Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Dreamy
Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 09:15

Sinds een tijd ben ik sterk over aan het nadenken om te stoppen met de pil. Ik heb dit al eens een tijd gedaan, toen zat ik even niet in een relatie, en zat voor mijn gevoel echt veel beter in mijn vel.
Heb het er met mijn vriend over gehad en die vind het prima, staat achter me :j

Ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ondanks dat ik het zelf heb ervaren, weet ik het niet heel goed meer :))
Welke voor- en nadelen kwamen er bij jullie bij kijken? Hoelang duurde het totdat je verandering merkte?

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:27

Geen hormonen in je lichaam die er niet horen betekend voor mij:
Minder moodswings
Minder zwaar gevoel
Beter voor mijn pcos

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:31

Ik voel mij zoveel beter nu ik gestopt ben.

Ben herstellende van depressie. Maar sinds ik gestopt ben, gaat het herstel stuk sneller.

Amper stemmingswisselingen meer. Dus kat veel minder op vriend.

Wil nooit meer hormonen in mijn lijf. Lang leve de condoom *\o/*

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:41

Ik merkte geen verschil ook niet toen ik daarna weer begon

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Cioccolato
Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:43

Ik ben ook een hele tijd gestopt geweest, heb geen verschil gemerkt. Ook niet toen ik weer begon..
Vind hef idee van zoveel troep in m'n lichaam wel steeds naarder.


_Aurora_
Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:44

Ik ben na mijn zwangerschap niet meer begonnen. Ik voel mij nu zoveel fijner, minder stemmingswisselingen en de migraine is weg.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:45

Hier alleen maar voordelen toen ik ermee stopte, enig nadeel was anticonceptie maar daar zijn andere mogelijkheden voor.

Snadrem
Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:45

Ik ben nu al jaren gestopt en wil die troep ook nooit meer!! Werd gewoon een saaie emotieloze flatliner met de pil. Nu zitten er tenminste weer gezonde pieken en dalen in hoe ik me voel. Sinds ruim drie jaar heb ik een koper spiraal als alternatief voor de pil, ik kan het alleen maar aanraden.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:47

Ik volg dit even, ik wil ook graag stoppen maar vind de anticonceptie toch wel een dingetje...

Doutz16
Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:47

Het kan wel tot een half jaar nadat je gestopt bent duren voordat alle hormonen uit je lijf zijn.

Ik viel af (10kg) toen ik stopte, was niet meer depressief, geen moodswings meer, meer energie.

Ik zou het niemand aanraden aan de pil te gaan, dikke troep dat spul

capopjekop
Berichten: 30648
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:48

Ik ben om gezondheidsredenen moeten stoppen. Ik slikte voor acne de diane35. Raakte geblesseerd met voetbal en ging met mijn been omhoog. Gevolg trombosebeen (Geen symptomen opgemerkt dus ik had niks door) en een longembolie. Toen besefte ik wel pas dat ik hormonen slikken onderschat heb. Je leest de bijsluiter wel maar je denkt ach hoe groot is die kans als niet roker en best sportief en gezond mens.

De tijd erna was mijn huid een drama. Maar na een paar maanden trok het hymalagebergte zich terug en nu blijft mijn huid best redelijk. Zeker als je het vergelijkt met hoe het voor de pil was. Maar goed je wordt ouder natuurlijk.

Verder merk ik eigenlijk geen verschil. Maar ik heb nog wel een spiraaltje. Helemaal zonder vind ik eng want ik heb (nog) geen kinderwens.

8nnemiek
Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:51

Ik heb ooit een jaartje de pil geslikt, maar kon die hormonen echt niet goed verdragen. Ik zat weer een stuk beter in mijn vel toen ik ermee stopte. Daarnaast hoor je regelmatig verhalen van mensen die door de pil heen zwanger werden, en condoom ipv pil gaf mij veel meer rust omdat je die kan controleren en het snel door hebt als je over tijd bent.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Marije_jiplover
Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:52

Ik ben op mijn 16e aan de pil gegaan, op mn 24e oid pil vervangen voor spiraal.
Oh wat was dat een fijne verandering, zoveel minder hormonen in mijn lijf.
Jaar of 12 heel blij geweest met spiraal (wel steeds netjes vervangen op tijd), laatste 1,5 wat minder blij.
In juni de spiraal laten verwijderen en merk dat ik nu veel beter in balans ben kwa energie en humeur.

Al met al gelukkig dat ik met manlief op een andere manier voor anticonceptie heb kunnen kiezen, waar we beiden gelukkig mee zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:52

Nauwelijks nog hoofdpijn, toen ik de pil slikte heel vaak hoofdpijn.
Nadeel, condooms. En (meer) last seborroïsch eczeem. Dat had ik niet met de pil en tijdens mijn zwangerschap.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:53

Geen hoofdpijn, minder kilo's, minder vreetbuien, de man mag nu lekken, geen stress, meer emotie. Geen vette huid meer!! (Was ik even vergeten. Maar ik heb nu een normale huid ipv een spiegel)

Nadeel is wel; ik bloed als een rund en het zijn weeën die ik weg moet puffen en de spanning of ik niet over tijd ben (want alleen condoom) maar ik neem het voor lief.

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:57

Ik merkte heel snel verschil. Ik was ook echt per direct weer in een normale cyclus.

- Mijn libido was 0, dat is volledig terug.
- Minder hoofdpijn
- Niet meer emotieloos
- Zit beter in mijn vel

Nadeel

- als condoom kapot zou zijn is de kans op zwangerschap behoorlijk.
- Ovulatiepijn
- menstruatie kan je niet overslaan en plannen

Ik ben echt heel blij dat ik gestopt ben. Ik was echt niet mijzelf. En dat is lastig om achter te komen. Want ik zat aan de pil vanaf mijn 15e tot mijn 31e. Hoofdpijn dacht ik dat het normaal was bij mij. En geen zin in seks dacht ik ook dat het aan mij lag. Altijd alleen maar in het begin van de relatie, als je op de roze wolk zit. Daarna niet meer. Liefst nooit. Dat is totaal omgedraaid.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Indi_Vito
Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:13

Ik ben ook gestopt met de pil.

Mijn libido was echt 0,0
En dan had ik moodswings van hier tot tokio.

Ik heb de app Flo gedownload daar kan je, je cyclus bijhouden en je vruchtbare dagen zien.

Moet je alleen niet net zoals ik vergeten dat je ziek bent geweest en antibiotica heb geslikt dat je eisprong verlaat kan zijn :evaw:

Oftewel baby on the way :Y)

Captain
Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:16

Van pil 1 werd ik kotsmisselijk, van pil 2 werd ik depressief, nu van pil 3 merk ik geen verschil in hoe ik ben zonder pil. :)

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:24

Ik ben overigens gestopt vanwege kinderwens ;) en met succes. Nu geen pil vanwege borstvoeding. En ik wil er liever helemaal niet meer aan.

Nessa
Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:27

Indi_Vito schreef:
Ik ben ook gestopt met de pil.

Mijn libido was echt 0,0
En dan had ik moodswings van hier tot tokio.

Ik heb de app Flo gedownload daar kan je, je cyclus bijhouden en je vruchtbare dagen zien.

Moet je alleen niet net zoals ik vergeten dat je ziek bent geweest en antibiotica heb geslikt dat je eisprong verlaat kan zijn :evaw:

Oftewel baby on the way :Y)


Je lichaam is een bijzonder iets.
Ik ben echt super regelmatig. Bijna op het uur. Maar laatst hadden vriendlief en ik een enorm gezellig weekend. Ik kreeg spontaan mijn ovulatie. Veels te vroeg! Normaal dag 14 van mijn cyclus, nu dag 5.

Ga dus nooit uit van zo'n app. Want zou ik zonder condoom seks hebben gehad, was ik nu heel erg zwanger.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:32

Ik werdt ook erg depri van de pil. Maar heb nu sinds 5 jaar de mirena spiraal gehad. En nu de kyleena (zit minder hormonen in) spiraal

En voel me stuk fijner met de spiraal. Wordt niet meer ongesteld. Ik durf echt niet zonder anticonceptie ik heb 0.0 kinderwens en zit echt niet op te wachten om zwanger te worden. Maar dat is een ander onderwerp. Condooms vertrouw ik daar te weinig voor.

Heb vorig jaar wel een winterdepressie gehad. Heb ik altijd wel last van. Dit jaar naar psyg geweest en de depri had ook andere oorzaken wat totaal niet net de spiraal/pil hormonen te malen had. Want t gaat nu een heel tuk beter met mij
Laatst bijgewerkt door plutolover op 24-12-18 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Indi_Vito
Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:32

Nessa schreef:
Indi_Vito schreef:
Ik ben ook gestopt met de pil.

Mijn libido was echt 0,0
En dan had ik moodswings van hier tot tokio.

Ik heb de app Flo gedownload daar kan je, je cyclus bijhouden en je vruchtbare dagen zien.

Moet je alleen niet net zoals ik vergeten dat je ziek bent geweest en antibiotica heb geslikt dat je eisprong verlaat kan zijn :evaw:

Oftewel baby on the way :Y)


Je lichaam is een bijzonder iets.
Ik ben echt super regelmatig. Bijna op het uur. Maar laatst hadden vriendlief en ik een enorm gezellig weekend. Ik kreeg spontaan mijn ovulatie. Veels te vroeg! Normaal dag 14 van mijn cyclus, nu dag 5.

Ga dus nooit uit van zo'n app. Want zou ik zonder condoom seks hebben gehad, was ik nu heel erg zwanger.



Ja zeg dat wel.
Het is bij ons hartstikke welkom nummertje 3 maar hierna gaat er wel een knoopje in bij manlief haha

Britt_Sisi
Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:35

Ik voelde me ook beter na het stoppen. Minder moe, meer energie, minder huilbuien gewoon wat happyer!

Nadelen zijn dat het minder veilig is, want ik wil even geen hormonen in mijn lichaam dus ook geen andere anticonceptie. (Ja condoom natuurlijk, want ik wil nog geen baby's), je kan kan geen menstruatie meer over slaan en ik heb soms wat meer buikpijn, ook tijdens de eisprong soms. Oh en mijn hoofd zit onder de puisten, meer dan normaal en niet alleen tijdens de menstruatie.

Maar ik ga voorlopig niet meer beginnen ermee. Ben precies op ritme ongesteld en minder heftig! Voel me beter. Dus die nadelen neem ik voor nu maar voor lief. Misschien over een tijdje verder kijken naar andere opties!
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 24-12-18 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

mooney
Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:35

Ik zit nu op een lichtere variant, dat helpt mij al ontzettend. Van de reguliere kreeg ik nog meer migraine (heb ik normaal ook, maar met reguliere echt wekelijks) en ik werd er heel passief en negatief van. Ik hoop dat de lichte het goed blijft doen, want de relatief hoge betrouwbaarheid van de pil vind ik wel een groot voordeel.


Neverland
Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:36

Wat erg dat er zoveel klachten over zijn... Ik heb werkelijk 0,0 klachten. Alleen bij het begin, maar toen moest mijn lichaam er aan wennen gok ik. Dus voor mij alleen maar voordelen! Ik slik altijd door dus wordt nooit ongesteld (die pijn is bij mij echt verschrikkelijk). Ik kreeg er veeeeel minder pukkels van. Ik ben panisch voor kinderen dus op deze manier heb ik er zelf controle op of ik zwanger word of niet. Dat zijn voor mij de belangrijkste. :D

Second to the right, and straight on till morning

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, iiSunshine, iphyn, Jacksie, Justme_24, lizard, maliejane, MyrtheJ, Reusje_xx, robinxfellow, shanna_dw, Tieneke, xxmichellexx, YvonneV en 187 bezoekers