Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:38

Anoniem schreef:
Als het ging over een merrie met een erfelijke afwijking die toch willens en wetens naar de hengst werd gebracht, of een teefje met een aandoening met een pretnest, of vul maar iets in, was heel Bokt te klein geweest. Nu het een mens is die bewust de keuze maakt is het ineens oké?

Helemaal eens!


secricible
Berichten: 25686
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:40

Anoniem schreef:
Als het ging over een merrie met een erfelijke afwijking die toch willens en wetens naar de hengst werd gebracht, of een teefje met een aandoening met een pretnest, of vul maar iets in, was heel Bokt te klein geweest. Nu het een mens is die bewust de keuze maakt is het ineens oké?


Rare vergelijking. Bij dieren waar we mee fokken hebben we te maken met een bepaalde commerciele waarde en streven we naar verbetering van ras. Zomaar-nestjes worden niet geaccepteerd over het algemeen, bij paarden nog een beetje als het voor eigen gebruik is maar anders moet het minstens een compleet gecontroleerde moeder zijn en bij voorkeur eentje die op keuringen flink wat prijzen heeft. Vaderdier moet sowieso eigenlik vrijwel altijd een “kampioensdier” zijn, waarbij er geen sprake is van een nakomeling uit een liefdesrelatie..

Als we bij mensen dezelfde criteria gaan stellen als bij dieren dan zou de wereld er echt heel heel raar uit zien....

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:43

secricible schreef:
Anoniem schreef:
Als het ging over een merrie met een erfelijke afwijking die toch willens en wetens naar de hengst werd gebracht, of een teefje met een aandoening met een pretnest, of vul maar iets in, was heel Bokt te klein geweest. Nu het een mens is die bewust de keuze maakt is het ineens oké?


Rare vergelijking. Bij dieren waar we mee fokken hebben we te maken met een bepaalde waarde, streven we naar verbetering van ras.
Als we bij mensen dezelfde criteria gaan stellen als bij dieren dan zou de wereld er echt heel heel raar uit zien....

Vind je?
Bij mensen hoef je dan niet te streven naar verbetering van het ras, maar bewust exemplaren op de wereld zetten die zich niet kunnen of zouden moeten voortplanten bedreigt op een gegeven moment ook het voortbestaan van de mens. Je zou bij mensen eigenlijk strengere criteria moeten handhaven als je het zo wil bekijken.

secricible
Berichten: 25686
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:45

Anoniem schreef:
Vind je?
Bij mensen hoef je dan niet te streven naar verbetering van het ras, maar bewust exemplaren op de wereld zetten die zich niet kunnen of zouden moeten voortplanten bedreigt op een gegeven moment ook het voortbestaan van de mens.


En wie bepaalt dit? Vanaf welke ziekte zou iemand zich niet meer moeten voortplanten? Moeten we lijsten op gaan stellen welke ziektes ernstig genoeg zijn dat iemand geen biologische kinderen meer mag krijgen? Hoe zie je dit voor je?

Daarnaast, TS kiest er voor dat baby alleen komt als die volledig gezond is, dus er is gewoon sprake van een compleet gezonde nakomeling... alleen de manier waarop TS dat bereikt kun je vraagtekens bij zetten.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:48

SusanH schreef:
Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.


De essentie van het leven is leven en overleven.. Jezelf voortplanten om als diersoort te overleven.. Dat geldt voor alle diersoorten maar de mens vergeet steeds meer dat het ook maar gewoon een diersoort is. Als wij de luxe niet hadden die we nu hebben gecreëerd (gemaakt dus) dan had er een heel groot deel van ons niet eens kunnen overleven. (En voordat er mensen over vallen, ik reken mezelf daar ook bij ivm mijn migraine.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:49

In dit geval vind ik abortus ingezet worden als een soort veredelde garantie/retourregeling. "Deze doet het niet, ik wil een andere".
Dat had voorkomen kunnen worden.
Ik ben absoluut niet tegen abortus. Ik ben wel echt tegen bewust domme keuzes maken die levens kunnen kosten.
Als je met dieren bewust fokt, zou je dat met mensen ook moeten doen.
Wat daar de grenzen in zijn, tja, geen idee, dat hoef ik ook niet uit te werken, omdat het simpelweg niet gaat gebeuren.

secricible
Berichten: 25686
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:51

Anoniem schreef:
In dit geval vind ik abortus ingezet worden als een soort veredelde garantie/retourregeling. "Deze doet het niet, ik wil een andere".
Dat had voorkomen kunnen worden.

Als je met dieren bewust fokt, zou je dat met dieren ook moeten doen.
Wat daar de grenzen in zijn, tja, geen idee, dat hoef ik ook niet uit te werken, omdat het simpelweg niet gaat gebeuren.


Dat ben ik dan wel weer met je eens, want er was een prima andere methode (namelijk PGD). Maar ik snap niet goed wat dat te maken heeft met je vergelijking met dieren :D

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:53

Simpelweg dat niemand bij een ongeschikte merrie of teef zou zeggen, joh lekker mee fokken! En dat het bij een mens, ook gewoon maar een dier, ineens heel erg is als je zou zeggen nouuuuuu doe maar niet, of doe het met de betere mogelijkheden die geboden worden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 12:54

dees_daan schreef:
SusanH schreef:
Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.


De essentie van het leven is leven en overleven.. Jezelf voortplanten om als diersoort te overleven.. Dat geldt voor alle diersoorten maar de mens vergeet steeds meer dat het ook maar gewoon een diersoort is. Als wij de luxe niet hadden die we nu hebben gecreëerd (gemaakt dus) dan had er een heel groot deel van ons niet eens kunnen overleven. (En voordat er mensen over vallen, ik reken mezelf daar ook bij ivm mijn migraine.)

Klopt. De natuur is veel harder dan de moderne mens op dat gebied. Een jong wat iets mankeert wordt zonder pardon achtergelaten om te sterven/als maal te dienen voor een andere soort.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:08

Ik heb ook ervaring in de zorg en ik zou juist wel bij bepaalde afwijkingen kiezen voor weg te halen. Te veel ellende, te veel miserie en vooral achter de schermen gezien, en ik durf daar gewoon over toegeven dat ik mezelf niet in staat acht dit goed te kunnen doen. Natuurlijk, alles kan mislopen en je hebt het nooit volledig onder controle. Mijn perfect gezonde zoon kan volgend jaar een lelijke val maken en de rest van zijn leven zwaar gehandicapt zijn. Dan zit ik in hetzelfde schuitje als wat ik had willen vermijden, en ik weet ook dat als ik nu eenmaal geen keuze heb ik daar gewoon mee zal leven en mijn kind even graag zal zien. Maar als ik de risico's zou kunnen inperken om ooit daar terecht te komend dan zal ik het doen.

Maar als iemand anders daar totaal anders over denkt en zo'n beslissing nooit zou maken dan begrijp ik dat ook helemaal. Ik kan me ook inbeelden dat iemand daar wel helemaal voor open staat. Je weet het niet op voorhand. Er zijn gezinnen waarbij een kind met een beperking een echt lichtpunt is die het leven mooier maakt. Er zijn ook gezinnen waarbij het thuis een hel is. De afweging moet je zelf maken. En ik denk dat er altijd genoeg mensen zullen zijn die zo'n kind wel welkom heten.

Alleen is dit even offtopic en heb ik het hier wel over kinderen die nog een goede kwaliteit in het leven hebben. De grens kan wat vaag zijn, maar ik vind toch een wezenlijk verschil tussen iemand met een mentale of fysieke beperking die op zijn manier wel zijn leven kan opbouwen, of iemand die elke dag moet afzien en lijden.

In dit geval ken ik te weinig van de ziekte, maar is het voor mij wel een verschil als je doorgaans door het volgen van een dieet een haalbaar leven hebt, of goede medicijnen heb om het onder controle te houden, of als je leven zal bestaan uit elke dag afwachten of je vandaag wel of niet helse pijnen zal ondergaan. Bij de eerste snap ik de afweging, bij de twee minder. En als ik dat kind dan was en ik kwam te weten dat mijn ouders mij mijn leed perfect hadden kunnen besparen "als ze even moeite hadden willen doen" (in de situatie dat TS het kind met aandoening zou laten komen en het een moeilijke zwaar leven voor het kind is), ik denk dat het mij een heel bitter gevoel zou geven.

In het geval van TS zou ik denk ik persoonlijk toch eerst het medische traject gevolgd hebben, ookal was het zwaar. Maar dat is ook niet altijd succes, dus mocht het niet lukken dan had ik het misschien ook wel natuurlijk geprobeerd. Op voorwaarde dat het met zekerheid vast te stellen is tijdens de zwangerschap of mijn kind de aandoening zou hebben of niet. Maar louter omdat abortus, en zeker op latere leeftijd, mij ook geen kattenpis lijkt en ook heel heftig en zwaar, zeker omdat je het eigenlijk zo graag gewild had en zo dicht bij je droom stond.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:11

Zullen we alsjeblieft mensen en dieren niet gaan vergelijken? Dat is een compleet andere discussie en past totaal niet binnen dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:19

beert schreef:
Zullen we alsjeblieft mensen en dieren niet gaan vergelijken? Dat is een compleet andere discussie en past totaal niet binnen dit topic.

Het gaat ook niet over jouw kind en ook niet over nah.
Mijn opmerking gaat dan tenminste nog over het daadwerkelijke onderwerp, voortplanting met een bekende erfelijke aandoening.

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:20

SusanH schreef:
Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.


Waarom werk je dan in de zorg? Ik neem aan dat je daar ook mensen bloed prikt, infusen aanlegt, medicijnen toedient...

Ik vind het wel een interessante discussie... Survival of the fittest is bij mensen al lang niet meer aan de orde.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:44

secricible schreef:
Anoniem schreef:
Vind je?
Bij mensen hoef je dan niet te streven naar verbetering van het ras, maar bewust exemplaren op de wereld zetten die zich niet kunnen of zouden moeten voortplanten bedreigt op een gegeven moment ook het voortbestaan van de mens.


En wie bepaalt dit? Vanaf welke ziekte zou iemand zich niet meer moeten voortplanten? Moeten we lijsten op gaan stellen welke ziektes ernstig genoeg zijn dat iemand geen biologische kinderen meer mag krijgen? Hoe zie je dit voor je?

Daarnaast, TS kiest er voor dat baby alleen komt als die volledig gezond is, dus er is gewoon sprake van een compleet gezonde nakomeling... alleen de manier waarop TS dat bereikt kun je vraagtekens bij zetten.

Het voortbestaan van de mens wordt bepaald niet bedreigt door gehandicapte kinderen,en al zeker niet door die met het Down-syndroom,want die zijn vaak veel liever dan normale mensen. Dit voortbestaan wordt wel bedreigd door lichamelijk gezonde mensen met machtshonger,die oorlogen,zelfs nucleaire, nastreven.Ik zou liever de moeder zijn van een kindje met Down dan van een dergelijke persoon! En het "verbeteren"van het menselijk ras is in de tweede wereldoorlog ook al geprobeerd door o.a. alle gehandicapten te vergassen.

Whale
Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:52

anjali schreef:
Dit voortbestaan wordt wel bedreigd door lichamelijk gezonde mensen met machtshonger,die oorlogen,zelfs nucleaire, nastreven.


Valt wel mee hoor. Er worden al oorlogen gevoerd sinds de mensheid bestaat, en we lopen nog steeds op deze aardbodem.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:56

Anjali, ik zie mensen met Down als normale mensen die wat extra begeleiding nodig hebben. Alle mensen zijn normaal imo. Alleen hebben sommigen pech dat hun hersens of lichaam anders werken dan sociaal wenselijk is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:59

Anoniem schreef:
beert schreef:
Zullen we alsjeblieft mensen en dieren niet gaan vergelijken? Dat is een compleet andere discussie en past totaal niet binnen dit topic.

Het gaat ook niet over jouw kind en ook niet over nah.
Mijn opmerking gaat dan tenminste nog over het daadwerkelijke onderwerp, voortplanting met een bekende erfelijke aandoening.

Als je dan toch persoonlijk wilt worden. Mijn laatste alinea begon met "daarmee wil ik zeggen dat.." en daar maakte ik mijn punt. De rest was een inleiding om aan te geven dat ik vanuit ervaring praat. Dat het geen kattenpis is om een ziek kind te hebben.

Anoniem

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:07

Dus? Jij maakt jouw punt op die manier, ik geef mijn mening op een andere manier. Dat ik iets anders zie of doe dan jij geeft jou nog geen recht mij monddood te maken en dat is wat je deed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:24

antje_vip schreef:
SusanH schreef:
Het gaat mij er om dat tegenwoordig alles maar maakbaar moet zijn. Terwijl dat niet de essentie van het leven is, dat het maakbaar is.


Waarom werk je dan in de zorg? Ik neem aan dat je daar ook mensen bloed prikt, infusen aanlegt, medicijnen toedient...

Ik vind het wel een interessante discussie... Survival of the fittest is bij mensen al lang niet meer aan de orde.


Er is meer in de zorg dan het verpleegkundige stuk alleen, ik ben geen verpleegkundige. Ik vind het jammer dat we straks in een wereld leven waarin Down niet meer voorkomt. Want die kant gaan we op nu.

Maar goed. Dat is off topic. On topic betreft: er zijn grenzen en er is niks alleen zwart of wit. Er zijn voldoende gevallen waarin abortus zeker gerechtvaardigd is omdat bepaalde aandoeningen niet verenigbaar zijn met het leven. Of dat in geval van ts ook zo is kan alleen pre nataal onderzoek aanwijzen.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 14-07-19 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible
Berichten: 25686
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:25

Voor wie is dat jammer naar jou idee?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:41

Whale schreef:
anjali schreef:
Dit voortbestaan wordt wel bedreigd door lichamelijk gezonde mensen met machtshonger,die oorlogen,zelfs nucleaire, nastreven.


Valt wel mee hoor. Er worden al oorlogen gevoerd sinds de mensheid bestaat, en we lopen nog steeds op deze aardbodem.

Ja, maar inmiddels kan de gehele aarde d.m.v. atoombommen vernietigd worden,en vroeger was dat niet zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:42

Toch frappant hoe we van zwangerschappen naar atoombommen gaan :')

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:48

anjali schreef:
Whale schreef:
Valt wel mee hoor. Er worden al oorlogen gevoerd sinds de mensheid bestaat, en we lopen nog steeds op deze aardbodem.

Ja, maar inmiddels kan de gehele aarde d.m.v. atoombommen vernietigd worden,en vroeger was dat niet zo.


Wat noem je vroeger? In WO2 waren ze daar toch al mee bezig, is echt niet iets nieuws hoor.

Verder is het erg offtopic natuurlijk.

JM :#

Ibbel
Berichten: 48933
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:51

Zonder de atoombom hadden we mogelijk nu of allemaal Japans gesproken, of Duits. Dus of die bommen nu zó slecht zijn... :+
Aan de andere kant hadden we dan nu niet Trump gehad.

Goed, en nu weer op topic.

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:00

SusanH schreef:
[
Er is meer in de zorg dan het verpleegkundige stuk alleen, ik ben geen verpleegkundige. Ik vind het jammer dat we straks in een wereld leven waarin Down niet meer voorkomt. Want die kant gaan we op nu.



secricible schreef:
Voor wie is dat jammer naar jou idee?



Vraag ik mij ook af

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, __sanne, Eapy, Suusw, YandexBot en 50 bezoekers