Vliegangst, wie nog meer?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 12:01

Pffff ik kom net terug van een weekend Dublin, een super korte vlucht (1:30) en toch het weer als super stressvol ervaren.

Ik heb al redelijk wat gevlogen en in het begin nooit angstig geweest, echt pas sinds een jaar of 2 (en teveel air crash investigation episodes) heb ik dat ik er tegenop zie om weer het vliegtuig in te stappen. Het is niet zodanig dat ik nat ben van het zweet of moet overgeven, maar ik zit zo ontzettend gespannen in het vliegtuig dat de lol van op vakantie gaan er gewoon heel snel af is. Bij ieder geluidje of een beetje turbulentie ben ik al bang. Ik heb constant muziek aan zodat ik geen geluiden hoor en slapen in het vliegtuig lukt me ook nooit. Ik kan ook gewoon niet eten die dag.

Wie herkent dit? Ik zou het zo fijn vinden om hiervan af te komen en gewoon weer lekker ontspannen op reis kunnen gaan. Ik wil ontzettend graag een keer een rondreis door Amerika maken, maar zo lang vliegen is iets wat me tegenhoud en dat vind ik zonde!

JM :#


Fitzroy
Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:06

Er zijn al veel topics over.
Wat mij het beste helpt zijn 2 Oxazepammetjes en direct aan boord een wijntje. Via je huisarts kun je deze op recept krijgen.(de pammetjes dan :+ )
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 16-06-19 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:06

Juist intercontinentale vluchten voelen voor mij veel stabieler dan korte. Je hebt dan te maken met grotere en bredere toestellen dus 3 zetels - gangpad - 4 zetels - gangpad - 3 zetels. Dat toont alleen al prettiger dan zo'n sardineblikje waar binnen Europa mee gevlogen wordt.

Zelf slik ik op intercontinentale vluchten wel iets rustgevends (oxazepam/zolpidem) niet zozeer tegen vliegangst, maar tegen overprikkeling van al die mensen zo dicht op elkaar. En dan een noisecancelling koptelefoon op en me vermaken met het inflight entertainment systeem.

Amerika is zooooo ontzettend gaaf, zeker niet laten lopen uit vliegangst!!

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 12:08

Fitzroy schreef:
Er zijn al veel topics over.
Wat mij het beste helpt zijn 2 Oxazepammetjes en direct aan boord een wijntje. Via je huisarts kun je deze op recept krijgen.(de pammetjes dan :+ )


Heb hier ook al wel over nagedacht, wanneer neem jij de pammetjes in? En ben je dan niet helemaal futloos als je aankomt of valt dat wel mee? :P

JM :#

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 12:13

elnienjo schreef:
Juist intercontinentale vluchten voelen voor mij veel stabieler dan korte. Je hebt dan te maken met grotere en bredere toestellen dus 3 zetels - gangpad - 4 zetels - gangpad - 3 zetels. Dat toont alleen al prettiger dan zo'n sardineblikje waar binnen Europa mee gevlogen wordt.

Zelf slik ik op intercontinentale vluchten wel iets rustgevends (oxazepam/zolpidem) niet zozeer tegen vliegangst, maar tegen overprikkeling van al die mensen zo dicht op elkaar. En dan een noisecancelling koptelefoon op en me vermaken met het inflight entertainment systeem.

Amerika is zooooo ontzettend gaaf, zeker niet laten lopen uit vliegangst!!


Ja een 747 lijkt me al een stuk prettiger zitten dan een 737. Ik heb alleen maar binnen Europa gevlogen dus dan zit je vrijwel altijd in een 737. Het hele krappe op elkaar zitten en geen ruimte hebben benauwd me ook.

JM :#

Fitzroy
Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:17

Ik neem ze ongeveer 1,5 uur van tevoren. Nee, ik heb niet het gevoel dat ik nu echt futloos aankom. Het zorgt er juist voor dat de scherpe kantjes ervan af zijn. Dus niet zo panisch meer voor ieder geluidje of de stewardess angstvallig in de gaten houden ;)

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:29

Meld zich :+ , gelukkig kan ik wel eten maar slapen no way :n . Elk veranderend geluidje doet mijn nekharen overeind zetten en mijn lijf in een soort van hyperalertheid, probeer wel muziek zodanig hard te zetten dat het afleid maar dat lukt niet heel vaak. Probeer ook altijd tv te kijken. Gaan eind oktober voor de tweede keer naar Tasmanië en Australië, dat wordt 25 uur vliegen, gaan met dezelfde maatschappij als de vorige keer, dan weet ik in ieder geval wat ik kan verwachten. 8-) ik weet bijvoorbeeld dat bij de Chinese grens (vliegen via HongKong) een kwartier turbulentie gaan hebben daar kan ik me dan op voorbereiden waardoor,zodra de lampjes "riemen vast" aangaan, ik niet gelijk met verkrampte handen mijn leuning vastpak. :')

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Laulitz
Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:15

:wave:
Hier ook nooit bang gehad, veel gevlogen, kort en ver, alleen, nooit iets aan de hand. 2 jaar geleden 2 slechte vluchten gehad en de gedachte dat ik terug in zo'n ding moet brengt me al paniek. Ik heb dus ook pilletjes gevraagd aan de dokter. Misschien stom maar ik ben bang dat ik heel gespannen/bang ga zijn :+ Ik heb niet meer gevlogen maar wil het dit jaar wel doen anders ben ik bang dat de angst té groot gaat worden.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:31

Ik ben ook een angsthaas. Bang voor de angst waardoor ik dus nog angstiger wordt :'). Ben dit jaar naar Brazilië geweest (voor het eerst een lange vlucht) en heb ook Oxazepam op. Dit is me erg goed bevallen, geen paniekaanvallen oid.

Ik kijk altijd ontzettend uit naar vakanties maar zodra ik op het vliegveld kom krijg ik bibber knieën...

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Ruby1995
Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:34

Ik ga deze zomer vliegen, eigenlijk eerste keer dat ik het echt bewust mee ga maken en wat ben ik zenuwachtig, heb nu al nachtmerries....

Ik ben vooral bang voor dat opgesloten zitten en dat je er niet uit kan. Daarbij ook hoogtevrees....

Dus ik lees mee voor de tips :p

C'est la vie ♥

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 13:48

Ik had mezelf ook echt gedwongen om te gaan zodat ik weet een keer in een vliegtuig zit. Ik wil van de zomer het liefst met de auto weg maar ik denk dat voor m'n angst het juist goed is om te vliegen..

Maar die nachtmerrie vluchten verhalen maken mij bang, denk dat als ik zoiets meemaak ik echt nooit meer durf :')

JM :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:07

Wat vervelend dat je vliegen zo ervaart! Ik wil je inderdaad sowieso aanraden het niet te vermijden, daarmee bevestig je de angst vooral en dat helpt je zeker niet vooruit. En kijk aub geen programmas meer over vliegtuigcrashes :D

Je zou inderdaad met de huisarts kunnen overleggen over eventueel kalmerende medicatie, al is het maar voor je eigen geruststelling. Ikzelf heb op zich niet echt heel erg veel angst voor het vliegtuig (boten daarentegen... :') ), al heb ik soms wel wat last van claustrofobie en dat was de laatste vliegreis ook wat aanwezig op de achtergrond maar het was gelukkig te behappen. Wat helpt is muziek aanzetten, zodanig dat je je omgeving niet meer goed kan horen, ogen dicht zodat je misschien toch wat weg kan dommelen (niet per se slapen, maar zo krijg je je omgeving in ieder geval nog wat minder mee) als het teveel wordt (het liefst daarvoor al trouwens).

Ook nog even een reactie op de post van Fitzroy; Oxazepam ("pammetjes" überhaupt) en alcohol kun je eigenlijk beter niet combineren. Ze kunnen elkaar enorm versterken waardoor je meer kans hebt op nare bijwerkingen, en aangezien de vliegreis al angst geeft is een nare ervaring daarmee wellicht ook iets wat beter vermeden kan worden.

Wellicht ook fijn om even door te nemen; https://www.transavia.com/nl/-/media/Im ... ualv13.pdf

daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:53

Ik ben ook zn angsthaas met vliegen. Zweet breekt mij altijd enorm uit.
Het is gelukkig vooral het opstijgen en landen. Als we eenmaal steady in de lucht zitten dan gaat het wel.

Ik neem er niks voor. Probeer vooral gewoon rustig adem te halen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Fitzroy
Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:55

@bizzybijtje, ik doe dit jaren zo. Bij mij werkt het duidelijk wel. Ik kan heerlijk wegdommelen op deze ‘cocktail’ en word er zeker niet angstiger van. Er mag wel meer niet. Soms moet je outside the box denken bij wat voor iemand werkt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:01

Ik heb nog nooit gevlogen en het zal ook niet gebeuren. Vreselijk, als ik mensen moet brengen of halen bij het vliegveld krijg ik het al Spaans benauwd. Wat een verschrikkelijke dingen die vliegtuigen!

Het idee dat ik de controle niet heb, en als dat ding naar beneden komt de kans op overleven nihil is maakt me echt knettergek.

Ik zweet al bij het idee.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

StillAngel
Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:08

KimD schreef:
Ik heb nog nooit gevlogen en het zal ook niet gebeuren. Vreselijk, als ik mensen moet brengen of halen bij het vliegveld krijg ik het al Spaans benauwd. Wat een verschrikkelijke dingen die vliegtuigen!

Het idee dat ik de controle niet heb, en als dat ding naar beneden komt de kans op overleven nihil is maakt me echt knettergek.

Ik zweet al bij het idee.


Ik snap je helemaal maar heb je dat idee dan niet in de auto? Op de snelweg, stel dat er een niet oplet..

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:19

StillAngel schreef:
KimD schreef:
Ik heb nog nooit gevlogen en het zal ook niet gebeuren. Vreselijk, als ik mensen moet brengen of halen bij het vliegveld krijg ik het al Spaans benauwd. Wat een verschrikkelijke dingen die vliegtuigen!

Het idee dat ik de controle niet heb, en als dat ding naar beneden komt de kans op overleven nihil is maakt me echt knettergek.

Ik zweet al bij het idee.


Ik snap je helemaal maar heb je dat idee dan niet in de auto? Op de snelweg, stel dat er een niet oplet..


Ben een hele tijd bang geweest om het te rijden, maar dat had te maken met pech onderweg door onze laatste auto, op één jaar tijd 10x langs de weg gestaan, en de laatste keer was de ANWB me vergeten, ik heb toen 3 uur in 34 graden gestaan.

Dus ik was bang voor de auto, en voor pech onderweg.

Toevallig afgelopen week naar Amsterdam (2,5 uur) gereden zelf, met onze 'nieuwe' auto. Die hebben we inmiddels ook alweer twee jaar zonder pech. Zeven kleuren stront een week van tevoren, maar dat had totaal niks te maken met autorijden zelf. In de auto van een vreemde reed ik nog steeds zonder problemen het land door, alleen in onze eigen auto's durfde ik dat niet.

Als ik zelf kan rijden, rijd ik zonder problemen de wereld rond (bij wijze van spreken), dan heb ik zelf de controle.

Ik kan ook maar bij een paar mensen mee als bijrijder, bij mijn eigen kerel bijvoorbeeld niet, dan draai ik door.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Moirin
Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:24

Ja hoor, hier nog iemand!

Ik vind het allemaal gewoon zo verrekte hoog := Zodra ik voel dat we beginnen dalen is de angst ook grotendeels over, dan weet ik dat we er bijna zijn en zit ik enthousiast naar buiten te kijken.

Ik probeer in ieder geval rustig te blijven ademhalen en mezelf af te leiden. Een goed boek of een documentaire op Netflix ofzo. Als het maar niet te spannend is, want dan gaat mijn hartslag weer omhoog en dat wil ik juist voorkomen haha. En ik heb 1 bepaald liedje waar ik rustig van word op repeat op mijn koptelefoon, die gelijk een hoop omgevingsgeluid tegenhoud.

Afgelopen herfst voor het eerst in het donker gevlogen, dat beviel ook goed! Dan kon ik mezelf beter voor de gek houden dat ik gewoon in de bus zat ofzo haha. Maar goed, mijn hobby zal het nooit worden. Hoewel ik tv programma's over het reilen en zeilen van luchtvaartmaatschappijen dus echt fantastisch vind :')

We speak of stories ending, when in truth it is we who end.
The stories go on and on.

Niobe
Berichten: 7961
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:25

Ik volg dit even. Ik ga in juli naar Servië om een festival te fotograferen, echt een super vette kans, maar ik zie dus al maanden op tegen het vliegen :')
Ik leef nu al echt van: oké voor die tijd moet ik van alles doen, want misschien kan het daarna niet meer. Echt te erg.

Ik heb wel vaker gevlogen en ik vind het ook best leuk, naja achteraf vooral, als we weer aan de grond staan.
En nu ga ik ook nog met een maatschappij die ik niet ken. Normaal pak ik altijd KLM, hoe duur het ook is, omdat dat voor mij betrouwbaar voelt, maar dat was nu geen mogelijkheid.

In elk geval lang verhaal kort: ik volg _O-

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 15:33

Niobe schreef:
Ik volg dit even. Ik ga in juli naar Servië om een festival te fotograferen, echt een super vette kans, maar ik zie dus al maanden op tegen het vliegen :')
Ik leef nu al echt van: oké voor die tijd moet ik van alles doen, want misschien kan het daarna niet meer. Echt te erg.

Ik heb wel vaker gevlogen en ik vind het ook best leuk, naja achteraf vooral, als we weer aan de grond staan.
En nu ga ik ook nog met een maatschappij die ik niet ken. Normaal pak ik altijd KLM, hoe duur het ook is, omdat dat voor mij betrouwbaar voelt, maar dat was nu geen mogelijkheid.

In elk geval lang verhaal kort: ik volg _O-


Spannend! Met welke maatschappij vlieg je nu?

@Moirin, ik heb inderdaad ook dat wanneer we dalen en ik weer de auto's kan zien rijden dat ik een stuk rustiger wordt.

Ik heb ook een beetje lopen rondneuzen in het 'wat is jouw engste vlieg ervaring' topic en ohhh daar krijg ik ook de kriebels van. :=

JM :#

Niobe
Berichten: 7961
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:47

Shaggy09 schreef:
Niobe schreef:
Ik volg dit even. Ik ga in juli naar Servië om een festival te fotograferen, echt een super vette kans, maar ik zie dus al maanden op tegen het vliegen :')
Ik leef nu al echt van: oké voor die tijd moet ik van alles doen, want misschien kan het daarna niet meer. Echt te erg.

Ik heb wel vaker gevlogen en ik vind het ook best leuk, naja achteraf vooral, als we weer aan de grond staan.
En nu ga ik ook nog met een maatschappij die ik niet ken. Normaal pak ik altijd KLM, hoe duur het ook is, omdat dat voor mij betrouwbaar voelt, maar dat was nu geen mogelijkheid.

In elk geval lang verhaal kort: ik volg _O-


Spannend! Met welke maatschappij vlieg je nu?

@Moirin, ik heb inderdaad ook dat wanneer we dalen en ik weer de auto's kan zien rijden dat ik een stuk rustiger wordt.

Ik heb ook een beetje lopen rondneuzen in het 'wat is jouw engste vlieg ervaring' topic en ohhh daar krijg ik ook de kriebels van. :=



Air Serbia!

Oh dat topic ga ik maar even niet opzoeken idd :')

Ik heb wel dat ik wat rustiger wordt als de gezagvoerder door de luidsprekers spreekt, als die relaxt klinkt, dan word ik dat ook wel een beetje meer

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:57

Ik heb (gelukkig) geen vliegangst, maar wél de regel dat ik absoluut niet in budget airlines en luchtvaartmaatschappijen van 'dodgy' landen stap. Geen Flybe, geen Ryan Air, geen Mexicaanse, Roemeense, Poolse of wat dan ook. Ik houd het bij KLM als het enigzins kan, of BA, Lufthansa etc.
Je hoeft het noodlot ook niet te tarten tenslotte.

Voordeel is bovendien dat je ook niet midden in de nacht hoeft te vliegen of je terugvlucht opeens een dag eerder wordt gepland...

Neverland
Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:04

Ik had het bij het begin ook heel erg... Mijn enige tip is: meer vliegen. :') Ik vlieg nu een paar keer per jaar en elke keer vind ik het steeds minder spannend.

Second to the right, and straight on till morning

druppeltje
Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Vliegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:07


[o]

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:10

druppeltje schreef:
Ik heb zelf geen vliegangst gelukkig, maar op het vivaforum is er een heel mooi topic over. Dat is een piloot die vanalles uitlegt en al veel mensen geruster heeft gesteld. De link is hier https://forum.viva.nl/reizen/ask-the-ca ... ges/390737

Super topic idd van Cygnus! Een aanrader!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: genja, Gompernikkel, GrapeshotBot, hagelslag, LV19952, marija81, SennaS, Tsplendid, Yipee en 42 bezoekers