en een groot glas water bij het eten, ik snoep nauwelijks meer, in het weekend wel een stuk chocola of een ijsje, ik gebruik geen toegevoegde suikers en eet maximaal 3 keer in de week koolhydraten (pasta, aardappels, gerechten met bladerdeeg oid), verder minimaal snoepen e.d., ik heb daarvoor in de plaats groente en fruit in de koelkast voor als ik 'lekkere' trek heb. Of ik smeer een cracker met hüttenkase en jam :9.

Ook ben ik meer gaan bewegen. Meer paardrijden, fietsen, wandelen.

Ik ben op die manier 15 kilo kwijtgeraakt en eet nog steeds zoals toen ik begonnen ben. Zonder moeite. En op die manier kun je rustig ook eens een dagje lekker een pizza eten, of lekker uit eten.

Heel veel succes +:)+!

Edit: Ook goed om te weten, kijk eens naar de calorieën in je voedingsmiddelen. Ik at graag chips, daar zit zó veel in en het levert je lichaam niks op. Toen ik daar meer naar ging kijken hielp dat veel beter goede keuzes te maken. Een komkommer zit minder in, maar geeft je een veel voller gevoel (mij dan toch).

Edit 2: Wat ook goed helpt, naar mijn ervaring, is eten aan tafel. Niet voor de tv/laptop. Gewoon rustig zitten en eten. Eventueel een tijdschrift om te lezen. Maar geen digitale zooi om je heen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-08-19 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:39

IMANDRA schreef:
Even kleine sidenote: suikerverslaving bestaat niet. Eens met StillAngel verder.

en heel veel succes gewenst!

Hoezo bestaat suikerverslaving niet?

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:50

Gekke suggestie misschien, maar zou je niet een paar weken bij je ouders kunnen wonen. Ze kunnen je steunen en adviseren over wat goed voor je is. Dat maakt de start misschien makkelijker vol te houden.

Mliiesje
Berichten: 201
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:53

Kijk eens naar een koolhydraatarm dieet, ook wel keto-dieet genoemd. Sluit volgens mij goed aan op wat je al wilt gaan doen.

Ik ben door dit dieet bijna 20kg afgevallen in een half jaar tijd.

Als je het echt wil, dan lukt het!! Succes en mocht je recepten of tips willen mag je me altijd pb-en.

Edit: kijk eens naar dit topic: [VT] Wie heeft er nog lekkere kha/keto recepten?

Allemaal kha recepten en tips van bokkers

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:55

Ik zal het mijn lichaam eens vertellen, dat een suikerverslaving niet bestaat. Dat scheelt heel veel hoofdpijn-aanvallen :Y)
Ik heb daar dus erg veel last van. Een dag veel (toegevoegde) suiker, en dan een dag suikervrij, en ik heb gegarandeerd de dag erna flink hoofdpijn.

Verder, TS, veel succes! Het gaat je vast lukken. Een gezond gewicht is niet alleen 'mooier', natuurlijk is iedereen mooi zoals hij/zij is.. maar met een gezond gewicht heb je meer energie, zit je beter in je vel en het is gewoon gezonder, dus je moet het vooral niet voor anderen doen maar alleen voor jezelf.
Veel groente en fruit klinkt al heel goed. Eieren en noten zou ik met mate eten. Eiwitten kun je ook heel goed uit peulvruchten halen.
En zorg inderdaad voor wat gezonde snacks als tussendoortje voor als je honger krijgt.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: How to: Drastisch eetgewoonten omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:01

Eet je zelf slank gezond en gelukkig. Lees dat boek eens van Amber Alberda.
Ik eet 5x per dag en ook wel eens chocolade, patatje oid en ben nu rustig aan 8 kilo kwijt en eet gewoon normaal.

Inderdaad geen suikers en wat helpt je calorieen tellen.

Als ik Koolhydraatarm doe en ik ga weer normaal eten komt het er 2x zo snel bij en dubbele kilo's

Komt echt wel goed.... als je schop onder je kont will PB je maar _O-

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:11

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:
Even kleine sidenote: suikerverslaving bestaat niet. Eens met StillAngel verder.

en heel veel succes gewenst!

Hoezo bestaat suikerverslaving niet?


Heb je ooit junks bij het suikerschap zien staan in de supermarkt? Mensen die stiekem het suikerpotje leeg roofden in een cafe?
Daarom bestaat een suikerverslaving niet. Het is te simpel om te zeggen dat je verslaafd bent aan suiker, in dat geval zou je de suikerpot thuis leeg vreten op zoek naar datgene wat je nodig hebt.
Heb je ooit een reep chocolade afgepakt van een “suikerverslaafde”? Dan is iemand hoogstens geïrriteerd. Probeer eens cocaïne af te pakken van een drugsverlaafde. Of alcohol van een alcoholverslaving. Dan is de kans groot dat je daarna naar de dokter moet. Dat is een verslaving.

Er is sprake van een eetverslaving en bepaalde producten triggeren die eetverslaving meer (vaak een combinatie van vet, suiker en bepaald mondgevoel(immers, als je chips in de blender heeft gezeten is het ineens lang zo interessant niet meer), maar het benoemen als zoiets simpels als een “suikerverslaving” is echt kull.

En 8nnemiek, ik denk dat je de definitie van een verslaving eens moet bekijken als je dat een argument vind voor verslaving :D


@TS: radicalr veranderingen zijn makkelijker in het begin, maar houd je moeilijk vol. probeer realistische veranderingrn door te zetten, realiseer je dat het een marathon is en geen sprint en stel je daar ook op in. Een dietist, voedingsconsulente of lifestylecoach kan je helpen met gedragsveranderingen.

IMANDRA

Berichten: 9804
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:17

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:
Even kleine sidenote: suikerverslaving bestaat niet. Eens met StillAngel verder.

en heel veel succes gewenst!

Hoezo bestaat suikerverslaving niet?


Omdat het zeer waarschijnlijk niet bestaat, niet in dezelfde zin als een drugsverslaving/alcoholverslaving. Je lichaam kan daar fysiek gezien niet zo afhankelijk van worden. Psychologisch is een ander verhaal natuurlijk.
Zie hier!

Daarmee zeg ik overigens niet dat jij hier zit te liegen, maar dat het bij jou waarschijnlijk een andere oorzaak heeft dan ‘suikerverslaving’ (een oorzaak die prima met suiker te maken kan hebben: te veel of te weinig suiker innemen kan bijv. ook hoofdpijn veroorzaken en dat heeft niks met verslaving te maken.

Edit: oh sec is me voor! _/-\o_

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:20

Wat ontzettend goed TS! Onthoud dat afvallen an sich niks meer is dan minder calorieën binnen krijgen, dan dat je verbrand. Ik hoef zelf in principe niet af te vallen, maar toch tel ik mijn calorieën, puur om te zien wat ik precies binnen krijg. De producten die je noemt zijn natuurlijk hartstikke prima en gezond, maar ondanks dat noten wel heel goed voor je zijn, bevatten ze relatief veel calorieën. Ik beperk dit dus tot een handje per dag (+- 30 gram).

Wat ik zelf daarnaast een makkelijke manier vind om minder calorieën binnen te krijgen, is door het enkel drinken van water, koffie en thee. Ik drink echt niks anders, terwijl dat vroeger echt wel anders was. De grap is dat ik nu juist vrijwel alle frisdrank niet eens meer lekker vind, veel te zoet! Daarnaast bespaart dit je ook nog geld, dus dat is ook leuk. Dit is natuurlijk wel heel persoonlijk, maar ik vind het zelf makkelijker om calorieën te besparen op drinken, dan op eten.

Heel veel succes! :D