Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:27

Ik ben twee keer naar een mondhygiënist geweest omdat de tandarts me doorstuurde, maar wat je doet is toch nooit goed genoeg en je moet maar blijven terugkomen. Op den duur deed alleen met de tandenborstel naar m'n tandvlees wijzen al pijn. :+

Ik ga nu gewoon naar de tandarts wanneer er iets mis is en verder blijf ik ver weg van iedereen met haakjes en spiegeltjes. :P

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:32

Ik vind het het meest verschrikkelijke wat er kan zijn. Geld betalen om je pijn te laten doen.
Ik moet over 2 weken erheen. Zie er nu al tegenop omdat ik weet dat ik pijn ga krijgen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:34

Kymalin schreef:
Pandora2 schreef:
Ik schrik van de bedragen joh :oo
Denk niet dat wij dit kennen in belgie, maar ik kan mij vergissen uiteraard :+

Ik ga 1x per jaar naar de tandarts.
Maar ik ben gezegend met een goed gebit en drink nooit frisdrank :D

In België kennen ze vast ook wel parodontitis :P maar voordat ik het zelf kreeg had ik er ook nog nooit van gehoord hoor :)


:') Ik vermoed van wel ja
Ik doelde op paradontoloog /mondhygiënist :o

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:37

Bij mij verwijdert de tandarts of assistente mijn tandsteen altijd, waarom zou je daarvoor naar een ander moeten?
Zo duur is het bij mij tandarts ook niet trouwens.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 19:52

Hmmm boeiend om alle verschillen te lezen, ook in prijs.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:01

Mijn man is weleens een tijdje (2x per jaar en dat gedurende 3 jaar) naar een mondhygieniste geweest.
Doordat hij gerookt had waren zijn pockets te wijd. Dat probleem is verholpen.

Ik ben enkel naar de tandarts geweest. Ik ga 2x per jaar.
En voor ernstige dingen, discus in kaak die luxeert ben ik naar de Acta in Amsterdam geweest.

Mijn neefje heeft een beugel en moest van zijn tandarts naar de mondhygieniste.
Koste veel geld. Mijn zusje heeft aan de orthodontist gevraagd of de mondhygienste nodig was en dat was niet zo.
Mondhygienst en tandarts zitten in hetzelfde gebouw en spelen klanten naar elkaar door.
Geloof zelfs dat ze getrouwd zijn met elkaar.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:11

Ik zit net te kijken bij mijn zorgverzekering?

Staat bij
Gebitsreiniging, per 5 minuten.
Vergoed uit Tandverzorgd 250: 10,28

En mijn tandarts gaat dus echt alle tanden en kiezen bij langs om tandsteen weg te halen.

Echt verschil in kosten :j

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:12

Ik ben vorig jaar doorverwezen naar de paradontoloog voor teruggetrokken tandvlees bij een voortand.
Ik ben gegaan, kreeg netjes een prijsopgaaf. Het was een kleine operatie (tandvleestransplantatie), alles bij elkaar inclusief nazorg kostte ongeveer 1400 euro.
Liever dat, dan een wegrottende voortand. Er werd ongeveer 850 euro vergoed door mijn verzekering.

Ik ga niet apart naar de mondhygieniste, maar als ik naar de tandarts ga voor controle(2 keer per jaar), wordt er eerst altijd tandsteen verwijderd door de assistente. Zij doet dat bij mij met de hand, omdat ik in mijn broek schijt van al die apparaten.
Ik moet meestal iets van 20 euro per controle zelf betalen en een keer in de drie jaar maken ze foto's en betaal ik wat meer.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:16

Maar er is wel een verschil tussen "voor tandsteen doorgestuurd worden naar de mondhygiënist" en "naar de parodontist/mondhygiënist worden doorgestuurd ivm parodontitis gerelateerde tandsteen.

Voor ik parodontitis kreeg haalde mijn tandarts ook tandsteen weg. Maar een parodontist gaat hierin verder dan een gewone tandarts. Naast het ultrasoon apparaat gaat de parodontist handmatig aan de slag en schraapt ook het tandsteen tussen de tand en tandvlees weg. Bij mij zelfs tussen de wortels van de kiezen omdat ik daar flinke pockets had.

Bij gezond tandvlees zit er geen ruimte tussen de tand en tandvlees en ontwikkelt zich daar ook geen tandsteen. Bij parodontitis ontstaat er ruimte tussen de tand en het tandsteen waardoor zich daar ook tandsteen kan ontwikkelen met als gevolg dat er steeds meer ruimte ontstaat waardoor uiteindelijk je tanden los kunnen komen zitten.

Om dat te voorkomen zal de parodontist, of de mondhygiënist in opdracht van de parodontist, het tandoppervlak wat onder het tandvlees zit zo glad mogelijk maken om zo het aan hechten van tandsteen zoveel mogelijk te voorkomen.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:22

Ik ga één keer per jaar naar de tandarts en de mondhygiëniste, die laatste haalt altijd tandsteen weg waar ik vooral last van heb rond de spalkjes die achter mijn tanden zitten (boven en onder).
Ik ben er serieus nog nooit en belachelijk bedrag aan kwijt geweest en vind het ook belangrijk om te gaan, omdat ik door de spalkjes het zelf niet helemaal goed schoon kan houden.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:34

ruitje schreef:
Ik vind het een mega bedrag, inschatting is dat ik rond de 1000 euro uit ga komen terwijl ik zelf nu weinig klachten heb.

Maarja, ga je besparen op je eigen lijf? Met het risico straks meer pijn te hebben/meer geld kwijt te zijn?

Ben benieuwd wat jullie hier in doen.

Ik had ook nergens last van maar bleek dus flinke pockets te hebben en ook dat mijn kaakbeen al aangetast was. Je hoeft dus geen last te hebben terwijl er al wel vanalles gaande is.

Bij mij waren de kosten ook zo rond de 1000/1400 euro geraamd maar daar krijg je dan ook eea voor terug. In mijn geval:
* pocketmeting van het hele gebit
* röntgenfoto's
* kweekjes genomen
* antibiotica + spoelwater
* 4x een schoonmaak sessie van een uur
* na 3 maand evaluatie (= opnieuw een pocketmeting om te zien of de behandeling was aangeslagen)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:50

Ik heb pockets tussen mijn tanden/kiezen, die ik zelf niet goed schoon krijg. Ik ga dus elk half jaar naar de MH, al jaren.... betaal zo’n €20 per keer zelf, de rest gaat via mijn aanvullende verzekering

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:51

ruitje schreef:
Maarja, ga je besparen op je eigen lijf? Met het risico straks meer pijn te hebben/meer geld kwijt te zijn?


Het is ook vaak geen manier van besparen maar een reden dat veel mensen niet aanvullend verzekerd zijn voor tandartskosten. En dit gewoon weg niet kunnen betalen. Daarom vind ik dat controle in het basispakket zou moeten zitten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:53

Maar wat bereik je daarmee purny? Want dan is je controle verhoed, en dan komen ze van alles tegen waarvoor je behandeld moet worden.... wat dan?

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:59

LadyMadonna schreef:
Maar wat bereik je daarmee purny? Want dan is je controle verhoed, en dan komen ze van alles tegen waarvoor je behandeld moet worden.... wat dan?

Preventie. Zo kun je met kleine dingetjes toch een goed gebit houden.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:05

Maar die controle is het geld ook niet := het wordt pas duur als ze daar iets ontdekken :+

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:11

verootjoo schreef:
Maar die controle is het geld ook niet := het wordt pas duur als ze daar iets ontdekken :+

Nou ja... als je moet kiezen tussen een halve week boodschappen of de tandartscontrole, dan weet ik wel waar de meeste voor kiezen.
Bovendien is je gebit basis die je met je ontwikkeling heb gekregen.. dus mag het voor mij wel in het basispakket

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:28

Controle kost €21....
Maar hoe zie jij dat dan als preventie? Want idd, pas als er iets aan de hand is, gaat het in de papieren lopen...

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:30

Ik moet zeggen dat ik al zelden naar de tandarts ga. Soms verwijst die me door naar de mondhygiënist, dan ga ik wel voor een schoonmaakbeurt.
Maar dat is allemaal niet zo vaak aangezien ik dus amper naar de tandarts ga :Y)

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:34

LadyMadonna schreef:
Controle kost €21....
Maar hoe zie jij dat dan als preventie? Want idd, pas als er iets aan de hand is, gaat het in de papieren lopen...

Tandarts maakt het gebit een beetje schoon dus alle kleine beetjes helpen. en er zijn mensen die van 50 euro in de week moeten leven dus die hebben niet even het geld liggen.
Zijn vaak ook mensen die in de schuldhulpverlening zitten.
Tot nu toe ben ik maar 1 verzekering tegen gekomen die aparte tandartspakket heeft.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:34

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:39

purny schreef:
LadyMadonna schreef:
Controle kost €21....
Maar hoe zie jij dat dan als preventie? Want idd, pas als er iets aan de hand is, gaat het in de papieren lopen...

Tandarts maakt het gebit een beetje schoon dus alle kleine beetjes helpen. en er zijn mensen die van 50 euro in de week moeten leven dus die hebben niet even het geld liggen.
Zijn vaak ook mensen die in de schuldhulpverlening zitten.
Tot nu toe ben ik maar 1 verzekering tegen gekomen die aparte tandartspakket heeft.


Weet niet hoe het ergens anders in het land zit, maar de echte minima worden vaak collectief door de gemeente verzekerd en daar zit zo’n beetje alles bij in.

Jinte

Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:44

LadyMadonna schreef:
Controle kost €21....
Maar hoe zie jij dat dan als preventie? Want idd, pas als er iets aan de hand is, gaat het in de papieren lopen...


Klopt. Ik had een acute necrotiserende ontsteking aan mn tandvlees en zowel tandarts, paradontoloog als kaakchirurg weten tot op de dag van vandaag nog niet waar t door komt. 4 keer bij de TA en 2 keer bij de paradontoloog geweest zonder dat er effectief iets gedaan is, behalve fotos maken, leverde rekeningen van meer dan €400 op.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:48

Ik ga 1 tot 2 keer per jaar. Standaard is dat eerst de mondhygiëniste en daarna de tandarts (zo werkt die praktijk)
Dit samen kost -als er niets gevuld hoeft te worden - ongeveer 150 euro per keer, en wordt vergoed door de verzekering.
De eerste keer was ik tien jaar niet bij de tandarts geweest en toen was de behandeling bij de mondhygiëniste geen grapje. De keren daarna werd het minder pijnlijk.
De mondhygiëniste ziet me liefst 4 x per jaar, maar dat wordt me te duur.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:59

@Verootjoo die verzekering kon ik ook nemen maar dan was ik 175 euro kwijt.. je krijgt vaak niet eens alles vergoed.
Je moet je goed inlezen in die verzekering, het doet zich vaak mooier voor dan het is