Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:50

Als ik het zo hoor ondervindt TS qua dieet weinig psychologisch lijden.

Er zijn zoveel mensen met echt zware allergieen (noten, gluten). Daar zitten zeker mensen tussen die zware hinder ondervinden maar velen zijn ook gewoon gelukkig.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:51

bigone schreef:
Ts, jij kunt met de beperkingen van je ziekte, die jij niet in heftige mate hebt blijkbaar zo goed omgaan dat je zelf de beperkingen niet meer ziet. Ik lees elke week bloedprikken, weekoverleg met dietiste , zeer goed opletten wat je eet.
Voor jou normaal maar ik sta er van te kijken dat je dit geen gedoe vind en zorgen voor een gezonde eicel wel.
Je zadelt een eventuele zieke dochter met het zelfde dilemma op wanneer ze ooit aan kinderen wil beginnen, jij geeft sws de ziekte weer door, je dochter kan nooit een onbekommerde tiener zijn, een jaar backpacken? Bijna onmogelijk.

En zelf heb je geen zin in gedoe, ja je bent zwanger maar( natuurlijk hoop ik dit niet voor je) mocht dit een miskraam worden dan wens ik je veel wijsheid voor de volgende toe.


Een jaar backpacken lijkt mij niet onmogelijk en niet iedereen wil dit.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:51

poes schreef:
Als ik het zo hoor ondervindt TS qua dieet weinig psychologisch lijden.

Er zijn zoveel mensen met echt zware allergieen (noten, gluten). Daar zitten zeker mensen tussen die zware hinder ondervinden maar velen zijn ook gewoon gelukkig.


Zonder waardeoordeel te geven; er is nog steeds kans dat het kindje naast de stofwisselingsziekte een andere allergie of ziekte heeft die het dieet nog erger beperkt. De kans op de gekende ziekte is hoger, maar daarmee is de kans op alle andere dingen niet lager.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:53

Ja maar even goed loopt dat kind op haar 16e te dicht bij de muziekbox op een privé feestje, krijgt ze tinnitus en wordt ze daar gillend gek van en maakt ze er een eind aan. We kunnen er toch niet alle ‘normale’ risico’s gaan bijslepen nu...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:54

poes schreef:
Ja maar even goed loopt dat kind op haar 16e te dicht bij de muziekbox op een privé feestje, krijgt ze tinnitus en wordt ze daar gillend gek van en maakt ze er een eind aan. We kunnen er toch niet alle ‘normale’ risico’s gaan bijslepen nu...


Nee want dit kind, indien het een meisje is, loopt al risico genoeg.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:58

poes schreef:
Ja maar even goed loopt dat kind op haar 16e te dicht bij de muziekbox op een privé feestje, krijgt ze tinnitus en wordt ze daar gillend gek van en maakt ze er een eind aan. We kunnen er toch niet alle ‘normale’ risico’s gaan bijslepen nu...


Dat is het punt niet; de TS maakt een beoordeling over hoe draaglijk de situatie is, en dat begrijp ik. Los van die discussie wil ik gewoon meegeven dat dat niet de enige beperking hoeft te zijn. Zodra er bijvoorbeeld een gluten of lactose intolerantie bij komt kijken (erg veelvoorkomend) is het weer wat moeilijker bv. Of stel dat het kindje een schildklier probleem heeft waardoor het steeds aan de magere kant blijft, dan is eiwitarm eten en toch op gewicht blijven een uitdaging.


En een zware sport beoefenen waarbij je eiwit inname enorm moet beperken is ook erg moeilijk.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:02

Dat van die sport klopt. Maar er zijn ook (top)sporters die zweren bij een carb based dieet. En er zijn maar weinig mensen die top sport kunnen doen. Dat is er maar heel weinig gegeven.

Mijn man mag ook geen topsport doen. Ik ken bijna niemand die zo veel en regelmatig sport als hij.

En ja er zijn extra risico’s. Maar dat vind ik los staan van het verhoogde risico op deze aandoening. Er komen dagelijks mensen op de wereld die vroeg of laat doodongelukkig worden en je kunt echt niet 1 op 1 zeggen dat deze aandoening altijd tot ongelukkig zijn zal leiden. Dat kan TS beter beoordelen dan wij.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:06

Zullen we evt discussies voeren in het andere topic? Lijkt mij respectvoller naar TS toe

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:10

Poes, ik zeg het echt niet omdat ik TS wil zeggen dat ze het anders moet doen, ik geef het mee omdat het belangrijk is dat je voorbereid bent op al die dingen wanneer je een inschatting over 'draaglijkheid' van de ziekte wil maken. En mijn voorbeelden zijn weldegelijk realistisch, die intoleranties komen ontzettend vaak voor. En uiteraard zijn er andere diëten, voor sport, maar het is weer iets waar over nagedacht zal moeten worden. En dat geldt niet enkel voor topsport, maar stel dat de dochter een danseres van beroep wil worden, zal dat qua dieet een hele strijd zijn, zeker als de gradatie erger is dan die van TS. Dat mag toch mee in overweging genomen worden als je oprecht een inschatting wil maken van de levenskwaliteit van het kindje.

En dat kan je wel steeds neergooien met 'Er zijn altijd risico's', maar in deze zou een extra beperking gewoon eentje te veel kunnen zijn om nog een zorgeloos leven te hebben.

En mijn bedoeling was echt niet te drammen. Ik hoop voor TS dat het allemaal niet hoeft te gebeuren, maar realisme is in deze erg belangrijk.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:14

Nee snap je punt sinnej :j

Maar TS heeft voor nu haar beslissing genomen en ik weet noet of we nu nog kritische vragen moeten stellen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:54

Voor de mensen overigens die denken dat het geheel eiwitloos is wat betreft dieet van TS zover mijn kennis reikt kan dit niet.
Het lichaam blijft eiwitten nodig hebben daarnaast is een dieet zonder eiwitten vrijwel onmogelijk.
TS kan je daar wat concreter in zijn?

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:00

Citaat:
Voor mijn 'toekomstige dochter' zou er een zwaardere vorm kunnen zijn, maar ik weet hoe te 'voorkomen', ziekte present, dan gooien we het hele babymelksysteem om naar een eiwitarme melk en gaan we zo hersenschade kunnen voorkomen. Het zou kunnen dat die dochter wel heel haar leven zwaar zal moeten dieten, dan is dat zo, dieten doen wel meer mensen, ieders om een andere reden.


Ik schrik hier echt heftig van, hoe licht je hierover praat. Vanuit mijn werk maak ik de casussen mee van dit soort gevallen en ik ken je niet, maar zo makkelijk als jij er over praat is echt een unicum.
Ik ken de gevallen waarbij kinderen zich buitengesloten voelen op school, pubers zodanig tegen de crib gaan dat ze in het ziekenhuis terecht komen, noem maar op. Jou laatste zin grijpt me, als moeder en als dietist, echt naar het hart. En dan werkte ik met ziektes als coeliakie of diabetes, waar best nog wat marge in zit. Bij collega’s die met PKU werken (wat zoals ik het lees behoorlij te vergelijken is met jou ziekte) hoor ik de verhalen nog schrijnender.
Ik hoop oprecht oprecht dat je een gezond kindje mag krijgen.


ElviraKelan schreef:
Voor de mensen overigens die denken dat het geheel eiwitloos is wat betreft dieet van TS zover mijn kennis reikt kan dit niet.
Het lichaam blijft eiwitten nodig hebben daarnaast is een dieet zonder eiwitten vrijwel onmogelijk.
TS kan je daar wat concreter in zijn?

Ik ben niet TS maar kan je vraag wel beantwoorden.
Normaal gesproken bestaan deze dieten uit een fors eiwitarme voeding, hiervoor worden vaak speciale (medische) dieetproducten gebruikt, afhankelijk van de tolerantiegrenzen. Daarnaast krijgen zij afgepaste supplementen waarin eiwitten zitten in zodanige mate dat ze wel af te breken zijn in hoeveelheden die het lichaam nodig heeft omdat eiwitten idd essentieel zijn.
Daarnaast hebben sommige patienten levenslange medicatie nodig om de ureumopstapeling te voorkomen.
Er zijn behoorlijk wat gevallen, vooral bij kinderen(ik durf geen percentage te noemen maar ik zou zo’n 30% schatten) die ‘s nachts sondevoeding krijgen obv koolhydraten omdat ze hun kcal niet redden.
Een jaar backpacken is echt geen optie voor deze mensen, tenzij je een giga koffer met dieetvoeding met je mee wil slepen.

Dit soort dieten zijn in de meeste gevallen stukken extremer dan bij nierfunctiestoornissen en deze patienten kunnen vrijwel nooit uit met normale voedingsmiddelen (wat bij nierfunctiestoornissen in principe wel kan)
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-07-19 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:07

secricible schreef:
Citaat:
Voor mijn 'toekomstige dochter' zou er een zwaardere vorm kunnen zijn, maar ik weet hoe te 'voorkomen', ziekte present, dan gooien we het hele babymelksysteem om naar een eiwitarme melk en gaan we zo hersenschade kunnen voorkomen. Het zou kunnen dat die dochter wel heel haar leven zwaar zal moeten dieten, dan is dat zo, dieten doen wel meer mensen, ieders om een andere reden.


Ik schrik hier echt heftig van, hoe licht je hierover praat. Vanuit mijn werk maak ik de casussen mee van dit soort gevallen en ik ken je niet, maar zo makkelijk als jij er over praat is echt een unicum.
Ik ken de gevallen waarbij kinderen zich buitengesloten voelen op school, pubers zodanig tegen de crib gaan dat ze in het ziekenhuis terecht komen, noem maar op. Jou laatste zin grijpt me, als moeder en als dietist, echt naar het hart. En dan werkte ik met ziektes als coeliakie of diabetes, waar best nog wat marge in zit. Bij collega’s die met PKU werken (wat zoals ik het lees behoorlij te vergelijken is met jou ziekte) hoor ik de verhalen nog schrijnender.
Ik hoop oprecht oprecht dat je een gezond kindje mag krijgen.


ElviraKelan schreef:
Voor de mensen overigens die denken dat het geheel eiwitloos is wat betreft dieet van TS zover mijn kennis reikt kan dit niet.
Het lichaam blijft eiwitten nodig hebben daarnaast is een dieet zonder eiwitten vrijwel onmogelijk.
TS kan je daar wat concreter in zijn?

Ik ben niet TS maar kan je vraag wel beantwoorden.
Normaal gesproken bestaan deze dieten uit een fors eiwitarme voeding, hiervoor worden vaak speciale (medische) dieetproducten gebruikt, afhankelijk van de tolerantiegrenzen. Daarnaast krijgen zij afgepaste supplementen waarin eiwitten zitten in zodanige mate dat ze wel af te breken zijn in hoeveelheden die het lichaam nodig heeft omdat eiwitten idd essentieel zijn.
Daarnaast hebben sommige patienten levenslange medicatie nodig om de ureumopstapeling te voorkomen.
Er zijn behoorlijk wat gevallen, vooral bij kinderen(ik durf geen percentage te noemen maar ik zou zo’n 30% schatten) die ‘s nachts sondevoeding krijgen obv koolhydraten omdat ze hun kcal niet redden.

Dank voor jouw antwoord.
Even een super verkort antwoord omdat ik dit antwoord even in mijn vermoeide brein moet laten bezinken ;)

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:14

Even uit nieuwsgierigheid: kan een kind met deze aandoening borstvoeding krijgen?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Ailill
Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:33

Ibbel schreef:
Dat dieet is voor mij niet zozeer het issue. Maar je geeft een zieke dochter hetzelfde dilemma waar jijzelf aardig mee aan het worstelen bent. Is dat fair? Wil je een kind niet juist tegen dit soort morele en ethische beslissingen beschermen?
Ik snap je punt en, helaas, is deze van toepassing op TS. Echter, hoeveel ouders hebben er niet een of ander defect dat ze doorgeven aan hun kinderen? Al dan niet bewust, ik denk dat de meeste mensen er niet eens vewust stil bij staan, nu moet TS in haar geval wel, maar ze doet het ook.

Voorbeeld, bij mijn vader in de familie hebben ze niet de beste huiden/ Vaak hooikoorts en astma. Zelf heb ik weinig last van de laatste 2, maar wel degelijk erg veel last gehad van eczeem. Dat was voor veel buurtkinderen/klasgenoten/scouting een reden om mij echt enorm te pesten. Schimmelpoot, AIDS-lip en nog meer benamingen vlogen me dagelijks om de oren. Sommige mensen wilden niet naast mij zitten, denken dat het besmettelijk is.

Als ik dan zomer na zomer met lange broeken/truien loop, tot ver na mijn 20e onzeker geweest en tot op de dag van vandaag zijn de littekens zichtbaar (als in zelf een lichte tint en dan van die opvallende vlekken zonder pigment). Ik kan oprecht zeggen er 100% overheen te zijn, dankzij een specifiek voorval en ik ben diegene er nog altijd dankbaar voor.

Mijn vader heeft zijn jeugd/huid zo totaal niet ervaren, andere mensen binnen de familie ook niet. Dus of het enkel daar aan ligt of meer factoren die van toepassing zijn, laat ik in het midden.

Wat ik bedoel te zeggen is: Iedereen heeft zo zijn/haar ding.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:40

Napie schreef:
Even uit nieuwsgierigheid: kan een kind met deze aandoening borstvoeding krijgen?


Van OTC weet ik het niet, bij PKU (een vergelijkbare ziekte) kunnen kinderen een bepaalde hoeveelheid moedermelk krijgen, welke aangevuld wordt met eiwitarme voeding.

Ik verwacht dat een kind met deze aandoening waarschijnlijk een vergelijkbaar dieet nodig heeft.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:02

Ailill schreef:
Ibbel schreef:
Dat dieet is voor mij niet zozeer het issue. Maar je geeft een zieke dochter hetzelfde dilemma waar jijzelf aardig mee aan het worstelen bent. Is dat fair? Wil je een kind niet juist tegen dit soort morele en ethische beslissingen beschermen?
Ik snap je punt en, helaas, is deze van toepassing op TS. Echter, hoeveel ouders hebben er niet een of ander defect dat ze doorgeven aan hun kinderen? Al dan niet bewust, ik denk dat de meeste mensen er niet eens vewust stil bij staan, nu moet TS in haar geval wel, maar ze doet het ook.

Voorbeeld, bij mijn vader in de familie hebben ze niet de beste huiden/ Vaak hooikoorts en astma. Zelf heb ik weinig last van de laatste 2, maar wel degelijk erg veel last gehad van eczeem. Dat was voor veel buurtkinderen/klasgenoten/scouting een reden om mij echt enorm te pesten. Schimmelpoot, AIDS-lip en nog meer benamingen vlogen me dagelijks om de oren. Sommige mensen wilden niet naast mij zitten, denken dat het besmettelijk is.

Als ik dan zomer na zomer met lange broeken/truien loop, tot ver na mijn 20e onzeker geweest en tot op de dag van vandaag zijn de littekens zichtbaar (als in zelf een lichte tint en dan van die opvallende vlekken zonder pigment). Ik kan oprecht zeggen er 100% overheen te zijn, dankzij een specifiek voorval en ik ben diegene er nog altijd dankbaar voor.

Mijn vader heeft zijn jeugd/huid zo totaal niet ervaren, andere mensen binnen de familie ook niet. Dus of het enkel daar aan ligt of meer factoren die van toepassing zijn, laat ik in het midden.

Wat ik bedoel te zeggen is: Iedereen heeft zo zijn/haar ding.

Klopt helemaal zoals jij het zegt , echter vind ik er nog wel een verschil tussen een ziekte zitten die onbehandeld dodelijk kan zijn of een vorm van astma eczeem, ook heel vervelend maar in de meeste gevallen niet dodelijk. Zou jij van kinderen afzien wetende da je astma en/of eczeem door kunt geven??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ailill
Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:06

Nou, als ik kijk naar de impact die het op mij had, het meermaals letterlijk in het ziekenhuis vastgebonden liggen in de teerzalf, het jarenlange pesten en het psychische onderdeel, dan zou ik serieus mijn twijfels hebben ja.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het, i.i.g. bij TS, niet heel zwaar klinkt. Maar ik geef eerlijk toe 0,0 info opgezocht te hebben. Dus stel haar dochter krijgt hetzelfde, dan lijkt het mij dat TS hier een goede inschatting van kan maken.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:27

Seltje schreef:
Gisteren een zeer goed gesprek gehad met de geneticus, er is nog een extra traject in gang gezet rond prenatale diagnostiek, wat dat exact inhoud weet ik pas na het volgende gesprek. Er zijn blijkbaar tegenover 28 jaar geleden een hoop nieuwe technieken, maar daarvoor moet ik een gesprek hebben met een speciale gyneacoloog, daar kon de geneticus zelf geen duidelijke uitleg over geven (ieder zijn specialiteit eh)

Kun je uitleggen waarom je dit niet uitgezocht hebt voordat je de beslissing maakte om via de natuurlijke weg zwanger te worden? Waarom vond je het niet van belang om dat mee te nemen in je beslissing?

koeien op de weg...

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:30

TS, herinner je jezelf nog als kind van bv 6-8 jaar? Wat vond je er toen van?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41543
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:55

Seltje schreef:
Voor mijn 'toekomstige dochter' zou er een zwaardere vorm kunnen zijn, maar ik weet hoe te 'voorkomen', ziekte present, dan gooien we het hele babymelksysteem om naar een eiwitarme melk en gaan we zo hersenschade kunnen voorkomen. Het zou kunnen dat die dochter wel heel haar leven zwaar zal moeten dieten, dan is dat zo, dieten doen wel meer mensen, ieders om een andere reden. Hersenschade loopt vooral op door veel te late diagnoses, en dan kunnen de ergere symptomen ontstaan.

Er dieten wel meer mensen omdat ze moeten, omdat ze anders doodziek worden.

Waarom zou je je kind zoiets geven?

prulletje
Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:43

Ik heb het topic een beetje gevolgd maar er werd zoveel gezegd dat ik niet de behoefte had om daar nog bovenop te gaan zitten. Nu het wat rustiger begint te worden wil ik toch nog wel reageren.

Ik heb een chronische ziekte geërfd van mijn moeder. Op dit moment kan ik er goed mee leven maar ik ben ook +/- een jaar lang heel ziek geweest en de ziekte zal met ups en downs blijven verlopen. Toen ik werd geboren wist men nog niet dat het erfelijk was en nog steeds is veel over de erfelijkheid niet bekend. Bij mij in de familie komt het veel voor. Een oom van mij had het en meerdere neven en nichten. Ongeveer één op drie.
Embryoselectie is voor deze ziekte niet beschikbaar maar zou dat het geval zijn dan zou ik daar binnen een seconde voor kiezen. Want hoe zwaar het traject ook is, het is een peuleschil vergeleken met de ellende aan gedokter, ziek zijn en leefstijlaanpassingen die ik voor mijn (hypothetische) kind zou kunnen voorkomen. Bovendien zou het een last zijn die mijn partner en ik zouden moeten dragen, en niet het kind.
Maar het lijkt alsof je er wel goed over nagedacht hebt en de keuze gemaakt hebt die voor jullie het beste aanvoelt of in ieder geval aanvoelde. Ik hoop oprecht voor jullie en jullie kind dat het kwartje de goede kant op valt. En ergens hoop ik ook dat, mocht de wens voor een tweede komen (er vanuit gaande dat deze zwangerschap goed gaat) jullie dan een andere keuze maken...

Voor mij was het trouwens wel "fijn", zeker in het begin, dat ik familieleden had waarmee ik kon praten over mijn aandoening en die wisten wat ik meemaakte. Mocht je dus een dochter krijgen die ook jouw aandoening heeft, dan kan je in ieder geval die persoon zijn voor haar.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:00

prulletje schreef:
Voor mij was het trouwens wel "fijn", zeker in het begin, dat ik familieleden had waarmee ik kon praten over mijn aandoening en die wisten wat ik meemaakte. Mocht je dus een dochter krijgen die ook jouw aandoening heeft, dan kan je in ieder geval die persoon zijn voor haar.

Denk je dat nu werkelijk? Als mijn moeder mij willens en wetens met een zo beperkende ziekte op zou zadelen dan zou ik haar al helemaal niet als vertrouwenspersoon kiezen. Er wordt voor minder een ouder-kind relatie verbroken.

prulletje
Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:05

elnienjo schreef:
prulletje schreef:
Voor mij was het trouwens wel "fijn", zeker in het begin, dat ik familieleden had waarmee ik kon praten over mijn aandoening en die wisten wat ik meemaakte. Mocht je dus een dochter krijgen die ook jouw aandoening heeft, dan kan je in ieder geval die persoon zijn voor haar.

Denk je dat nu werkelijk? Als mijn moeder mij willens en wetens met een zo beperkende ziekte op zou zadelen dan zou ik haar al helemaal niet als vertrouwenspersoon kiezen. Er wordt voor minder een ouder-kind relatie verbroken.


Ik zeg niet dat ze zal staan springen van vreugde, zou ik ook zeker niet doen. Ik denk dat ik het in een geval als dit mijn ouders ook echt wel kwalijk zou nemen. Maar het is ook een kwestie van hoe je ermee omgaat. TS heeft een keuze gemaakt en het resultaat daarvan groeit nu in haar buik. En mocht het zo zijn dat ze een zieke dochter krijgt, dan weet zij in ieder geval hoe ze die het beste kan begeleiden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:09

prulletje schreef:
Ik zeg niet dat ze zal staan springen van vreugde, zou ik ook zeker niet doen. Ik denk dat ik het in een geval als dit mijn ouders ook echt wel kwalijk zou nemen. Maar het is ook een kwestie van hoe je ermee omgaat. TS heeft een keuze gemaakt en het resultaat daarvan groeit nu in haar buik. En mocht het zo zijn dat ze een zieke dochter krijgt, dan weet zij in ieder geval hoe ze die het beste kan begeleiden.

Dat werkt voor een onmondig jong kind wellicht nog wel maar eens ze doorkrijgt dat haar moeder de keuze had de handicap te voorkomen, kan het wel 'ns tot uitbarsting komen in de puberteit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, DogWords, ellen05, GoogleAdsense, Kirsha, Lanoca, loez, Mutti, purny, Rije, shaddy82, sjaslique, WendyKtH en 175 bezoekers