Emigreren ivm gezondheid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TiffanyJoy

Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-11-07
Woonplaats: Zeeland

Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 12:29

Zijn er hier mensen die vanwege hun gezondheid zijn verhuist naar een ander land?
Zoja welk land dan en heb je daar ook echt minder klachten?
Vanwege mijn problemen met mijn lichaam die vooral te maken hebben met luchtvochtigheid en luchtdruk hier in Nederland ben ik aan het kijken waar ik wel naartoe zou kunnen.
Ervaringen zijn dus welkom.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:33


_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:43

Ik heb wel vaker gehoord dat mensen met reuma etc naar Spanje of een warm land verhuizen. Het koude weer is vaak vervelend voor mensen met reuma, het constante redelijk warme weer doet het lichaam goed.
Geloof ook dat Spanje een goede is voor luchtdruk en vochtigheid...

TiffanyJoy

Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-11-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 12:45

Pandora2 schreef:
Misschien kan je hier je vraag ook even stellen :)

[HK] Emigreren? Daarom!



Dankjewel, ga het daar erbij zetten.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:54

Ik volg, had toevalig net een topic geopend over ervaringen met wonen in het buitenland, ook vanwege ruimte, natuur etc maar ook voor een schonere lucht en meer zonuren. Alleen in de meeste warmere landen in Europa ligt de werkloosheid hoog

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:16

Heb ooit een man behandeld, hij had verwaarloosd astma, waardoor hij in Nederland constant benauwd was. In Australië had hij nergens last van en hij is daar met zijn gezin naartoe geëmigreerd. Vraag me nog weleens af of hij daar nog is en hoe het hem er bevalt. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:20

Ik volg ook. Heb deze vraag ook al vaak gesteld, omdat ik zelf bechterew heb en ook heb gehoord dat het goed is voor reuma.

Meningen zijn wel wisselend. Ik ben bijv lid van een bechterew groep op fb en daar lees je wisselende dingen.
Nederlandse warmte en Spaanse warmte verschillen enorm. Ik lees vaak dat mensen in Nederland bij warmte meer klachten hebben bijv.
Maar ook mensen die op vakantie in Spanje, Z Frankrijk etc met minder medicatie kunnen, veel meer bewegen daar etc.

Nu ben ik zelf vrij goed, dus functioneer ook met kouder weer nog wel.

Het grootste probleem is ook wel daar een bestaan opbouwen en de afstand tot onze zoon, die 100% zeker hier blijft.
Maar zeker met de huidige woningmarkt etc denken we er steeds vaker aan.

Ik denk alleen; wat als je op latere leeftijd toch terug wil, hoe groot is het verschil dan? Hoe snel ga je dan achteruit??
Hoe is de zorg in het land waar je heen wil??

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:38

In Spanje is kraanwater niet drinkbaar en er komt gechloreerd water uit de douche wat prikt in je ogen en slecht is voor je huid. Ook iets waar je in Nederland geen last van hebt.

Er zijn maar weinig landen waar je echt goed kraanwater hebt.

Spanje vind ik heerlijk in de wintermaanden, maar was er ook in september en dan is het voor mij al snel te heet en benauwd. En niet overal is standaard airco (iets wat je in Australie dan weer wél hebt)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:39

superpony schreef:
Ik denk alleen; wat als je op latere leeftijd toch terug wil, hoe groot is het verschil dan? Hoe snel ga je dan achteruit??
Hoe is de zorg in het land waar je heen wil??

En je AOW raak je voor een (groot) deel kwijt.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:05

Ik ben naar Portugal verhuisd en hier uiteindelijk pijnvrij geworden en als ik terug in Nederland ben, heb ik binnen een paar dagen pijn en wordt ik gaandeweg stijver, reden waarom ik zelden terug ga en liefst nooit langer dan een week. Het is ook meteen een bewijs dat het echt wel aan het klimaat ligt en dat ik her niet plots genezen ben. Dan zou ik in Nederland namelijk ook nergens last van hebben.
Mijn zus heeft diverse ernstige gezondheidsproblemen en is hier en in Spanje ook bijna pijnvrij als ze hier kort is, laat staan als ze langer zou kunnen blijven.

@superpony, tegenwoordig zijn afstanden nietszeggend, je zit overal binnen een paar uur vliegen en met internet is het heel gemakklijk om contact te houden. Toen ik hier pas was moest ik het van briefwisseling hebben... nu chat ik dagelijks met mensen.
Je moet niet voor je kinderen thuisblijven, die gaan toch hun eigen leven leiden waarin je een steeds kleinere rol gaat spelen.
Over het achteruit gaan als je teruggaat, bij mij merk ik het binnen een week al...
Wat betreft de zorg, dat ligt heel er aan waar je heengaat, hoe goed je de taal spreekt (kan enorm helpen), of je ergens bent waar ze ook nederlandse artsen hebben (Algarve bv) en welke verzekering je hebt.
Medicatie kost hier in elk geval sowieso minder als in Nederland.

Betreffende drinkwater, de kwaliteit is hier prima en als je bang bent om het te drinken, water uit een fles kost een scheet.
Verder is de waterkwaliteit niet overal hetzelfde. Niet al het water komt van hetzelfde netwerk en op het platteland komt het meestal uit eigen bron.
Water in Nederland is ook echt niet overal hetzelfde en even fijn....

Betreffende je AOW kwijtraken, de onkosten hier zijn natuurlijk ook veel lager. Het minimumloon in Portugal ligt rond de 600€.Zelf heb ik 500€ per maand en kan daar prima van leven, ook al gaat de helft naar huur....

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:14

Denk dat iedereen wel op knapt in het verre zuiden.
Senioren gingen niet voor niks massaal overwinteren in Spanje

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:50

Een vriendin van mij is van Engeland naar Spanje verhuist onder andere ivm huidproblemen (maar ook gewoon nieuwe uitdaging). In Engeland kreeg ze gewoon te weinig zon.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:58

Ik ben op latere leeftijd nogal allergisch geworden voor huisstofmijt. Ik ben er inmiddels achter dat de mijten in Azië anders zijn en ik dus niet allergisch.

Ik leef nu ongeveer 6 maanden per jaar daar en het is best fijn om vrij te ademen en geen medicijnen te hoeven.

Maar emigreren is Nederland me voorlopig nog even te dierbaar voor.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:31

Af en toe een lange vakantie in het land van je dromen kan ook, en dan krijg je minder praktische problemen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:58

anjali schreef:
Af en toe een lange vakantie in het land van je dromen kan ook, en dan krijg je minder praktische problemen.


Gezondheidsproblemen zijn geen dromen >;)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:04

Kelly_ann schreef:
Ik ben op latere leeftijd nogal allergisch geworden voor huisstofmijt. Ik ben er inmiddels achter dat de mijten in Azië anders zijn en ik dus niet allergisch.

Ik leef nu ongeveer 6 maanden per jaar daar en het is best fijn om vrij te ademen en geen medicijnen te hoeven.

Maar emigreren is Nederland me voorlopig nog even te dierbaar voor.

Ik was vorig jaar voor het laatst in ZO Azie (Thailand en Laos) en kon totaal niet meer tegen de hoge luchtvochtigheid en hitte daar. Sinds de overgang trek ik dat klimaat totaal niet meer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:36

Lusitana, dat is voor iedereen verschillend. Wij hebben maar 1 zoon, is het huis uit, maar wel een zeer hechte band.

Als het qua werk en dieren zou kunnen, zouden wij ook de winters in Zuiden door willen brengen en de zomers in Nederland. Maar wij zijn nog niet op een leeftijd dat we zonder inkomen van werk kunnen en elk half jaar 6 paarden verkassen lijkt me lastig.

Voor 500 euro per maand en iets kunnen huren met grond in Portugal, zou ik wel snel om zijn. Maar ik heb verre familie in Portugal, die toch terug moesten op hun oude dag. Zij kwamen ook altijd terug om in Nederland naar ziekenhuis te gaan als er wat was.
En zij vonden de zomers echt te heet.
Maar het land trekt mij echt enorm.

Ik ben zelf echt een buiten mens en heb dus bechterew, maar ben nu nog aardig goed.

Vies water hebben we hier ook. Wij wonen in Ermelo en het drinkwater is smerig. Natuurlijk niet te vergelijken met bijv onder de douche in Italie. Dat vond ik de laatste keer ook enorm sterk ruiken. Maar goed, die 5 minuten onder de douche.......Misschien dan kijken of een grondwater pomp schoner water geeft???
Ik heb in het Zuiden nog nooit uit de kraan gedronken, maar het schijnt op veel plekken achterhaald te zijn dat het niet kan en ook echt te wennen. Daarbij zijn vaak overal fonteintjes om uit te drinken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:41

Citaat:
Ik heb in het Zuiden nog nooit uit de kraan gedronken, maar het schijnt op veel plekken achterhaald te zijn dat het niet kan en ook echt te wennen. Daarbij zijn vaak overal fonteintjes om uit te drinken.

Zodra het naar chloor smaakt haak ik af. En dat is op veel plaatsen in Spanje in elk geval het geval.

Mijn kennisje in Spanje die daar sinds een paar jaar een B&B heeft, heeft de NL nationaliteit aangehouden omdat ze zichzelf niet kon verzekeren daar ivm een kankerverleden in Nederland. Dus indien je gezondheidsproblemen hebt altijd goed uitzoeken of je wel 'n verzekering kan krijgen in het land van je keuze of ingeschreven blijven bij een NL familielid.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:49

Dat is in Italie bijv ook zo. Maar de mensen daar schijnen er ook aan gewend te zijn en het verschilt binnen Italie behoorlijk per plaats. Familie woont er en wij zijn de laatste keer aan de kust geweest. Bij familie kan je gewoon uit de kraan drinken, maar ons appartement aan de kust stonk vreselijk naar chloor.

Niet iedereen kan zich zomaar even inschrijven bij iemand. Dat is ook geen basis om weg te gaan. Als je iets doet, moet je niet afhankelijk zijn van zoiets.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:53

superpony schreef:
Dat is in Italie bijv ook zo. Maar de mensen daar schijnen er ook aan gewend te zijn en het verschilt binnen Italie behoorlijk per plaats. Familie woont er en wij zijn de laatste keer aan de kust geweest. Bij familie kan je gewoon uit de kraan drinken, maar ons appartement aan de kust stonk vreselijk naar chloor.

Niet iedereen kan zich zomaar even inschrijven bij iemand. Dat is ook geen basis om weg te gaan. Als je iets doet, moet je niet afhankelijk zijn van zoiets.

Zij staat bij haar dochter ingeschreven op een NL adres. Ze kan dus niet anders vanwege de verzekering. Anders zou ze alle medische kosten zelf moeten betalen mocht ze terug kanker krijgen. De EU is voor Nederlanders helemaal niet zo gunstig als ze willen doen voorkomen.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:00

elnienjo schreef:
In Spanje is kraanwater niet drinkbaar en er komt gechloreerd water uit de douche wat prikt in je ogen en slecht is voor je huid. Ook iets waar je in Nederland geen last van hebt.

Dit hangt er helemaal vanaf waar je woont.
Ik heb in mijn keuken zgn galerij water, puur bergwater en uitstekend te drinken. In mijn badkamer heb ik gemeentewater, dat noemt men chloorwater, maar dat zit er echt nauwelijks in.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:28

superpony schreef:
Lusitana, dat is voor iedereen verschillend. Wij hebben maar 1 zoon, is het huis uit, maar wel een zeer hechte band.

Als het qua werk en dieren zou kunnen, zouden wij ook de winters in Zuiden door willen brengen en de zomers in Nederland. Maar wij zijn nog niet op een leeftijd dat we zonder inkomen van werk kunnen en elk half jaar 6 paarden verkassen lijkt me lastig.

Voor 500 euro per maand en iets kunnen huren met grond in Portugal, zou ik wel snel om zijn. Maar ik heb verre familie in Portugal, die toch terug moesten op hun oude dag. Zij kwamen ook altijd terug om in Nederland naar ziekenhuis te gaan als er wat was.
En zij vonden de zomers echt te heet.
Maar het land trekt mij echt enorm.

Ik ben zelf echt een buiten mens en heb dus bechterew, maar ben nu nog aardig goed.

Ik heb in het noorden (waar het ´swinters gewoon kan sneeuwen) en centrum (aar ook nog een wintersportgebied is) gewoond, daar was het lang niet zo heet als hier in het zuiden. Het land is bijna 3 x zo groot als nederland en het weer is echt niet overal hetzelfde.
En ja het is voor iedereen anders, maar een hechte band kan zich op allerlei manieren uiten, je hoeft toch niet bij elkaar op schoot te zitten?
Maar goed, ik zeg wel altijd gewoon dat als je aan dat soort dingen hecht als familie en zekerheden, je gewoon niet moet emigreren.
Het is een kwestie van prioriteiten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:24

Familie woonde net boven het midden van Portugal.

Ik denk gewoon niet dat je dat voor een ander kan beoordelen. Wat is hecht en hoe wil iemand daarmee omgaan? Dat is niet aan een ander en iedereen is gewoon verschillend.
Verdere familie boeit ons echt helemaal niks.

Zekerheden hebben mensen tot zekere hoogte wel nodig. Als je naar bijv een emigratie beurs gaat, hoor je alleen maar over heel goed voorbereiden, 10 jaren plan dit en dat.
Een mens kan nou eenmaal niet zo best zonder basisbehoefte's; eten, drinken, dak boven zijn hoofd, zorg. Misschien vinden mensen die naar de rimboe willen dat minder belangrijk, maar een ieder die binnen Europa kijkt, zal die behoefte vast hebben.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:18


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:45

Ik weet wel meer mensen die zoiets zo oplossen. Of veel vanuit huis kunnen werken en in dienst blijven van een Nederlandse werkgever.

Herstel oorden in warme landen ken ik wel. Bechterew patienten gaan er weleens heen en mensen kunnen er soms flink opladen.

Zelfde als dat oort in Oostenrijk of Zwitserland voor longpatienten. Ik weet niet meer waar het precies was, maar schijnt ook heel gezond te zijn.

Voor de gezonde lucht etc heeft onze familie ook een huisje gekocht in Italie in de bergen.