Kan jij niet reanimeren?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:43

Dan is dit je kans op het op een laagdrempelige manier te leren :D

Bij toeval zag ik vandaag onderstaande link voorbij komen op facebook:
https://www.radio10.nl/somertijd/reanim ... GmTADOvL_4

Oefen gratis de reanimatiehandelingen op de dag dat we een extra uur hebben. Op verschillende locaties door het land krijg je de mogelijkheid. (En nee, ik heb geen aandelen van het Rode Kruis, wel de wens om Nederland een stukje veiliger te krijgen!)

Verhinderd? Veel (bijna alle dacht ik?) verzekeringen vergoeden een EHBO/Reanimatiecursus gewoon! Dus even kijken in je polis, en daarna aanmelden voor een cursus :D

Je hoopt het nooit nodig te hebben... Maar als je toch in de situatie komt, kun je maar beter weten wat je moet doen.


Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:03

Goed initiatief :j

Zat te kijken om mee te doen maar is 50 kilometer van mijn woonplaats en dat is vrij ver op de scooter :+
Ben geloof ik ook niet thuis dat weekend, festival :=

Blue_Eyes
Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:16

Hoe meer mensen dat kunnen hoe beter! +:)+ Ik vind het een super-initiatief. Ik kon het al een poosje, maar heb bij mijn laatste herhaling EHBO/reanimatie/AED ook mijn dochters (16 en 12) meegenomen. Dus die kunnen nu ook reanimeren én ingrijpen als iemand gewond is. :)


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Sting
Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:17

Mijn vriend en ik hebben ons aangemeld! Hadden het er al eens over gehad, maar was er nog niet van gekomen. Ik heb wel bhv gehad, jaren geleden, maar nu niet meer actief. Dus herhalen is altijd goed!

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:18

Ik kan reanimeren / AED, en tot nu toe alleen maar de helpende hand geweest. Of ik daadwerkelijk zelf zou reanimeren? Ik weet het niet.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:43

Ik vind het een fantastisch initiatief. Dus als je in de gelegenheid bent Gaan!
Er staan zeer gedreven instructeurs en ervaren hulpverleners voor je klaar om je de basis van 't reanimeren te leren.
Hoe meer mensen dit kunnen hoe beter, want echt elke seconde telt op zo'n moment.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:05

Vraagje aan de reanimeerders: Als iemand een kettinkje draagt met de letters 'DNR' erop, weten jullie dan wat dat betekent?
Ik wil zo'n kettinkje gaan dragen, maar weet niet of de boodschap dan wel over komt. Ik kan ook wel een kettinkje dragen met een groot symbool en tekst erop en alles, maar dat vind ik dan weer zo lelijk. Ik wil niet dat het opvalt, behalve als het aan de orde is.

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:10

LindyH schreef:
Vraagje aan de reanimeerders: Als iemand een kettinkje draagt met de letters 'DNR' erop, weten jullie dan wat dat betekent?
Ik wil zo'n kettinkje gaan dragen, maar weet niet of de boodschap dan wel over komt. Ik kan ook wel een kettinkje dragen met een groot symbool en tekst erop en alles, maar dat vind ik dan weer zo lelijk. Ik wil niet dat het opvalt, behalve als het aan de orde is.


Ja, maar wij hebben laatst iemand gereanimeerd die het om had. Zijn familie heeft ons dit niet verteld en door de vele kleding was de ketting ook niet direct zichtbaar.

Toen de ambulancebroeders arriveerden hebben zij het overgenomen.

Wij vermoeden dat familie het niet eens was met de beslissing.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

zonnebloem18
Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:20

Ik heb vandaag mijn BHV behaald, maar vanwege lichamelijke problemen kan ik iemand op de grond niet reanimeren helaas.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:53

Goed initiatief, maar ik hoop wel dat mensen beseffen wat ze leren. Afgelopen kerst is mijn schoonmoeder overleden ondanks dat ik gereanimeerd heb. Ik ben blij dat ik wist wat ik moest doen, maar het beeld is nog lang op mijn netvlies gebleven. En komt nog steeds af en toe langs

Blue_Eyes
Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:00

Caira, wat vervelend. Gecondoleerd Y;( Zou het niet nog vervelender zijn geweest als je er machteloos bij had gestaan en helemaal niet had geweten hoe je haar nog een kleine kans kon geven? Dat zou ik nog erger vinden, denk ik.
Er is ons verschillende malen verteld: 70% van de mensen die gereanimeerd worden, haalt het niet. Dat is omdat in de meeste gevallen het hart er niet zomaar mee stopt. Alleen - wij weten niet wie er bij die 70 en wie er bij die 30% horen.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:02

Blue_Eyes schreef:
Caira, wat vervelend. Gecondoleerd Y;( Zou het niet nog vervelender zijn geweest als je er machteloos bij had gestaan en helemaal niet had geweten hoe je haar nog een kleine kans kon geven? Dat zou ik nog erger vinden, denk ik.
Er is ons verschillende malen verteld: 70% van de mensen die gereanimeerd worden, haalt het niet. Dat is omdat in de meeste gevallen het hart er niet zomaar mee stopt. Alleen - wij weten niet wie er bij die 70 en wie er bij die 30% horen.


Absoluut hoor, ik ben blij dat ik het kon. Na 12x BHV zat alles erin gedreund, maar ik vind wel dat mensen moeten beseffen wat de impact van reanimeren is. Natuurlijk zou ik het zo weer doen, geen twijfel. Maar de nasleep vind ik heftiger dan verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:05

Mooi om te lezen dat Sting en vriend zich zelfs al aangemeld hebben, en dat overige reacties positief zijn :D
Zal even kijken of ik nog wat cijfers kan vinden. Er is een Europees land waar (bijna) iedereen leert reanimeren. Het percentage overlevenden is daar ook daadwerkelijk groter.


Heftig dat er bokkers zijn die al eens een reanimatie hebben meegemaakt, zo zie je maar dat het iedereen kan overkomen...
@Caira, knuffel voor jou :(:) ik hoop dat dit tijdens de training ook meegenomen wordt. Tijdens mijn trainingen voor BLS+AED werd dit zeker benoemd. Ik heb zelf nog geen reanimatie meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat het veel impact heeft.
@LindyH, het is mij bekend en mocht ik de ketting zien tijdens reanimatie stop ik waarschijnlijk ook. Het is de laatste wens van de persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:05

Wat vervelend Caira, nog gecondoleerd!

Ik heb ook een EHBO diploma en kan dus ook reanimeren.
Ik heb 1x bij een ongeluk gestaan maar kon toen niks doen, ik stond letterlijk aan de grond genageld en kreeg een black out.
Sindsdien heb ik hem ook niet meer verlengd. Ik voel me daar best nog wel schuldig over dat ik toen niks gedaan heb.

Andreeaa
Berichten: 811
Geregistreerd: 04-03-10
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:11

Ik heb vorig jaar een cursus gevolgd reanimeren en (kinder)- EHBO.
Er zit ook een verschil in bij reanimeren van een klein kind of een volwassene. Zonder deze cursus had ik dat niet geweten.
Ik ben blij dat ik weet hoe het moet, maar hoop het niet mee te maken.

1 september 2014❤1 mei 2017❤22 april 2022❤
www.happymamalife.nl

Bayja
Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:16

Goed initiatief!

Ik kan reanimeren vanuit mijn werk. Ik heb 2 jaar geleden mijn vader moeten reanimeren en wist ondanks de heftige situatie precies wat ik moest doen en welke stappen ik moest ondernemen en kon de rust bewaren en helder blijven nadenken. Helaas heeft hij het niet gehaald maar ik denk dat ik mede door de jaarlijkse training er toch zonder “trauma” op terug kijk en weet dat ik alles heb geprobeerd wat ik kon doen. Al was de eerste training na die tijd wel heftig en was vooral de eerste weken na zijn overlijden de impact wel groot.
Laatst bijgewerkt door Bayja op 13-05-19 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

^&+ 20 mei 2016

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:19

Myrthe3 schreef:
Wat vervelend Caira, nog gecondoleerd!

Ik heb ook een EHBO diploma en kan dus ook reanimeren.
Ik heb 1x bij een ongeluk gestaan maar kon toen niks doen, ik stond letterlijk aan de grond genageld en kreeg een black out.
Sindsdien heb ik hem ook niet meer verlengd. Ik voel me daar best nog wel schuldig over dat ik toen niks gedaan heb.

Voel je alsjeblieft niet schuldig. Iedereen reageert anders bij een incident, en dat is een natuurlijke reactie. Juist met training en ervaring kun je de kans vergroten(!) dat je de volgende keer wel kunt helpen. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Ik raad altijd aan om jezelf 1 kleine taak aan te leren, namelijk 'bel 112'. Kleine handeling, redelijk makkelijk te onthouden.

Anoniem

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:44

Ik heb mijn cursus gedaan maar ben te onzeker om het te durven toe te passen. Ik heb de vervolgcursus dan ook niet gedaan, maar wil deze wel weer graag oppakken omdat ik misschien ooit wel eens de enige in de buurt kan gaan zijn.

Goed initiatief!

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:54

KimD schreef:
LindyH schreef:
Vraagje aan de reanimeerders: Als iemand een kettinkje draagt met de letters 'DNR' erop, weten jullie dan wat dat betekent?
Ik wil zo'n kettinkje gaan dragen, maar weet niet of de boodschap dan wel over komt. Ik kan ook wel een kettinkje dragen met een groot symbool en tekst erop en alles, maar dat vind ik dan weer zo lelijk. Ik wil niet dat het opvalt, behalve als het aan de orde is.


Ja, maar wij hebben laatst iemand gereanimeerd die het om had. Zijn familie heeft ons dit niet verteld en door de vele kleding was de ketting ook niet direct zichtbaar.

Toen de ambulancebroeders arriveerden hebben zij het overgenomen.

Wij vermoeden dat familie het niet eens was met de beslissing.

Bubblewrap schreef:
@LindyH, het is mij bekend en mocht ik de ketting zien tijdens reanimatie stop ik waarschijnlijk ook. Het is de laatste wens van de persoon.

Ah top, dat wilde ik even weten. Als hulpverleners het niet zien dan is dat mijn eigen schuld. Ik kies er zelf voor om het nogal onopvallend te dragen. Maar áls ze het zien dan weten ze dus in ieder geval wat het betekent. Dat is mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:04

LindyH, burgers zijn trouwens niet verplicht om te stoppen. Medisch personeel zal wel stoppen bij het zien van de penning.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:08

LindyH schreef:
Vraagje aan de reanimeerders: Als iemand een kettinkje draagt met de letters 'DNR' erop, weten jullie dan wat dat betekent?
Ik wil zo'n kettinkje gaan dragen, maar weet niet of de boodschap dan wel over komt. Ik kan ook wel een kettinkje dragen met een groot symbool en tekst erop en alles, maar dat vind ik dan weer zo lelijk. Ik wil niet dat het opvalt, behalve als het aan de orde is.

Lindy, ik ben eigenlijk benieuwd hoe je tot de beslissing komt om zo,n ketting te dragen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

secricible
Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:09

Ik hoop nooit zo'n penning tegen te komen, geen idee wat ik zou doen. Lijkt me heel heftig om te stoppen...

Ik heb ehbo en kinderehbo gedaan. Beide nog nooit nodig gehad, weet ook niet of ik het zou kunnen. Hoop er nooit achter te hoeven komen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:11

Het staat op mijn to-do-list, al jaren. Dat ik het nog niet gedaan heb zal wel een stukje confrontatie vermijding zijn.

Of ik het kan als het zo ver is geen idee. Het is natuurlijk echt een raar moment als het zo ver is en er valt dan weinig na te denken.

We hebben als gezin mijn vader gereanimeerd. Ik (160 en krap aan 50 kilo) heb mijn vader(grote man, 100kg en de rest) toen uit zijn stoel op de grond gelegd, dat zijn ook dingen die eigenlijk niet kunnen. Mijn zusje had 112 aan de telefoon en kreeg instructies (hele goede instructies, dus ook als je het niet kan kom je een heel eind), de buurvrouw(werkte in het ziekenhuis) heeft het over genomen. Mijn man ambulancepersoneel naar binnen begeleid. Allemaal zoals het functioneel en snel was. Dus wat dat betreft goed gehandeld. Maar wat is goed als het niet succesvol is.
Ik vond het niets meer doen toen de ambulance er was veel lastiger.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:22

Geweldig als je dat kan. Mijn man kreeg 5 jaar geleden een hartstilstand en is succesvol gereanimeerd. Hij is er weer helemaal bovenop gekomen, helemaal geen restverschijnselen. Zijn geluk was dat mensen gelijk zijn begonnen met reanimeren, heeft dus geen tekort aan zuurstof gehad.

Maartje9
Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Kan jij niet reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:33

Prachtig initiatief, heb mij meteen aangemeld!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Covergirl_, hooi, pyrrhus, RubyRed, secricible en 53 bezoekers