Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 


Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 07:55

Gefeliciteerd meis!

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:04

Seltje schreef:
Ik had gisteren later moeten antwoorden. Rond 19u in de avond stonden plots de uitslagen op het online Cozo platform.
Het geslacht hou ik nog even voor mijzelf, maar de rest van de Nipt test is goed :D


Hartstikke fijn, gefeliciteerd!!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:15

Wat fijn! Gefeliciteerd.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:27

Wat een opluchting, gefeliciteerd!

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:28

Wat fijn en wat een opluchting voor jullie!

Nu op naar een hopelijk zorgeloze rest van de zwangerschap :)

[o]

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:45

Wat fijn!

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:49

Met de NIPT weet je alleen het geslacht en nog niet of de ziekte er is of niet. Het geslacht heb je dus al verklapt ;), en nu maar hopen dat ze aan de goede 50% kant zit. Vwp of vlokkentest ga je nog laten doen, of niet meer?

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:50

veerledec schreef:
Met de NIPT weet je alleen het geslacht en nog niet of de ziekte er is of niet. Het geslacht heb je dus al verklapt ;), en nu maar hopen dat ze aan de goede 50% kant zit. Vwp of vlokkentest ga je nog laten doen, of niet meer?


Ehm, nee?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:53

veerledec schreef:
Met de NIPT weet je alleen het geslacht en nog niet of de ziekte er is of niet. Het geslacht heb je dus al verklapt ;), en nu maar hopen dat ze aan de goede 50% kant zit. Vwp of vlokkentest ga je nog laten doen, of niet meer?


Nee natuurlijk niet, weet je wel wat de NIPT is??

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:55

veerledec schreef:
Met de NIPT weet je alleen het geslacht en nog niet of de ziekte er is of niet. Het geslacht heb je dus al verklapt ;), en nu maar hopen dat ze aan de goede 50% kant zit. Vwp of vlokkentest ga je nog laten doen, of niet meer?


Met de nipt weet je de chromosoomfouten en als die dus goed is zijn er geen chromosoomfouten en kan de ziekte niet tot uiting komen want die is chromosomaal.

[o]

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:07

TS zegt zelf dat ze met de NIPT alleen het geslacht weet, en bij een meisje niet verder zal testen. En ja, ik weet heel goed wat de NIPT is. Ze kunnen helaas nog niet alles daarmee vinden.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:17

Er staat dat ze het geslacht voor zichzelf houdt maar dat de rest van de nipt goed is.
Dat houdt neem ik aan in dat er dus geen chromosoomafwijkingen zijn gevonden.
In eerste instantie testen ze op down, patau en edward, maar kunnen ook nevenbevindingen vinden.
Die hebben ze niet gevonden als de nipt goed is.
Dus is het vrij zeker dat er geen chromosoomafwijkingen zijn want in geval van TS hadden ze dat wel moeten vinden, zeker als ze het zelf ook heeft. En dan hadden ze verder moeten uitzoeken. Maar ze hoeven niet verder uit te zoeken.
Dus de kans is uitermate klein dat er alsnog iets uitkomt, aangezien de nipt heel erg betrouwbaar is (maar geen 100% idd)

Het kan dus ook een jongen zonder chromosoomafwijking zijn.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-08-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:18

Lees even haar openingspost.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:18

Die heb ik gelezen. Maar het kan dan toch nog steeds een jongen zonder chromosoomafwijking zijn.

Het is toch geen 100% zekerheid dat die chromosoomafwijking vererft wordt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-08-19 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:18

Citaat:
Abortus kan nu nog. Abortus kan nog na de NIPT test op 12 weken, daarmee kunnen ze het geslacht bepalen. Maar abortus kan niet meer na de vruchtwaterpunctie/vlokkentest (en daarbij kunnen ze bepalen of dit kind ziek of gezond is).
Laatst bijgewerkt door veerledec op 10-08-19 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:19

Uit de OP:

Indien het een jongen is is er 50% kans op een miskraam/doodgeboorte/niet ouder dan 1 jaar oud worden.
Indien het een meisje is is er 50% kans op een ziek kind dat net zoals ik de rest van haar leven moet diëten.

TS weet dus het geslacht, wij nog niet. TS heeft ook aangegeven dit voor zichzelf te willen houden. Ik denk dat het fijn is als dit ook gerespecteerd wordt :) Wat we iig weten is dat het dus geen ziek kindje is :)
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 10-08-19 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:19

veerledec schreef:
Citaat:
Abortus kan nu nog. Abortus kan nog na de NIPT test op 12 weken, daarmee kunnen ze het geslacht bepalen. Maar abortus kan niet meer na de vruchtwaterpunctie/vlokkentest (en daarbij kunnen ze bepalen of dit kind ziek of gezond is).


Als er chromosoomafwijkingen zijn.
Als er geen chromosoomafwijkingen zijn kan de ziekte überhaupt niet tot uiting komen.

[o]

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:23

Volgens mij had TS bij de OP de feiten nog maar half op orde.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:27

Hier wel:
Citaat:
Gisteren een zeer goed gesprek gehad met de geneticus, er is nog een extra traject in gang gezet rond prenatale diagnostiek, wat dat exact inhoud weet ik pas na het volgende gesprek. Er zijn blijkbaar tegenover 28 jaar geleden een hoop nieuwe technieken, maar daarvoor moet ik een gesprek hebben met een speciale gyneacoloog, daar kon de geneticus zelf geen duidelijke uitleg over geven (ieder zijn specialiteit eh)

Er is ook een duidelijke beslissing genomen voor onszelf (en nu ik dit hier typ begint de koudwatervrees weer raar te doen, dit neertypen is zo definitief).
Als uit de nipt test blijkt een meisje, gaan we niet verder testen en zien we wel bij de geboorte. Ikzelf heb namelijk gewoon een goed leven, mits een klein aangepast dieet, en zo wil ik ook wel een dochter grootbrengen, blijkbaar zijn er ook veel meisjes asymptomatisch, dus wel merkbaar in DNA en doorgeefbaar, maar niet ziek. Als uit de nipt test blijkt een jongen, dan wordt er verder getest en bij een slechte diagnose wordt de zwangerschap afgebroken.

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:32

Alleen voor trisomie 21/down 18/Edwards 13/Patau is de test redelijk accuraat. De overheid zegt hierover:


Is de uitslag van de NIPT afwijkend? Er is dan vervolgonderzoek nodig als u zekerheid wilt krijgen. Lees ook onder 'U bent mogelijk zwanger van een kind met down-, edwards- of patausyndroom'.

Is de uitslag ‘niet-afwijkend’? Deze uitslag klopt bijna altijd. De kans is zeer klein dat u zwanger bent van een kind met down-, edwards- of patausyndroom. U hoeft dus geen vervolgonderzoek.

De NIPT ontdekt meer kinderen met down-, edwards- en patausyndroom dan de combinatietest en van de NIPT klopt vaker dan de uitslag van de combinatietest zegt veel maar niet alles en geen nevenbedingen zegt niet dat er niets is.

Bron: https://onderzoekvanmijnongeborenkind.n ... er-de-nipt

Afhankelijk van het geslacht zal er dus nog verder onderzoek gedaan worden.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Nikass
Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:33

Veerleedec, Waar lees jij dan dat ze niet verder gaat testen?

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:54

De NIPT zegt wat over chromosomale aandoeningen, niet generiek iets over genetische aandoeningen. Niet iedere genetische aandoening is een chromosomale aandoening.
Gefeliciteerd met de positieve NIPT, maar ga je ook laten kijken of de foetus ook jouw ziekte heeft?

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:55

Nikass schreef:
Veerleedec, Waar lees jij dan dat ze niet verder gaat testen?

Letterlijk in mijn quote hierboven.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:57

Het is dacht ik wel mogenlijk om heel gericht op extra genetische aandoeningen te testen tijdens de standaard NIPT, dus als dit gebeurd is dan kan inderdaad alles goed zijn maar dan kan TS dat misschien even extra vernoemen zodat we niet hoeven gissen :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlie_ en 24 bezoekers