Ik kan slecht tegen de warmte

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 16:06

Er zullen vast wel meer mensen op Bokt zijn die zichzelf in bovenstaande titel herkennen. Waar andere mensen met 30 graden heerlijk in de zon liggen, is dat voor mij eigenlijk niet vol te houden. Ook tijdens het paardrijden met een temperatuur net boven de 20 graden is het al gauw te warm. Mijn lichaam lijkt de warmte niet snel genoeg kwijt te kunnen.

Nu ben ik benieuwd hoe anderen hiermee omgaan, en dan vooral in combinatie met de paardensport. Rij je extra vroeg of laat op de dag of rijd je helemaal niet? Of heb je speciale verkoelende kleding?

Op internet kwam ik een koelvest van IZI BodyCooling tegen, de Hydrogel 04: https://koelkleding.nl/koelvest-hydrogel04
Heeft iemand hier ervaring mee, of met andere verkoelende kleding?

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:09

Ik kan de warmte wel kwijt maar dan ben ik net een druipende fontein bij wijze van.. verschrikkelijk.

Ik doe het liefst niks naast een ventilator of in de schaduw met een windje.

Moet ik wel net werk dan zodra ik klaar ben duik ik het zwembad in of een koude douche. En tussendoor hoort onder de kraan.

Rijden doe ik dan heeel vroeg.zes uur.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:10

Tegenwoordig rijd ik niet meer maar voorheen reed ik dan of in de ochtend of savonds na 8 uur. Maar met de huidige aangekondigde temperaturen zou ik lekker pony's vrij geven. Met dit weer doe ik zelf zo min mogelijk. Lekker bij de waaier zitten binnen

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:15

Vroeger reed ik gewoon niet bij dit soort temperaturen, kinderen ook niet en wedstrijden werden afgemeld . Maar ik kan mijn hele leven hier al niet tegen, zweet heel moeilijk en ben over een week helemaal kapot. Ondanks goed eten en drinken, de warmte krijgt vat op me.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:18

Ik kan opzich redelijk tegen warmte maar met deze temperaturen reed ik ook niet. Hooguit dat ik dan savonds rond 9 uur nog even ging rijden maar dan is het vaak ook nog een graad of 28 dus vind dat eigenlijk nog te warm.

Ik zou gewoon niet rijden en jezelf en je pony's wat verkoeling bieden. Vind dit eigenlijk ook geen temperatuur om je paard te laten werken.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:30

Hoe meer je jezelf tussendoor afkoelt (dus echt met koeling en koud water), hoe warmer je het gaat hebben.

Veel water drinken en dan geen koud water uit de koeling, maar kamertemperatuur.

En rijden gewoon in de ochtend of juist in de avond. Wij hebben de mogelijkheid om naar het bos (of strand) te gaan en dat is heerlijk rijden. Maarja die luxe heeft niet iedereen.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:31

Ik zweet erg slecht. Sinds ik met regelmaat naar de sauna ga, is dit we verbeterd gelukkig.

Rijden heel vroeg op de dag en anders krijgt ze vrij. De avonden blijven mij te lang warm.

Vandaag gewoon om 7 uur er uit gegaan en het bos in geweest.
Komende warme dagen heb ik daar geen tijd voor ivm werk dus laat ik haar lekker staan.

Verder voldoende drinken en niet in de volle zon komen.
Mocht dit moeten dan petje op en een tandje rustiger dan normaal.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:35

ik kan heel goed zweten, maar dat vind ik dus ook een probleem met dit weer. Zie er direct vies uit (vind ik). Zie op tegen mijn komende werkdagen, waarvan een deel bij iemand thuis, die persoon houdt enorm van warm weer en zit graag op z'n terras. Ondanks dat we dan onder de luifel zitten is me dat veel te warm. Bij de andere persoon is op kantoor thuis zonder airco, maar hij heeft wel zo'n ding van Dyson, hopelijk werkt die zo goed als hij zegt.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:48

Ik kan er ook slecht tegen.
Na mijn werk ben ik op van de warmte en Mando zet ik gewoon stil die dagen.
Het is zo
Hij heeft cornage dus met dat warme benauwde weer hoor je hem zelfs in rust.

Gelukkig gaan de paarden in de ochtend naar buiten en rond de middag naar binnen.

Zelf hou ik me ook rustig. Gelukkig hele week om 6 uur beginnen vervloek het soms wel maar met deze dagen vind ik het heerlijk

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 16:49

bigone schreef:
Vroeger reed ik gewoon niet bij dit soort temperaturen, kinderen ook niet en wedstrijden werden afgemeld . Maar ik kan mijn hele leven hier al niet tegen, zweet heel moeilijk en ben over een week helemaal kapot. Ondanks goed eten en drinken, de warmte krijgt vat op me.


Zo gaat het bij mij inderdaad ook. Te warm is niet rijden en wedstrijden afmelden, maar ik baal hier wel van want het belemmerd mij in wat ik graag wil doen.

Overigens wil ik nog even benadrukken dat ik het niet perse over temperaturen rond de 30 graden heb. Ik krijg het vaak tijdens het rijden al veel te warm als het nog maar rond de 20 graden is... -O-
Ik heb dit topic eigenlijk niet geopend om het te hebben over wel of niet rijden met flinke hitte. Ik hoop vooral tips te vinden in wat ik kan doen of dragen tijdens het paardrijden om het wat comfortabeler te maken, ook bij mindere temperaturen :D

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:50

Ik vind het helemaal niks dat smerige warme plakweer. Mis mijn waterbed dan best wel, want dat was dan altijd zo lekker koel :+:

Flesjes water in de vriezer zodat je die desnoods 's nachts in je bed kan leggen om wat af te koelen.
Dat scheelt echt enorm want als je niet goed slaapt dan is het allemaal nog veel zwaarder.

Voor de rest niet meer doen dan nodig is maarja vaak is er toch wel zat nodig helaas :P
Maar paardrijden kan je over het algemeen prima een paar dagen overslaan, meestal is de ergste warmte dan wel weer weg gelukkig.

En schaduw maken / opzoeken natuurlijk. Veel drinken. Lekker dunne kleding van zoveel mogelijk natuurlijke materialen, dat scheelt enorm qua plakkerigheid! Zijde, linnen enzo +:)+

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:52

Ik kan er wel tegen, maar ik vind het niet fijn. Ik werk, zo'n automatisch gestuurd ding zodat het wel relatief koel is..
Ik rij wel gewoon paard, savonds meestal of sochtends, zit er ook nog wel eens rond 10 uur op. Ik rij niet heel intensief. Meestal rij ik ook wel wedstrijden als ik ze heb opgegeven.

Het moet echt wel gek worden wil ik alles neerleggen en niks meer doen. Maar meestal pas ik me aan. Vaak is er wel een lekker windje etc. :j

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:22

Tip, haal koelhanddoeken bij de action. In je nek leggen en vastzetten met een speld , dus als een soort cape. Scheelt iets met rijden.
Liggen bij de honden spullen .

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:23

Hoi even over de koelvesten deze mevr heeft er een paar getest
https://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=39453
En die in jouw link staat die is de beste, dus die ga ik nu maar bestellen
Ik kan heel slecht tegen de warmte, dus ik ben benieuwd.
Over het rijden, ik zelf zou gewoon weer wachtten tot de temp gezakt is of laat in de avond als het niet anders kan
succes :)

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:44

Ik kan over het algemeen ook niet goed tegen die extreme temperaturen, maar ene compleet koelvest vind ik ook niet altijd lekker zitten. Kan toch wat klam worden, als je een variant hebt die in water moet weken. Zelf heb ik bij https://www.mensenverkoeling.nl koelbandjes voor mijn nek en polsen besteld.

De pacific blue polsbandjes zijn van hyperkewl materiaal en blijven wat vochtig, dus die geven nog wel eens vochtplekken in mijn kleren als ik met mijn handen in mijn schoot zit. De andere bandjes zijn gevuld met hydrokorrel, die zuigen zich vol, en als je ze even laat 'drogen' dan is de stof weer droog, maar geven de volgezogen korrels door verdamping wel verkoeling. Je koelt als het waren via de grote bloedvaten in je polsen en hals.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 17:49

Zeeuwtje68 schreef:
Hoi even over de koelvesten deze mevr heeft er een paar getest
https://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=39453
En die in jouw link staat die is de beste, dus die ga ik nu maar bestellen
Ik kan heel slecht tegen de warmte, dus ik ben benieuwd.
Over het rijden, ik zelf zou gewoon weer wachtten tot de temp gezakt is of laat in de avond als het niet anders kan
succes :)


Die test had ik inderdaad ook gelezen :)

Meestal kan ik op het moment zelf wel beslissen of het te warm voor mij is of niet, maar als ik een les heb gepland of wedstrijd heb, zijn toch dingen die ik niet graag afzeg of verzet. Misschien eens over nadenken om zo’n vest te bestellen voor het paardrijden :j

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:55

En ik heb er maar meteen een koelhoedje bij besteld altijd handig voor me hoofd :)
Die dingen gaan erg hard nu he met de aankomende hitte die vesten bedoel ik..
Succes

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:27

Dat koelvest heb ik gisteren binnengekregen en ga ik de komende dagen uitproberen. Vanwege een slecht hart kan ik mijn warmte ook slecht kwijt, hoop dat dit vest daar bij gaat helpen.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 18:29

Annienke schreef:
Dat koelvest heb ik gisteren binnengekregen en ga ik de komende dagen uitproberen. Vanwege een slecht hart kan ik mijn warmte ook slecht kwijt, hoop dat dit vest daar bij gaat helpen.


Hopelijk werkt het goed voor jou. Je kunt hem in ieder geval goed testen met de aankomende warme dagen. Zou je je ervaringen met ons willen delen als je hem uit hebt geprobeerd? :)

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:04

Ervaring 1: zondag heb ik in de ochtend het vest in water gelegd om te activeren, tegen de lunch met een handdoek wat afgedroogd en opgehangen. Na 4 uur zou hij droog en klaar moeten zijn maar was hij nog zeiknat. Weet ik ook niet of ik het droogproces helemaal goed heb gedaan, durfde niet zo hard te wringen :P

Vanmorgen was hij wel droog en heb ik er mee gereden. Bij het aantrekken kreeg ik het bijna koud :+. Verder een hele aparte gewaarwording. Heb best wel stevig gereden en ook wat gezweet en voelde ook wel dat het warm was maar mijn hartslag is laag gebleven. Voelde tijdens rijden de koelte wel maar pas nadat ik hem uitdeed merkte ik in hoeverre hij echt mijn lichaam afkoelde, toen kreeg ik het echt even warm en begon ik pas echt te zweten

Voor mij een geslaagde eerste test, ga komende week verder met het ding klooien en waarschijnlijk trek ik hem komend weekend op wedstrijd ook aan

Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:27

Vroeger kon ik ook nooit tegen de warmte. Toen zat ik altijd binnen en paardrijden deed ik 's avonds. Nu is mijn kamer zo'n 10graden warmer dan buiten( Hoekhuis, zon schijnt zo naar binnen. ) en als ik dan naar buiten kom is het opeens toch wel koud :+ . Dan ben ik 40graden gewend in mijn kamer, en dan is het buiten ''maar'' 25-30 graden.

Als het warm is voor het slapen; Natte handdoek op je voeten. Werkt perfect, :j .

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:31

Ik werk in een bureauruimte met airco, dus momenteel heb ik gewoon een trui en sjaaltje aan en niks te warm.
Buitenkomen doe ik meestal met/voor hond of paarden, dus met dergelijke temperaturen is het overdag beperkt tot korte plassessie's (voor de hond dan), en krijgt die binnnenshuis wat hersenwerk (standaard 20 - 23 graden bij ons in huis), wandelen doen we na 19-20 uur. Paarden idem, rijden doen we licht (buitenritjes, licht dressuurwerk of grondwerk) en altijd na de ergste warmte. (na 19-20 uur).
Scheelt dat ik de paarden prima een paar maand kan stilzetten en dan terug opstappen en wegrijden en we niet intensief rijden / trainen.
Gisteravond rond 20 uur was het voor mij doenbaar om buiten te wandelen, voor echt te rijden / actiever te zijn was het alsnog te warm. Ik heb vooral last van de zon op mijn hoofd, dus blijf overdag meestal lekker binnen.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Ik kan slecht tegen de warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:41

Ik ken het. Ik zit om 6u op mijn eerste paard. Heb er meestal een 3-5 max te rijden per dag. Als het te snel warm wordt, dan rij ik rond 22u nog 1 max 2 paarden. Verder doe ik voor de middag ook de stallen zodat ik op het heetst van de dag binnen kan zitten. Hier blijft het gelukkig erg fris.

Verder speel ik wat met water met de hond of die ik water-gerelateerde klusjes (hoge druk reiniger oid)

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 12:59

Annienke schreef:
Ervaring 1: zondag heb ik in de ochtend het vest in water gelegd om te activeren, tegen de lunch met een handdoek wat afgedroogd en opgehangen. Na 4 uur zou hij droog en klaar moeten zijn maar was hij nog zeiknat. Weet ik ook niet of ik het droogproces helemaal goed heb gedaan, durfde niet zo hard te wringen :P

Vanmorgen was hij wel droog en heb ik er mee gereden. Bij het aantrekken kreeg ik het bijna koud :+. Verder een hele aparte gewaarwording. Heb best wel stevig gereden en ook wat gezweet en voelde ook wel dat het warm was maar mijn hartslag is laag gebleven. Voelde tijdens rijden de koelte wel maar pas nadat ik hem uitdeed merkte ik in hoeverre hij echt mijn lichaam afkoelde, toen kreeg ik het echt even warm en begon ik pas echt te zweten

Voor mij een geslaagde eerste test, ga komende week verder met het ding klooien en waarschijnlijk trek ik hem komend weekend op wedstrijd ook aan


Dat klinkt goed Annienke! Ga er toch nog maar eens goed over nadenken, want het klinkt wel als een uitkomst. Ik denk dat alleen de prijs me nog een beetje tegenhoud. Is toch veel geld als het uiteindelijk niet bevalt :)

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:29

Ik kan er totaal niet tegen :n
Vroeger lag ik gewoon te bakken maar daar heeft de overgang geen goed aan gedaan, word er nu gewoon ziek van.
Ik heb de airco aan en de wapper naast mijn bed en in huis doe ik zo weinig mogelijk :o
Boodschappen had ik al in huis, gelukkig dus hoef er niet uit :evaw: