Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:47

Ik verwacht niet veel medische kennis, maar wel enige intelligentie. Dit klinkt wel serieus dom :=
Zou er wel een melding van maken.

[o]


kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:04

Ik verwacht zeker geen callcenter medewerker maar een medisch geschoold iemand.
Iemand die je door een reanimatie kan loodsen en dan ook weet waar hij/zij het over heeft en niet alleen een riedeltje op loopt te dreunen.
Ik ben echt verbaasd en vind het onacceptabel dat iemand in deze positie niet de ernst van inziet van jouw geschetste situatie.

Naar welke flow was ie gezakt?
Sterkte in ieder geval en hopelijk is het probleem snel opgelost!

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:44

Ik vind wel dat je een zekere medische kennis mag verwachten. Ja het zijn callcentermedewerkers en sommigen hebben een heel andere achtergrond, maar ik denk toch wel dat ze eerst een soort van opleiding moeten doorlopen.
Ze moeten immers een inschatting kunnen maken van de ernst van de situatie. Daarnaast, als je belt voor iemand met een hartstilstand, wil je toch ook dat die persoon je kan helpen om te reanimeren?
Uiteraard kan je niet verwachten dat die persoon alles weet, maar een zekere basis, ja dat verwacht ik toch wel.

Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:53

Ik vind dat je hier een klacht voor moet indienen. Deze dame is niet in staat om een 112 telefoon op te nemen. Ik verwacht geen verpleegkundige aan de lijn maar ik verwacht wel iemand die de juiste medische kennis heeft (in theorie) waardoor ze de situatie juist kan inschatten (hiervoor moet je ook voldoende intelligentie, het juiste inschattingsvermogen en voldoende medische kennis hebben).

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:05

Aangezien de meldkamer medewerker een BIG geregistreerde verpleegkundige moet zijn en daarnaast nog een opleiding heeft moeten volgen voor de meldkamer verwacht ik zelfs een gedegen medische kennis.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:05

Allereerst hoe het gesprek is gegaan is natuurlijk niet zoals je het wil. Maar voor alle mensen die beweren dat je een telefoniste aan de telefoon krijgt die geen medische kennis (nodig) heeft die moeten eerst nadenken voordat ze schreeuwen. Een centralist op de meldkamer is hbo v opgeleid met vaak ervaring in de spoedzorg. Zie ook bijvoorbeeld deze vacature.
https://www.nationalevacaturebank.nl/va ... centralist

Daarnaast vind ik dat de afdeling van het ziekenhuis in dit geval een A1 rit had moeten regelen. Zij stellen de urgentie in dit geval vast en moeten daar ook naar handelen.

Cilinco Inter 2 + 1
Harrewar Grand prix + 1
Bling Bling B ZZL "eindstand"
Dowan Z2 + 7 "eindstand"

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:10

Ik verwacht wel enige kennis van het vak om een juiste inschatting te maken van de situatie die er speelt.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:13

Noor17 schreef:
Allereerst hoe het gesprek is gegaan is natuurlijk niet zoals je het wil. Maar voor alle mensen die beweren dat je een telefoniste aan de telefoon krijgt die geen medische kennis (nodig) heeft die moeten eerst nadenken voordat ze schreeuwen. Een centralist op de meldkamer is hbo v opgeleid met vaak ervaring in de spoedzorg. Zie ook bijvoorbeeld deze vacature.
https://www.nationalevacaturebank.nl/va ... centralist

Daarnaast vind ik dat de afdeling van het ziekenhuis in dit geval een A1 rit had moeten regelen. Zij stellen de urgentie in dit geval vast en moeten daar ook naar handelen.


En deze telefoniste is dan dus duidelijk incompetent....

TS is verteld door het zkh dat ze 112 moest bellen, heeft ze keurig gedaan. Dus eigenlijk heeft ze twee incompetente drollen aan de telefoon gehad.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:19

Dat is een mooie samenvatting Janine1990 _/-\o_

Cilinco Inter 2 + 1
Harrewar Grand prix + 1
Bling Bling B ZZL "eindstand"
Dowan Z2 + 7 "eindstand"

moyra
Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 15:58

Ricie schreef:
Ik snap je frustratie heel goed TS, dit had naar mijn insziens niet zo mogen gebeuren als dit echt zo is gebeurd. niet dat ik aan jou twijfel TS. Maar wil toch mijn ervaring/kennis even delen.

Het is inderdaad zo dat een centralist in veel gevallen niet heel veel medische kennis heeft. Wel had hij naar jou verhaal in mijn ogen iets anders kunnen handelen. Maar we weten niet wat er achter de schermen inmiddels gaande was. Ik zit redelijk in het wereldje.

112meldingen en datsoort site's...het is leuk dat ze er zijn. Maar in dit geval niet altijd even goed. Ditsoort dingen moet je hier niet op checken om het te vergelijken als je in zo een situatie zit. Ten eerste, prio's is brandweer en politie gerelateerd. Ambu's worden onder A1 of A2 gepiept. Maar goed, deze site's geven ook niet altijd de allarmering juist weer. En nog het belangrijkste, veel mensen weten niet hoe er tegenwoordig vaak gehandeld wordt tijdens een allarmering.

Hoe het mij geleerd is: Tegenwoordig wordt vaak gewerkt met het DIA (Directe inzet ambulancedienst). Een ambulance wordt hierbij zodra een adres bekend is onder A2 gealarmeerd. Dit terwijl de centralist nog aan het vaststellen is wat er allemaal gaande is. Hierop kan de ambulance alvast gaan rijden om tijd te winnen, indien de centralist het nodig zal vinden wordt er nog naar A1 (spoed) opgeschaald. Op dat moment is er al tijdswinst omdat de ambulance al aan het rijden is. Echter zie je deze opschaling niet, omdat dit over de mobilofoon en dus C2000 gaat. Ik zou haast willen zeggen van check nog eens het tijdstip van bellen en het tijdstip van de melding. Dan kan je kijken hoe lang na de start van het gesprek hij is gaan rijden. En kan je dus kijken of hier een redelijke kans is geweest dat dit de manier van handelen was. Ook staat het er vaak in de melding bij, de opbouw van de melding is dus belangrijk om deze op de juiste manier uit te lezen. Maar ook het checken van de tijd vraag ik me af of het heel zinvol is, vaak werke deze site's met enige vertraging. Dit kan soms oplopen tot enkele minuten.....

Wellicht dat dit een situatie wat verduidelijkt. Dit kan dus heel goed zo geweest zijn in deze situatie. Mochten er nog vragen over zijn stel ze gerust.


Bedankt voor je verhelderende antwoord!
Ik begrijp uiteraard dat er achter de schermen genoeg gaande is, maar als ik eerst minuten lang moet uitleggen hoe hoog de prioriteit is, gaan er kostbare seconde/minuten verloren.
De coderingen heb jij helemaal juist hoor! De adrenaline maakte dat ik het zelf even niet op een rijtje had :o

Ik ga er zeker nog verder achteraan, wanneer er een beetje rust is terug gekeerd (ook w.b een melding zodra er gebeld wordt voor haar/het adres).

Ik wil trouwens nog even verduidelijken dat het plan in eerste plaats was dat mijn moeder op eigen vervoer naar de spoedeisende ging, tenzij de flow verder zakte. Dan moest ik direct 112 bellen en moesten ze met spoed komen aldus het advies van zh.

Haar flow hoort tussen de 3,5 en 4,0 te zijn en als het alarm aanslaat is hij 2,0.
Bij mijn moeder daalde hij op een duur naar 1,2/1,3.
De flow betekend trouwens de liters bloed die rond gepompt worden per minuut.
Hij was dus echt heel laag..

moyra
Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 16:02

Thioro schreef:
Dit zou ik ook eventjes hogerop vermelden.

112 is idd eerder een callcenter, je krijgt geen dokter aan de lijn maar een persoon die volgens standaardprotocollen moet handelen (juist omdat ze geen medische kennis hebben).
Maar ze zouden ook helder genoeg moeten zijn om van het standaardprotocol af te wijken (prio zetten, ook al zegt de vragenlijst anders) als iemand belt uit naam van ziekenhuis/dokter x.

Mijn ervaring is dat je vaak veel meer gedaan krijgt als een dokter/medicus zelf belt.

Maar nee het systeem is niet waterdicht.
Hier is laatst hele commotie geweest over een sterfgeval waarbij 112 een bepalende factor is geweest.
Vrouw belde met buikpijn en zei letterlijk dat ze dacht dat ze ging sterven. Waarop de operator laconiek antwoordde dat iedereen wel eens sterft en buikpijn geen reden was voor spoed.
Ambulance werd uiteindelijk wel gestuurd maar mevrouw was bij hun aankomst overleden. Fatale inwendige bloeding.
Operator werd toen ontslagen en protocollen herbekeken. Maar goed, is geen troost voor familie van de overleden vrouw.

Sterkte voor jou en je moeder en ik zou idd eens nagaan of er niet iets van een code aan je moeder toegekend kan worden zodat ze bij problemen altijd prio is.



Het zal je als nabestaande en patiënt overkomen.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:55

Pfff ik had geloof ik opgehangen en opnieuw gebeld, een steunhart, heeft ze hartproblemen? Nee joh haar nieren zijn niet ok, daarom dat steunhart!

Wij troffen laatst ambulancepersoneel wat alles onzin vond, we hadden mijn vader stuipend op bed na een kijkoperatie en we wisten niet hoe hem te vervoeren.
Ziekenhuis heeft een ambulance gestuurd, maar die trut van de ambulance keek echt zo van waarom zijn we hier? En de vraag kunt u hem niet brengen.
Hij was namelijk gestopt met stuipen, ja dat plan je niet.
Uiteindelijk in het ziekenhuis bleek een zeer ernstige bloedvergiftiging en als mijn moeder niet wakker geworden was was mijn vader zeer goed mogelijk overleden.
Met elk uur dat je wacht stijgt de kans op overlijden inmens snel, en dan tref je zo’n ambulancier die onzin vond, terwijl het ziekenhuis zich de tandjes schrok.
Zijn ontstekingseiwit zat op 500, de dienstdoende uroloog had nooit meer dan 250 gezien, maar bij 100-200 gaan ze zich echt al behoorlijk zorgen maken.
Dat mijn vader nog kon lopen vonden ze een wonder, echt mijn moeder word nog boos als ze denkt aan die ambulancier, het is verdorie wel je man die doodziek is.

Ik zat zo eens op youtube te kijken en best een ding zeg dat steunhart.
Hoe voelt dat voor jullie? Zijn jullie er comfortabel mee met batterijen en alle alarmen die hij afgeeft enzo?
Ik heb het filmpje bekeken van het lumc over hoe het werkt en wanneer je wat doen moet met de apparatuur, best wel intensief.
Lijkt me dat dat best wennen is om te vertrouwen op die technologie ondanks dat het echt goed doordacht ontwikkelt is zo te zien.

chanicha
Berichten: 12091
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:54

Noor17 schreef:
Allereerst hoe het gesprek is gegaan is natuurlijk niet zoals je het wil. Maar voor alle mensen die beweren dat je een telefoniste aan de telefoon krijgt die geen medische kennis (nodig) heeft die moeten eerst nadenken voordat ze schreeuwen. Een centralist op de meldkamer is hbo v opgeleid met vaak ervaring in de spoedzorg. Zie ook bijvoorbeeld deze vacature.
https://www.nationalevacaturebank.nl/va ... centralist

Daarnaast vind ik dat de afdeling van het ziekenhuis in dit geval een A1 rit had moeten regelen. Zij stellen de urgentie in dit geval vast en moeten daar ook naar handelen.


Noor17 ik schreeuw omdat ik zelf op de landelijke 112 lijn heb gewerkt en weet wat de gevraagde en gegeven opleiding is/was.
Op de meldkamer ambulance vind ik wel dat ze medisch onderlegd moeten zijn.
Je laatste opmerking ben ik het zeker mee eens.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:22

chanicha schreef:
Noor17 ik schreeuw omdat ik zelf op de landelijke 112 lijn heb gewerkt en weet wat de gevraagde en gegeven opleiding is/was.
Op de meldkamer ambulance vind ik wel dat ze medisch onderlegd moeten zijn.
Je laatste opmerking ben ik het zeker mee eens.



Zat je op het callcentre waar 112 meldingen binnenkomen en waarvandaan je moest doorverbinden of op de meldkamer ambulancezorg?
Dat zijn namelijk 2 heeeel verschillende dingen en ik kan je verzekeren dat de centralisten op de meldkamer ambulance zeer zeker wel medische kennis in huis hebben.

Zoals eerder vermeld word er tegenwoordig bij uitvragen van het adres meteen al een ambu onder A2 (gepaste spoed) DIA (Directe Inzet Ambulance) op pad gestuurd en zo nodig opgeschaald via de porto, iets wat je niet ziet op sites als 112meldingen. (of afgeschaald of zelfs teruggehaald als het geen ambulancezorg is, beller word dan doorverbonden met discipline waar ze beter heen kunnen. Ze zijn niet voor niks kritisch, mensen bellen tegenwoordig voor elke scheet 112 en helaas is het aantal ambulances niet onuitputtelijk)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

luuntje
Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:58

Ts wat erg.
Ziekenhuis had geen ambulance kunnen regelen?
Hoe gaat het nu?

Ik heb 1x naar 112 gebeld voor mijn zusje.
Centralist wilde niet komen en ik ben erg pissig geworden.
Ambulance kwam toch. En mijn zusje heeft kantje boord gelegen.
Zonder ambulance en ziekenhuis was ze dood geweest.

[o]

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:45

Wauw mijn broek zakt af over de gemiddelde kennis over de meldkamer van 112 |(

In Nederland is het verplicht dat de centralist die de intake doet een verpleegkundige is. Je hebt dus altijd iemand met medische kennis aan de lijn. (Nederland is 1 van de weinige landen die dit als harde eis stelt)

Daarnaast werkt de verpleegkundig centralist met een protocol. Voor jou klinken die vragen als, is ze klam of heeft ze koud zweet, misschien dom. Voor ons geeft het een indicatie van hoe ziek/niet ziek iemand is. Als je namelijk verminderde flow hebt is er grote kans op dat ze hevig gaat zweten. (is dus een teken dat het niet goed gaat) De vraag: is ze bekend met hartklachten had in deze casus niet gesteld hoeven te worden omdat je dit al aangegeven hebt. Echter is dit wel een standaard vraag in het protocol dus in die snap ik wel dat hij gesteld is.

Dat deze vragen gesteld worden betekend niet dat er geen ambulance onderweg is. Zodra jij het adres geeft waar de ambulance heen moet wordt deze gestuurd door de uitgifte centralist. De gegevens worden via de computer doorgezet dus eigenlijk alleen maar goed dat jij hier niets van merkt en de verpleegkundige met jou het gesprek door kan gaan om zo snel mogelijk informatie te krijgen. Blijkt later na het uitvragen dat deze niet nodig is dan wordt hij terug gehaald en wordt je bijvoorbeeld doorgezet naar de huisarts of de huisartsenpost.

Dat online staat dat hij onder A2 is gestuurd kan dus ook zijn op basis van het feit dat hij direct gealarmeerd is toen jij het adres gaf. Dat hij daarna door moet rijden met spoed wordt dan mondeling doorgegeven maar is niet meer te zien op internet. Vaak zetten ze in de buurt de sirenes uit zodat niet de hele straat op de stoep staat. Daarnaast kan het ook zijn dat de ambulance door drukte van iets verder moest komen en het daarom langer duurde dan je had verwacht. Het is helaas niet mogelijk om per direct een blikje ambulances open te trekken als er ineens 3 meldingen komen die bij elkaar in de buurt zijn.

Het neemt niet weg dat dit een erg vervelende situatie was. Als ik je verhaal lees had het je denk ik wel geholpen als de centralist in kwestie even uitleg had gegeven waarom het ging zoals het ging.

Wat je ook nog kan doen is via de arts waar ze heen gaat voor haar steunhart een melding aanvragen op haar adres. Er kan dan in het systeem gezet worden dat ze bekend is met een LVAD en wat de afspraken hier over zijn als jullie bellen. Dit kan alleen echter op adres en niet op naam. Dus als ze ergens anders is zou je het alsnog even uit moeten leggen. Maar ook dan zullen ze alle vragen weer doornemen om op dat moment de situatie verder in te schatten.

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:46

dubbel post

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:04

Eempiej, ook doktersassistentes en verpleegkundigen maken fouten en imo heeft de centralist wel fouten gemaakt.
Bij het woord steunhart zou een lampje moeten gaan branden en dan zou je de rustige factor moeten zijn die vertrouwen geeft en dat is ze voor ts niet geweest.
Ts heeft moeten banketstaaf als brugman terwijl de LVAD steeds harder alarm sloeg en zij ook nog het idee had dat er geen ambulance gestuurd was.
Bij de info die ts gaf had ze direct op prio 1 moeten inzetten imo en daarna meteen vragen hoe het zat, maar eerst had ze ts gerust moeten stellen imo.
Het is niet dat er nou zoveel mensen een steunhart hebben dat je dan elke week op prio 1 zonder vooraf iets te weten een ambu moet sturen.
Daarbij er is order gegeven door de artsen aan te geven dat ze op prio 1 moeten gaan rijden en ik vind niet dat je daar lak aan mag hebben als centralist.
Arts staat mag ik hopen boven een centralist in Nederland.

Moet je eens zoeken op LVAD op youtube, er is een filmpje van het lumc waar ze wat storingen en alarmen tonen, nou sorry die alarmen zijn enorm doordringend.
Als je dan steunhart en dat gegil van de LVAD door de telefoon hoort en er gaat nóg geen lampje branden hoor je niet op zo’n plek te zitten als centralist. :(

Ik heb 1x midden in de nacht 112 gebeld wegens vermoeden inbraak in huis waar ik lag te slapen, dat was direct het adres vragen en ze zijn er over twee minuten.
Nu is dat wel extreem snel maar ik werd direct overgenomen en nog voor ze meer wist was er al politie onderweg, dat had hier bij ts ook zo moeten zijn met de ambu.

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:11

Maar die eerste urgentie gaat er al uit voordat er bekend is wat er is. Daarna kan gelijk de urgentie worden verhoogt. Dat maakt dat het ambulance personeel vast opstaat en richting de auto gaat. Daar al gelijk A1 alarmeren bekend niet dat de ambulance bemanning ineens rennend naar de ambulance gaat. Ik ben het er mee eens dat ze dit ook best even had kunnen uitleggen dat er al hulp onderweg was maar dat ze nog wel wat meer vragen had. Dit had denk ik een hoop gescheeld.

In Nederland is de centralist verantwoordelijk voor de urgentie die gesteld wordt en niet een arts.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:19

Ok dus je gaat mij nu vertellen, dat als ik bel met order van een arts dat er direct met prio 1 gereden moet worden de centralist dat mag weigeren?
Daarbij zeg je het zelf al ze had het best uit kunnen leggen.
Dat is haar taak, haar taak is mede om in een noodsituatie de rustgevende factor te zijn om zo iemand far as possible gerust te stellen.
Dat heeft ze niet gedaan, en dat is vind ik hoe dan ook al een fout en geen gevalletje dat had ze wel even uit kunnen leggen.
Het gaat om een kunsthart, niet om een pak melk bij de appie wat een dag over datum is en het stennis is om een principeding.

Feit is ts voelde zich in de steek gelaten op dat moment door iemand die er gewoon voor haar had moeten zijn in die vreselijk heftige situatie.
Dat was ze niet, of de intentie er nou was dat ts zich wel gesteund voelde maakt niet uit ts heeft het idee gehad dat ze nog niet onderweg waren.
Dat is eng als het nephart van je moeder moeilijk doet, dan kan je nog honderd keer de protocollen aanhalen maar gerust stellen hoort ook bij je werk.
Even zeggen mevrouw ze zijn al onderweg, ik ga u nu meer vragen stellen had al de hele wereld uitgemaakt voor het gevoel van ts.

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:27

moonfish13 schreef:
Ok dus je gaat mij nu vertellen, dat als ik bel met order van een arts dat er direct met prio 1 gereden moet worden de centralist dat mag weigeren?
Daarbij zeg je het zelf al ze had het best uit kunnen leggen.
Dat is haar taak, haar taak is mede om in een noodsituatie de rustgevende factor te zijn om zo iemand far as possible gerust te stellen.
Dat heeft ze niet gedaan, en dat is vind ik hoe dan ook al een fout en geen gevalletje dat had ze wel even uit kunnen leggen.
Het gaat om een kunsthart, niet om een pak melk bij de appie wat een dag over datum is en het stennis is om een principeding.


Dat klopt inderdaad. In dit geval ben ik het er helemaal mee eens hoor dat dit een A1 rit is en je daarin mee gaat met wat de arts aan geeft. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat een arts om een A1 rit vraagt maar het een A2 wordt. Vaak weet een arts ook niet precies hoe het werkt. Als je het dan uitlegt kom je vaak op dezelfde conclusie. Andersom komt ook geregeld voor: arts vraagt een lagere urgentie maar op basis van de gegevens maakt een centralist er spoed van.

Stel de arts vraagt een bestelde rit en de centralist vraagt uit en accepteert dit ondanks dat de controles niet helemaal goed zijn. De arts blijft overtuigd: ik wil geen spoed het is besteld het speelt al veel langer dit probleem. Na een uur komt de ambulance en de patiënt is overleden. Dan is de centralist uiteindelijk verantwoordelijk en staat voor de rechter. Het is zijn/haar functie namelijk de juiste urgentie te bepalen.
Laatst bijgewerkt door eempiej op 09-06-19 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:30

moonfish13 schreef:
Ok dus je gaat mij nu vertellen, dat als ik bel met order van een arts dat er direct met prio 1 gereden moet worden de centralist dat mag weigeren?
Daarbij zeg je het zelf al ze had het best uit kunnen leggen.
Dat is haar taak, haar taak is mede om in een noodsituatie de rustgevende factor te zijn om zo iemand far as possible gerust te stellen.
Dat heeft ze niet gedaan, en dat is vind ik hoe dan ook al een fout en geen gevalletje dat had ze wel even uit kunnen leggen.
Het gaat om een kunsthart, niet om een pak melk bij de appie wat een dag over datum is en het stennis is om een principeding.


Ik heb het idee dat de centralist het sowieso anders had moeten communiceren, daar niet van. Al weten we dat nooit zeker want wij waren niet bij het gesprek. Maar vanuit het verhaal van de TS blijkt in ieder geval dat er miscommunicatie is geweest.
Moonfish, ik vind wel dat je het nogal uit context trekt allemaal. Ik neem aan dat eempiej heel duidelijk weet dat het niet gaat om een pak melk, dus zo'n denigrerende opmerking is nergens voor nodig.

Daarbij, wie kan bewijzen dat de arts dat echt heeft gezegd en echt heeft afgesproken? Niemand dus, behalve als het gecommuniceerd is door de melding die bij het adres staat. Ofwel, de arts kan het zelf via zo'n melding in het systeem laten zetten, zodat het makkelijker wordt voor de centralist.

Ook vind ik geruststellen zeker weten niet taak 1. De centralist hoort zo snel mogelijk info te krijgen, zodat ze contact op kan nemen met de ambu die onderweg is, zodat die ook alvast weten waarvoor ze uitrukken. Want anders komt daarna de ambu op het adres aan, hebben ze geen idee waarom... Dus even uitgebreid gaan geruststellen over dat het wel goed komt lijkt me niet helemaal aan de orde, al zou een vermelding over dat de ambu onderweg is en dat ze nog wat extra vragen heeft, wel een goede zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:34

eempiej schreef:
moonfish13 schreef:
Ok dus je gaat mij nu vertellen, dat als ik bel met order van een arts dat er direct met prio 1 gereden moet worden de centralist dat mag weigeren?
Daarbij zeg je het zelf al ze had het best uit kunnen leggen.
Dat is haar taak, haar taak is mede om in een noodsituatie de rustgevende factor te zijn om zo iemand far as possible gerust te stellen.
Dat heeft ze niet gedaan, en dat is vind ik hoe dan ook al een fout en geen gevalletje dat had ze wel even uit kunnen leggen.
Het gaat om een kunsthart, niet om een pak melk bij de appie wat een dag over datum is en het stennis is om een principeding.


Dat klopt inderdaad. In dit geval ben ik het er helemaal mee eens hoor dat dit een A1 rit is en je daarin mee gaat met wat de arts aan geeft. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat een arts om een A1 rit vraagt maar het een A2 wordt. Vaak weet een arts ook niet precies hoe het werkt. Als je het dan uitlegt kom je vaak op dezelfde conclusie. Andersom komt ook geregeld voor: arts vraagt een lagere urgentie maar op basis van de gegevens maakt een centralist er spoed van.

Stel de arts vraagt een bestelde rit en de centralist vraagt uit en accepteert dit ondanks dat de controles niet helemaal goed zijn. De arts blijft overtuigd: ik wil geen spoed het is besteld het speelt al veel langer dit probleem. Na een uur komt de ambulance en de patiënt is overleden. Dan is de centralist uiteindelijk verantwoordelijk en staat voor de rechter. Het is zijn/haar functie namelijk de juiste urgentie te bepalen.



Eens!

Ik sta vaak aan de artsen kant en die willen dan geen A1 omdat de sirene en zwaailicht zo'n enorm risico zijn in het verkeer. Op basis van de toestand van de patiënt word er vaak wel A1 van gemaakt.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

moyra
Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 20:52

Inmiddels is de rust enigzins weergekeerd, ookal ligt moeder uiteraard nog in zh.
Haar flow is een stuk omhoog, maar nog niet ideaal.

Ook is er overleg geweest met het zh over een melding in het systeem om herhaling van vanmorgen te voorkomen.
En wat blijkt?
Die staat er al bijna jaar in 8)7
Schiet mij maar lek hoor.
Ziekenhuis gaat er verder mee aan de slag, want dit had nooit mogen gebeuren.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:01

Sannens jij begrijpt niet wat geruststellen is denk ik, geruststellen kan je ook doen zonder te zeggen dat iets goed komt.
Ik ben het in elk geval niet eens met je, ik vind dat je op zo’n stoel mits mogelijk gewoon gerust moet kunnen stellen door hoe je over komt.
Dat heeft deze centralist kennelijk bij ts niet gedaan.
En qua dat pak melk, ik denk dat je dat anders oppakt als ik bedoel maar dat doe je met mijn hele post, dus dat is voor mij klaar.

Eempiej en Polly, ik vind de prio bepalen als deze omhoog moet iets wat je aan de ambulanciers over moet laten.
Zij zitten op de weg en als t prio 1 moet worden en het kan echt niet qua verkeer mogen ze neem ik aan eerst aan hun eigen veiligheid denken toch?
Laatst was er hier ook zoiets dat ik dacht zo best tricky.
Reed op een provinciale weg, 50 weg, gewoon een baan elke kant op.
Komt er een ambulance met sirenes en zwaailicht aan tegengestelde richting terwijl alles op die baan muurvast stond.
Ik zag het en heb mijn auto in de berm gezet en toen manouvreerde de ambulance razendsnel en hup overtuigd om alles heen over de verkeerde rijbaan.
Met verbazing heb ik het bekeken moet ik zeggen, het was vol spits en deze chauffeur deed dat volgens mij niet voor het eerst zo behendig. _/-\o_
Dat was nou echt rijden met ballen, helden van de weg zijn het.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, Domi_94, kwii, Pina22, rocky_1995, s1993, Shalimar en 41 bezoekers