Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 17:37

Na een doorverwijzing naar een paradontoloog waarbij het 1e consult 400 euro kost en wat gesprekken om mij heen vroeg ik mij dit af:

Volg jij al je adviezen van je tandarts op? Of zie je dit als een soort ' hype/modeverschijnsel' en bekijk je zelf of je daar aan mee doet?
Mondhygiëniste hoor ik dezelfde gedachtes over.


Verschilt nogal om mij heen merk ik :)

Ik vind het een mega bedrag, inschatting is dat ik rond de 1000 euro uit ga komen terwijl ik zelf nu weinig klachten heb.

Maarja, ga je besparen op je eigen lijf? Met het risico straks meer pijn te hebben/meer geld kwijt te zijn?

Ben benieuwd wat jullie hier in doen.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:41

1000€??? Wat gaan ze voor dat geld allemaal doen dan :?

Ik ben er nog nooit geweest, heb m’n tandarts er ook nog nooit over gehoord dat het moest.

[o]

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:43

Ja ik ga drie keer per jaar naar de mondhygieniste
Ik heb parodontitis, drie keer gediagnotisceerd door verschillende tandartsen, dus ze hebben het ook schoon mogen maken/behandelen.
Wat mij wel opviel was het prijsverschil en dan heb ik het niet over €100,00 maar meer
Het is nu een kwestie van bijhouden
Ik zelf zie dus wel het nut er van in

Westhof
Berichten: 2890
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:43

Ik heb nog nooit een doorverwijzing gehad voor een mondhygiënist, heb eigenlijk nooit wat bij de tandarts. Maar als ik zou moeten, dan zou ik gaan. Omdat ik niet het risico wil lopen dat ik later denk 'was ik toch maar gegaan' als ik wel ergens last van zou krijgen.

Sowieso ben ik wat betreft mijn gebit heel secuur. Áls ik al angstdromen heb, dan gaat het altijd over mijn tanden. Dat ze uit mijn mond vallen. En dat vind ik altijd zo verschrikkelijk als ik wakker word, dat ik er alles aan doe om te voorkomen dat dat daadwerkelijk gebeurt :+

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 17:45

1000 is een schatting, maar meerdere behandelingen doen om te zorgen dat je tandvlees niet meer ontstoken is. Wat ik zelf wel mee vind vallen maar de mondhygiënist als ze met dat ijzerwerk in mijn mond prikt niet :') .

1e consult is 400 euro en dat is onderzoek en foto's, daarna volgt behandelplan.

Ik overweeg sowieso een second opinion of een prijsopgaaf bij een ander :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 17:46

Westhof schreef:
Ik heb nog nooit een doorverwijzing gehad voor een mondhygiënist, heb eigenlijk nooit wat bij de tandarts. Maar als ik zou moeten, dan zou ik gaan. Omdat ik niet het risico wil lopen dat ik later denk 'was ik toch maar gegaan' als ik wel ergens last van zou krijgen.

Sowieso ben ik wat betreft mijn gebit heel secuur. Áls ik al angstdromen heb, dan gaat het altijd over mijn tanden. Dat ze uit mijn mond vallen. En dat vind ik altijd zo verschrikkelijk als ik wakker word, dat ik er alles aan doe om te voorkomen dat dat daadwerkelijk gebeurt :+


Ik moet hier een beetje om lachen maar lijkt me naar om dit te hebben!

ElviraKaelan: het loont dus wel om even rond te kijken voor een andere prijs :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:48

ruitje schreef:
Westhof schreef:
Ik heb nog nooit een doorverwijzing gehad voor een mondhygiënist, heb eigenlijk nooit wat bij de tandarts. Maar als ik zou moeten, dan zou ik gaan. Omdat ik niet het risico wil lopen dat ik later denk 'was ik toch maar gegaan' als ik wel ergens last van zou krijgen.

Sowieso ben ik wat betreft mijn gebit heel secuur. Áls ik al angstdromen heb, dan gaat het altijd over mijn tanden. Dat ze uit mijn mond vallen. En dat vind ik altijd zo verschrikkelijk als ik wakker word, dat ik er alles aan doe om te voorkomen dat dat daadwerkelijk gebeurt :+


Ik moet hier een beetje om lachen maar lijkt me naar om dit te hebben!

ElviraKaelan: het loont dus wel om even rond te kijken voor een andere prijs :)

Ja zeker weten.
Zou ik echt doen.

Morrie
Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:49

Ik ga niet, een mondhygieniste heeft een kies zo verziekt met haar ruige gerag dat ie eruit moest.
Maar mijn man gaat wel eerste consult paradontoloog: 400 euro, dan naar een speciale kliniek voor een aantal endo’s. (Wortelkanaalbehandelingen), kassa en veel ellende. Wel erg goed voor de lijn!
Dan terug naar de paradontoloog vor 4 flapopersties. 4 x wekenlang pijn en niet kunnen eten en duizendje of 4 kwijt.
Zou w.b. de lijn wel goed voor me zijn maar w.b. de kosten en de ellende bedank ik toch.

Ibbel
Berichten: 48929
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:49

Er is een simpele test op de markt, kost iets van 60 euro dacht ik, om te diagnosticeren of je überhaupt parodontitis hebt: https://periosafe.nl/nieuws/blog/paropr ... n-strookje

Ik zou eerst eens rond gaan bellen of er ergens in je omgeving een TA/mondhygienist die test afneemt. Kan je een hoop kosten schelen :+

Gea99
Berichten: 1167
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:52

Tandarts en als nodig is met tandsteen naar de mondhygieniste, anders niet.

Als het niet gaat zoals het moet. Dan moet het maar zoals het gaat.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:55


Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:59

Ik ben ooit eens doorverwezen naar de mondhygienist, omdat ik veel last had van bloedend en ontstoken tandvlees.
Diegene heeft toen tandsteen verwijderd (wat echt heel pijnlijk was) en vervolgens zei ze dat ik parodontitis had. Toen ik met dat laatste terug ging naar de tandarts, zei hij dat t onzin was. Dus daarna nooit meer naar de mondhygienist geweest en met tips van de tandarts is mijn tandvlees gewoon goed.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:59

Ik schrik van de bedragen joh :oo
Denk niet dat wij dit kennen in belgie, maar ik kan mij vergissen uiteraard :+

Ik ga 1x per jaar naar de tandarts.
Maar ik ben gezegend met een goed gebit en drink nooit frisdrank :D

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:07

Ik ga wel. Toen ik werd doorverwezen had ik al behoorlijke pockets (sommige 7mm) en bloedde mijn tandvlees als een rund met tandsteen verwijderen. Inmiddels is het alweer een jaar of 7 onder controle maar ik ga nog braaf iedere 4 maanden voor een schoonmaak beurt naar de parodontist. Meeste wordt overigens gewoon door mijn ziektekosten verzekering betaald.

Liever dit dan een kunstgebit.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 08-06-19 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:09

Pandora2 schreef:
Ik schrik van de bedragen joh :oo
Denk niet dat wij dit kennen in belgie, maar ik kan mij vergissen uiteraard :+

Ik ga 1x per jaar naar de tandarts.
Maar ik ben gezegend met een goed gebit en drink nooit frisdrank :D

In België kennen ze vast ook wel parodontitis :P maar voordat ik het zelf kreeg had ik er ook nog nooit van gehoord hoor :)

Whale
Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:10

Ik heb een slecht gebit, maar nee. Ben twee keer bij de mondhygieniste geweest, maar na de laatste keer besloten om nooit meer te gaan. Die keer deed het verwijderen van tandsteen zo verschrikkelijk zeer, het voelde alsof ze een gat door m'n tand aan het boren was. Stond uiteindelijk jankend buiten de behandelkamer.

Absoluut geen fijne ervaring, en al helemaal niet als je een angst hebt voor de tandarts :+ Ik ga 1/2x per jaar op controle, laat gaatjes vullen (waar ik ook al doodsangsten uitsta). Dat vind ik wel genoeg spanning en sensatie in een jaar.

tengeltje11
Berichten: 7074
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:13

idd,jeetje zeg,ik schrik me ook dood.
in belgie ga je met alle tand-dingen gewoon naar de tandarts.
hier ook standaard 1/jaar naar de tandarts,daar krijg je een groot stuk van terugbetaalt.
is er tandsteen of andere dingen,dan behandelt de tandarts dat gewoon.
(bij onze tandarts controleert hij je tanden,verwijder tandsteen/tandplak,en indien nodig,repareert hij kleine gaatjes)

Apple
Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:13

Ik ken dat ja, voor je het weet ben je vele 100-en euro's verder :\

Ik ben zo ooit doorverwezen naar de mondhygieniste, ivm tandsteen. Eerste consult behandelplan, tweede consult de bovenkant, derde consult de onderkant, controle na 2 maanden, controle na 4 maanden. Een rib uit mn lijf.
Toen wilde ze een afspraak maken om dan gewoon standaard eens per 4 maanden op controle te komen.

Ik heb vriendelijk bedankt. Ik hou mij aan het poetsadvies en gebruik nu ook van die ragers dus ik hoop dat het daar bij kan blijven.

Jinte
Berichten: 4832
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:15

ruitje schreef:
1000 is een schatting, maar meerdere behandelingen doen om te zorgen dat je tandvlees niet meer ontstoken is. Wat ik zelf wel mee vind vallen maar de mondhygiënist als ze met dat ijzerwerk in mijn mond prikt niet :') .

1e consult is 400 euro en dat is onderzoek en foto's, daarna volgt behandelplan.

Ik overweeg sowieso een second opinion of een prijsopgaaf bij een ander :)


Oef, ik vind het een behoorlijk bedrag.
Ik ben najaar vorig jaar 2 keer bij de paradontoloog geweest, meerdere foto's gemaakt en was niet meer dan €200.
Overigens ben ik nu bij de kaakchirurg die waarschijnlijk reconstructie gaat doen van m'n tandvlees. Kan de paradontoloog vast ook, maar de kaakchirurg kost me niks.
Moet ook wel zeggen dat ik hele heftige klachten heb gehad en inmiddels een stuk kaakbot kwijt ben (afgestorven) en er een hoop tandvlees weg is bij m'n voortanden.

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:19

Ik hoef ook nooit naar een mondhygienist.
Mijn tandarts haalt wel 2x per jaar tandsteen weg :j
Kosten zijn volgens mij ook niet zo hoog daar van?

Linnie050
Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:19

Hier zijn de tandarts en mondhygiëne apart wel in hetzelfde gebouw.

Na de tandarts altijd gelijk een afspraak bij de mondhygiënist.
Tandarts doet hier geen tandsteen enz.

Altijd hetzelfde.
Eerste vraag waar poets je mee
Elektrisch of niet en flos je en waarmee.
Adviezen die ze geven kosten ook geld |o
Ik zit weleens te denken om te zeggen maak alles schoon advies hoeft niet.
Ik weet het wel.

Ibbel
Berichten: 48929
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:22

Hier is het zo geregeld dat de tandarts de controles doet en evt gaten vult of andere ingrepen, en de mondhygieniste tandsteen weghaalt. Die is goedkoper per uur dan de tandarts. Vroeger had ik ook een tandarts die zelf tandsteen verwijderde, en eigenlijk is dat flauwekul. Is net als bij de huisarts, de praktijkondersteuner/assistentes spuiten oren uit, halen wratten weg en doen andere simpele ingrepen waar een arts domweg een overkill voor is en te duur.

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:23

Als mijn tandarts tandsteen spot haalt hij dat zelf gelijk weg..

Ik l*l niet met de wind mee nee...

marije1109
Berichten: 1131
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:23

Mijn man is net voor idd een behoorlijk bedrag bij de paradontoloog geweest en dat heeft hem enorm goed gedaan, ook ruikt hij nu niet meer uit zijn mond.
Ik ga 2x per jaar naar de mondhygiënist en dit wordt vergoed.

Life is good, Marie mijn topper!

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:24

Ik ga 2 x per jaar naar de mondhygiënist. Zij doet het niet elektrisch maar met de hand. Ik ben er erg blij mee want ik heb totaal geen tandvleesproblemen meer sinds ik regelmatig ga. En als je ziet wat ze er aan tandsteen etc uit haalt dan schrik je toch nog, dan denk je goed te poetsen maar daar kan je niet tegenop poetsen. Kost ongeveer 75 euro per keer.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Juudith, BETUWE, bonnie1998, DenieesB, Janneke2, Mars, roosjenat, SemrushBot, Spirit, Zira1994 en 41 bezoekers