Vechtscheiding met meerderjarig kind

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Vechtscheiding met meerderjarig kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 15:37

Hoi allemaal!

Mijn beste vriendinnetje A zit in een heel lastige situatie. Gezien ik haar al mijn hele leven ken (en haar ouders dus ook), leef ik erg mee. Hopelijk kunnen jullie wat tips of advies geven.

Haar ouders zijn een tijdje geleden uit elkaar gegaan. Er is toen enorme ruzie ontstaan, omdat haar vader (P) niet bij haar moeder (M) weg wilde. Momenteel loopt er een strafzaak over stalking en bedreiging van P richting M, heeft P een paar dagen vast gezeten en een gebiedsverbod gekregen voor de stad waar M woont. Verder treed ik niet te veel in detail.

Nu is het zo dat A nog een boel spullen bij haar vader (hij woont in het ouderlijk huis) had liggen. Onlangs is ze op afspraak langs gegaan om alles op te halen. Haar vader was daarbij niet aanwezig. Nu is het zo dat hij al een heel aantal spullen van haar weg had gehaald toen zij aankwam.

De afspraak was dat A haar sleutel in zou leveren na het ophalen van de spullen, maar dit heeft zij niet gedaan omdat ze niet alles compleet heeft. Het gaat om dierbare herinneringen als foto's en spullen uit haar kindertijd. Haar aanbod om de foto's te scannen, is door P afgewezen.

A is meerderjarig. Hoe kan zij haar spullen het best terug krijgen? Praten is geen optie. Moet ze aangifte doen? Dit lijkt ons ook lastig. Van niet alles is te bewijzen dat het daadwerkelijk van haar is, zoals bijvoorbeeld de foto's.

Alvast bedankt!


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:43

Tja das lastig! Als een ervaringsdeskundige kan ik vooral aanraden om af te wachten, hoe rot het ook is. Als het stof is gaan liggen dan opnieuw proberen om contact te krijgen en haar spullen te krijgen.

Als de vader nu zo boos is dat er zelfs sprake is van stalking gedrag dan vermoed ik dat er geen gesprek mogelijk is, het gerecht erbij halen maakt het vaak alleen maar lastiger, en het duurt enorm lang (als je al iets bereikt want idd eigendom is erg lastig aan te tonen).

Niet zelden worden dit soort eigendommen gebruikt als machtsmiddel om contact af te dwingen. En dan is de kans dat hij er op korte termijn afstand van doet erg klein.

Als het puntje bij het paaltje komt ben je in zo'n geval enorm machteloos en afhankelijk van de goodwill van degene die de spullen heeft... :(:)

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Vechtscheiding met meerderjarig kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:45

Misschien kan er een mediator ingeschakeld worden tussen A en haar vader?

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Re: Vechtscheiding met meerderjarig kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 14:56

Bedankt voor jullie reacties :) Ik ben een vrij belangrijk detail vergeten zie ik al. Dit speelt al maanden en vanuit P is er sprake van een zware meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Praten of het laten rusten zijn dus geen reëele opties helaas...

Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Vechtscheiding met meerderjarig kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:02

A is afhankelijk van de goodwill van haar vader. Fijn dat ze al een en ander heeft kunnen ophalen, dat zijn spullen om te koesteren.

Uit eigen ervaring: járen ben ik er van uitgegaan dat ik mijn babyalbum nooit zou krijgen. Het was er niet meer, beweerde mijn P. Gelukkig was het er nog wel en heb ik het na zijn overlijden alsnog viavia gekregen.

Soms is wachten en hopen dat het ooit nog komt, het enige wat je kunt doen.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Anoniem

Re: Vechtscheiding met meerderjarig kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:06

Als meerderjarig kind met ouders die door een scheiding gaan die niet eens een vechtscheiding is maar ook niet al te prettig verloopt wil ik ten eerste je vriendin via jou even een hart onder de riem steken want het is echt ontzettend rot om je ouders, tegen wie je opkijkt, zo te zien.

Verder denk ik niet dat ze heel veel meer kan doen dan blijven aandringen. Proberen uit te leggen dat het gaat om dierbare spullen en dat ze ze heel graag terug zou willen. Rustig blijven, zeker als het gaat om iemand met een persoonlijkheidsstoornis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: karinmanon, karlli en 51 bezoekers