Gebruikers etherische/essentiële oliën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:11

Geen idee wat ppp olie is ;)
Dat olie in de diffuser bij dieren geen enkel kwaad kan ben ik het persoonlijk niet helemaal mee eens.

sanne1221
Berichten: 512
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:56

https://www.antigifcentrum.be/andere/zi ... gevaarlijk

Naar aanleiding van deze link en de cursus die ik bij Civas heb gevolgd (aromatherapie) is het absoluut niet handig om een essentiële olie in te nemen.
De enige twee oliën die je onverdund op de huid kunt smeren zijn Tea Tree en lavendel.
Zelf maak ik al een tijdje mijn deodorant en parfum met essentiële oliën.
Een diffusor compromitteert de oliën door de warmte, dus die gebruik ik niet.
Als je een olie goed wilt ruiken, kun je deze het best in de juiste verhouding verdunt op de huid smeren.
Mijn lievelingsgeur is Vetiver. Echt heerlijk.
Thuis heb ik een la met flesjes. Vooral van Chi en Volatile.
Doterra en Youngliving vertrouw ik niet, vanwege de claims die ze doen.
Voor Tea Tree geldt de waarschuwing dat je die niet bij katten moet gebruiken, maar bij mijn paard gebruik ik hem met veel plezier.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:04

Sanne ik wil graag even op je reageren:

sanne1221 schreef:
Naar aanleiding van deze link en de cursus die ik bij Civas heb gevolgd (aromatherapie) is het absoluut niet handig om een essentiële olie in te nemen.


Eens! Absoluut, helemaal eens! Zal dat ook nooit adviseren.

sanne1221 schreef:
De enige twee oliën die je onverdund op de huid kunt smeren zijn Tea Tree en lavendel.


Absoluut waar :j

Citaat:
Een diffusor compromitteert de oliën door de warmte, dus die gebruik ik niet.
Als je een olie goed wilt ruiken, kun je deze het best in de juiste verhouding verdunt op de huid smeren


Oneens. In het geval van een olie brandertje heb je gelijk. Nooit gebruiken. Is slecht voor je gezondheid door inderdaad de hitte. De diffusers die verkocht worden op stroom werken niet met warmte dus in dat geval gaat dat niet op.

Citaat:
Doterra en Youngliving vertrouw ik niet, vanwege de claims die ze doen.


Mijn ervaring is dat veel verkopers compleet losgeslagen zijn, veel te veel verschillende oliën gebruiken per dag. Heel overdadig. Ze geven ook in mijn ogen soms hele verkeerde adviezen. Echter zegt dit iets over de verkopers en en niet over de merken op zich..

Anoniem

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:57

Waarom mag je de rest niet onverdund gebruiken?
Gewoon uit interesse hoor.!

Ik lees veel over innemen en onverdund gebruiken namelijk en weet soms niet wat nou waar is en wat niet

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:47

Anoniem schreef:
Waarom mag je de rest niet onverdund gebruiken?
Gewoon uit interesse hoor.!

Ik lees veel over innemen en onverdund gebruiken namelijk en weet soms niet wat nou waar is en wat niet


Sommige, hete, oliën kunnen irritatie of zelfs brandwonden veroorzaken als je onverdund smeert.

Ook ik ben voorzichtig met het innemen van olie, ook door de cursus.
Alhoewel ik een drupje citroenolie wel lekker vind door mijn water.

De olie van doterra (en ook young living) wordt uitgebreid getest, maar ik ben met je eens dat de claims soms wel erg rooskleurig worden gepresenteerd.
Dat wil nog niet zeggen dat het product minder van kwaliteit is.

Een geslaagde aromatherapie wordt gevormd door de manier van toepassen van de therapeut, daarbij kan een goede olie zeker op slechte wijze toegepast worden.
Een slechte olie zal echter nooit optimale werking hebben.
Dus bij elke olie moet je je gezonde verstand blijven gebruiken

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:56

Ik moet zeggen ik verdun ook eigenlijk altijd alles. Ook lavendel. Tea tree is het enige dat ik wel eens zo gebruik op een wondje ofzo. De rest verdun ik altijd.

Ik heb iets tegen innemen van etherische olie. Niet vanwege de olie op zich hoor. Als je een goede kwaliteit hebt en je weet waar je mee bezig bent dan zou het kunnen. Maar: ik vind het overdaad. Als je ziet hoeveel plantenmateriaal er nodig is voor een liter olie, dan is de hoeveelheid die je in 1 druppel binnenkrijgt veel te veel voor je lijf. In het dagelijkse leven zou je zon grote hoeveelheid nooit weg kunnen werken. Less is more is mijn mening. Innemen van eo vind ik veel de overdadig

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:08

Zelf wel hele mooie ervaringen met pure lavendel op een snijwond
Verder ben ik ook van het verdunnen, nogal een gevoelig huidje hier

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:40

Dat geloof ik meteen! Heb alleen nooit snijwonden oid (afkloppen) dus daarvoor nog niet gebruikt. Verdunnen kan ook geen kwaad. De werking/hoeveelheid werkzame stof blijft hetzelfde dus lekker en goed verdunnen. Maakt de kans op allergische reacties een stuk kleiner. Al heb ik nog nooit een slechte reactie op olie gehad (wel altijd goed verdund dus). En dat terwijl ik een super gevoelige huid heb..

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6035
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:46

Pluisje, jouw opmerking over het innemen vind ik wel een mooie en ook wel goed. Zelf ben ik ook niet zo van het innemen, al wil ik wel graag de "morphine bomb" zoals ze die zo mooi op pinterest noemen gaan proberen. Ik heb zo ongeveer chronische migraine en alhoewel dit al een stuk verbeterd is nu met de olien die ik diffuse, zou ik blij zijn als die blend helpt in een capsule en zou ik die liever innemen dan de chemische medicatie die ik nu nodig heb om levens vatbaar te blijven.

De PPP olie is trouwens een hele bijzondere olie al zeg ik het zelf. Progessence Plus Serum, google maar eens :D

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:55

Anoniem schreef:
Waarom mag je de rest niet onverdund gebruiken?
Gewoon uit interesse hoor.!


Omdat oliën zo enorm geconcentreerd zijn. Puur is het bijna altijd gewoon echt veel te veel.
Wij gaan komende week weer Angelica wortel olie produceren. Wij hopen op een opbrengst van 0,2%, met 0,15% zijn wij ook tevreden maat er zijn ook jaren dat het op 0,1% blijft steken.
Er zijn ook wel producten die 5 tot 10% geven hoor.

En een liter olie versturen is ook een dingetje bijvoorbeeld. Veel oliën moeten meer gevaars etiketten op dan de 'enge' dingen in je aanrechtkastje en zijn alleen na speciale cursussen te versturen.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:11

Nou Dennis, en juist daarom vind ik het zo vreemd dat zowel doterra als young living geen enkele waarschuwing op hun flesjes hebben staan. Hoe komen ze daar toch mee weg? En dat terwijl andere merken, vergelijkbare kwaliteit olie allerlei “enge symbolen” op hun flesjes moet zetten

Anoniem

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:39

Volgens doterra denk ik omdat ze geen hulpstoffen gebruiken?
Pure olie?
Geen idee hoor

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:14

Dat zal het niet zijn. Doterra heeft pure olie en de andere merken ook..

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:38

Ook pure oliën moeten etiketten op, lang niet alles wat natuurlijk is is veilig.
Zeker niet als het zo geconcentreerd is.

Een heel groot aantal oliën is vlambaar, giftig, gevaarlijk, gevaarlijk voor de gezondheid op lange termijn en/of milieu gevaarlijk (ja, natuurlijke producten die zo aangemerkt worden!), daar moeten gewoon GHS behandelings etiketten op.

Ik heb wel 50ml verstuurd, maar er moesten wel meerdere etiketten van 10x10cm op. Dus het moest in een grote doos omdat ik mijn stickers niet kwijt kon ;) .

Hoe de grote merken dat doen weer ik niet, maar ik weet wel dat ik liever een merk kies die het wel goed doet.

Anoniem

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:31

Zijn hier ook farfalla en chi gebruikers?

En vraagje, iemand die de steentjes gebruikt waar je olie op kan doen? Aromasteen... leek mij lekker voor in de auto en evt op toilet?

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:29

Ja ik! Ik heb 2 steentjes.
In de auto lijkt me niet handig, wat je dan wel kan doen is wat olie door een knijper laten opnemen en die aan een luchtroostertje knijpen! Ik heb verder een steentje in de woonkamer en een in de slaapkamer

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:40

Ik heb ook een paar steentjes. Je zou er 1 in de bekerhouder van je auto kunnen doen, als je die hebt.
Zelf heb ik een leuk diffuserdingetje wat ik op mijn blower kan klikken.

Ik gebruik ook een steentje op de slaapkamer. Op het toilet beneden heb ik een super lekkere spray van de Silverlinde. Maar boven zou ik ook nog zo'n steentje neer kunnen zetten!

Anoniem

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:36

Begreep wel dat de olie in een steentje trekt, en dat je dus het beste niet van geur kan wisselen op een steentje?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:32

Dat klopt idd wel maar als je het een poosje niet gebruikt, trekt dat er ook uit en kun je er een andere geur op doen.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 13:20

Ik heb twee steentjes thuis maar moet zeggen dat ik ze nog nooit gebruikt heb. Moet ik toch maar eens gaan doen ;) mede vanwege het wisselen van olie dat niet zomaar kan vond ik het “zonde” om ze te gebruiken

Anoniem

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 13:41

Ja ik twijfelde daar dus ook wat over.
Maar wellicht als een bepaalde geur op een bepaalde plek erg lekker is, dat ik het wel handig vind

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:19

Ik lees hier al tijden mee, ooit ook eens iets gepost, en daardoor in contact gekomen met Karine +:)+ (toeval bestaat niet) en sindsdien al best wat gelezen, maar jeetje, wat is er dan ook weer veel...

Van de week mijn eerste proefverpakking van een olie Serenity binnen gekregen.
Lees nu over die stenen, dat zou wel wat zijn voor in mijn slaapkamer. Wat voor stenen kan je daarvoor gebruiken? Ik heb de Gouden Driehoek (Amethist, Bergkristal, Rozenkwarts) op mijn nachtkastje staan, kan ik die daarvoor gebruiken?

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:25


Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:29

Oh oke. Omdat ik wel op sites tegenkom dat ze die gebruiken. Je kan ergens bv rollers met rozenkwarts kopen en die dan vullen met olie. Versterkt elkaar.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gebruikers etherische/essentiële oliën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:25

Tja die rollers met die edelstenen erin zijn vooral aantrekkelijk om te verkopen omdat mensen dat graag kopen. Commercie doet het goed ;)