Gestopt met de pil - is dit normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 12:29

Ik zit ergens best wel mee, waarschijnlijk maakt mij hoofd dingen erger dan ze werkelijk zijn. Toch loop ik er al een aantal weken op te malen.

Ik ben 21 jaar en ben sinds 2 maanden gestopt met de pil. 2 maanden, is niet lang dat weet ik. Ik weet dat je je lichaam de tijd moet geven om dingen op te lossen, maar toch zit dit me niet lekker.
(En ja ik ga contact opnemen met de dokter, maar wil ook graag weten of meerdere mensen dit hebben/ hebben gehad.)
Toen ik een jaar of 15 was ben ik begonnen met het slikken van de pil, omdat er echt geen pijl te trekken was op wanneer ik ongesteld moest worden. Dit belemmerde me op school. Soms zat er 1 week tussen en soms 6 weken. Er zat ook geen ritme in.
Ik heb me best afgevlakt gevoelt qua emoties en daar was ik me bewust van. Had een topic gelezen over vrouwen die gestopt waren met de pil en hoe hun zich mentaal en lichamelijk beter voelde. Dat sprak me erg aan. Heb geen relatie, dus stoppen met de pil klonk ook wel heel erg aantrekkelijk. Zo gezegt zo gedaan.

Tijdens het slikken van de pil was ik 7 dagen ongesteld. Op vrijdag had ik de laatste pil van de strip. Was voorheen altijd op zondag ongesteld, dit werd met de maand steeds later tot maandag avond op het laatst. Bijna nooit last van krampen, geen hoofdpijn, normaal bloed verlies, 7 dagen lang.

Nu ik gestopt ben met de pil ben ik maar 3 dagen ongesteld... eerst op 15 april. Dit was precies op tijd. Ik verloor weinig bloed, iets meer krampen maar niet pijnstiller waardig zegmaar.
9 mei weer ongesteld, iets te vroeg, maar oke, ik voelde hem goed aankomen. Iets meer kramp dan 15 april, maar nog niet pijnstiller waardig. Weer zeer weinig bloed en zondag (12 mei) klaar...

Tuurlijk ieder lichaam is anders. Maar ik hoor meestal verhalen dat vrouwen aan de pil korter ongesteld zijn dan mensen zonder pil. En minder heftig ongesteld zijn met de pil dan zonder de pil.

Het voelt niet oké om zo kort en mild ongesteld te zijn. Vooral omdat ik met de pil de volle 7 dagen ongesteld was. En nu nog maar een krappe 3 dagen!


Mijn hoofd neemt een loopje met me momenteel... maar als je in de overgang zit, word je dan ook telkens ‘korter’ ongesteld?
Laatst bijgewerkt door Montgri op 13-05-19 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:30


Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:32

In principe niks om je zorgen over je maken, je lichaam is een beetje ontregeld van de pil. Toen ik na 7 jaar pil slikken daarmee stopte, duurde het 6 maanden voordat ik weer een eigen cyclus kreeg. Ik zou het even aankijken, is het nou met een paar maanden niet beter dan kun je altijd bij de huisarts laten checken, en evt even naar de gyn laten doorverwijzen.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 12:33

sanso schreef:
Neem eens een kijkje in dit topic, staan veel verhalen;
[MWS] Stoppen met de pil, voor- en nadelen?


Dat topic bedoelde ik, door de voordelen ben ik gestopt met de pil... echter heb ik niet alle 26 pagina’s aan reacties gelezen. Vandaar mijn specifieke vraag hier ;) Maar dankjewel voor het meedenken. Misschien moet ik me toch maar een schop onder me kont geven om alle pagina’s door te spitten.
Want toen kon ik niks vinden over mijn situatie.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:34

ik ben na bijna 30 jaar gestopt met de pil en ik heb precies hetzelfde.
Ik zou mij er niet druk om maken.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:37

Ik ben juist zonder pil veel korter en lichter ongesteld dan met pil. Mijn eigen cyclus duurt ook best wat langer (5 weken ertussen). Het is makkelijk als anticonceptie, maar verder werkt het niet in mijn voordeel. Ik zou me niet meteen zorgen maken in jouw geval. :)

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 12:45

Oke dat stelt me wel wat geruster, dat het dus niet ‘gek’ is.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:50

Ik was met de pil ook altijd een week ongesteld en had daar dan ook altijd behoorlijk veel last van.
Inmiddels 4,5 jaar geleden gestopt met de pil. Daarna nog wel een 5 maanden een hormoonspiraaltje gehad maar dat werkte voor mij niet dus die heb ik er weer uit laten halen. Inmiddels doe ik dus al weer ruim 4 jaar zonder hormonen.
Het heeft toen sowieso eerst al een paar maanden geduurd voor ik voor het eerst weer ongesteld werd na het stoppen met hormonen, en ook op dit moment ben ik nog steeds niet regelmatig. Meestal zit ik rond de 6-6,5 weken alhoewel ik af en toe een ''uitschieter'' heb naar 4 of 5 weken. Alhoewel ik wel mijn eisprong voel en het merk aan mijn lichaam, dus ondanks dat kan ik wel redelijk inschatten wanneer ik ongesteld ga worden. Ik ben hier voor bij de gynaecoloog geweest en ik weet wat de oorzaak is. Maar voor dat alles een beetje op de rit was, was ik wel 6-12 maanden verder.
Ondanks mijn ''problemen'' met onregelmatigheid ben ik over het algemeen ook maar zo'n 4 dagen ongesteld waarbij dit ook láng zo erg niet meer is als toen ik nog aan de pil zat. Ook last van krampen heb ik nog maar zelden, terwijl ik met de pil bijna altijd wel een paar dagen krom lag van de pijn.

Dus nee, niet iedereen heeft er met de pil minder last van dan zonder pil :) Maar omdat je ook pas net gestopt bent zou ik het sowieso wel even 6-12 maanden geven om het weer een beetje in ritme te laten komen :)

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:54

Heeft bij mij een jaar geduurd voor mijn lichaam weer een beetje de oude werd. Heb die hele lichte ongesteldheid ook gehad in het begin en daar is niks raars aan gelukkig

Geniet er maar even van en hopen dat het zo licht blijft :+

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:00

Ik ben met pil ook erger en langer ongesteld dan zonder. Ik zou me er niet druk om maken. :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:07

Toen ik stopte met de pil heb ik niets meer gezien, maar dat is ook leeftijd inherent bij mij. :+

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:14

Bij mij duurde het 4 maanden voor de cyclus weer normaal was.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:16

Ik heb dit ook.
Inmiddels is het gereduceerd tot een halve dag.
Zolang er rood (vers) bloed bij komt hoefde ik me geen zorgen te maken zei de gyn tegen me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:19

Ook bij mij was ik heel onregelmatig na het stoppen van de pil, en sommige mensen worden nu eenmaal heel heftig ongesteld, andere niet.
Ik ben ook standaard met 3 dagen klaar met mijn ongesteldheid, ik zou zeggen zie het voordeel er van in ;)

Ga ook nooit meer aan de pil, was zo afgevlakt en ging uiteindelijk zelfs tegen het depressieve aan, al met al heeft het mij bijna een jaar gekost voordat ik weer mijzelf was, nu ook meestal redelijk vaste cyclus.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:21

Het is vrij normaal, ik zou me geen zorgen maken.

Ik had het omgekeerde, 3 weken zwaar ongesteld na het stoppen met de pil.
Een week niet, 3 weken wel, tot bloedarmoede en flauwvallen aan toe. Uiteindelijk medicatie voor gekregen en het is na een jaar pas een beetje op de rit.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:31

Ik ben vorig jaar ook gestopt met de pil en had exact hetzelfde.
Tijdens het slikken van de pil wat ik 5 dagen ongesteld inclusief veel kramp.
Toen ik stopte ging het eerst alle kanten op. Eerste keer heel weinig bloedverlies en geen kramp, tweede keer ontzettend veel met veel kramp, maar uiteindelijk heel weinig bloedverlies voor maar klein aantal daagjes en totaal geen pijn

Inmiddels weer de pil aan het slikken en heb weer dezelfde menstruatie als eerst, inclusief veel kramp.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 14:54

Bedankt voor de reacties dames. Het doet me goed om te horen dat het oke is en meer van jullie dit ook hebben. Dat is eerlijk gezegd wel een opluchting. Ik zal t de komende maanden in de gaten houden, misschien hoort t wel gewoon bij me.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:15

Ik zou me er zeker niet druk om maken! Komt wel goed :)

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:54

Bij mij duurde het na het stoppen wel meer dan een jaar voordat alles weer een beetje in een ritme kwam. Dus ik zou me er ook niet teveel druk om maken!

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:57

kijk het nog even aan, ik denk dat je je nergens druk om hoeft te maken. je lichaam heeft (dacht ik, corrigeer me al heb ik het fout) ongeveer 6 maanden de tijd nodig om te herstellen en zijn eigen ritme te vinden.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:19

Hier ruim 18 jaar de pil geslikt en onlangs gestopt en nu ook hooguit 3 dagen en amper bloeding. Ben nu denk ik een jaar gestopt.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:26

De pil zorgt voor ‘onttrekkingsbloedingen’ in je stopweek. Dat zou je een beetje kunnen zien als een soort neppe niet-functionele bloeding. Vandaar dat die heel erg kan afwijken van je eigen cyclus.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 06:23

Ik was na 13 jaar een hele tijd gestopt en bij mij bleef hij even lang en regelmatig en veranderde er verder niets behalve net wat meer kramp

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 06:29

Ik ben nu bijna een jaar gestopt en mn menstruatie zonder pil is veel fijner! Ben t maar twee dagen, super fijn!

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Gestopt met de pil - is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 11:31

Het lucht me echt op dat meerdere mensen dit hebben haha. Dankjulliewel. Het stelt me echt gerust. :j